Overloaded

Overloaded
, Tribe Thinking

Weet je wat me de laatste tijd steeds vaker opvalt als je zo naar onze economie/markt kijkt? Dat je eigenlijk niet meer van een vraag & aanbod economie (in de traditionele zin) kunt spreken. Nee, ik meen het echt: er is zoveel verschrikkelijk veel van alles.

Kijk al bijvoorbeeld naar onze supermarkten; het eten puilt er van uit. En we worden er daardoor ook niet slanker op, overgewicht en zwaarlijvigheid begint steeds meer een issue te worden, vooral bij kinderen. En waar vind je nog meer heel veel: precies, op het internet: tonnen en tonnen aan informatie. 24 hours a day, 7 days a week. Informatie via je mobieltje, blackberry, computer, televisie, (online) vrienden etc… . Ik vraag me daardoor ook af, wat voor effect deze overload wel niet op je hersenen heeft? Of nog beter, in het hart van ons vakgebied: reclame.

Je kunt volgens mij tegenwoordig al rustig spreken van zekere reclame stress: overkill aan impulsen – en op je hoofd kan je geen ‘nee sticker’ plakken – die ervoor zorgen dat er straks opvangklinieken moeten zijn om SRI (SuperReclameIrritatie) te behandelen. Kijk eens naar het volgende video fragment vanuit bovenstaande context…

Wordt al die overload niet alleen maar meer? En hoe gaan we daar mee om?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • Ja? wat is het nieuws?

    geplaatst op
  • Nou de vraag is, hoe gaan we hier vanuit de reclame mee om?

    geplaatst op
  • Ben je weg bij Marketingpulse, Jason?

    geplaatst op
  • Hi Jeroen,

    Hoezo, zocht je nog iemand voor de adformatie :-)

    geplaatst op
  • Uit 2003 al is de geweldige documentaire Surplus: Terrorized into being consumers. Op Youtube heel klein clipje waarin Bush het Amerikaanse volk waarschuwt dat de terroristen ons niet zo angstig maken dat we stoppen met shoppen....

    http://www.youtube.com/watch?v=ycDmWWslqNE

    (sorry, geen idee hoe ik hier vdo's kan posten)

    geplaatst op
  • Haha 'Terrorized' indeed....gaaf Antionette. Heb ik weer wat te kijken van`t weekend ;-)

    geplaatst op
  • P.S: heb je 'The Corporation' ook wel es gezien. Is ook een geweldige docu: http://www.thecorporation.com/index.cfm?page_id=46 .

    geplaatst op
  • Ik kan me herinneren dat Wim Duisenberg een keer, kort voor zijn dood bij Buitenhof was. Ik vond hem altijd behoorlijk sympathiek. Het gesprek ging - natuurlijk - over economie in het algemeen en de Euro in het bijzonder. Hij vond dat 'wij' (Europeanen) meer moesten gaan consumeren om zodoende de economie een boost te geven. Vanaf dat moment doemt, telkens als ik de woordjes 'consument' of 'consumeren' hoor het beeld op van varkens die willoos worden vetgemest en zodoende slachtrijp worden gemaakt. Dat is geen prettig beeld .... maar dat ligt misschien aan mij.

    geplaatst op
  • Wat wij op een dag aan voedsel weggooien daar kan een kind in Africa een week van eten. En ik ben helemaal geen geite wollen sokken type integendeel , maar het zette me wel aan het denken.

    geplaatst op
  • @Jason. The Corporation idd gezien, maar wat mij betreft ging de film toch ergens van de rails af.

    Het verhaal over de stap van de Amerikanen om de Corporation als rechtsppersoon dezelfde rechten te geven als een natuurlijk persoon was bijzonder. De overgang daarna naar alle 'bedrijven zijn slecht' sprak mij minder aan. Niet sterk als documentaire. Slecht beargumenteerd, eerder & beter gedaan door anderen....

    geplaatst op
  • Jason. Een nogal dramatische posting voor MF, bovendien een nietszeggend filmpje met beelden die je ook in 1995 had kunnen vinden. Wat is nou jouw boodschap? Overigens de consument rekent zelf af met die communicatie overload door er selectieve resistentie voor te ontwikkelen. Voorbeeldje, in Nederland zie je +/- 2000 boodschappen per dag. Wat is de recall?

    geplaatst op
  • Op zich denk ik dat dit best een interessante discussie kan zijn al wijk ik gelijk van het bericht af:

    Ik heb toevallig van het weekend een hele mooie discussie gehad over het verlengde hiervan.

    Onze ouders hadden geen internet of mobiele telefoon, zij leerden er later pas mee omgaan.
    Zelf (ben nu 22) heb ik de internet ontwikkeling mee mogen maken en ben er mee opgegroeid.
    De jeugd van nu is ermee geboren.
    Wat is de generatie daarna?

    De "kloof" of beter gezegd het leeftijdsverschil tussen verschillende generaties wordt steeds kleiner.
    Logisch omdat alles evolueert, we willen en kunnen steeds meer. It is never enough...en alles gaat steeds sneller.

    Wat ik dan wel eens denk: wanneer haalt het ons in? Zijn wij wel in staat onze kinderen of kleinkinderen te beschermen als het nu al soms moeilijk is?

    Pff wat een diepgang haha...denk maar zo: alles komt altijd goed.

    Het moraal van dit verhaal; laat je niet gek maken.

    Alvast welterusten ;-)

    geplaatst op
  • Shit, heb ooit op VPRO een filmpje gezien (Volgens mij een afstudeerproject van iemand) waarin alles zwart gemaakt was behalve de reclame uitingen die men tegenkwam zo onderweg... geweldig filmpje... maar geen idee natuurlijk of die ook ergens op het internet staat. Mocht iemand de link (of het filmpje) weten. Ik hoor het graag.

    geplaatst op
  • @ 2BFrank hierzo

    geplaatst op
  • Interessante materie maar wat is nu je boodschap? Of wil je ons alleen maar aan het denken zetten? Overvloed aan informatie? Ja, maar wat nu? Filters gebruiken! Maar hoe dan? JA/Nee-stickers, Infofilter, Hardiskrecorder, Popup-blockers, spamfilters, etc. Maar hoe blijf ik dan op de hoogte van de laatste gadgets, de nieuwste muziek en de laatste films? Je sluit je aan bij een interessant netwerk die je zo nu en dan verrassen met leuke filmpjes. Over 'diseases of excess' bijvoorbeeld ;-)

    geplaatst op
  • Het moet trouwens niet gekker worden. Lees net dat Britten vaker met contactcenter praten dan met familie:

    (...) Een op de zeven Britten praat vaker met contactcenters, dan met hun eigen familieleden en vrienden. Volgens financial services provider ‘More Than’, heeft meer dan zesenhalf miljoen Britten vaker een agent aan de lijn dan vader, moeder, kind of goede vriend. Uit het onderzoek, uitgevoerd onder 2000 respondenten, blijkt ook dat 47 procent van de Britten e-mail gebruikt om met zijn naasten te communiceren. Eén op de vijf doet dat vooral met sms. (...)

    geplaatst op
  • Is idd bedoeld als food for thought, kom zo met een follow up naar aanleiding van de reacties ;-)

    Wow...dat zijn heel wat britten...

    geplaatst op
  • Wat ik nog kwijt wilde:

    Mijn verwachtig is dat marketeers meer in zullen moeten gaan spelen op onbewuste bewegingen van de internetter.
    Momenteel gaat het nog vooral om bewuste bewegingen. Echter door de overload aan informatie worden internetters blind voor het grootste deel van deze informatie. Wanneer we bewust op zoek zijn naar bepaalde informatie laten we ons niet afleiden door advertenties. De vraag is hoe je als marketeer het onbewuste kunt bereiken zodat de bezoeker zijn vertrouwde pad gaat verlaten.

    Vind het best lastig om uit te leggen wat ik precies bedoel zo op "papier"....hopelijk ben ik duidelijk ;-) Ik en mijn hersenspinsels ook altijd haha.

    geplaatst op
  • Over hoe advertising je (onbewust) kan beinvloeden - check deze video van Darren Brown (soort 'psycho-goochelaar') waarin hij pijnlijk aangeeft hoe sterk eea kan doorwerken (of tenminste de illusie wekt ;-) En waar of niet waar - het is in ieder geval erg amusant filmpje, zeker voor mensen in het markcom vak...

    http://www.youtube.com/watch?v=ZyQjr1YL0zg

    geplaatst op
  • @Marc: Yep! Die bedoel ik, dank je wel.

    geplaatst op
  • @Branco: prachtig!
    @2BFrank: tnxs voor de tip...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.