Stichting Kijkonderzoek gaat kijkgedrag internet-tv meten
Emerce weet te melden dat de Stichting Kijkonderzoek (SKO), samen met Intomart/Gfk en Nedstat het kijkgedrag van tv-programma’s op internet gaat meten. Het is de bedoeling dat later dit jaar wekelijkse overzichten worden gepubliceerd.
Nedstat beschikt al enige tijd over een zogenoemde streaming media module, die een analyse biedt van het streaming mediagebruik van websitebezoekers. Zo kan onder meer worden achterhaald hoeveel bezoekers een film- of geluidsfragment starten en hoe lang er gekeken of geluisterd wordt.
Helaas meldt het bericht niet om welke tv-programma’s op internet het gaat. Gaat het alleen om de programma’s van een beperkt aantal websites zoals van de publieke omroepen en Uitzendinggemist.nl of worden ook programma’s op andere videoplatformen meegenomen. Iemand?
“Straks worden de gegevens ook meegewogen in de reguliere kijkcijfermetingen,” aldus directeur Bas de Vos van SKO.
…
“We willen uiteindelijk niet alleen de reguliere uitzendingen meten, maar ook alle extra’s, zoals reportages van de audities van X-Factor die niet op de buis te zien zijn.”
Internet is toch het ultiem te meten medium? Waarom dan zo veel moeite? De bekeken streams moeten toch “slechts” verzameld en geaggregeerd worden?
Punt hier is vooral dat er weer met middelen van het oude paradigma getracht wordt het nieuwe paradigma te begrijpen. Wat doe je bijvoorbeeld met de long tail (in tijd) van opgevraagde filmpjes? Wat doe je met filmpjes die doorgeplaatst worden (YouTube)? Maar vooral: wat doe je met al die andere miljarden filmpjes die niet per se voor TV gemaakt zijn in eerste instantie?
@Gijsbregt: het is aardig dat ze het kijkgedrag op een aantal sites gaan meten maar ze zullen het grootste deel op deze manier niet meten. Inderdaad de doorgeplaatste videos op YouTube en andere platformen, beeldmateriaal dat niet specifiek voor tv is gemaakt, etc.
De vraag is ook even met welk doel dit wordt gemeten? Ik neem aan bereiksmeting tbv online videoads. Op zich niets mis mee maar ik hoop niet dat ze straks denken dat ze het totale online kijkgedrag hiermee te pakken hebben.
Het is een discussie die al meer dan een jaar in de VS speelt. Het gaat weer vooral om bereik: in dit geval vaak uitgesteld of verplaatst bereik. De TV-zenders willen die weten om adverteerders de juiste kijkcijfers voor te leggen.
Vervolgens ontstaat alleen discussie wat deze cijfers en vooral wat de kijkers op internet waard zijn: meer door een hogere engagement, minder door het uitgestelde kijken en de lagere beeldkwaliteit?
Maar het is een achterhoedegevecht. Omdat het bereik van de toekomst niet gekoppeld is aan content maar aan de consument. Die volg je, waar die ook heen gaat en die moet je volgen om hem van specifieke en relevante (commerciële) informatie te voorzien.
Ik begrijp dat het handig is even een en ander verder te verduidelijken.
SKO heeft op dit moment maar één hoofddoel met het opstarten van het project. Inzichtelijk krijgen hoe vaak TV-content (iets dat dus van oorsprong voor TV is gemaakt en is uitgezonden) via streams wordt opgevraagd. Het gaat dan om content van alle zenders binnen SKO. En dat dan rapporteren naast de reguliere cijfers voor die betreffende programma’s. SKO heeft dus in eerste instantie een zeer scherpe afbakening gebruikt in het project. Het gaat om TV-content. En dan ook nog die content, die de afgelopen week op de buis was. Dat is het hoofdproject. Daarnaast gaan we een algemene ‘maand-toplijst’ publiceren die op het niveau van TV-concept geaggregeerd zal worden. Bijvoorbeeld het aantal opgevraagde streams gerelateerd aan ‘X-factor’. We beperken ons in beide rapporten in eerste instantie tot programma-content. Ik hoop dat dit een en ander wat duidelijker maakt.
@ Bas
Dit is zeker een verduidelijking. En een eerste nodige stap naar het meten van crossmedia consumptie.
Marco, goede vraag. Ligt er denk ik aan welke player er wordt gebruikt. We zullen dit fenomeen zeker meenemen in de komende besprekingen. Bas
Bas, zou top zijn als je dit ons tzt kunt laten weten. In ieder geval succes, zie uit naar de eerste cijfers!
marco
Wij hebben met PCzapper meer dan 150k gebruikers en zijn ook voornemens lijsten te maken van programma’s. Aangezien we youtube, google video en de publieken + commercielen in de portal hebben zou dat wel eens een interessante lijst kunnen worden.
Vincent Everts
(nu in mijn rol als ceo http://www.pczapper.nl 🙂
@Vincent: misschien moeten we eens kijken of we niet maandelijks de top-10 van pczapper hier op mf kunnen plaatsen. Idee?
Dat lijkt me nou ’s een goed idee. Zeker met die poule van 150k gebruikers moet daar iets zinnigs uit te halen zijn. Vincent, als je nog een cijferneuker nodig hebt 😉
Marco, Liever op Marketingfacts.tv dan!
Peter, ja, ook voor MF.tv
Stichting Kijkonderzoek gaat kijkgedrag internet-tv meten.
Moet zijn Stichting Kijkonderzoek gaat kijkgedrag ivideo on demand meten.
Wat is Internet TV?
Zoals de naam al suggereert, Internet TV is de levering van
echte televisie, streaming live real-time audio en video
televisieprogramma’s via het web. Er is een groot verschil
tussen video-sites (zoals YouTube) die alleen maar downloadbare
video leveren, en internet TV sites die live realtime uitzenden.
Dat betekent dat RTV Channel vanuit Rotterdam muziek uitzend
en een tiener in New York deze uitzending op hetzelfde moment
live kan bekijken. Dat is Internet TV, kijken wanneer
het wordt uitgezonden. Bijna iedereen met een hoge
snelheid internet verbinding kan kijken naar Internet TV.
Internet tv hoeft niet te worden aangesloten. de kijker betaalt
als gebruiker geen abonnementskosten. Verder heeft is er geen
decoder nodig om het signaal te ontvangen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!