Marketingfacts nu ook op eKudos

Marketingfacts nu ook op eKudos

Marketingfacts nu ook op eKudosMet de stortvloed aan social bookmark services denken ook wij op Marketingfacts al een tijd na hoe je hier nu als weblog optimaal gebruik van kunt maken. Gisteren hebben we als eerste stap bij ieder bericht een extra e-knop toegevoegd (naast print-mogelijkheid) waarmee je een artikel op Marketingfacts automatisch kunt aanmelden bij eKudos, één van de eerste Nederlandse Digg-klonen waar we eerder over schreven.

Waarom eKudos? Allereerst omdat we Stillpoint Media, de club achter eKudos sympathiek vinden en al een tijdje met belangstelling volgen. Daarnaast ziet eKudos er ook goed uit en heeft het na de redesign een maandelijks bereik van 35.000 unieke bezoekers en telt het inmiddels 1.700 geregistreerde gebruikers. Nog steeds heel beperkt overigens als je dit vergelijkt met nieuwssites als NU.nl, Telegraaf.nl of AD.nl (om er maar eens een paar te noemen).

Eerder deze week vroeg ik Tako Stein van Stillpoint Media waar ze nu naar toe willen met eKudos:

(...) Ons doel is simpel: meestrijden voor de titel "Nederlandse Digg". Ik denk dat de meeste bloggers momenteel van mening zijn dat er binnen Nederland ruimte is voor 1 a 2 iniatieven. Het is wat dat betreft net als met Marktplaats, de site gaat pas echt werken als er veel gebruikers zijn. Wie het eerst echt massa weet te creeren wordt waarschijnlijk als koning gekroond :0) Ons voordeel is dat we er snel bij waren en al een tijdje aan de weg timmeren. De site zit goed in elkaar en we bieden redelijk wat tools aan webmasters om eKudos op de eigen site te plaatsen (binnenkort komt er ook een API). Maar de usergenerated content oorlog is aan het losbarsten en de Big Boys (MS, Ilse, Omroep) proberen allemaal positie is te nemen, die moeten we op een of andere manier van ons af zien houden. Wij proberen dit door vooral door de weblog community op te zoeken en die enthousiast te maken voor eKudos. De term kudos is hier ook redelijk bekend (zie dumpert van geenstijl bijvoorbeeld). Daarnaast hebben wij als klein bedrijfje ook gewoon veel liefde voor ons werk. (...)
Met name het samenwerken met andere early adoptors zoals webloggers lijkt een belangrijke stap om te overleven in deze competitieve markt. Ben dan ook benieuwd naar de resultaten van de implementatie van eKudos op Marketingfacts. Het eerste terechte kritiekpunt hebben we al mogen ontvangen van Erno Hannink.

Ben uiteraard ook benieuwd wat jullie er van vinden en wat jullie suggesties zijn voor verdere verbeteringen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 60 reacties op dit artikel

  • Ook Jaggle is bezig met eKudo en zal binnenkort een plugin uitgeven voor gebruikers van Expression Engine waarmee je automatische links kan laten maken om je bezoekers te laten stemmen. Ik hou jullie op de hoogte.

    geplaatst op
  • het viel me eergisteren op, en moet zeggen dat ik het goed initiatief vind, en ook goed dat MF meedoet. ..
    Heb wel vertrouwen in eKudos moet ik zeggen! goeie instelling en strategie...

    geplaatst op
  • Leuk initiatief, zo wordt het misschien een flink stuk populairder. Ik heb nu 3 artikelen op Ekudos geplaatst en alle drie 3 hebben ze de voorpagina gehaald. Dat zou wel veranderen wanneer men het massaal gaat gebruiken.

    Nadeel van dit soort systemen is dat populaire berichten over bijvoorbeeld Britney Spears heel snel bovenaan staan. Ik vind het daarom wel mooi dat Ekudos voorzien is van categorieën waardoor andere berichten niet snel ondersneeuwen.

    geplaatst op
  • Mja, ik heb al enige weken geleden op netters.nl een artikeltje geschreven over het feit dat Ekudos wat spamgevoelig is en die bug is ook nog niet opgelost... Als ze groter gaan worden worden ze daarmee ook interessanter om te spammen, dus nu lijkt me de tijd om daar snel iets aan te gaan doen!

    geplaatst op
  • Ook wij zijn sinds gister te vinden op eKudos. We verwachten nog niet heel veel van de samenwerking omdat we met 280 duizend unieke bezoekers in de maand 10x groter zijn, maar als ze groter worden kan het zeker verkeer gaan opleveren.

    geplaatst op
  • Zojuist een plugin voor Wordpress gevonden waardoor ik eKudos nu ook op m'n eigen site kan gebruiken.

    geplaatst op
  • Waarom ook geen button voor del.icio.us?? Op del.icio.us zijn al zo'n 1000 Marketingfacts bookmarks!! Eventuele overige gegadigden voor een button is MSN Reporter en Stumble Upon.

    Overigens mis ik nog steeds de optie "Send/Mail to a friend"!! Waarom niet automatisch posten op eKudos en ik zie ook nog geen +kudos knop zoals bijv. op Leuk om te weten

    geplaatst op
  • Wel opvallend dat het artikel nog niet toegevoegd was. Bij deze :-)

    @Savage: Helaas werkt die plugin alleen nog voor Wordpress 2.1.x en (nog niet) voor 2.0.x

    geplaatst op
  • Je was me net voor Steeph ;-)

    geplaatst op
  • @Paul: goede suggesties en daarvoor is deze posting ook deels bedoeld. Welke buttons zouden we nog meer moeten toevoegen maar vooral ook, waarom? Extra bereik voor Marketingfacts? Zo ja hoeveel? Gemak voor huidige gebruikers? Ik hoor het graag!

    geplaatst op
  • Misschien ook nog in de titel balk (met views, rubrieken en auteur) een mogelijkheid om het artikel te maken of kraken zoals bij GeenStijl (registratie niet nodig en bestand tegen frauderen). Zoals eerder in de comments vermeld, kun je artikelen, die enorm worden gewaardeerd langer laten staan en artikelen die 'bagger' zijn eerder afvoeren. Dit geeft auteurs ook een incentive om hun artikelen "more compelling" te maken!

    geplaatst op
  • @Marco. Voor wat betreft de hoeveelheid knoppen: gebruikers hebben ergens een historie opgebouwd. Bij del.icio.us, bij reporter, bij stumble. Net zoals ze kozen voor een social network (Linkedin of Xing) of IM tool (Messenger, Skype e.d.). Hiermee geldt dit ook. Eigenlijk moet je gewoon breed de keuze laten. OM echter te voorkomen dat het één grote knoppenboel wordt, daarmee minder overzichtelijk, kan je ook welke knoppen je weergeeft opnemen in het persoonlijk profiel van de mensen. Daar kan je overigens meer leuke stats uithalen. Is dat wat?

    Ben overigens benieuwd naar de eKudos API die word aangekondigd in de quote. Wat kan daar straks mee bediend/opgevraagd worden?

    geplaatst op
  • @Marco, voor mij is het niet echt kritiek, meer verbeterpunten. Al langer vind ik eKudos leuk maar de kritische massa ontbrak nog. Die gaat er nu langzaam wel komen denk ik. Ook leuk is dat je nu je profiel op eKudos wat kunt opleuken en na de bugs met de avatar van gisteren werkt dit volgens mij ook prima.
    Dus ik ben echt positief over eKudos, nu nog meer gebruikers zodat mijn Digg plugin weer wordt vervangen door een eKudos plugin op Wordpress :o)

    geplaatst op
  • @Erwin, goed idee zeg. Jeetje dat is voor mijn blog waarschijnlijk te ingewikkeld. Maar het idee staat me echt aan.

    geplaatst op
  • Het aardige is dat dit bericht nu al 4 kudos heeft. Als hier nog een aantal bijkomen, prijkt dit bericht prachtig bovenaan. En dat is dan weer voor marketingfacts.

    geplaatst op
  • Ik heb nog wel een bugje wat ik kan uitbuiten waarmee dit artikel in no-time bovenaan staat? :)

    geplaatst op
  • 6 inmiddels ;-)

    geplaatst op
  • 7 ;)

    geplaatst op
  • Interessant artikeltje; toch eens wat dieper in deze social bookmark sites duiken.
    Heb om te beginnen alvast eKudos toegevoegd op mijn weblog, vanavond eens bij del.isio.us rondkijken hoe dat werkt..

    Volgens mij heeft eKudos opeens een aardige boost door je artikel, Marco.. ;)

    geplaatst op
  • Ik vind het niets, weer zo een nederlandse ripoff van een amerikaans idee.. Niets orgineels aan..

    En weer een user account "rijker". Waarom zit er niet gewoon een stem knop in de MF site zelf, ik ben daar ook al lid zeg maar.

    /me wijgert er aan mee te werken.

    geplaatst op
  • @Kjeld: goeie! Eigenlijk zou MF dit idd zelf moeten hebben. Nog sterker, in combinatie met een social netwerk zoals Emerce heeft, zou je zelfs kunnen gaan kijken naar nieuwsberichten die sterk leven in je persoonlijke netwerk. Dan wordt het natuurlijk nog spannender.

    geplaatst op
  • Grappig, het onlangs door mij geplaatste artikel op sync.nl komt in mijn ogen helemaal overeen met wat Stillpoint zegt. Op de goeie weg dus! ;-)

    Kjeld & Erwin: eKudos e.d. en een eigen rating zijn natuurlijk niet bepaald met elkaar te vergelijken.

    geplaatst op
  • @Erwin: in plaats van dat je per profiel een ander stel buttons per bericht laat zien kan je ook gebruik maken van diensten als AddThis. Dit is makkelijker te implementeren in de website en ziet er minder rommelig uit (gewoon één button). Nadelen zijn dat je je afhankelijk opstelt van een andere dienst en dat eKudos niet bij de social networks zit. Misschien is een alternatief met eKudos en bv. del.icio.us te ontwikkelen?

    geplaatst op
  • @Peter: klinkt goed. Niet getest. Hoe werkt dit voor de gebruiker? Die wil natuurlijk maar één knop indrukken en niet daarna weer een keuze maken. Of regelt AddThis dat ook?

    geplaatst op
  • @Erwin: dat kan AddThis ook regelen. je kan aangeven of AddThis automatisch steeds dezelfde service gebrruikt. Dat is wel weer lastig als je een item in meerdere services kwijt wilt.

    geplaatst op
  • Zo'n "AddThis" functionaliteit kan je natuurlijk heel eenvoudig zelf maken:

    $haal_de_socialenieuwssite_URLs_op;
    $wat_is_de_huidige_MF_URL;
    foreach ($socialenieuwssite_URL){
    echo = "voeg toe op $sitenaam</ br>";
    }

    OK, bovenstaande code werkt nog niet helemaal, maar you got the point.

    geplaatst op
  • whoops! Het comment dingetje zet mijn code gewoon om in werkende HTML. Dacht dat de MF site dat netjes zou omzetten in plaintext.

    Nou ja... iets in de trant dus van maak link van $socialenieuwssite_url + $wat_is_de_huidige_mf_url
    en de titel van de link is "voeg toe op $socialenieuwssitenaam"

    geplaatst op
  • Lijkt er op dat eKudos deze week doorbreekt. Wij (sargasso), Jaggle en Retecool zijn vandaag ook aan de slag gegaan.

    geplaatst op
  • Het gaat inderdaad hard vandaag: http://www.stillpoint-media.nl/nieuws/53/ekudos_beleeft_zijn_doorbraak?.html

    Wij zijn gaan kijken of het doorzet.

    geplaatst op
  • @Steeph: toch ff een vraag. Dit bericht, toch redelijk recent, heeft inmiddels 17 kudos. Waarom staat het niet bovenaan? Wel in top24 en maar niet op de voorpagina. Hoe werkt dat algoritme?

    geplaatst op
  • Hier worden toch wel snel 2 verschilllende principes door elkaar gegooid: social bookmarking en social news.
    Ekudos en Digg zijn social nieuws sites, het voornaamste idee is nieuws te posten, welke door stemmen belangrijker gemaakt worden. Op de meeste social news sites kan niet eens je nieuwsitems prive bewaren/voor jezelf houden. Ook is een nieuwsitem vaak niet iets wat je in je je bookmarks zal opslaan.
    Social bookmarking sites zoals Delicious en het nederlandse TagMos zijn meer gericht op het bewaren van je favorieten, je beste en belangrijkste sites. Ook kan je ze prive opslaan (merk op: delicious had eerst niet eens die mogelijkheid!). Het idee achter social bookmarking sites is het gegeven dat je de bookmark wilt bewaren dat zwaar meetelt.
    Toegegeven, er zijn zeker overlappingen, maar de insteek/het idee is toch net wat anders bij deze 2 soorten sites.

    geplaatst op
  • @Erik: lopen ze niet gewoon door elkaar en willen wij ze gewoon graag in een hokje stoppen? Net zoals we blogs en fora graag in een hokje willen stoppen? Dit dingen lopen ook steeds meer door elkaar heen. Uiteindelijk zou het er voor marketeers toch om moeten gaan om het leven van de consument zo prettig mogelijk te maken (en daar geld voor te vragen) en experimenteren we daarbij totdat we (voor dit moment) iets hebben gevonden dat succesvol is? Hoe je het noemt, dat maakt toch niet uit?

    geplaatst op
  • Het verschil tussen social bookmarken en social news blijft altijd weer een item, kijk hier eens voor een simpele uiteenzetting.

    geplaatst op
  • Goed om te zien dat eKudos ook door een aantal andere blogs is opgepakt. Tako en collega's, succes en maak er wat moois van!

    geplaatst op
  • Ziet er inderdaad erg interessant uit. Ik vraag me af wat de grens is op het gebied van data-mining, interactiviteit en inter-actie met een bezoeker/gebruiker van een dienst. Dit is in ieder geval weer een stukje dichterbij... :)

    Kleine typo: 'Early Adaptor' i.p.v. 'Early Adoptor'

    geplaatst op
  • Dat iemand om 5 uur in de ochtend zich daar druk om kan maken hemaworstje ;-)

    geplaatst op
  • Dat is nog tot daar aan toe, maar daar om 12 over half 8 al zo gevat op kunnen reageren vind ik ook verdacht :)

    geplaatst op
  • Hehe, gewoon een paar kids nemen die 's morgens om een uur of 6 aan je bed staan Joost. Dan ben je om half 8 helemaal wakker kan ik je verzekeren ;-0

    geplaatst op
  • hehe wie denk je dat ik nu pap zit te geven? :)

    geplaatst op
  • Hmmm, laat me raden: hemaworstje? ;-)

    geplaatst op
  • Hehe nee :) wel grappig, we hebben het over de Nederlandse Digg en de comments duiken meteen naar het gemiddelde niveau van Digg ;)

    geplaatst op
  • heerlijk 1-2tje heren :)

    geplaatst op
  • @Marco: ideetje: los parkeren van discussies die je apart kan opstarten. Dan kan je je abonneren op reacties uit de hoofdthread, maar voor zijdiscussies als deze kan je je dan afmelden. Een tijdje geleden was er ook al zo'n discussie over Joost en al die invites, je weet nog wel, daar speelde hetzelfde. Ik bleef graag op de hoogte van de inhoud, van dat gedoe over die invites, daar stroomde m'n mailbox van vol.

    geplaatst op
  • Een Marketingfacts forum wil je eigenlijk :)

    geplaatst op
  • @Erwin: begrijp eerlijk gezegd niet precies wat je bedoeld; je kunt als geregistreerd lid van marketingfacts je aan/afmelden om op de hoogte blijven van een thread. In dit geval dus gewoon afmelden zou ik zeggen!

    geplaatst op
  • @Erwin

    Een soort gerelateerd post-it board? Zaken die wel verband houden met de thread maar niets inhoudelijk toevoegen?

    geplaatst op
  • Ah, een prikbord bedoel je Erwin? Die zouden we voor leden zo moeten kunnen invoeren lijkt me. Zal eens aan de jongens van onstuimig vragen. Enne, ik weet niet of het nog wel op de todo-lijst mag van Erik. Hij is best streng de laatste tijd ;-)

    geplaatst op
  • Een prikboard klinkt goed, maar dan wel één die ik middenin een bericht of comment kan plaatsen. Dan verschijnt er een icoontje op die plek, bij een mouse-over de tekst en als ik klik kom ik bij het comment en kan daar weer op reageren en abonneren op de reactie. Zoiets Erik?

    geplaatst op
  • Ah, je bedoeld Fleck. Het kost even maar we komen er wel Erwin! ;-)

    geplaatst op
  • @Marco. Toen is mijn vorige post had gepost over post-its(hoeveel post in een zin) dacht ik daar ook aan. ;-)

    geplaatst op
  • @Marco: Schiet jij nu maar eens op met een PHP-er die de enorme todo list weg werkt, dan wil ik met alle plezier weer wat toevoegen aan die lijst.

    't is een fikse lijst met waardevolle punten die bezoekers al herhaaldelijk hebben genoemd en 't wordt hoogtijd voor doorvoeren van wat (kleine) vernieuwingen. Ik wil eindelijk eens wat kunnen doorstrepen op die lijst i.p.v. het zoveelste item op de todo-list te zetten! Tot die tijd ben ik inderdaad streng :-)

    geplaatst op
  • @Erik (super offtopic, maar dat past wel aardig in de onderstaande discussie): Kan MarketingFacts niet open source worden? Dan hadden we al tig PHP programmeurs gehad die dat even hadden gefixt (om het even technisch te benoemen :-) )

    geplaatst op
  • Okay, wij doen ook mee :-)

    geplaatst op
  • En op verzoek van velen is MSN reporter en del.icio.us ook toegevoegd. Nu alleen nog aantal kudos opnemen ;-)

    geplaatst op
  • Heel goed. Gertjan c.s dank voor de snelle actie!

    geplaatst op
  • Vind de stumbleupon een goede knop ook! Aanradert...

    geplaatst op
  • Emerce heeft vandaag een arikel over TagMos:

    (...) Een jaar na de lancering loopt het nog niet over van de activiteit op TagMos, een Nederlandse variant op social bookmarking site Del.icio.us. De makers van de site hopen het aantal van 300 gebruikers om hoog te schroeven door een beloning uit te reiken aan de meest actieve gebruiker. (...)

    Lode, misschien aardig om eens een goed overzicht te maken van de Nederlandse social bookmarksites?

    geplaatst op
  • Ik ben ook wel benieuwd naar jullie eerste ervaringen Marco. Statistieken, etc.

    geplaatst op
  • Vanaf moment plaatsen van de icon op 8 maart hebben we ca. 350 doorkliks gemeten vanaf ekudos.nl:

    geplaatst op
  • Ok, valt me nog mee eerlijk gezegd. En nu eens kijken hoe het er straks over een paar maanden uit ziet :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.