Online reclame door de glazen bol

7 juni 2007, 21:55

{title}Vandaag was het de eerste dag van Future of Online Advertising. Het was een lange dag waarin veel aspecten van online advertising aan de orde kwamen.

Samenvattend gaat het volgens de sprekers de komende jaren vooral verder met de verschuiving van budgetten naar online, worden communities nog belangrijker en worden advertentiemodellen volgens het Cost per Action model gemeengoed.

Een verslag van de presentaties die ons het meeste aanspraken.

Why 47% of campaigns fail and how to make sure yours succeeds – Greg Stuart (IAB)

Dit eerste verhaal zette de toon voor vandaag: volgens een onderzoek van Greg Stuart zijn er 3 belangrijke factoren waarom online reclame mislukt. Ze lijken erg voor de hand liggend:

– motivation: onvoldoende nagedacht over waarom je een campagne doet en voor welke doelgroep

– messaging: verkeerde of niet volledige boodschap

– media: oneigenlijk gebruik van media of gewoon de verkeerde media

Veel van deze ellende is te voorkomen door je campagne vooraf grondig te testen. Advertising can be powerfull. When it works.

The future of search marketing – Ron Belanger (Yahoo!)

Ron Belanger signaleerde zes belangrijke trends over consumer 2.0 en gaf direct wat suggesties hoe je hier als marketeer mee om kunt gaan.

1. overworked & overwhelmed: weinig tijd om de consument te bereiken, zorg voor een relevante boodschap

2. addicted to leisure: maak je boodschap entertaining

3. information junkies: daar is ‘ie… search is belangrijk. Het woord ‘google’ is 1 van de meest gezochte termen op Yahoo

4. hypertaskers / multitaskers: meer media in minder tijd, meer media tegelijkertijd

5. community participants: sluit je aan bij communities die gebaseerd zijn op interesse (en niet meer op omgeving, school, etc.)

6. creators: blogs, flickr. Omarm deze communities.

Advertising in RSS feeds. The next big thing? – Brent Hill (FeedBurner)

Uiteraard ziet Brent Hill een gouden toekomst voor RSS. Via FeedBurner kunnen advertenties meelopen in de RSS feeds. Waarom is hij daar zo enthousiast over?

1. Het bereik is groot, met name van de tech sites

2. Mogelijkheden voor adverteren in een specifieke context of naar demografische specificaties

3. Het is effectief (werd niet onderbouwd)

4. Ook ads in standaard formaten kunnen worden gebruikt

Marketing beyond Google, Yahoo, AOL & MSN – Chas Edwards (Federated Media)

Chas bracht wat verstandige dingen in rondom de rise of conversational media, zoals hij het noemde. Een paar quotes:

“businessweek says that blog is more influential than businessweek”

“impact: standing out of the noise”

“Good conversations involve listening, not just talking”

Voorbeelden die hij gebruikte zijn Ninjuice van Ask.com en de sponsoring van Intel van Digg Labs.

Targeted ad networks. Cost per influence vs. cost per thousand – Jim Coudal (The Deck)

The Deck is een advertentienetwerk op web en design sites als A list apart, Yayhooray en Zeldman. Alle sites in het netwerk hebben slechts 1 uiting in een vast formaat (kleine afbeelding en korte tekst). The Deck is kieskeurig in de acceptatie van advertenties. Zo wil men het product of de dienst waarvoor geadverteerd wordt eerst zelf gebruiken om te beoordelen of het voldoende relevant is voor de doelgroep. Ook zijn er dwingende esthetische regels voor de uitingen.

Wij vonden het een bijzonder concept dat erg passend is bij deze doelgroep. Of het voor andere doelgroepen ook werkt is natuurlijk de vraag. De advertenties zijn in ieder geval een lust voor het oog.

Adapting Advertising Models to an Evolving Web Experience – Kim Malone (Google)

De ‘director of online sales and operations for AdSense’ refereerde aan de koopcyclus voor consumenten (awareness, consideration en action). De koppeling aan mogelijkheden van Google Adsense nu en in de toekomst was haar voornaamste boodschap. Zo vindt ze dat je branding met CPM-advertenties kan doen, consideration met CPC en action kan binnenkort met Cost Per Action (CPA) bij Google Adsense. Helaas kon Kim -natuurlijk- weinig kwijt over dit product in beta en kritiek vanuit de zaal over mogelijke klikfraude beschouwde ze als opbouwend. Wel legde ze uit dat in dit model de site-beheerders bepalen welke adverteerders er op hun sites mogen draaien.

De koppeling van content aan relevante advertenties en campagnes zal de kracht worden. Waarschijnlijk zal het verdienmodel groter zijn voor de publisher, natuurlijk zal dit kritisch gemonitord worden. Segmentatie voor de site-beheerder kan eenvoudig per categorie, maar ook specifieker op onderwerp of zelfs adverteerder. Kim sloot af met de zin: “In order to get to the wallets (CPA), you still need to pay attention to awareness (CPM) and consideration (CPC).” Benieuwd hoe CPA zich gaat ontwikkelen en vooral wanneer dit product wordt gelanceerd.

Connecting bloggers to advertisers – Ted Murphy (PayPerPost)

You love it or you hate it: zo kun je de dienst van PayPerPost omschrijven. Als 1 van de sponsors van het congres mocht Ted z’n praatje houden. PayPerPost bied een platform waar bloggers en adverteerders elkaar kunnen vinden. Adverteerders die willen dat er iets over een bepaald product geschreven wordt kunnen dit via een biedingsysteem voorleggen aan bloggers, die vervolgens een fee ontvangen als ze er daadwerkelijk over schrijven.

Deze presentatie gaf natuurlijk wat rumoer: de integriteit van bloggers staat hiermee ineens ter discussie. Voorlopig hebben we hier in Nederland voorzover ik weet nog geen dergelijke dienst. Maar stel je voor dat 1 van de bloggers hier een fantastisch stuk schrijft over een bepaalde webanalytics tool die zij gebruikt en ze blijkt hiervoor een beloning te ontvangen?

Morgen..

..de tweede dag met in potentie boeiende presentaties door o.a. Wired, Ogilvy, Microsoft’s adCenter en Digg.

Ralph Bom
Co-founder en online marketeer bij Onstuimig Interactieve Communicatie

Ralph Bom is mede-eigenaar van online bureau Onstuimig.

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Ralph, Gertjan: komen jullie nog met een kort verslag van de tweede dag? Ben vooral benieuwd naar het deel over behavorial targeting.

    Voor lezers van MarketingTribune: vandaag een artikel over behavioral targeting op blz. 42.


    12 juni 2007 om 05:23
    ralphbom

    Verslag van de tweede dag en conclusies volgen vanavond.

    Later dan ik dacht. Blijkt dat New York bezoeken meer tijd ‘kost’ dan je denkt. Daarnaast behoorlijk last van jetlag.


    12 juni 2007 om 07:34
    everhoog

    Ralph, fascinerende opmerking van Businessweek is dat zeg:

    “businessweek says that blog is more influential than businessweek”

    Weet je of ze specifiek hun eigen weblog bedoelen, of dat dit een algemene opmerking is?


    12 juni 2007 om 07:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!