Kracht van Google kleiner dan verwacht tijdens Ebay’s boycot
In navolging van het vorige bericht dat Marco plaatste heeft Ebay besloten Google te gaan boycotten. De hele rel is ontstaan door het feit dat Google hun betaalproduct Google Checkout wilde promoten op het jaarlijkse eBay Live festijn. Op dit moment is het niet mogelijk zaken te doen via Checkout, maar alleen via eBay’s eigen product Paypal. De reden die eBay geeft is dat ze Checkout nog niet veilig genoeg vinden en het eerst nog verder willen onderzoeken.
Boycott
Google dacht er blijkbaar anders over en heeft een feestje georganiseerd om zo de kwestie onder de aandacht te brengen. De reactie van eBay hierop is duidelijk: een volledige boycot van alle AdWords advertenties in Amerika. En als een van de grotere adverteerders zijnde hebben ze waarschijnlijk veel invloed aangezien Google direct hun geplande feest gecancelled heeft. Dit is voor het eerst dat een hele grote adverteerder niet meegaat met de zoekgigant maar er vol tegenin gaat. En door het feit dat Google direct reageerde lijkt het er op dat adverteerders meer te vertellen hebben dan gedacht werd.
Gevolgen
Een ander saillant detail dat gebracht werd door Bill Tancer, een onderzoeker van Hitwise, is de invloed van de boycot op de bezoekersaantallen. Een meting voor en na laat zien dat de daling maar 1% is (van 10,6% naar 9,6%). Een deel hiervan is te verklaren door het feit dat maar liefst 25% van de bezoekers binnenkwamen via zogenaamde navigational search: dus zoeken op “ebay” en dan op de advertentie klikken. Die mensen klikken nu op het eerste organic resultaat. Daarnaast heeft Ebay de bezoekersaantallen verdeelt over veel kanalen waardoor ze niet te veel afhankelijk zijn van 1 specifiek kanaal.
Imago
Het imago van Google loopt hier wel een deuk op aangezien ze nu gezien worden als de “Big Bully” die kleinere bedrijven onder druk zet. eBay geeft hiermee een mooi signaal af dat Google op moet passen met het nemen van dit soort stappen. En nu achteraf blijkt dat de invloed van AdWords op de bezoekersaantallen minimaal is (procentueel dan) gaat eBay serieus overwegen of ze het kanaal wel weer opnieuw in willen zetten. Andere grote adverteerders volgen dit met argusogen en zullen wellicht ook overwegen om deze invloed te bekijken.
Persoonlijk snap ik de laatste zinnen niet echt, dit hadden ze toch al lang kunnen zien in hun webanalytics pakketten?
Ik zie het eerder andersom.
Ebay bullies Google aangezien ze (a) geen concurrend betaalsysteem toelaten en (b) advertenties terug trekken als Google dreigt om ook maar iets aan situatie (a) te veranderen.
Maar het begint erop te lijken dat de algehele tendens zich “tegen” Google begint te keren. Mensen houden van een underdog en dat is Google niet meer.
Waarom zou eBay een ander betaalsysteem moeten toelaten?
@Thomas: Volgens mij wil je al handels- en veilingsite alle mogelijke veilige betaalsystemen aan kunnen bieden om op die manier zoveel mogelijk gebruikers te faciliteren. Toch?
@ Andre: Volgens mij wil je als betalingssysteem zijnde toch zoveel klanten naar je systeem halen om zoveel mogelijk winst te behalen. Toch? 😉
Als de betaalsystemen onafhakelijk zouden zijn wel André maar niet wanneer je je eigen betaalsysteem hebt. Dan houd je je concurrent liever buiten de deur en al helemaal op je eigen beurs.
@wdekreij en Kasper: ik kan me wel vinden in jullie argumenten, maar ik vind het ronduit respectloos als je koste wat kost je eigen systeem wil doordrukken. Ik zou als eBay zijnde zoveel mogelijk betaalmogelijkheden implementeren. De veilingsite is hun core business, Paypal niet.
Aan de andere kant: Google heeft daar ook wel een handje van.
“Persoonlijk snap ik de laatste zinnen niet echt, dit hadden ze toch al lang kunnen zien in hun webanalytics pakketten?”
Simpel, veel bezoekers die in google op ebay zochten klikten eerst op de adwords advertenties, nu deze niet meer verschenen bleken veel mensen ebay nog steeds te vinden in de organic results. Dit konden ze van te voren niet weten en zeker niet zien in Analytics.
Volgens mij wel: je weet dat ze op zoek zijn naar eBay en op het eerste resultaat klikken die naar eBay gaat. Of dat nou een Ad of een Organic resultaat is maakt niet uit.
Wanneer je dan weet dat 25% van je traffic binnenkomt via Search Advertising op het keyword “ebay”, weet je ook dat die 25% gewoon verschuift naar Organic als je niet meer adverteert op dat woord. Dit door het feit dat eBay op het woord “ebay” ook organic op 1 staat.
Dat is prima in Analytics te zien lijkt me.
@Thomas: Ebay hoeft geen ander betaalsysteem toe te laten, maar het is natuurlijk wel misbruik maken van macht als je vervolgens gaat stijgeren omdat een concurrent wat free PR gaat scoren door een feestje te geven tegelijk met Ebay’s eigen grote conventie.
Hierboven lijkt het alsof Google evil aan het doen is, terwijl dit in feite Ebay is.
JdeB: er is een duidelijk verschil tussen de woorden ’tijdens’ en ‘op’ de conventie.
Normaal zou ik nu achter Ebay staan, waare het niet Paypal en waardeloos product is waarmee erg makkelijk te frauderen is en Ebay/Paypal hier niks aan doet.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!