En toen was er web4

20 januari 2007, 12:38

“(…) We need ubiquity to build Web4, because it is about activity, not just data, and most human activity takes place offline. We need identity to build Web4, because the deliverable is based on who you are and what you do and what you need. And we need connection to build Web4, because you’re nothing without the rest of us. Web4 is about making connections, about serendipity and about the network taking initiative.”

Terwijl menig organisatie op dit moment nog volop zit te stoeien met web2.0, we het 2 maanden geleden nog hadden over de rebranding van het semantische web in web 3.0, heeft Seth Godin het inmiddels al over web4.

Een paar web4-voorbeelden van Seth:

  • I’m about to buy something from a vendor in a store with a smart card or online. At the last minute, Web4 jumps in and asks if I want it cheaper, or if I want it from a vendor with a better reputation. Not based on some gamed system, but based on what a small trusted circle believes.
  • My PDA knows I’m going to a convention. Based on my email logs, it recommends who I ought to see while I’m there—because my friends have opted in to our network and we’re in sync.
  • I can fly to the CES for half price, because Web4 finds enough of us that we can charter a flight.

Prachtige voorbeelden waarbij het web op een veel actievere manier wordt ingezet om een stuk toegevoegde waarde te bieden in verschillende situaties, ook als je niet achter de pc zit te internetten. Ubiquitous computing is daarbij cruciaal. Aardig daarbij is dat het in zeker zin het tegenovergestelde is van virtual reality. Daar waar we de laatste maanden de gewone wereld in virtuele werelden als een Second Life trachten te krijgen, doet ubiquitous computing eigenlijk het tegenovergestelde. De informatie beschikbaar in web4 wordt pro-actief gedeeld met (onderdelen van) de gewone wereld om toegevoegde waarde en ondersteuning te bieden in ons dagelijkse leven.

Privacy.

Geheel deed mij denken aan een posting van Carl waarin hij zijn zijn visie op internet over 10 jaar geeft met een goed uitgewerkt voorbeeld in een tweede posting. Toen kwamen de nodige reacties los rondom privacy, maar stelde Carl al in de reacties dat je al veel van je privacy prijs geeft door gebruik te maken van AH klantenkaart, een GSM abonnement, een bank- en/of creditcard, een Google account, een Microsoft PC en/of een TomTom navigatiesysteem. Dezelfde mening heeft Seth ook: “This stuff creeps some people out. The thing is, privacy is an illusion. You think you have privacy, but the video surveillance firms and your credit card company disagree. If we’re already on camera, we might as well get some benefits from it. If we choose.

Kortom Carl, je visie komt aardig overeen met Seth! Ik zou bijna gaan denken dat Seth Marketingfacts leest 😉 Persoonlijk kijk ik uit naar de periodie dat Web4 net zo gemeengoed is als het web1.0 van nu. Ik hoop alleen van harte dat die situatie eerder gerealiseerd is dan een posting over web5, maar vrees het ergste.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Second Life

    Gaan we nu ook web 1, 2, 3, 4 en later 5 naast wlkaar draaien? Naar mijn mening ontwikkelen we op deze basis door, maar zullen we in 1 keer een radicale vernieuwing/ontwikkeling zien op dit gebied, wat all het overige aanbod op het gebied van info-voorziening achter zich zal laten. Misschien is dat wel iets heel anders dan wat dit artikel beschrijft….geen idee…


    20 januari 2007 om 15:23
    Raimo van der Klein

    Dit is het internet waar elke mobiele operator op wacht.. Vraag is waar de intelligentie is..


    20 januari 2007 om 15:36
    Maurice Brand

    Wiens database zal dit aansturen? Zoals het zich nu manifesteert in mijn denken is er voor ubiquitous computing een grote database nodig (Google?) die dit allemaal aanstuurt, of kun je net als bij Web 2.0 dit opdelen in allerlei losse diensten?

    Overigens, ik moest lachen om de term Web 4.0, oproep aan alle marketeers om deze term te negeren en niet over te nemen 🙂 Slaat echt nergens meer op.

    Eerst nog even Bubble 2.0 doorkomen voordat we verder gaan met nummeren………..


    20 januari 2007 om 15:46
    ewout@onedaycompany.nl

    Grapppig, deze visie van Seth – ik bewonder hem normaliter. Deze voorbeelden vind ik vreselijk plat en simpel. Waarschijnlijk moet ik zijn artikel zelf gedetailleerder lezen.

    Als dit web4 is, dan vrees ik dat we web3 wel heel snel gepasseerd hebben. Dit semantic web biedt volgens mij genoeg voer voor de komende 5 jaar MF. De tijd daarna ? Dan kan ik mij niet voorstellen dat we nog zulke simpele dingen nodig hebben als PDA’s die ons vertellen dat iets ergens goedkoper is.


    20 januari 2007 om 19:09
    Faye

    web 10.2

    Download de nieuwe upgrade voor jouw chip!

    Heb je versie 10.0, dien je eerst te upgraden naar 10.1

    Binnenkort komt versie 10.3 uit, dit is nog beta. Download op eigen risico!

    Pasgeboren babies zullen geleverd worden met de nieuwste versie 10.2

    Log:

    * bug opgelost: tijdens het verplaatsen van 1 region naar een andere, kon het voorkomen dat er verkeerde boodschappen werden gestreamt naar het linkeroor.

    * bug opgelost: mute tijdens auto rijden was niet altijd betrouwbaar (lees hier CNN bericht).

    * functie toegevoegd: nu ook MP6 compatible

    * functie toegevoegd: extra keuze mogelijkheid voor dieet voorkeur. Chip kiest nu levensmiddelen behorende bij uw dieet voorkeuren bij detectie honger.

    * dienst toegevoegd: wanneer chip verveling constateert, krijgt u een pieptoon. Denk vervolgens de keyword “verras mij” en afhankelijk van uw lichaamspositie en geografie ontvangt u onmiddelijk een gratis proefpakket van 1 van onze adverteerders.


    20 januari 2007 om 19:30
    Faye

    Nu even een serieuze reactie:

    Laten we eerst web 2.0 volledig “uitwerken”. Tegelijk kunnen we best web 3.0 ontdekken. Maar nu al web 4.0? Ik kan niet wachten maar is de markt er al klaar voor?

    Leuk om verschillende visies te volgen, te lezen en te zien.


    20 januari 2007 om 19:32
    ben

    ik vind je eerste reactie beter faye 😉


    20 januari 2007 om 19:42
    Frank

    Web4? Humor. Noemden wij 10jaar geleden ‘Intelligent Agents’. Kon toen “technisch nog niet” maar anno nu wordt het handiger om te zeggen dat dat “menselijk” nog niet kan.


    21 januari 2007 om 04:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!