Pagerank update met zakkers

1 mei 2007, 09:23

In de reacties van dit bericht werd gevraagd om een toelichting op de voortgaande pagerank update. Natuurlijk is dit een pagerank update zoals alle anderen, daar ga ik dan ook verder niet op in. Wel is het zo dat elke update zijn eigen karakteristiek heeft, zo ook deze: het lijkt er op dat diverse grote sites enkele punten in pagerank gedaald zijn.

Het blijft natuurlijk speculeren maar er gaan geruchten dat Google de manier waarop de waarde van een link berekend wordt aangepast heeft. Zo lijkt het er op dat links vanaf ‘directories’, linkverzamelsites dus, minder waard geworden zijn. Ook reciprocal links, wederzijdse links zouden minder gewaardeerd zijn. Heeft een site dus veel van dit soort links kan hij wel eens gezakt zijn in PR.

Je eigen pagerank bekijken kan op: http://www.digpagerank.com/

PS. Ik wil nog even benadrukken dat pagerank tegenwoordig niet zo heel veel meer betekent, staar je er dus niet blind op.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Laurens T

    PR zegt niet zoveel, omdat het uiteindelijk toch gaat om het scoren op de relevante keywords bedoel je?

    Verder vraag ik me af in hoeverre de links van eenzelfde ip in waarde zijn af- of toegenomen. Is daar iets over te zeggen? 🙂


    1 mei 2007 om 09:30
    Jan-Willem

    Onze belangrijke sites gelukkig allemaal een dikke PR 6 en 7 op alle datacentres.


    1 mei 2007 om 09:30
    nikao

    @Hajo

    de PR waarde lijkt minder van belang te zijn dan bijvoorbeeld de anchor text van de links die naar je site/pagina verwijzen.. PR is een mooie indicatie van de (link)populariteit van je site, maar is geen garantie (meer) voor een hoge ranking.

    Wat het content verhaal betreft, sommige signaleren bij deze update dat verlaten sites in PR omlaag gaan. Dit wordt wellicht echter weer gecompenseerd door de factor leeftijd van het domein…

    Blijft een ingewikkelde puzzel, dat SEO 😉


    1 mei 2007 om 09:43
    jeroenmirck

    André schreef: “Ik wil nog even benadrukken dat pagerank tegenwoordig niet zo heel veel meer betekent.”

    Als dat echt zo is, waarom kent de Marcom Top-100 er dan zoveel waarde aan toe?


    1 mei 2007 om 10:22
    SEO Handleiding

    Ik heb ook gemerkt dat een groot aantal sites in PR gedaald zijn. Verder klopt het ook dat Google strenger is gaan meten met het feit of de backlinks vanuit hetzelfde ip adres komen. En Google is de kwaliteit van de backlinks zwaarder gaan wegen, het is belangrijker geworden vanaf wat voor genre site je wordt gelinkt.


    1 mei 2007 om 10:23
    André Scholten

    Nog een reactie van de sidekick van Cutts, Adam Lasnik, op Webmasterworld:

    If you’ve seen your PR adjusted to a non-zero number OR you’ve lost significant traffic, this thread does not really apply to you.

    If, however, your PR has dropped to zero AND you’ve not seen any significant loss in traffic from Google, rest assured that this is most likely a PR-reporting (PR on Toolbar) error; while admittedly alarming at first site, it’s nothing to worry about. The tail does not wag the dog in these circumstances 🙂

    With that said, I’ll be chatting with some colleagues again today to hash out what might be occurring, and I’ll report back here with any news.


    1 mei 2007 om 10:49
    Korting

    Ongeacht de belangrijkheid… het blijft uiteraard mooi om een PR stijging te scoren.


    1 mei 2007 om 15:58
    ssmeding

    PR is slechts één van de factoren die de positie van een website in Google bepaalt. Je doet er goed aan een hoge PR-waarde na te streven, maar PR alleen is geen garantie voor succes. De bewering dat nieuwe criteria er de afgelopen jaren voor hebben gezorgd dat de invloed van PR is afgenomen, lijkt te kloppen.

    Voor de duidelijkheid, toolbar-PR is slechts een momentopname. Als je bijvoorbeeld van PR3 naar PR4 bent gegaan dit weekend, hoeft dat niet te betekenen dat je live-PR die Google gebruikt om de resultaten te rangschikken daarvoor niet al PR4 was. Het omgekeerde kan natuurlijk ook het geval zijn; een site die links of advertenties verkoopt en daarbij schermt met een PR5-waarde, kan in werkelijkheid op dat moment wel een lagere PageRank hebben.

    Aangezien PR slechts ongeveer eens in de drie maanden wordt geëxporteerd naar de publieke servers, kunnen er behoorlijke verschillen optreden. Daarnaast is de live-PR waarmee Google rekent niet het afgeronde rapportcijfer dat in de toolbar wordt weergegeven.


    2 mei 2007 om 06:33
    Hans Slender

    In Google kan je ook zoeken aan welke sites jouw website gelinkt staat. Weet iemand hier waarom daar lang niet alle sites verschijnen? Mijn site heeft bijvoorbeeld een pagerank van 3, maar toch geeft Google daar maar een stuk of vijf links.


    2 mei 2007 om 09:14
    jdevalk

    Hmm ik moet zeggen dat ik de “dalende trend” niet echt kan onderschrijven 🙂 Al mijn eigen sites zijn gestegen in PR of minimaal gelijk gebleven 🙂


    2 mei 2007 om 11:29
    jeroenmirck

    @André: Een link plaatsen vind ik niet echt een antwoord op mijn vraag. Bovendien concludeert Marco daar zelf dat herevaluatie van PageRank als dominant criterium serieus overwogen moet worden: “Ik wil eerst eens kijken wat er volgende maand gebeurt als we de nieuwe berekeningsmethode voor Google PageRank doorvoeren (er worden nu meerdere servers opgevraagd!). Als blijkt dat daarmee de top-100 nog te gevoelig is zullen we inderdaad ook moeten kijken naar bijv. de hier al eerder gesuggereerde Bloglines of Technorati-ranking.” Prima, dan trek ik de conclusie dat er vanaf volgende maand niet meer met PageRank wordt gerekend.

    PageRank wordt sowieso te zwaar meegeteld. Vergelijk bijvoorbeeld de nummers 48 en 49 eens: Emarkey en Commlog. Ze krijgen hetzelfde rapportcijfers van Marco, dus zijn de andere twee criteria beslissend voor de volgorde. En wat blijkt? Emarkey heeft 1 publieksstem, Commlog heeft er 36. Kat in het bakkie voor Commlog, zou je zeggen. Maar nee: de PageRank van Emarkey is 6 en die van Commlog is 5. Dus (?) scoort Emarkey beter. Dat lijkt me totaal uit proportie…


    3 mei 2007 om 12:30
    Floris van den Berg

    @Jeroen: helemaal met je eens.


    3 mei 2007 om 13:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!