Laat ilse media burgerjournalistiek over aan Skoeps?

Laat ilse media burgerjournalistiek over aan Skoeps?
Toch wel een opmerkelijke beslissing van ilse media om de focus van Hier.nl, het regionale zusje van Nu.nl, te verleggen van burgerjournalistiek naar doorplaatsen van nieuws uit landelijke en regionale media. Althans, dat is wat Jesse Burkunk, product manager van Hier.nl, gisteren vertelde op de School voor de Journalistiek in Utrecht aldus Emerce:
(...) Hier.nl moest een lokaal georiënteerde site worden waar geregistreerde bezoekers zelf hun nieuws op kunnen plaatsen. Het burgerjournalistieke zusje van Nu.nl, zo werd de site genoemd. Die benaming is straks niet meer van toepassing. Het is op dit moment nog niet mogelijk om een site te vullen met lokaal nieuws dat door ‘burgers' wordt aangeleverd, aldus Burkunk, die de afgelopen maanden ervaring heeft opgedaan met burgerjournalistiek bij de Amsterdamse versie van Hier.nl. (...)
Opmerkelijk is dat gistermiddag op de Hogeschool van Amsterdam een ander burgerjournalistiek initiatief, Skoeps, haar nominatie voor de SpinAwards verdedigde. Skoeps telt sinds de start vorig jaar 3.000 reporters, 1.5 miljoen pageviews en 250.000 unieke bezoekers per maand. Skoeps heeft als doel de grootste site voor (mobiel) ooggetuigennieuws te worden. Tussen neus en lippen door liet Michael Nederhof (Skoeps) weten dat het zich daarbij vooral richt op de aanval van Nu.nl.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Aardige aanvulling in dit verband:

    (...) Het aantal Nederlanders dat van een buurtwebsite gebruik maakt groeit sterk. Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Buurtlink.nl en internetadviesbureau Scanyours.com. Maar liefst 67% van de ruim 700 ondervraagden geeft aan in de toekomst regelmatig van een buurtwebsite gebruik te maken. 79% overweegt buurtwebsites te bezoeken zodra ze merken dat medebuurtbewoners dat ook doen.

    Uit het onderzoek blijkt dat mensen buurtwebsites vooral gebruiken om op de hoogte te blijven van buurtnieuws en om elkaar beter te leren kennen. Vooral de grote behoefte aan buurtnieuws is opvallend?, aldus Milan Verstegen van Scanyours. Wij hebben achterhaald dat driekwart van de Nederlanders buurtnieuws net zo belangrijk vindt als nationaal nieuws.

    Volgens Marck Feller, directeur van Buurtlink.nl, verklaart het onderzoek waarom het gebruik van buurtwebsites zo sterk in de lift zit. De resultaten bevestigen een trend, aldus Feller. De aanname dat mensen internet meer gaan gebruiken om kennis te nemen van lokaal nieuws en om met buurtbewoners te communiceren lijkt te kloppen. Een buurtwebsite zoals Buurtlink.nl is het ideale instrument om in die groeiende behoefte te voorzien. Wij voorzien dan ook dat buurtwebsites uit zullen groeien tot belangrijke nieuwsbronnen. (...)


    Via: Admanager

    geplaatst op
  • In mijn optiek staat en valt hier het concept. Het is toch juist de bedoeling dat regionaal nieuws gebracht wordt door de lokale bevolking voor de lokale bevolking. Misschien is het kwalitatief wat minder, maar maakt dat de mensen uit? Ik denk het niet. Kijk maar naar bijvoorbeeld Hart van Nederland ;).
    Daarnaast als Skoeps al 3.000 reporters heeft dan moet het deze site toch ook lukken.

    geplaatst op
  • In de berichtgeving rondom de doorontwikkeling van hier.nl wordt ten onrechte het beeld opgeroepen dat afscheid wordt genomen van de burgerjournalistiek. We hebben een strategische keuze gemaakt voor meer lokale interactie, waaronder informatievoorziening. We willen de interactie met lezers dus juist vergroten. Wel denken we dat deze interactie is gebaat met actuele en volledige berichtgeving uit de straat, buurt of regio. Deze zal ondersteunend en inspirerend zijn voor mensen die zelf willen schrijven over, of willen reageren op, nieuws uit de buurt. Daarom wil Hier.nl het aspect van nieuwsvoorziening op de site in de toekomst meer vorm gaan geven. Het betreft hier een aanvulling op het bestaande concept en niet een vervanging van de burgerjournalistiek

    Joris van Lierop
    Uitgever NU.nl

    geplaatst op
  • Heeee Joris, wat leuk dat jij nu uitgever bent bij NU! Ik zal je comments op MF in elk geval met belangstelling volgen.

    geplaatst op
  • @Bas : De items in Hart van Nederland worden niet gemaakt door de lokale bevolking zelf maar door een professioneel team.

    geplaatst op
  • Marco,

    bij dat Buurtlink-onderzoek gaat bij mij wel een WC-eend-alarm af.
    ,,Wij van wc-eend zien een sterke toename van het gebruik van sanitaire hygieneproducten. aar liefst 67% van de ruim 700 ondervraagden geeft aan in de toekomst regelmatig van een sanitaire hygieneproduct gebruik te maken. 79% overweegt sanitaire hygieneproducten te gebruiken zodra ze merken dat medebuurtbewoners met schonere wc's dat ook doen.

    Uit het onderzoek blijkt dat mensen sanitaire hygieneproducten vooral gebruiken om de wc schoon te houden. Vooral de grote behoefte aan hygiene is opvallend, aldus L. Donder van onderzoeksbureau Broddel.com. Wij hebben achterhaald dat driekwart van de Nederlanders een hygienische wc net zo belangrijk vindt als de overige kwart.

    Beetje flauw, maar onderzoek naar eigen producten mag best eens bekritiseerd worden. Misschien is een restrictie hierop ook een goed idee.

    geplaatst op
  • @ JH Dat weet ik zelf ook wel. De insteek was de kwaliteit van de berichtgeving.

    geplaatst op
  • @Joris: dank voor de aanvullende info!

    @Erick: met je eens; heb het bericht in dit geval gewoon geciteerd zonder mijn persoonlijke mening daarbij te geven.

    geplaatst op
  • Check hier het filmpje van de Spin Awards waar Skoeps een award in de wacht sleept:

    http://www.skoeps.nl/index.php?module=Skoeps&func=show&id=9567

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.