Boston plat door virale campagne

Boston plat door virale campagne

Boston plat door virale campagneSnelwegen en bruggen werden ervoor afgesloten en de lokale explosieven opruimingsdienst rukte ervoor uit. Tien glimmende pakketjes lagen her en der in de Amerikaanse stad Boston. Gevreesd werd dat het ging om explosieven, maar de pakketjes bleken jarentachtig-graphics met lichtjes te zijn geplaatst als stunt om een programma ‘Aqua Teen Hunger Force’ op Cartoon Network te promoten.

Turner Broadcasting, het moederbedrijf van de tv-zender, zei dat de pakketjes in meer steden geplaatst zijn en dat ze in het geheel niet gevaarlijk zijn. Het bedrijf sprak zijn spijt uit omdat het niet de bedoeling was dat de pakketjes als gevaarlijk zouden worden beschouwd.

De 27-jarige Peter Berdovsky en de 28-jarige Sean Stevens, het duo achter de stunt en beide werkzaam bij het verantwoordelijke reclambureau Interference Inc., zijn in hechtenis genomen. Donderdag worden zij aan de rechter voorgeleid. De autoriteiten in Boston nemen de zaak hoog op omdat degenen die de stunt hebben bedacht en degenen die hem hebben uitgevoerd hadden kunnen weten wat voor paniek er bij het publiek zou kunnen ontstaan. Het Amerikaanse publiek vreest nog steeds voor een nieuwe DEFCON 1 zoals op 9/11. Alleen de politiekosten in Boston worden al geschat op 1 miljoen dollar.

Met dank aan Lodewijk de Groot voor de tip en Elsevier en Quotenet voor de details.


Delen



Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Kan iemand even uitrekenen hoeveel free exposure dit 'geintje' heeft opgeleverd? Het krijgt werkelijk in alle Amerikaanse media aandacht en het zou me niet verbazen als de mensen achter Turner Broadcasting gierend achter hun bureau zitten.

    geplaatst op
  • Free zal het wel niet meer zijn met de politiekosten en de proceskosten meegerekend. Wel?

    geplaatst op
  • En volgens het artikel zitten ze niet meer achter hun bureau maar in een cel

    geplaatst op
  • Adfoblog laat een filmpje zien van hoe de figuren werden geplaatst. Hoeveel free publicity dit heeft opgeleverd blijft gissen, maar dat het in de miljoenen loopt is duidelijk.

    geplaatst op
  • @erno: inderdaad deze mensen moeten gewoon gaan betalen voor alle onnodig gemaakte kosten. Hadden ze maar zo slim moeten zijn om in deze tijd de politie in te lichten.

    geplaatst op
  • Mjins inziens een zwaar overdreven reactie van de autoriteiten van Boston. De hele campagne heeft in 10 andere steden totaal geen problemen veroorzaakt en in Boston wordt het gelabeld ware het een mislukte-terroristen-aanval. Get a grip on yourself people!

    Ik ben ook nog niet eens de enige die er zo over denkt.

    geplaatst op
  • Tjek hier de reactie van de security guru Bruce Schneier.

    Hij geeft goed aan wat er niet goed is aan de reactie van de politie en politiek van Boston. Dat het helemaal niet grappig is:

    "These blinking signs have been up for weeks in ten cities -- Boston, New York, Los Angeles, Chicago, Atlanta, Seattle, Portland, Austin, San Francisco, and Philadelphia -- and no one else has managed to panic so completely. Refuse to be terrorized, people!"

    geplaatst op
  • Ach ja internetkennis hé , die beide heren zijn reeds lang na storting van 2500 $ op vrije voeten.
    2 hippies , geen zak te doen met reclame of eeh juist wel ,
    turner springt er in om de media-andacht naar zich toe te trekken ongeacht de kosten.
    De hippies balen dat de TV met hun stunt pleite is gegaan , maar ja gebeurd wel vaker dat marketinglui gappen.

    voor daadwerkelijke info over de achtergrond, foto's en wat dies meer zei over die knapen zult U bij de échte blogger moeten zijn en niet bij de schrijvende pers..
    Maar helaas Marco , wij passen niet door 1 deur, anders waren wij koning keizer en admiraal in nederland
    ik de feiten , jij de traffic .

    geplaatst op
  • ... This [ adult swim ] bump was aired at 31 January 2007 10:30pm EST in response to the marketing campaign event that occurred in Boston ...

    geplaatst op
  • Nu.nl

    (...) De bedenkers van de reclamestunt hebben ingestemd met het betalen van 2 miljoen dollar aan schadeloosstelling, meldde The New York Times maandag.

    De helft van het geld is bestemd om de kosten verbonden aan het massaal uitrukken van politie en brandweer te compenseren. De andere helft zal worden besteed aan training en materieel voor de reddingsdiensten. (...)

    geplaatst op
  • RTL Z:

    Baas Cartoon Network weg na mislukte stunt
    De baas van de Amerikaanse zender Cartoon Network heeft ontslag genomen vanwege een mislukte reclamestunt.

    Terreuralarm
    De stunt had eind januari een terreuralarm in Boston tot gevolg. In de stad ontstond veel onrust toen pakketjes voorzien van lichtjes werden gevonden. De pakketjes waren op diverse plekken gelegd om de tekenfilmserie 'Aqua Teen Hunger Force' te promoten.

    Hoogste staat
    Bruggen en wegen werden afgesloten en de reddingsdiensten werden in de hoogste staat van paraatheid gebracht. De bedenkers van de stunt betalen 1,5 miljoen euro aan schadeloosstelling.

    Episode
    "Ik hoop dat we door mijn beslissing deze episode achter ons kunnen laten", zegt directeur Jim Samples in een memo aan zijn medewerkers. De reclamestunt is ook nog een flop geworden. Volgens de meest recente kijkcijfers hebben niet meer mensen naar 'Aqua Teen Hunger Force' gekeken dan voor de stunt (...)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.