• Mobile
    wordt gesponsord door

Mobiel Internet explodeert

Mobiel Internet explodeert
, Carl Mangold

Ik heb donderdag een HTC Excalibur gekocht. Om eens te kijken waar we op dit moment staan, wat mobiel internet betreft.

Eind vorige eeuw was men euforisch over WAP en iMode, maar die stierven al snel een stille dood. En begin deze eeuw zou iedereen ineens TV gaan kijken, op hun mobiele telefoons. Maar ook daar kwam niets van terecht.

Deze mislukkingen zijn hoofdzakelijk veroorzaakt door de uitermate slechte user interfaces die we in onze mobieltjes terugvinden. Die gloednieuwe HTC Excalibur heeft bijvoorbeeld nog steeds dezelfde problemen als mijn iPaq pocketPC uit 2000, die ik uit pure frustratie de gracht in donderde. De enige vooruitgang in die Microsoft Mobile software is het opgehoogde versienummertje.

Nee, om dat mobiele internet vlot te trekken is een revolutie nodig. Maar die komt er! Volgende week…

Kijk maar eens naar deze iPhone demonstratie, en tel het aantal keren dat je ‘wauw’ zegt. Mark my words: die Apple iPhone is voor ‘mobiel (internet)’ wat de iPod voor ‘portable audio’ heeft betekend: een ware revolutie.

Stroop de mouwen dus maar op, en ga aan de slag. Met content en functionaliteit die je niet alleen thuis en op je werk gebruikt, maar overal waar je maar heen gaat. Stap uit de bureau- en tafelblad modus, in die van de handhelds wereld. Denk klein, denk groot. Denk revolutionair!

Je hebt nog pakweg een jaartje de tijd om jezelf deze revolutie eigen te maken; die iPhone komt namelijk eerst alleen maar in Amerika uit…

(P.S.: Er zijn hier in Europa inmiddels wel leuke Symbian telefoons, zoals bijvoorbeeld de Nokia N95. Maar daarvan is de user interface helaas nauwelijks beter dan die van Microsoft.)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 85 reacties op dit artikel

  • Vergeet echter niet dat de iPhone zich niet op business gebruikers richt. er is geen Blackberry syncing, geen hardware keyboard en een aantal andere belangrijke features ontbreken ook.

    voor een thuisgebruiker is het echter wel een leuk dingetje.

    geplaatst op
  • Sorry hoor, maar wat is precies de strekking van dit artikel in relatie tot de suggestieve titel???? Nogal onsamenhangend. Als je met een artikel komt over "Mobiel Internet explodeert" dan verwacht ik toch minstens dat dit ondersteund wordt met cijfers over "gebruik mobiel internet", "verkopen smartphones tov totale markt" etc. en niet een N=1 review over de HTC Excalibur met een linkje naar een iPhone demonstratie en nog wat minpuntjes.

    Marketingfacts onwaardig artikel! Mager Marketingfacts artikel

    geplaatst op
  • Ik ben benieuwd. Ik krijg mijn N95 maandag.

    geplaatst op
  • Ik ben het wel een klein beetje eens met Paul, toen ik de titel zag wist ik niet hoe snel ik het artikel moest aanklikken. Dat zal dan ook de bedoeling zijn geweest van de auteur ;)
    Hoop dat er binnenkort wel meer aandacht komt voor de groei van mobiel internet, aangezien dit zeker interessant is voor veel mensen die mf lezen denk ik..
    Maar die iphone demo is leuk inderdaad!

    geplaatst op
  • Eens met Paul. Sowieso moet ik nog maar zien of de iPhone een (direct) succes wordt. Sure, het ziet er allemaal erg gelikt en smooth uit, maar GPRS is echt niet zo snel als in die demonstratie wordt weergegeven. Ik heb zelf sinds kort ook een HTC gekocht (Wizard) en ben er erg tevreden mee, alleen ik kom nog veel dingen tegen die een explosie van mobiel internet tegenhouden. Telefoon wordt niet gesupport voor bepaalde applicaties (nieuwe Opera Mini, Nimbuzz), langzaam internet (GPRS is 9 kb/s, op z'n best), niet gebouwd op kleine schermgroottes, "exotische" toevoegingen als Javascript en Flash werken opeens niet meer zoals gewend: er valt nog een hoop te doen.

    geplaatst op
  • Nou ja, het is tenminste een titel zonder spelfouten.

    geplaatst op
  • Tsja, inderdaad jammer dat er niet ook wat onderbouwende statistieken zijn opgenomen in dit artikel. Waaruit blijkt nu dat mobiel internet aan het exploderen is? Gevoelsmatig denk ik dat je gelijk hebt. Initiatieven als mobielbreedband.nl en mobilemonday.nl zeggen wat dat betreft al genoeg. Verder levert een eenvoudige search op mobile internet ook al voldoende cijfermateriaal op waarmee je deze stelling kunt onderbouwen. Een paar voorbeelden:

    Europea ns More Likely than Americans to Use Mobile Phones to Access the Internet
    Mobile Web Use in the US Surges Ahead, Increasing Three Fold over the Last Year

    Zelf vroeg ik mij een tijdje geleden al af of 2007 het jaar van mobiel internet zou gaan worden. Voor de zakelijke markt lijkt het er wel op; voor de consumentenmarkt denk ik dat het nog even duurt.

    geplaatst op
  • Ik heb zelf al een tijdje een nokia e61 met mobiel internet, en heb eigenlijk weinig ergernissen met deze symbian telefoon.

    Mark my words: volgens insiders is het toetsenbord van de nieuwe iphone een debakel, de werkelijkheid schijnt minder glossy te zijn als meneer Jobs ons doet vermoeden. En dat vind ik dus juist het enorme sterke punt van de nokia e61, een heerlijk toetsenbord.
    Nu we toch in het apple geruchten cicuit zitten: volgens het volgende artikel bestaat er een kans dat Google Apple gaat overnemen, klinkt niet eens onwaarschijnlijk: http://mashable.com/2007/06/20/google-to-buy-apple/

    geplaatst op
  • Zelf ben ik van plan dit toestel te importeren over enkele weken. Wat betreft de revolutie, zelf had ik ook graag een revolutie gezien maar:

    - Jammer genoeg ondersteunt de iPhone geen Flash
    - Ook geen Java, slechts een gestripte versie van Javascript

    Vind het zeer vreemd aangezien apple zat te pronken met safari als browser op de iPhone die "het volledige web" aan kon. ( en juist niet alleen het mobiele web ) Dat kunnen ze vergeten als de iPhone geen flash ondersteunt.

    Zie dit artikeltje op tweakers Geen Flash of Java op iPhone

    geplaatst op
  • @Marco: Best jammer dat die websites mobilemonday.nl en mobielbreedband.nl er op een mobieltje niet uitzien...

    Marketingfacts is redelijk mobiel te bekijken (ik zit deze reactie nu op dat HTC-tje in te tikken), maar toch ook weer zonder 'mobile css'...

    Het overgrote merendeel van alle websites is niet fatsoenlijk met Windows Mobile te bekijken. Flash banners, filmpjes en navigatie worden bijvoorbeeld niet getoond, en ook de meeste javascript functionaliteit doet 't op Windows Mobile niet.

    Daarnaast kun je ook al bijzonder weinig met e-mail uithalen, want die worden steevast na 500 of 1000 lettertjes afgekapt. En bevatten ook nog eens geen HTML opmaak en plaatjes.

    Tot slot moet je je formuliertjes flink optimaliseren, wil je nog iemand zo ver krijgen om ze met zo'n piepklein toetsenbordje in te vullen. (Deze reactie kostte mij bijvoorbeeld alweer 3 minuten piepwerk).

    geplaatst op
  • Om op de iphone nog een keer terug te komen:

    Ik lees zojuist nog een groot probleem van de iphone wat ik eigenlijk nog niet bedacht had, veel websites werken met hover functies (hover + click)voor browsing en zoals elke andere touchscreen device kan een iphone hier niet goed mee omgaan. Natuurlijk is dit meer een fout van de designer van een website, maar helaas zijn er wel veel sites waar deze fout gemaakt wordt..

    geplaatst op
  • Een paar dingen over Mobiel Internet : ten eerste geloof ik dat inderdaad 2007 eindelijk, eindelijk het jaar van de doorbraak voor mobiel internet betekent. . Opvallend genoeg weer gedreven door de zakelijke markt - wat blijkbaar niet de markt van de Iphone is.

    Verder over de Iphone : het ziet er inderdaad waanzinnig mooi uit. Maar de commercials die nu de ronde doen zijn wel errug verleidelijk - vooral als je beseft dat de snelheid van downloaden niet zo snel kan gaan als je daar ziet. Ik ben benieuwd of hij niet te over-hyped is.
    Als laatste denk ik dat het boeiend wordt om te zien of Apple de ontwikkelingssnelheid van de mobiele business kan bijhouden. Ach, we weten het over een maandje wel.

    geplaatst op
  • @Ewout: Die surfsnelheid haal je best makkelijk hoor, met WiFi.

    geplaatst op
  • marketingfacts gaat er zo uitzien op een iphone:
    http://iphone.borrowadollar.com/interface/index.php?address=http://www.marketingfacts.nl

    geplaatst op
  • Erg scherp van je gezien, Carl, dat mobilemonday.nl en mobielbreedband.nl geen goede mobiele variant hebben. Shame on them!

    Overigens zijn de sites in Opera Mini 3 nog goed te lezen. Ook in Opera Mini 4 zijn MobileMonday & Mobielbreedband.nl nog goed leesbaar.

    Bekijk zelf de 2 sites middels de Opera Mini 3 Simulator en Opera Mini 4 beta Simulator

    De site van MobileMonday had makkelijk geoptimaliseerd kunnen worden naar een mobiele versie middels de WordPress Mobile Edition 2.0 plugin

    @Marco:
    Is het niet een idee om een onderzoek te doen onder je lezers, hoeveel lezers Marketingfacts ook op hun mobiel raadplegen? Eerder stelde ik al voor dat Marketingfacts een wekelijkse poll nodig heeft. Gaat die er nog komen?

    geplaatst op
  • @Carl/Rene, Net getest en je kan gewoon Viral Friday op de iPhone bekijken ;-) dankzij de speciale YouTube player

    geplaatst op
  • IPhone turns out to be the IWitch ;-)

    geplaatst op
  • @Tristan, Paul: Die 'iPhone simulator' is gewoon een iframe met je website bovenop een plaatje van een iPhone. Heeft dus echt he-le-maal niets met simulatie te maken.

    @Paul: Die Opera Simulators zijn daarentegen wél echte (Java-)applicaties. En laten dus goed zien hoe websites er in Opera Mini uitzien. Maar eh... heb je ook écht mobiel gekeken?

    Beide Opera Mini browsers doen 't overigens niet op mijn Windows Mobile HTC-tje. Maar dat ligt ongetwijfeld weer meer aan Bill dan aan die gasten van Opera ;-)

    geplaatst op
  • @Annet: Ik vind die madTV grapjes wel érrug amateuristisch, hoor. Dat soort spoofs - ze hadden er al eerder eentje met de 'iRack' - kunnen echt véél beter. (Bijvoorbeeld op het niveau van Lekker Dier).

    geplaatst op
  • @Carl: Ja, ik heb sites ook getest op mijn Nokia N93, en zowel de java applicaties als de Opera Mini 3 & 4 versies op mijn mobiel laten exact hetzelfde zien.

    Toen ik de YouTube player zag wist ik al dat het fake was.

    geplaatst op
  • @Carl
    je hebt gelijk, hij is een beetje flauw

    geplaatst op
  • Voorlopig is iPhone nog niet echt interessant; laten ze eerst maar eens komen met ondersteuning van mobiel breedband. Als ik het goed heb begrepen ondersteunt de eerste iPhone alleen GPRS.

    geplaatst op
  • @Marco: Voor de Europese markt zou UMTS/HSDPA echt een vereiste zijn, ja. Maar in Amerika is de dekking daarvan nog zó laag, dat je telefoontje nog behoorlijk vaak naar GPRS terugschakelt.

    Amerika loopt in bandbreedte gewoon nogal ver achter op ons. Zowel on-line als on-air.

    geplaatst op
  • René Ras zaterdag 23 juni 2007, 13:51
    Zelf ben ik van plan dit toestel te importeren over enkele weken.

    Zou ik niet doen. Hij is cell/server locked netzoals een Blackberry en dus onbruikbaar hier.

    geplaatst op
  • Ik heb Marco (en Frank(watching) nog een mailtje gestuurd over de RSS. Sinds kort een Ipaq hw9615 en lees graag RSS feeds op dat ding in de trein e.d. Jammer genoeg geven de feeds van marketingfacts e.d. alleen nog de inleiding en de complete site is a) te zwaar en b) niet lekker leesbaar op een PDA / mobile. Kleine moeite om die feeds compleet te maken lijkt me zo. Snap best dat je dan wat advertentieklikken mist, maar goed.

    geplaatst op
  • Veel reacties rondom (problemen met) mobiel internetten. Misschien nuttig:

    Slim mobiel internetten

    geplaatst op
  • Die iPhone is inderdaad pretty slick. Maar wat ik hier mis is waarom bij ons een iPhone nodig is voor een explosie in mobiel internet. In Japan en Korea hadden ze die iPhone ook niet nodig.

    En bovendien is het nog afwachten welke operators de iPhone uberhaupt willen ondersteunen, want Apple schijnt zich in onderhandelingen nogal arrogant op te stellen...

    geplaatst op
  • @Bram: In Japan en Korea zorgden andere factoren voor succes:

    1) Vrijwel niemand had (heeft?) daar vast internet.
    2) Er wordt in die landen bizar veel met OV gereisd.
    3) In oosterse karakters kun je véél meer tekst op een klein schermpje kwijt.
    4) Gadgets zijn zo onmisbaar voor oosterlingen als kuiltjes jus voor ons.

    geplaatst op
  • Gaat mobiel internet ook geen sterke groei tegemoet aangezien ik steeds meer operators zie met onbeperkt mobiel internet op je mobiel voor rond de 9,95 in de maand?

    geplaatst op
  • @ Carl: in Korea ligt de zaak iets genuanceerder

    1) het land is een aantal jaar wereldwijd nummer 1 geweest in breedbandaansluitingen, en zakt nu wat in de lijsten omdat de grootste groei achter de rug is
    2) ja, er wordt veel met OV gereisd, maar het belangrijkste is vooral dat mobiel internet overal werkt, zelfs in de diepste metrotunnel
    3) mee eens; het grappige is dat Koreanen verwachten dat je het hele scherm dan ook helemaal vult. Google is nog steeds een kleine speler vergeleken met de lokale search engine http://www.naver.com; als je die site opent zie je meteen waarom Koreanen Google saai vinden
    4) helemaal mee eens; mobieltjes lijken in Korea soms wel een soort van sleutelhangers waar je allerlei accesoires aan kunt ophangen

    geplaatst op
  • Over de iPhone:
    Lees dit eens http://www.iphoneclub.nl/negatieve-ervaringen-iphone/

    Schokkend! YouTube via EDGE werkt helemaal niet, en gebruikers zullen naar alle waarschijnlijkheid alleen YouTube-filmpjes kunnen bekijken door van Wi-Fi gebruik te maken.

    Dat wordt nog wat!

    geplaatst op
  • @Kjeld: Elk nadeel heeft z'n voordeel. Als het bekijken van die filmpjes alleen via WiFi goed te doen is, kijken mensen dus alleen gratis naar YouTube. En gratis is echt stukken goedkoper dan een half uur per dag via 't mobiele netwerk naar die YouTube filmpjes kijken ;-)

    Vervelender is dat 't toetsenbord nog niet echt optimaal lijkt te werken. Maar ach, dat is natuurlijk typisch een version 1.0 probleempje...

    Apple zet met deze iPhone haar eerste stapje in een wereld vol bedrijven met decennia ervaring. En dan is 't best knap om de concurrentie al met je allereerste product peentjes te laten zweten ;-)

    geplaatst op
  • Zoals gezegd, de iPhone is nu al overhyped en zal haar verwachtingen zeker in Europa niet waarmaken. Nokia c.s. hoeven zich voorlopig dus geen zorgen te maken.

    geplaatst op
  • Bureau MindComet (met Sony als klant) roept op om filmpjes in te sturen van het vernietigen van oude gsm's, nu iedereen toch die mobiele telefoon van Apple gaat kopen.

    (Gevonden op Reclamewereld)

    geplaatst op
  • Carl, begin deze eeuw zou iedereen televisie aan kijken op mobiel? Waar haal je dat nou weer vandaan, dat moet nog beginnen. Deze apple valt echt te ver van de boom.

    geplaatst op
  • Zoals gezegd, nu al overhyped. Doen ze overigens goed bij Apple dat overhypen maar in het geval van mobiele telefonie zullen ze met name in Europa nog een flinke tegenslag krijgen als straks blijkt dat het technisch niet kan voldoen aan de verwachtingen.

    geplaatst op
  • Als blogger op http://www.mobielbreedband.nl, wil ik reageren op hetgeen in enkele reacties over onze blog werd gezegd. De weblog is idd niet aangepast aan een mobiele omgeving, hoewel je uiteraard via een baresite.com of gewoon een mobiele rss reader perfect de content binnen kan halen op je smartphone/pda. Mobielbreedband.nl bestaat nog maar enkele maanden. De blog groeit gestaag. Een van de volgende stappen om die groei te ondersteunen is een compatibele mobiele versie aan te bieden...

    En om nog even aan te sluiten op het andere punt uit de discussie, hierzie enkele artikels die de groei van mobiel internet duiden met facts & figures:
    http://www.mobielbreedband.nl/detail/wereldwijd-117-miljoen-gebruikers-van-umts-hsdpa/
    http://www.mobielbreedband.nl/detail/mobiel-internet-op-een-kantel-punt-van-doorbraak/
    http://www.mobielbreedband.nl/detail/mobiel-breedband-grijpt-om-zich-heen/

    geplaatst op
  • @Albert: "Er is echt geen hond die niet Maurice heet die op zijn portable telefoon naar TV-commercials gaat kijken.", schreef ik op dinsdag 1 mei 2001 (10:28) in een reactie op 't zoveelste artikel over 'TV op je mobiel'. En 2001 is volgens mij toch echt 'begin deze eeuw' ;-)

    geplaatst op
  • je verwart dynamische content op een mobiel met televisiekijken. andere content, ander motief.

    geplaatst op
  • Dank je voor de links, taki.

    Kunnen jullie voor je aan die mobiele versie gaan werken s.v.p. even de vormgeving van de weblog aanpassen? Ik lees jullie blog echt nooit, omdat witte letters op zwart serieus pijn doen aan m'n ogen...

    geplaatst op
  • @Albert: Nee, hoor. Ik ben helemaal niet verward.

    geplaatst op
  • Carl is dat bericht niet van eind vorig jaar? En maak ik ook in dat artikel geen onderscheid tussen televisie en televisie op een mobiel? Het gaat om het aanboren van het juiste gebruikersmotief. Voor 6.95 euro krijg je 23 digitale tv kanalen, 20 radiostations (meerprijs)live voebal en grote hoeveelheden on demand content via het (umts/hsdpa) netwerk. Dat lijkt mij een zinnige propositie. Ik denk dat de iPhone te laat komt(time to market)om het omzet verlies van 40% (2005 vs 2006) op de verkopen van de Ipod nog te kunnen compenseren. Ergo men overweegt een einde te maken aan het huidige iTunes model.

    geplaatst op
  • Dat bericht is inderdaad NIET van eind vorig jaar, Albert.

    En die iPod verkopen gaan ook al niet naar beneden; "We are very pleased to report the most profitable March quarter in Apple's history" zei Apple's CFO Peter Oppenheimer nog, over het eerste kwartaal van dit jaar. *)

    En ook voor wat dat iTunes model betreft sla je de plank mis; wellicht dat je dit bericht gemist hebt?

    *) Mensen die denken dat de iPod verkopen dalen laten zich door Apple's gigantische 'holiday season' verkooppieken verwarren. In Q4 van 2005 verkocht Apple pakweg 2x zoveel iPods als in een normaal kwartaal, en in Q4 van 2006 verkocht ze er zelfs ineens 2,5x zoveel.

    geplaatst op
  • @ Carl. Ik bedoelde verlies van marktaandeel. Overigens van 14 naar 21 mio pcs is niet 2,5 keer zoveel. En nou even uit het klokhuisje naar buiten kijken. Als de markt voor mp3 spelers wereldwijd zeg maar meer dan 50% groeit en Apple pakweg 25% doe je het dan goed denk je? De kwaliteit van MP3 spelers in mobieltjes wordt zo goed, en is zo handig dat Apple besluit er zelf eentje (iPhone) te maken voor het echt te laat is. :) Dit gaat echter niet over productontwikkeling maar over veranderend consumentengedrag en gemak. Alles in 1 device. Over de veranderingen aan het iTunes (download) model wordt binnenkort meer gepubliceert.

    geplaatst op
  • Aanvullend "In 2006 worldwide sales, MP3 players sold 135 million units. Cell phone sold over 930 million units. (met een megasnelle penetatie van mp3 spelers een appelig vooruitzicht)

    geplaatst op
  • @Albert: Kun je een linkje geven naar een artikel dat aantoont dat de markt voor MP3-spelers met 50% groeit? Ik geloof daar namelijk niets van, die markt is eerder aan 't krimpen.

    Terwijl die MP3-spelers markt krimpt, groeit de markt voor multifunctionele mobiele telefoons. En daar stapt Apple nu dus ook in...

    geplaatst op
  • forecast

    geplaatst op
  • Dank je voor het grafiekje, Albert. Maar eh, er kloppen 2 dingen niet:

    1) In 2006 zijn er volgens dat grafiekje 40 miljoen HD spelers en 60 miljoen Flash spelers verkocht. En dat is flink wat minder dan die 135 miljoen waar je quote 't over heeft.

    2) In 2007 worden er volgens dat grafiekje 50 miljoen HD spelers en 75 miljoen Flash spelers verkocht. En dat is een veel kleinere groei (25%) dan die 'meer dan 50%' waar je het eerder over had.

    geplaatst op
  • @Albert: in aanvulling op Carl moet ik je helaas teleurstellen maar dat grafiekje klopt al jaren niet meer. Neem bijvoorbeeld de meeste recente Forrester-cijfers:

    geplaatst op
  • Ahum, volgens mij klopte er iets niet in de groeicijfers van Apple jouw reactie dacht ik. Maar misschien het verschil tussen een forecast (2007) en 'echte' sales in 2006?

    geplaatst op
  • Marco ik ben toch blij dat je US households gelijk stelt aan de verkopen in rest van wereld. Dat is nou net de fout die Apple maakt volgens mij :)

    geplaatst op
  • @Albert: Ik had 't in mijn reactie van 19:27 niet over groeicijfers, maar over het gigantische verschil tussen normale kwartaalverkopen en het 'holliday season' vierde kwartaal.

    geplaatst op
  • @Albert: wat ik liet zien is het feit dat er vwb mp3-spelers een verzadiging is opgetreden.

    geplaatst op
  • In de US ja. wat denk je van de rest van de wereld? De US markt op portable devices vergelijken met de rest van de wereld is onzin. Overigens, de penetratie iPods is nergens ter wereld groter dan in de US dus groeit de markt daar minder snel dan elders.

    geplaatst op
  • On-topic. Voor wie een paar kritische woorden over Apple kan waarderen een aardig blinkje

    geplaatst op
  • Die Tomi T Ahonen heeft wel een aardig statement aan het eind van zijn betoog:

    (...) The phone to fear, the ultimate superphone of its age, the one striking fear into the HQ's of Nokia, Motorola, Samsung, SonyEricsson and LG, is the first re-designed iPhone, after feedback from users in Europe and Asia. That truly re-designed "iPhone II", that may be released in the summer or autumn of 2008 at the earliest, that is the must-have smartphone. I can't wait to use that iPhone. This first iPhone is more like the Lisa for Apple PCs, an important step along the way, but the next iPhone is like the Macitosh, a true masterpiece. (...)

    geplaatst op
  • denk niet dat de rest van de markt in hun eigen domein stil blijft zitten. met iPod had Apple een voorsprong nu loopt men verschrikkelijk achter de mobiele feiten aan.

    geplaatst op
  • Nog een quote van die Tomi T Ahonen:

    I am totally convinced that the Apple iPhone user experience is the revolution for the industry. That all phones will be measured in two Eras of time, the Era Bi (Before iPhone) and the Era Ai (After iPhone). Its that big a change. Exactly like the personal computer industry pre 1984 when the Macintosh was released. Exactly like the music pre 2001 when the iPod was released. For this revolution to occur in the mobile telecoms industry, it is totally irrelevant whether Apple sells its stated 10 million handsets, or only 1 million or even 100 million. The fact that Apple is about to unveil its radical user interface, that will utterly change the mobile handset competition forever. It is a paradigm shift in the very true sense of that oft-abused phrase.

    geplaatst op
  • @Carl: leuk, alleen zal Apple zijn ingehaald door de huidige spelers in de mobiele markt nog voordat het iPhone II op de markt heeft gebracht imho.

    geplaatst op
  • @ Marco dat zeg ik net:) "denk niet dat de rest van de markt in hun eigen domein stil blijft zitten. met iPod had Apple een voorsprong nu loopt men verschrikkelijk achter de mobiele feiten aan

    geplaatst op
  • @Albert: ben het voor de verandering ook eens een keer eens met je ;-)

    geplaatst op
  • Kijk, zo komen we ergens. (-_*)

    geplaatst op
  • Nou, dat weet ik zo net nog niet hoor...

    Apple neemt 't inderdaad tegen een enorm sterke groep concurrenten op. LG en HTC zijn al begonnen het 'screen only' concept over te nemen, en zelfs Nokia gaat overstag. Maar of ze Apple qua user interface kwaliteit ooit inhalen?

    Kijk als vergelijking eens naar hoe ver Microsoft nu op Apple achterloopt, op OS-gebied. Apple heeft - zelfs met die mooie iPod-inkomsten - nog lang niet zoveel financiële slagkracht als Microsoft, maar ze innoveert veel sneller.

    En nu zet dat kleine bedrijfje uit Cupertino ook nog eens de hele 'mobile' wereld op z'n kop...

    geplaatst op
  • @Carl,

    Even over Mobile Monday website. Klopt jouw constatering. We hebben dit zelf ook opgemerkt. Wij gaan dit z.s.m. oppakken met de bouw van de nieuwe website.

    Zoals jij weet, hebben wij alles inzake MoMo in 1 maand gerealiseerd terwijl wij met zijn allen ook full-time met andere zaken bezig zijn. Kortom, het was geen prio. Prio lag op de inhoud, sponsoring en organisatie van het evenement... en ik heb de indruk dat dat aardig is gelukt en een goede afweging is geweest door het hele MoMo team.

    Als jij constructieve ideeen over de nieuwe MoMo website hebt, dan vernemen wij die graag.

    geplaatst op
  • Mensen die vorige week op de Chi zijn geweest en de sessie van Marc Hassenzahl hebben mee gemaakt zullen begrijpen dat de iPhone gaat om wat zo mooi heet 'Pebble quality' .. Apple weet dat mensen af gaan op hype en uiterlijk .. Toch (misschien meer in Nederland?) wordt de beslissing voor aankoop van een dergelijk product vaak op rationeel niveau gedaan; hoe goed en handig/goed werkt het? Bij daadwerkelijke aankoop weegt dat zwaarder .. leuke onderzoeken die Hassenzahl deed bij diverse producten (dus niet alleen telefoons);

    "Je gaat een telefoon kopen:
    - geef de prijs die je bereid bent te betalen voor een mooie telefoon
    - geef de prijs die je bereid bent te betalen voor een goed werkende/nuttige telefoon"

    "je hebt de telefoons en moet ze VERkopen:
    - geef de prijs die je stelt voor een mooie telefoon
    - geef de prijs die je stelt voor een goede/nuttige telefoon"

    Uitkomst:
    - men was niet bereid veel te betalen voor een mooie telefoon
    - men had meer over voor een goede werkende/nuttige

    - men vroeg meer voor een mooie telefoon
    - ineens was de waarde van een goede telefoon veel lager dan ze bereid waren er voor te betalen


    Volgens mij gaat de iPhone het alleen aardig doen wanneer je hem gratis krijgt bij een tel.abbo .. Het zal wel zwaar tegen gaan vallen in bediening omdat er geen tactiele feedback op het apparaat zit .. De iPod kan je nog in je zak bedienen (oudere beter dan de nieuwe) ..

    geplaatst op
  • @Matthijs: Apple hoeft maar weinig te doen om een beter functionerend apparaat dan een Windows Mobile telefoon te maken.

    Laat ik de ernstigste tekortkomingen van Windows Mobile 5 (op de HTC-S620) eens op een rijtje zetten:

    1) De browser toont hooguit 10% van alle websites in een bruikbare en/of leesbare opmaak. Kolommen komen vaak over elkaar heen te staan, Flash wordt niet getoond en de meeste JavaScript-functionaliteit doet 't niet.

    2) De browser laadt pagina's bizar traag in, zelfs met WiFi. En dat komt dus gewoon door te traag functionerende software.

    3) E-mail wordt nog slechter ondersteund. Je kunt bijvoorbeeld geen opgemaakte e-mails lezen, en om attachments in te laden moet je veel moeite doen. Verder is het niet mogelijk om e-mails te zoeken (er is simpelweg geen zoekfunctie), en ook het beheren van een e-mailbox is veel te bewerkelijk (je kunt e-mails alleen stuk voor stuk verwijderen of verplaatsen).

    4) Word, Excel, PowerPoint en pdf-documenten worden vrijwel altijd totaal onleesbaar weergegeven.

    5) Er zit geen zoekfunctie in het OS, en je moet bestanden dus heel netjes in mappen opslaan om ze niet kwijt te raken.

    Kortom: dat Windows Mobile 5 is een regelrechte ramp, het lijkt wel een OS uit de vorige eeuw...

    geplaatst op
  • De browser laadt pagina's bizar traag in, zelfs met WiFi. En dat komt dus gewoon door te traag functionerende software.

    @Carl: Waar bazeer jij het op dat de osftware traag is en niet gewoon de hardware? Op mijn Palm Treo 750 gaat het namelijk prima, het lijkt mij dat het dus duidelijk wat anders is bij jou device, ik vind jou reactie dan erg kort door de bocht.

    3) E-mail wordt nog slechter ondersteund. Je kunt bijvoorbeeld geen opgemaakte e-mails lezen, en om attachments in te laden moet je veel moeite doen. Verder is het niet mogelijk om e-mails te zoeken (er is simpelweg geen zoekfunctie), en ook het beheren van een e-mailbox is veel te bewerkelijk (je kunt e-mails alleen stuk voor stuk verwijderen of verplaatsen).

    Wat is hier anders aan dan een BlackBerry?

    Kortom: dat Windows Mobile 5 is een regelrechte ramp, het lijkt wel een OS uit de vorige eeuw...

    Lees: Jij vindt: "dat .... eeuw" ;)

    geplaatst op
  • Nieuwe iPhone ongeschikt voor zakelijk gebruik:

    (...) De nieuwe iPhone heeft namelijk geen ingebouwde firewall. Ook heeft het apparaat geen mogelijkheid om data te wissen, mocht het verloren raken. Het ondersteunt daarbij ook geen mail- en samenwerkingsapplicaties als Microsoft Exchange en Lotus Notes. Voor mail zou men moeten terugvallen op diensten van een internet serviceprovider en dat betekent volgens de analist, dat de bedrijfsmail terechtkomt op andere systemen dan de bedrijfssystemen die de IT-afdeling kan beveiligen. (...)

    geplaatst op
  • Windows Mobile heeft ook geen ingebouwde firewall...

    geplaatst op
  • Krap 1,5 jaar verder is Apple al nummer twee wereldwijd. Alleen Nokia verkoopt nog meer smartphones dan Apple, alle andere producenten hebben 't nakijken. En dat allemaal met een assortiment van slechts één iPhone in twee kleur- en geheugenconfiguraties...

    geplaatst op
  • Ach typisch gevalletje van scorebord journalistiek. Apple verovert vooral nieuwe smartphone gebruikers. Nokia levert in absolute zin niets in. HTC wint logischerwijs aan de onderkant van de markt.

    geplaatst op
  • Het gáát ook alleen over smartphones, Albert. "Mobiel internet explodeert" (titel) per definitie niet op GSM-metjes zonder browsers en Apple máákt ook helemaal geen GSM-metjes zonder browser.

    geplaatst op
  • Lezen is nooit je sterkste kant geweest Carl. Nieuwe (gebruikers). De markt groeit totaal iets van 29%. Daarvan gaat een groot deel naar Apple en HTC. Capiche?

    geplaatst op
  • Wat lees ik dan precies niet goed, Albert? Mijn oorspronkelijke artikel gaat inderdaad over nieuwe gebruikers (de markt explodeert) en ook het Mobile Cowboys artikel gaat weer over nieuwe gebruikers (de verkoopresultaten nieuwe smartphones). En als ik het goed begrijp heb jij 't in je reacties ook al over nieuwe gebruikers -> ik snap dus niet waarom jij denkt dat we het over iets anders hebben.

    geplaatst op
  • Carl, mobiel internet explodeert niet alleen op smartphones maar dat terzijde. Een diepe buiging voor Apple want men is mede verantwoordelijk voor de enorme groei voor smartphones. Je zegt met een vrolijk gekleurde Apple bril op je neus "Alle ander producenten hebben het nakijken". En dat is apert onjuist.

    geplaatst op
  • Onlangs interviewde ik Mark Moons, directeur HTC Benelux. Hij vertelde ook, dat de populariteit van zijn smartphones mede te danken is aan he succes van de iPhone. Apple helpt HTC dus aan klandizie; das best een interessant gegeven.

    geplaatst op
  • Oké, ik snap 'm. De zinsnede "en andere producenten hebben het nakijken" zou dus moeten worden gewijzigd in "en andere producenten groeien in Apple's slipstream mee".

    geplaatst op
  • Carl bijna, "andere producent...." enkelvoud. Blijft lastig he lezen. Doe die Apple bril is af! :-)

    geplaatst op
  • @Albert: Nee hoor, 't moet echt meervoud zijn: "Nokia heeft als enige te kampen met krimpende afzet." En alle andere groeien dus, in de slipstream van Apple.

    geplaatst op
  • Deze apple valt me te ver van de boom Carl. Weer zo'n conclusie met de diepgang van een papieren bootje. Kijk even naar het voortdurende succes van RIM. Denk je nou echt dat dit door Apple komt?

    geplaatst op
  • Breaking news USA: Apple's iPhone was in Q3 2008 de meest verkochte mobiele telefoon overall. De Motorola RAZR (all models) die reeds drie jaar lang op nummer één stond is nu ineens de op één na best selling GSM, en de RIM Blackberry Curve (all models) staat op nummer drie.

    geplaatst op
  • Ter nuancering; de best verkochte handset in Amerika. Nietemin een prestatie van formaat.

    geplaatst op
  • Volgens onderzoek van TNO is de iPhone inmiddels verantwoordelijk voor 60% van het mobiel internetgebruik (pdf), met een smartphones marktaandeel van pakweg 18%.

    geplaatst op
  • ... en inmiddels is die iPhone 5 jaar op de markt, zijn er pakweg 218 miljoen van verkocht, en heeft 't Apple zo'n 150 miljard dollar aan omzet opgeleverd.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.