Het virus Facebook

18 juni 2007, 06:55

Het virus FacebookKort geleden liet Rupert Murdoch(News Corp) iets los over zijn gevoel bij Facebook t.o.v. zijn MySpace. Hij werd door de Wall Street Journal het volgende gevraagd: “Aren’t newspaper readers drifting off to MySpace?” Zijn antwoord was: “I wish they were. They’re all going to Facebook at the moment.”

Facebook, een Sociaal Netwerk opgericht door Mark Zuckerberg beleeft momenteel een gigantisch momentum en is hard op weg om MySpace van de eerste plaats te verstoten.

Jyri Engeström heeft onlangs tijdens een presentatie aangegeven hoe vergankelijk en tijdelijk sociale netwerken kunnen zijn. In die presentatie gaf hij aan dat er hoogstwaarschijnlijk op korte termijn een netwerk komt dat de het einde van MySpace zal inluiden. Wellicht is Facebook dit.

Momenteel groeit Facebook met meer dan 100.000 gebruikers per dag en telt het 25 miljoen actieve leden. Ook Yahoo schijnt wederom interesse te hebben om Facebook te acquireren. Het bod zal nu een stuk hoger zijn dan 1 miljard dollar dat Yahoo vorig jaar er voor over had.

Heeft Facebook haar Tipping Point bereikt?

Afgelopen week heb ook ik 3 invites gekregen. Het heeft er alle schijn van dat een groot gedeelte van de groei van Facebook op dit moment buiten de bekende college en university students komt. Ook Europa begint nu langzaam geïnfecteerd te worden met het Facebook virus. Sinds de aankondiging van “The Platform”, een ontwikkelplatform om de rest van het (sociale) internet te integreren in Facebook, lijkt alles in een stroomversnelling te zijn gekomen. Mooi voorbeeld van The Platform is de twitter plugin. Deze app biedt je de mogelijkheid om “binnen” facebook te twitteren. Momenteel kan The Platform op 1000 nieuwe ontwikkelaars per dag rekenen die er hard aan werken om facebook nog sterker te verankeren in het sociale web.

Mijn verwachting is dat Facebook een zeer grote kans heeft om het eerste wereldwijde en universele sociale netwerk te gaan worden.

Moet nu toch wel langzaam een beetje ongemakkelijke worden in het Hyves kamp..

Raimo (1973), getrouwd en vader van twee dochters en was vóor internet- en UMTS hypes al actief in mobiel. Raimo heeft gewerkt voor Nokia Networks, Nokia Mobile Phones en KPN. Altijd in rollen die gericht waren op innovatie, marketing en sales. Door de jaren heen een sterke visie ontwikkeld over mobiel. Raimo is creatief, strategisch probleemoplossend, gevoelsmens en werkt sterk intuitief. Raimo is partner in SPRXmobile. Hiernaast is Raimo oprichter van Mobile Monday Amsterdam ( www.mobilemonday.nl, 1300+ leden), een netwerkevent voor mobilistas in Nederland. Hij spreekt verder graag over The Mobile Life. Voor meer informatie zie links hieronder: SPRXmobile, Twitter, Del.icio.us, Flickr, , , Email me: info [at] mobminds.com, IM/Gtalk: raimovanderklein [at] gmail.com,

Categorie
Tags

24 Reacties

    Annet

    @Raimo en alle anderen

    Wil jij citizen zijn van één universeel netwerk? Eén virtuele identiteit bezitten? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?


    18 juni 2007 om 08:38
    Raimo

    @Annet, Ja.. ik wil citizen zijn van één universeel netwerk. Dit sluit namelijk niet uit dat ik op andere plekken citizen ben van kleinere gemeenschappen. We leven in een en/en wereld..

    Facebook fungeert dan als een centrale hub.. Who knows…


    18 juni 2007 om 08:57
    mangold

    @Annet: Ik ben al citizen van één universeel netwerk: het netwerk van aardbewoners.

    Social Networks zoals MySpace, Facebook, Hyves en Second Life zijn gewoon digitale uitgaansgelegenheden. Gisteren was de ene nog hip, nu is dat een andere en morgen gaan we weer naar een gloednieuwe club. En elke switch is weer een mooi, nieuw begin: een nieuwe muzieksmaak, een aangepaste garderobe, een paar nieuwe vrienden, … Live goes on, and on, and on 😉


    18 juni 2007 om 09:11
    Kjeld Kahn

    @Carl: De vraag is dan, wil in de telefoongids staan, in de goudengids, het locale gidsje of nergens


    18 juni 2007 om 09:15
    mangold

    @Kjeld: Ik sta in geen enkel telefoonboek vermeld. (Met als gevolg dat ik in m’n hele leven nog maar één maal door een telemarketeer benaderd ben.)

    Ik houd de verspreiding van mijn telefoonnummer dus ’t liefst in eigen hand en ‘peer to peer’ 😉


    18 juni 2007 om 09:18
    mangold

    Euh… zie jij daar ergens mijn telefoonnummer staan, dan? 😉


    18 juni 2007 om 09:30
    Kjeld Kahn

    cmd> whois -h whois.sidn.nl mangold.nl

    Ja 😉 Zal het niet posten maar ja +31…….250

    Als ik betaal bij KvK dan krijg ik het vast ook wel

    Wat ik wel vreemd vindt is dat jij business wilt draaien en niemand kan je bellen omdat je het nergens communiceerd? Erg vreemd dunk mij.


    18 juni 2007 om 10:11
    mangold

    @Kjed: Dat is het vroegere telefoonnummer van HCM/Clic. De SIDN wilde persé een vaste lijn nummer, en die heb al jaaaaren niet meer. Enneh: mensen met business weten mij op één of andere manier toch altijd wel weer te vinden 😉


    18 juni 2007 om 10:17
    Don

    niet geheel on topic, maar is het vrijgeven van ALLE adresgegevens via sidn.nl wel legaal?

    Ik sta er ook niet op de springen dat MySpace, Hyves, Wehkamp, Pabo al mijn gegevens op de digitale straat mietert.


    18 juni 2007 om 10:25
    Kjeld Kahn

    @Carl:

    Enneh: mensen met business weten mij op één of andere manier toch altijd wel weer te vinden 😉

    precies dus waarom zo moeilijk doen over een telefoon nummer? Ik vindt het maar vreemd.


    18 juni 2007 om 10:34
    Annet

    @Yme

    Next is Facebook, hit or hype? voel je ‘m aankomen? 😉 Mij krijg je niet op een universeel platform, one world one face one identity, brrrr … ik heb al moeite met Twitter, laat staan mijn totale identiteit (whatever that may be) in een grabbelton op de Google kermis.


    18 juni 2007 om 10:36
    lbroekman

    Eens met Raimo. Facebook pakt het momenteel erg slim aan: if you can’t beat them etc. Zij integreren slim bestaande toepassingen (Twitter, Jaiku, Last.fm), vinden niet opnieuw het wiel uit maar profiteren van de netwerken van anderen. Zelf geloof ik in metaservices waar gefragmenteerde netwerken samenkomen, Facebook gaat die kant op. Verder is de interface beter verzorgd dan bij MySpace, niet doorslaggevend maar voor de niet-Hyvers onder ons een verademing. De social timeline biedt mogelijkheden voor zowel een privé-deel als een zakelijk deel, iets wat zowel MySpace/Hyves en LinkedIn/Xing/Bizzies (:-)) niet in zich hebben. Best of the rest is ook een hele goede kwalificatie.


    18 juni 2007 om 11:53
    media

    @Yme: is Facebook niet steeds meer de Digital Life Aggregator aan het worden waar je recentelijk over schreef? Ze hebben hun platform helemaal opengezet en ik sluit me aan bij Lode en Raimo dat Facebook nu wel heel hard gaat. Of het een eindpunt is? Nee, dat zeker niet maar partijen als MySpace en Hyves zullen nu toch snel moeten schakelen willen ze de aansluiting niet verliezen.


    18 juni 2007 om 12:15
    Annet

    @Lode

    Hoe zie jij vanuit metaservices gefragmenteerde netwerken specifiek? En hoe verschillen die van bijvoorbeeld blogs, die nu ook hun content van gecentraliseerde netwerken als YouTube en Twitter afhalen? En wat te doen met de tegenbeweging? Die er onherroepelijk gaat komen, want zoals je hier al ziet, de één kiest voor diffuse aanwezigheid op het internet, de ander voor centralisatie.


    18 juni 2007 om 12:35
    Klaas Jan

    Mijn verwachting is dat de cross-site-vindbaarheid niet bij één site komt te liggen die alle consumenten aan zich bindt maar bij de diverse sociale sites zelf. Hiertoe moet een centrale internetpartij (bv degene die bepaalt wat officiele HTML is) alle mogelijke sociale tags bieden ter koppeling aan al hun databasevelden. Daarna maakt het niks meer uit bij wie je je aanmeldt: iedereen kan iedereen vinden om als vriend/bekende te koppelen. Dat is veel meer vanuit de consumentenwens gedacht dan dat je wéér moet aanmelden bij het zoveelste initiatief. ‘Verhuizen’ is dan ook veel makkelijker.


    18 juni 2007 om 12:43
    Annet

    @Yme

    En de briljante reactie van Hanan Cohen op het hoopvolle statement van Dave:

    You mean “everyone is miscellaneous”, don’t you? Ze raakt hiermee de essentie.

    Je zou toch gek zijn om je status als designer van eigen leven direct weer over te dragen aan machtige instituten als Facebook en/of Google?

    Dank voor de verwijzing Yme


    18 juni 2007 om 12:45
    jeroenmirck

    De integratie in Twitter was voor mij de reden om me gewoon eens aan te melden. Geen idee waarom eigenlijk. En prompt word ik dagelijks gebombardeerd met uitnodigingen. Maar ook bij Linked In bespeur ik een enorme toename: ik wordt bijna dagelijks gemaild door bekenden, terwijl dat een half jaar geleden totaal stil lag. Ik denk gewoon dat er een trend aan de gang is waarbij steeds meer mensen zoveel mogelijk profielen aan het openen zijn. Social networking krijgt eindelijk echt voet aan de grond bij de massa, denk ik.


    18 juni 2007 om 13:14
    media

    @Yme: dank voor de aanvullende informatie. Ik dacht eerlijk gezegd dat Facebook al helemaal open was. Niet dus. Moet zelf overigens nog steeds Ning van Andreessen zelf nog eens goed bestuderen. So many stuff, so little time!


    18 juni 2007 om 14:06
    Ulco

    En weer vergeet iedereen Orkut wat qua gebruikers toch nog steeds de grootste is. Mooi is dat 🙂


    18 juni 2007 om 20:22
    Yme Bosma

    I.c.m. Messenger zou dat een mooie move zijn ja….


    13 juli 2007 om 06:29
    Raimo

    Wow..mooi gerucht..


    13 juli 2007 om 06:33
    nikao

    ik las ergens anders dat een IPO waarschijnlijk was. Er scheen een vacature voor ‘Stock Manager’ te zijn oid..


    13 juli 2007 om 06:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!