• Mobile
    wordt gesponsord door

De Mobiele Browser wankelt

De Mobiele Browser wankelt
,
@rhymo

De Mobiele Browser wankeltMobiel internet wil maar niet echt doorbreken. Tuurlijk het gebruikt neemt gestaag toe. Maar nog steeds heeft ongeveer 2/3 van de mensen nog nooit een mobiele browser geopend.

De twee grote obstakels om mobiel internet echt breed toegankelijk te maken zijn, de vaak niet zichtbare, kosten en de gehele gebruikservaring op zich. Er is al veel geschreven over de kleine schermen en het missen van Ajax en Flash mogelijkheden om rijkere mobiele sites te bouwen. Mobiel Internet is nu erg gebonden aan die dus beperkte browser. Er zijn echter nieuwe ontwikkelingen die aan de spreekwoordelijke stoelpoten van de mobiele browser aan het zagen zijn. Deze ontwikkelingen zijn eigenlijk te vangen in 3 segmenten: Bestaande communicatie dragers, Applicatie’s en On Device Portals. Hieronder een introductie van deze segmenten.

Bestaande communicatiedragers:
Er is een duidelijk trend waarneembaar dat er steeds meer partijen op de markt komen die inzien dat het “grote internet” ook te ontsluiten is via bestaande communicatie dragers. Zo zijn er al legio SMS diensten die internet informatie zoals bijvoorbeeld files onsluiten. Het systeem van podcasts en RSS maakt het ook steeds eenvoudiger om internet informatie aan te bieden als pakketjes die je ontvangt als telefoongesprek, SMS, voicemailberichtje(zoals vZines) en MMSjes. Instant Messaging wordt momenteel nog niet op grote schaal gebruikt maar is ook een prima drager om content op aan te bieden, via bijvoorbeeld een chatbot. Persoonlijk verwacht ik dat de bestaande communicatie dragers meer en meer ingezet gaan worden voor internetdiensten. Enkele obstakels zijn bijvoorbeeld nog het intelligent (nadruk) omzetten van tekst naar spraak(Text To Voice). Daarnaast zal ook de technologie voor spraakherkenning naar een hoger niveau getild moeten worden. Gelukkig zien callcenters veel brood in spraakherkenning en ‘betalen’ zodoende voor een stuk ontwikkeling.

Applicatie’s:
Een bekende applicatie voor mobiele telefoons is navigatie. Zo zijn er verschillende navigatie leveranciers die deze applicatie verrijken met internet informatie zoals Points Of Interests. Google heeft een Google Maps applicatie voor de mobiele telefoon. Achter deze simpele navigatie applicatie zit echter wel een hele bedrijvengids met telefoonnummers. Naast navigatie zijn er ook Peer 2 Peer clients die momenteel gebouwd worden. Een goed voorbeeld is Peerbox. Verder is Scanbuy momenteel bezig om alle prijs informatie over producten te onsluiten via een applicatie. Alleen even de barcode intypen en de applicatie speurt het internet af naar (nu nog) prijsinformatie. Nokia heeft een Podcast client op sommige toestellen. Het zal niet lang duren of er komt een volwassen RSS client van bijvoorbeeld netvibes2go.

On Device Portals:
In deze variant verhuist de portal dus van het internet naar je toestel. Het mechanisme werkt als volgt: Als je je toestel opstart start gelijk ook de ODP. Deze portal haalt als het ware “onder water” informatie van het internet en presenteert deze informatie op het toestel. Als consument heb je het voordeel dat je niet hoeft te wachten als je de content wil consumeren. De informatie is namelijk al op je toestel aanwezig en is opgeslagen in de ODP. Momenteel is er echt een wildgroei van leveranciers van ODP, In deze blogposting is een mooi overzicht te vinden.

Er zijn 4 grote drijvers(los van prijs) die de ontwikkelingen van mobiel internet zullen versnellen.
1. Web2.0 is duidelijk de driver die dit gehele proces zal versnellen.
2. Tijd kritische diensten. “Ik heb het nu nodig”. Vraag je als dienstverlener af of jij informatie kan bieden dat nu meer waard is dan straks.
3. Plaats kritisch diensten:” Ik heb het hier nodig”. Vraag je als dienstverlener af of jij informatie hebt die hier meer waard is dan daar.
4. Actie gericht. Vraag je als dienstverlener af of er een beslissing genomen kan worden. Kopen, bewaren, doorsturen.

Welke vorm nu de winnaar gaat worden is nog een vraagteken, maar het mag duidelijk zijn de mobiele browser krijgt concurrentie. Focus u daarom niet alleen op het ontwikkelen van een mobiele site.

Ik hoor graag wat u denkt


Geplaatst in

Delen



Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Raimo,

    Het 2/3 deel dat nog nooit een mobiele browser heeft geopend is nog geflatteerd.

    Het mooie van de bestaande communicatie dragers is dat de gebruiker weinig kennis nodig heeft van mobiel internet, downloads of on device portals. Bovendien zijn de kosten voor de gebruiker redelijk voorspelbaar.

    MMS is voor veel gebruikers al een uitdaging omdat bijvoorbeeld de instellingen niet juist zijn of roaming niet geregeld. Instant Messaging past mijns inziens beter in het segment applicatie.

    Ik verwacht dat de bestaande browser technologie snel ingehaald wordt door de opkomende traditionele communicatie middelen. Bellen naar of gebeld worden door het internet kan iedereen.

    De device producenten hebben voor de volgende generatie mobiele telefoons hier mijns inziens een belangrijke rol. In combinatie met de ODP maakt het "browsen" overbodig en zo wordt het voor de gebruiker een stuk eenvoudiger.

    geplaatst op
  • @Ernst

    Goed punt over gebruiksgemak.

    Instant Messaging kan inderdaad ook onder applicatie vallen. Echter wanneer IM compleet is geintegreerd met de basis functionaliteiten van je telefoon zoals je contacts dan zie ik het als een primaire communicatiedrager. Kijk eens naar de huidge Windows Mobile toestellen..

    Device producenten hebben zeker een belangrijke rol.

    P.S. Ben trouwens benieuwd hoe de browser van de iPhone werkt.. ;-)

    geplaatst op
  • Er is al veel geschreven over de kleine schermen en het missen van Ajax en Flash mogelijkheden om rijkere mobiele sites te bouwen. Mobiel Internet is nu erg gebonden aan die dus beperkte browser.

    Zal ik je even uit je droom helpen.
    Voorbeeld Marketingfacts:
    Web2.0 - Nee
    AJAX - Nee
    Flash - Ja voor banners ;)
    Images - Beperkt het meeste voor de banner van Webads

    Kortom het is behoorlijk kort door de bocht dat je dat als oorzaak van het niet doorbreken in Nederland is. Immers je hebt het bij MF ook niet nodig voor de informatie.

    Op mijn werk maak ik Vodafone live!, imode en OpenWAP aka WAP2 sites en die lopen erg goed in de rest van de wereld. Ik heb de laatste tijd steeds meer het vermoeden dat de nederlanders altijd te veel naar Nederland kijken en niet naar de rest van de wereld.

    Oorzaak van het niet doorbreken in NL naar mijn mening.
    De nederlander is verwent met Breedband en internet op werk en thuis. Heeft weinig forens tijd en heeft dus geen behoeft om dat halfuurtje in de trein (als dat al een trein is) ook op internet te zijn.
    Voor de geek/adict die dat wel wil is er een goedkoop T-Mobile abotje.

    geplaatst op
  • @Kjeld

    Dank je wel voor je toevoegingen.

    Het goed of niet goed lopen van mobiele sites is natuurlijk een relatief begrip(Volgens Forrester gebruikt slecht 11% van de Amerikanen met een cellphone momenteel de browser.). Begrijp me niet verkeerd. Het gebruik van de browser neemt toe. De browsers worden ook beter. Echter er is concurrentie.

    "heeft dus geen behoeft om dat halfuurtje in de trein (als dat al een trein is) ook op internet te zijn". Nu kopieer je dus het gedrag thuis achter de pc naar de mobiele telefoon. Kijk nog eens goed naar de 4 drivers die ik benoem. Echt doorbreken gaat pas gebeuren als de mobiele telefoon juist ons dagelijkse leven ondersteunt. Internetten dus niet als geisoleerd event maar als geintegreerd onderdeel..

    geplaatst op
  • @Kjeld,

    Wat is jouw mening over de drijvers waar Raimo naar verwijst?

    geplaatst op
  • @Ernst
    1. Web2.0 is duidelijk de driver die dit gehele proces zal versnellen.
    Heeft er niet mee te maken. Als je UMTS of sneller hebt is elke dienst kwa beleving hetzelfde als je het nu kent. Met GPRS zul je moeten accepteren dat het wat trager aanvoelt.
    Het probleem met het downloaden van applicaties is dat je dan eerst 300k aan het downloaden bent tijdens het eerste contact met de gebruiker. Dat is natuurlijk een erg slechte beleving.
    Ook het gevaar van de connecties/kosten die de aplicatie eventueel maakt tijdens zin update run is te ondoorzichtig en dit laat klanten afhaken.
    Een voorbeeld van eer erg goed applicatie in dit gebied vond ik deze
    http://www.spinawards.nl/?mod=ingezonden&cat=4&id=157
    Het is ook echt een applicatie geen Web20 app. (Nee ik heb er geen relatie mee)

    2. Tijd kritische diensten. “Ik heb het nu nodig”. Vraag je als dienstverlener af of jij informatie kan bieden dat nu meer waard is dan straks.
    Of een ticket boeken voor de bios/concert.
    Het punt hierbij is weer nederland. Ken jij iemand die dit niet gewoon even op zijn werk zal doen?

    3. Plaats kritisch diensten:” Ik heb het hier nodig”. Vraag je als dienstverlener af of jij informatie hebt die hier meer waard is dan daar.
    Dat wil iedereen ook al jaren, in Duitseland draait dit al prima. En ik kan je ook vertellen dat de plaatsing ook werkt met een duits toestel dat roamed in Nederland.
    In Japan ook al jaren aanwezig natuurlijk.

    4. Actie gericht. Vraag je als dienstverlener af of er een beslissing genomen kan worden. Kopen, bewaren, doorsturen.
    Dit implemteren wij al 4 jaar op de vodafone live portal en ook al enige jaren via Offportal billing. Digitale producten kopen is geen enkel probleem. Het kopen van andere dingen op een Bol.com wijze is ook mogelijk. Wij hebben in engeland een text-to-bye product lopen. Je stuurt dan een SMS naar een nummer van PayPal en het adres daarvan wordt aangemeld als abonee voor het magazine. Erg handig voor billboard reclame. Dit kun je echter ook doen in NL maar dan maak je een aanmeld Mobile Landing Page. Het probleem hierbij is echter dat de Telcos niet standaard de juiste setting in de Phones zetten in NL. Dit zorgt voor frustratie bij de gebruiker en bij ons natuurlijk.

    Grootste voorbeeld is Japan natuurlijk 80% van de mensen met een mobile gebruikt daar een dienst van Docomo.

    Nog even over Nederland:
    Ik ben erg blij dat Hyves aan de gang gaat met het open maken van hun SNS voor Mobile, dit zal er voor zorgen dat er een heleboel mensen de juiste settings gaan gebruiken en dit bevorderd het gebruik van mobile services in Nederland.
    Overigens SNS zijn erg geschikt voor mobile diensten, die groep wil graag hun foto's/filmpjes en allelij dingen dagelijks bij zich hebben.
    Wij draaien zo een dienst in Nieuw Zeeland voor Vodafone (met credit/payback en vetting) en dat gaat als de brandweer.

    geplaatst op
  • @ Raimo,
    Mooi stuk. Ik kijk eigenlijk alleen op mijn GPRS internet van vodafone als ik me:
    1) verveel;
    2) mijn email wil checken (via webmail);
    3) informatie nu en hier (dat is volgens mij 1 driver) wil.

    De andere drivers liggen nog in de toekomst, zoals betalen, informatie bij een product of commerciële uiting.
    Daarnaast lijkt het me verstandig om te onthouden dat platforms steeds verder integreren: PDA wordt mobiel, laptop wordt mobiel, iPod wordt mobiel. Welk pocket device gaat winnen is nog helemaal niet helder en zal een belangrijk impact hebben op de interface.

    geplaatst op
  • @Kjeld

    Even een paar opmerkingen.

    Over tijdkritsich: "Ken jij iemand die dit niet gewoon even op zijn werk zal doen?" Dus het is niet tijdkritisch.. File informatie, beurskoersen, nieuwe comments op je blogposts(hehe) dat is tijdkritisch.

    Location Aware diensten met een sociaal karakter. Tja..dat moet het inderdaad gaan worden. Ook deze dienst hoeft niet alleen via de browser geconsumeerd worden. Denk aan SMS alerts als je in de buurt van vrienden bent.. Kijk hoe naar deze oplossing van Ulocate(BuddyBeacon volgens mij) werkt: http://www.ulocate.com/platform.php

    Verder triouwens eens dat Social Services een zeer belangrijk gaan spelen op de mobiele telefoon. Het is tenslotte een communicatiemiddel..

    geplaatst op
  • Het welslagen van internet via je mobiel hangt primair af van de kosten en van het leesgemak. Alle (professionele en particuliere) uitgevers hebben prachtige en handige sites ontwikkelt waar je gratis heen kunt en dat is de reden waarom intenet zo'n succes is. Die zullen al die informatie echt niet allemaal ook nog eens gaan omschrijven voor die kleine ***schermpjes. Daar zit niemand op te wachten.

    Voor een echte doorbraak van internet op je mobiel moet het zoveel mogelijk lijken op gewoon internet. Dus tegen minimale kosten (bij voorkeur als onderdeel van je al bestaande internet abbo) op een lekker scherm vertoond worden. Het mobieltje is hoogstens het modem waarmee je internet ontvangt. Je rolt je scherm uit (e-ink e.d.) en gaat lekker lezen en wat al niet meer. Maar het is dan niets spectaculairs, het is gewoon internet, maar dan voor onderweg.

    geplaatst op
  • @Gijsbrecht

    Dank je..

    Ik geloof dat het mooie van convergentie is dat de beste eigenschappen van de verschillende platformen worden gebruikt om de beste oplossingen te creëren voor verschillende segmenten.

    M.a.w. er komt geen één device...(denk ik)

    geplaatst op
  • Veel zaken die in bovenstaande post en de opvolgende reacties zijn geponeerd zijn waar. Net zo min als dat er een device zal komen is er sprake van een waarheid. Ik kan wel de mening van Kjeld onderschrijven: De Nederlanders is verwend met Breedband en internet op werk thuis. In veel toepassingen kan diezelfde Nederlander simpelweg het geduld opbrengen op te wachten totdat hij of zij weer achter de pc zit. Wij willen bovendien nog wel eens vergeten dat het merendeel ook op het werk al het web op kan.

    Mijn ervaringen vanuit het verleden met minder rich media leren bovendien dat de bereidheid om te betalen voor (serieuze) informatie uit de trits nieuws/weer/verkeer nooit echt groot is (geweest). Wanneer je forenst in de file heb je altijd een radiozender bij de hand die je op vaste tijdstippen voorziet van die info.

    Experimenten met MMS-diensten rondom EK2004, Tour de France en Olympische Spelen in Athene leverden alleen maar teleurstellende aantallen op. De uitzondering op de regel wat mij betreft is: sms-goalalerts van de favoriete betaald voetbalclub.

    geplaatst op
  • PS: Nog een aanvulling van de "hit" in Japan.
    Mobile Veiling. Dus Kapaza/Marktplaats/eBay mobile.

    Je maakt een foto/video van je product MMS-ed het naar 3234 en het staat er op (advertentie is betaald met MMS Billing. Als er iemand op je product bied dan ontvang je gelijk bericht en dus is de transactie sneller afgehandeld. Dit werkt daar supper goed. Het browsen/search op de portal is ook erg snel en handig omdat het gewoon facs zijn met kleine platjes en eventueel een uitvergroting als je dat wilt.

    geplaatst op
  • @Kjeld

    Stel nu eens voor dat bestaande veilingsites zoals Marktplaats API's beschikbaar zouden stellen zodat ik via MMS of email een item kan aanbieden. Daarnaast zou ik via een API ook mijn data moeten kunnen ophalen. Nieuwe biedingen etc..

    Hmm best wel web 2.0 toch?

    geplaatst op
  • @Raimo
    Web 2.0? Techniek is niet belangrijk, het gaat om de User Experience. Hoe je aan deze data komt boeit toch niet voor de consument al strip ik het gewoon uit de HTML van de voorkant het zal de consument niet boeien.

    Het gaat om de User Experience, en ik zeg dit als techneut ;)
    Ik verbaas me altijd als ik het hier hoor over API's enzo, bij mij gaat dan altijd een lampje branden van "Een PM-er/Manager met technische achtergrond. Hopelijk niet geremt door de te-veel technische kennis." Te veel over techniek nadenken verkleint je breede kijk op de inhoud volgens mij.

    geplaatst op
  • Kijk ook eens naar het Open Mobiel Internet initiatief, dat door ECP.nl wordt geleid (http://www.ecp.nl/projecten/id=33/Open_Mobiel_Internet_OMI.html). Hierin werken content partijen, technology service providers en operators samen om de belangrijkste drempels voor Open Mobiel Internet te slechten.

    geplaatst op
  • Volgens mij is een antwoord van slechts één woord nodig: iPhone.

    geplaatst op
  • @J.A.

    Salvation at last...;-)

    Tja..the proof is in the eating of the pudding toch?

    Ja..dit is een oproep voor een sample..

    geplaatst op
  • Waar het om gaat:
    kosten, content en presentatie

    waarvoor gebruiken we internet?
    informatie, vergelijken, delen, kopen, tijdbesparen tijd besteden aan vermaak

    zolang er geen mobiele content is, of je zelf content kunt toevoegen is er geen gebruik

    indien 50% van de website een goede mob variant heeft, waarbij providers flat fee toegang geven en er browsers zijn die alles kunnen presenteren, zal de groei harder gaan dan van "huis tuin en keuekn internet"

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.