Generation Next - Second Life, hit of hype? (2)

Generation Next - Second Life, hit of hype? (2)
, Droombos Design

Bas van Ulden @ Second Life, hit of hype?Afgelopen dinsdag in Pakhuis de Zwijger een volle zaal met jonge entrepeneurs en hier en daar een grijze haar. Second Life, hit of hype?

Barend Raaff van mediabureau DNB beet de spits af. Naast het bekende PR praatje in powerpoint was het verrassende in deze presentatie de verwijzing naar Hans van Driel, universitair docent Media & Cultuur van de faculteit der Letteren aan de Universiteit van Tilburg.  De introductie van elk nieuw medium, zo constateert Van Driel, gaat altijd van bewondering via weerstand naar acceptatie, Amazement, Resistance, Imitation en Authenticity het zgn. ARIA model. Barend vindt dat er een taak ligt voor marketeers om voorop te lopen in een omgeving als Second Life. Zij kunnen de oude generatie voorbereiden op de nieuwe habbo generatie, die snelle adapters zijn van 3D communities en voor wie platforms als Second Life geen desillusie mag worden.

Bas van Ulden, projectleider van het ABN Amro Second Life team begon zijn presentatie bezield en enthousiast. Opvallend in de veel te lange powerpoint presentatie was de video van de seminar voor young professionals, een project waar goed over nagedacht is en wat er fantasierijk uitzag met bolvormige communicatieruimten die onderling interacteerden. De filmpjes volgen op de weblog van Generation Next. Verder niet veel nieuws onder de zon. Naast de bezoeker-statistieken (500- 600 per week, waarvan 95% nederlands en de meesten newbie) was boeiend de vraag uit het publiek: wat leert Second Life ABN Amro jullie voor real life ABN Amro? Met die vraag wist Bas helaas geen raad.

Na de pauze volgde Raymond van der Kaaij van Lost in the Magic Forest. Raymond raasde, noodgedwongen vanwege de uitloop van de avond, door zijn powerpoint heen. Interessante curven en statistieken zag ik in de haast voorbij gaan. Wellicht wil Raymond deze powerpoint nog een keer toelichten in de tijd van Marketingfacts. Een verzoek tot interview ligt bij deze in je mailbox.

Last but not least opende David de Nood van het EPN met een leuke parodie op het bezoekersprofiel van Second Life. De escapistische nerds, de geeks, de verslaafden, de piramidespelers en sex-seakers. Gelukkig konden de vrouwen onder het publiek zich meer vinden in de werkelijke feiten. 50% van de bezoekers van Second Life is namelijk vrouw, de gemiddelde bezoeker is 25-40 jaar met hoge opleiding en een goede baan. Interessant was het verband tussen reality en virtuality wat David legde en dat blijkt dat de second life beleving van de gebruiker een redelijke blauwdruk is van de dagelijkse werkelijkheid. Om een voorbeeld te noemen: voel je je in het dagelijkse leven gelukkig voel je je ook blij in Second Life. Maar om een lang verhaal kort te maken, het onderzoek kun je hier nog eens nalezen.

Hit of Hype? Er was, zoals Carl Mangold terecht vermoedde, geen gelegenheid tot diepere discussie, waardoor de vraag mijns inziens werd ondergesneeuwd.

Zoals bij veel van dit soort events, was het hoogtepunt van de avond de borrel. Gemotiveerde creatieve talenten, met briljante Second Life ideeën en een biertje. Wat wil je nog meer?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 24 reacties op dit artikel

  • Uhm..: meer borrels?

    geplaatst op
  • Dank voor het verslag Annet!

    Tom Hespos stelt op iMedia de volgende vragen voor om te beoordelen of je als merk uberhaupt wat moet met Second Life:

    1. Can the brand commit to Second Life for the long haul?
    2. How can the brand demonstrate relevance to both Second Life and life in the real world?
    3. How are you going to measure success?
    4. How are competitors faring?
    5. Is the brand prepared to deal with its detractors in virtual worlds?
    6. What realspace advantage will you gain from a campaign in Second Life?

    Deze eerdere posting van Polle de Maagt over Waarom iedereen in Second Life moet (of vooral niet) blijft ook zeker de moeite waard om zo nu en dan eens als checklist te gebruiken.

    geplaatst op
  • (Verrassend was) de verwijzing naar Hans van Driel, universitair docent Media & Cultuur van de faculteit der Letteren aan de Universiteit van Tilburg. De introductie van elk nieuw medium, zo constateert Van Driel, gaat altijd van bewondering via weerstand naar acceptatie, Amazement, Resistance, Imitation en Authenticity het zgn. ARIA model.


    Leuk, ik heb nog colleges gevolgd van Hans. Laatst was ik op de Tilburgse letterenreunie en daar had Hans het ook al uitgebreid over de laatste ontwikkelingen in nieuwe media. Second Life kwam toen niet ter sprake, geloof ik.

    geplaatst op
  • @ Annet: bedankt voor je verslag van de avond! Vanuit de organisatie nog even twee kleine opmerkingen/toevoegingen. De leden van Generation Next zijn vooral studenten en young professionals met een interactieve media achtergrond. Daar zullen ongetwijfeld veel entrepeneurs bij zitten maar het zijn niet allemaal jonge ondernemers in de dop.

    Je hebt gelijk als je zegt dat er aan het einde geen gelegenheid was tot een diepere discussie. Maar het is ook nooit onze intentie geweest om de avond als discussie platform te benaderen (ondanks de wellicht misleidende titel). De Next Night heeft als doel kennis te verhogen bij studenten en young professionals uit met name het interactieve media vakgebied. De avond wordt zo opgebouwd, dat we het onderwerp vanuit verschillende invalshoeken (commercieel/academisch) wordt benaderd. In de originele opzet hadden wij wel wat extra ruimte over gelaten voor discussie/vragen maar doordat we op het laatste moment nog de ABN AMRO konden toevoegen aan het rijtje met gastsprekers is deze tijd helaas verloren gegaan. Wij hebben hier als organisatie echter geen spijt van want ik denk dat het verhaal van de ABN AMRO heel goed was. Dit heb ik ook aan Carl verteld in reactie op zijn opmerkingen bij de vorige post.

    Ik merk echter wel dat er zo langzamerhand behoefte komt aan een (maatschappelijke) discussie over Second Life/ virtuele werelden. Maar dan denk ik wat meer in de vorm van een debat i.p.v. een avond met gastsprekers en vragen uit het publiek. Wellicht iets voor Mediagilde om te organiseren? Vanuit Generation Next helpen wij graag mee ;-)

    geplaatst op
  • Klinkt leuk, wanneer is het volgende evenement?

    geplaatst op
  • ABN neemt het wel serieus zie:

    Chat medewerkers
    Vacaturenummer Plaats Opleidingsniveau Uren/week
    29-6151 ALMERE mbo-havo-vwo 24-32 uur
    Indicatie bruto fulltime salaris/mnd Indicatie bruto uurloon Werktijden Type contract
    € 1750 - 2250 overdag vast
    Duur opdracht Bedrijfstak Bedrijfsgrootte
    > 12 mnd financiële dienstverlening > 1000 wkn
    Overige Informatie:
    Baan waarin ik veel: klantcontact heb
    Overige extra's: doorgroeimogelijkheid, flexibele werktijden, mogelijk vast dienstverband, opleidingsmogelijkheid
    Bereikbaarheid: dichtbij OV

    Omschrijving
    Voor ABN AMRO in Almere zijn wij met spoed op zoek naar chat medewerkers.
    Je zult chatcontact onderhouden in de virtuele omgeving 'Second Life' van de ABN AMRO op internet.
    Heb jij goede schriftelijke communicatie- en chatvaardigheden? Ben je dienstverlenend en flexibel? Heb je een mbo-diploma? Ben jij minimaal 24 en maximaal 36 uur in de week beschikbaar (dag- en avonddiensten)? En trekt de virtuele wereld jou? Neem dan snel contact met ons op.
    Contactpersoon Sammy Temesghen
    Telefoonnummer 0365344360
    Vestiging Almere

    geplaatst op
  • Voor de geinteresseerde, de presentaties staan inmiddels online.

    @Wouter: check de agenda op de site vanGeneration Next en meld je aan als lid. Krijg je automatische een mailtje voor de volgende editie zodra de datum bekend is ;-)

    geplaatst op
  • @Marco
    Interessant artikel van Tom Hespos, dank voor de link

    @Marcel
    Dank voor de aanvulling, zoals ik met een aantal young professionals gepraat heb zijn het zeker entrepeneurs in de dop. Waar we hopelijk nog veel van gaan horen. Daarom is Generation Next een interessante organisatie. Graag bespreek ik met jou en Mediagilde/Waag Society de mogelijkheden voor een debat.

    De vraag Hit or Hype werd wellicht ondergesneeuwd, maar de avond toonde wel aan dat Second Life toch meer is dan een hype ;-)

    geplaatst op
  • Grappig, ook ik heb net als Jeroen nog college gehad van Hans van Driel aan de UvT. Vond het interessante/goede presentaties; al was mijn eigen conclusie dat het geld met Second Life op dit moment vooral verdiend wordt door de professionele bouwers.

    Waar in de presentaties zelfs al verwezen werd naar web 3.0 vraag ik me vooral af; ALS second life (of een ander sociaal/3D platform) al een massamedium wordt op basis van interesse van het publiek; heeft het dan wel de capaciteiten? Bepaalde shops zouden heel leuk kunnen integreren in SL (en ik denk eerlijk gezegd dat het vaak ook een kwestie is dat het "stoer" is om een SL vestiging te hebben) maar als de kerstdrukte eraan komt.. websites kunnen honderden/duizenden bezoekers aan; een SL shop kan misschien maar 20 bezoekers tegelijkertijd ontvangen?

    Vond de presentatie van David de Nood ook erg interessant alleen dat stukje over geluk ging me wat ver. "Om een voorbeeld te noemen: voel je je in het dagelijkse leven gelukkig voel je je ook blij in Second Life." Je hebt in SL een avatar maar die kan niet zoiets VOELEN als geluk. Je bent in het leven gelukkig of niet; en een 'spel' als Second Life kan misschien bijdragen aan dat geluk, maar je hebt toch echt 1 ECHT leven (waarin je ook tijd doorbrengt in Second Life). Maargoed, dat wordt misschien een beetje een filosofisch verhaal (waar een aantal mensen in de zaal overigens ook niet vies van waren getuige de aparte vragen die er gesteld werden).

    geplaatst op
  • Hey Stijn! Jij ook hier? :D

    Ook ik een oud KUBber, erg leuk om eens een oud universitair docent op een marketinglog tegen te komen. Zijn boeken en college's waren dan ook inderdaad (5 jaar geleden) al vrij bij de tijd en bruikbaar, het ARIA model eenvoudig, doch vaak goed toepasbaar.

    Leuk! :)

    geplaatst op
  • 500.000 per week?? niet wat veel?

    geplaatst op
  • Dat is bijna elke seconde een nieuwe bezoeker. las een gemiddeld bezoek een minuut duurt staan er nu dus 60 mensen daar. *kuch*onzin*kuch*

    geplaatst op
  • Wie deze slide van Bas van Ulden van ABN Amro bekijkt ziet dat het er 500 - 600 per week moeten zijn.

    geplaatst op
  • Die laatste cijfers kloppen wel met eerdere statements dat er maar 80 bezoekers per dag langskomen...

    geplaatst op
  • Oops, ik had kennelijk mijn powerpointbril niet op, ik heb het gewijzigd Paul, het was inderdaad heel erg veel haha

    geplaatst op
  • Programma lijkt erg veel op het second life congres in beurs van berlage onlangs. Roadshow van noodlijdende internetbureau's die zich op second life storten om nieuwe business binnen te halen?

    geplaatst op
  • Maar, kunnen we nu ons nu echt eens gaan buigen over de vraag die in de titel stond: 'hot of hype'?

    geplaatst op
  • @Peter: tja, als je alleen maar evangelisten uitnodigd om te spreken is het antwoord na zo'n avond voorspelbaar. Wellicht goed om een volgende keer - zoals ook hierboven al is gesuggereerd - wat meer balans te vinden in voor- en tegenstanders en er een goede discussie over te voeren. Pas dan kun je een weloverwogen antwoord geven.

    geplaatst op
  • @Frits
    Vergeet niet dat er voor het DNB congres in de Beurs van Berlage grof geld werd gevraagd en deze bijeenkomst gratis was ;-) Maar ik ben het wel met je eens dat PR praatjes nou niet bepaald bijdragen aan een avond waarvan je zegt: veel geleerd!

    geplaatst op
  • @Frits: Generation Next organiseert thema avonden voor studenten en young professionals die actief zijn in het interactieve media vakgebied met als doel om hun kennis te verhogen. Ik vind het dus jammer dat jij, gezien de (onbetaalde) tijd die wij erin steken om dit soort avonden te organiseren het vergelijkt met een "Roadshow van noodlijdende internetbureau's die zich op second life storten om nieuwe business binnen te halen". Bij ons zitten geen marketing managers van grote bedrijven in de zaal en alle sprekers werken zonder vergoeding aan onze avonden mee. Heel veel "nieuwe business" zalertijdens onze avonden niet plaatsvinden maar dat is ook niet het uitgangspunt van de avond. Dus beste Frits voordat je volgende keer weer te snel een conclusie trekt...

    @Annet: voor de doorgewinterde Second Life reporter had de avond waarschijnlijk niet onwijs veel nieuws te brengen. Maar ik denk dat het voor het gemiddelde lid van Generation Next toch een leuke en leerzame avond was. Wij hebben er in ieder geval van geleerd dat we nooit meer een suggestieve titel "Hit of Hype" aan een avond vastknopen ;-)

    geplaatst op
  • het viel me gewoon op dat de programma's erg veel op elkaar lijken, vooral dezelfde tot nu toe onbekende 3e rangsbedrijven die zich hier opstorten, zeker niet eerste klasse, Waar blijven Lost Boys, Media Republic, Fabrique etc.?

    geplaatst op
  • @Frits: wat een ongeloofelijk stomme uitspraak. Dat een interactief media bedrijf klein is wil nog niet zeggen dat het een "3e rangs bedrijf" is. Juist dit soort onekende en kleine bedrijven zijn vaak de meest innovatieve. En dat de "grote jongens" zoals Lost Boys en Media Republic hier nog niks mee hebben gedaan. Tja...

    geplaatst op
  • In het geval van Frits gebruik ik altijd Google, uit nieuwsgierigheid. Frits als zodanig bestaat niet, wellicht een uitzendkracht van bovengenoemde bedrijven?

    Toch ben ik benieuwd of de "grotere" bedrijven in de Second Life modus gaan, ik weet dat Submarine er in gaat duiken, en dat is geen kleintje.

    geplaatst op
  • Stukje logica voor beginners: klein wil nog niet zeggen dat je goed bent of innovatief. De betreffende bedrijven bestaan al lang en zijn tot nu toe niet bijster succesvol geweest in hun 2d online metier. Het gaat om creativiteit en visie, niet om matig getalenteerde hype surfers. Verder wens ik iedereen natuurlijk een second chance.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.