
Tweederde van de totale tv-kijktijd (64 procent) wordt aandachtig naar televisie gekeken. De rest van de tijd doet de consument ook andere dingen. Bij andere media is de aandacht lager. Tijdschriften worden in slechts 39 procent van de leestijd aandachtig gelezen, de krant zelfs in 32 procent. De overige leestijd combineert men met andere media of activiteiten. Dit zijn de opvallende uitkomsten uit het tijdbestedingsonderzoek van SPOT, dat vanmiddag is gepresenteerd.
Volgens SPOT geeft singletasken aan hoe sterk een consument op dat moment geboeid is door het medium en hoeveel aandacht hij/zij er aan schenkt. Een hoge binding en waardering leidt tot aandachtig gebruik van het medium, wat van groot belang is voor de effectiviteit van reclame-campagnes. En: bij bijna alle media wordt een relatief groot deel van de tijd gecombineerd met televisie kijken. Omgekeerd is de overlap van TV met andere media relatief klein. Gedurende 4% van de kijktijd wordt er ook gelezen. In aantallen minuten is deze overlaptijd even groot, maar omdat de kijktijd veel groter is dan de leestijd, neemt de overlap op de totale kijktijd maar een bescheiden plaats in, aldus SPOT. Een ander voorbeeld: tijdens het surfen op internet wordt gedurende 17% van de tijd ook televisie gekeken. Dit komt overeen met ca. 2% van de kijktijd.
Begin dit jaar presenteerde SPOT het eigen tijdsbestedingsonderzoek nadat het kritiek had op het tijdsbestedingsonderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP).
Bronnen:
Mediaonderzoek.nl, In Feite