RTL omarmt Talpa
Ruim twee weken terug (!) schreef ik in een column Panta_Rhei.doc voor Broadcastmagazine over een mogelijke samenwerking tussen John de Mol’s tien en RTL Nederland. De enige overgebleven serieuze optie voor de Mol en een mogelijkheid om met opgeheven hoofd, maar zeker 250 miljoen euries lichter het nationale televisie strijdperk te verlaten om weer te gaan doen waar ie verrekte goed in is, contentcreatie en formatontwikkeling. Het idee voor de showcase-zender 10 was briljant, de uitvoering matig en verpakking ronduit slecht.
Toch biedt deze samenwerking tussen RTL en Talpa John de Mol een kans om te bewijzen hoe goed de programma’s op tien eigenlijk zijn. ‘De Wedstrijden’ zal het daar goed doen, ‘Deal Or No Deal’, ‘Van Speijk’ maar ook ‘Gooische Vrouwen’ en de ‘Gouden Kooi’ gaan op de zenders van RTL minimaal verdubbelen in kijkcijfers. Deze programma’s gedijen op de geprofileerde zenders van RTL zonder twijfel beter dan op de vlees nog vis zender welke tien nu eenmaal is en dus ook als zodanig de geschiedenis in zal gaan.
Voor De Wedstrijden moet nog wel een creatieve oplossing worden bedacht:
“De Eredivisie CV, het overkoepelende orgaan van alle eredivisieclubs, houdt de ontwikkelingen rond een eventueel samengaan van televisiezenders Tien en RTL nauwlettend in de gaten. Tien bezit de uitzendrechten van de samenvattingen in de eredivisie. Volgens directeur Alex Tielbeke van de ECV kan het niet zo zijn dat die zomaar van zendgemachtigde wisselen. ,,Laat ik voorop stellen dat we officieel nog geen contact hebben gehad met Tien”, aldus Tielbeke. ,,De geruchten over een fusie kennen we uit de media. Wel hebben we zaterdag informeel contact gehad met de zender en toen werd ontkend dat er sprake is van een deal.” Tielbeke wilde zondag niet vooruitlopen op een eventueel samengaan van Tien en RTL. ,,Maar het is duidelijk dat er in de contracten met Tien bepaalde scenario’s zijn opgenomen over dit soort omstandigheden. De kern van de zaak is dat uitzendrechten niet zomaar kunnen verhuizen. Dat loopt altijd via de ECV. Wij moeten dat per definitie goedkeuren en er een handtekening onder zetten.” Over de inhoud van de scenario’s wilde Tielbeke niets zeggen. ,,Het is nu nog veel te vroeg om daar over te speculeren. Pas als wij officieel iets horen van Tien, kunnen we kijken wat de verdere stappen moeten zijn.” (ANP/BNR)
HP dit deel van het contract is waaschijnlijk net zo wankel als die met Tele2. De ECV ziet met lede ogen dat Tele2 sublicenties heeft vergeven aan Planet, KPN en de Telegraaf.
En ook SBS heeft (nog steeds) belangstelling:
“Na RTL heeft ook SBS zich weer gemeld als overnamekandidaat voor de mediabedrijven van John de Mol. De mediatycoon en SBS-topman Patrick Tillieux houden vandaag ‘stevige gesprekken’, melden ingewijden.”
(Algemeen Dagblad, 19-03)
Moet ook eerlijk zeggen dat ik eerder een overname cq samenwerking vanuit SBS had verwacht. Samen met John de Mol zouden ze marktleider zijn en dat levert jaarlijks toch weer aardig wat extra advertentie-inkomsten op.
Geen optie meer, SBS heeft een kans gehad. Sjef Sport Lex Muller heeft de laatste glazen ingegooid door te verklaren dat ie geen belangstelling had voor het voetbal van Talpa,’er zou zoveel mis zijn met die programma’s’. Denk dat Tilleux de bui al ziet hangen. Talpa content en RTL zenders betekend een marktaandeel van zeker 4% meer. Marktleiders halen reclamegeleden binnen boven het fair share….
SBS is geen optie, want John de Mol kan daar Radio538 niet onderbrengen (die hebben al Caz! op een ongeclausuleerd FM pakket zitten).
SBS is meer rook om het vuur van RTL en Tien te verhullen. Medewerkers bij Talpa zijn blij als ze niet bij Tien zitten (maar bv bij digital) en medewerkers bij RTL kijken uit naar het moment dat ze de “overstappers” van de afgelopenn twee jaar met hangende pootjes terug kunnen zien komen.
‘k zie het nu ook staan op TXT: Albert Treur, directeur TSS. we gaan d’r voor zitten Albert . . .
Beetje zenuwachtig maar hij
doetdeed het goed. En RTL 10, die houden we er in!Goed gesproken, Albert!
Jammer van het veel te lange intro van Van Dammen. Grafiekjes en cijfers doen het nooit zo in dit soort stukjes content. Kwam niet uit de verf en volstrekt overbodig.
Goed betoog van Albert, dat wel. Zeer benieuwd wat er op korte termijn gaat gebeuren. RTL 10? Nee, ‘k denk het niet. Zou te gemakkelijk zijn en te ver van de RTL-scope. Een intelligente integratie ligt meer voor de hand.
@ Peter: De gemiddelde Nova-kijker kent die kijkcijfers niet. Van Dammens berekeningen over Spijkerman en het voetbal toonden aan hoe je als zender niet zomaar klakkeloos succesnummers bij andere zenders kunt wegkopen. Dat was een goede inhoudelijke onderbouwing.
Treur was duidelijk. Zijn stukken op Marketingfacts vind ik vaak onleesbaar, maar zo in gesprek met Clairy Polak kwamen zijn stellingnames goed naar voren.
Vond de cijfertjes ook best aardig hoor Peter!
Jeroen, onleesbaar? zet die adfobril s af 🙂
Taal is mijn vak, dus geloof me nu maar als ik zeg dat iemand onleesbaar schrijft… 🙂
Een paar tips: gebruik geen archaïsche woorden, gebruik kortere zinnen, vermijd d/t-fouten…
En wat me persoonlijk soort zijn openingen als “Ruim twee weken terug (!) schreef ik in een column…”
Dat riekt naar borstklopperij… iets waar menig lezer een pesthekel aan heeft.
Dit zijn zomaar wat adviezen. No charge. En nogmaals: je tv-optreden was prima.
soort = stoort
Dank je Jeroen, ik ben geen journalist en zal het ook niet worden, ik heb andere ambities. Geloof niet dat de duizenden lezers hier en op Venturo erg veel bezwaar hebben tegen een taalfoutje zo af en toe. Het gaat hier toch vooral om de inhoud. Over borstklopperij, soms mag je wel even aanhalen waar de buzz vandaan komt. In dit geval was het relevant. Openingen mag je dus veranderen in opening.
Zou einde ’10’ het einde van ‘crossmedia formats’ vanuit het mediakanaal televisie betekenen?
Peter, ik denk het niet. De markt veranderd niet door de spelers maar door de vraag en de behoefte van principalen aan crossovers.
Dat is nou zo’n archaïsch woord: wat bedoel je in vredesnaam met ‘principalen’? Dat is een woord dat in het hedendaagse Nederlands simpelweg niet meer bestaat.
Jeroen toch ff de van Dale tsjekken. In de media is dat doodgewoon diegene aan wie de factuur gestuurd wordt. De opdrachtgever dus. Kan een sponsor of een loterij zijn, wellicht zelfs de overheid.
Van Dale is geen maatstaf. Dat boek staat vol met archaïsche woorden.
‘Opdrachtgever’ klinkt stukken duidelijker dan ‘principaal’. 😉
@ Jeroen: als taal gewoon je vak is, wees dan blij met wat archaïsch taalgebruik! Ik zeg één woord: REVE.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!