Dan maak je het nieuws toch gewoon zelf!

17 januari 2007, 06:16

Zit net de Communicatienieuws te lezen, een wekelijkse nieuwsbrief over reclame-, marketing- en mediaprofessionals. Mijn oog valt op een paar vragen die worden gesteld aan Tijn Elferink die eerder deze maand is gestart met Newzer, een nieuwsadviesbureau dat merken aan de hand van creativiteit in het nieuws brengt. Oftewel, waarom zou je dure reclamezendtijd kopen rond RTL Boulevard als je ook in het programma zelf kunt zitten? Newzen is volgens Elferink een nieuwe methode om redactionele aandacht te genereren.

Het korte interview met Elferink uit Communicatienieuws:

Wat is newzen?

‘Newzen is het nieuwswaardig maken van een kernboodschap zodat journalisten erover gaan berichten. Voor bedrijven, overheden en instellingen ontwikkelen we nieuwscampagnes om regelmatig in de pers aanwezig te zijn. We zoeken naar nieuws en zo nodig maken we nieuws.’

Waarom nieuws?

‘Wie aanwezig is in de media, is succesvol. Newzer wacht niet tot journalisten bellen, wij kiezen voor een pro-actieve benadering van journalisten. Want redactionele aandacht is betrouwbaarder, het heeft een hogere attentiewaarde en bovenal: het is veel goedkoper.’

Is het concurrentie voor reclame?

‘Het is juist een aanvulling op de communicatiemix. Met een bericht in de krant claim je autoriteit en trek je mensen over de streep iets te proberen. Zeg nou zelf, ga je naar een restaurant omdat je een mooie advertentie hebt gezien of omdat je een goede recensie hebt gelezen?’

Wat is het verschil met pr?

‘Bij de ontwikkeling van nieuwscampagnes staat niet het product of de dienst, maar de doelgroep centraal. Bovendien geloven we niet in het lukraak versturen van persberichten. Ik heb zelf voor onder andere Nieuwe Revu en verschillende reclamevakbladen gewerkt. Door die journalistieke achtergrond weet ik hoe vervelend en zinloos ongevraagde persberichten en opdringerige pr-mensen zijn. We selecteren media zorgvuldig en benaderen journalisten persoonlijk. En elke redactie vraagt een andere benadering en insteek. NRC is tenslotte een heel ander medium dan SBS Shownieuws. Verleiden zonder drammen, want goed nieuws verkoopt zichzelf.’

Bron:

Communicatienieuws

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

33 Reacties

    Raimo van der Klein

    @Marco

    Wat doet dit voor de beeldvorming van media? Ik begrijp waarom het publiek media niet meer vertrouwd.

    Denk toch dat wij het publiek anders moeten bedienen. Met meer respect en oprechte intentie’s. In the long run knabbel je aan de fundamenten van je bestaansrecht..

    Was dit trouwens een Blogad?


    17 januari 2007 om 06:43
    media

    @Raimo: ik ken Tijn Eleferink niet en weet dus ook niet wat zijn exacte visie is op Newzer en op de markt, maar ik ga er even van uit dat hij gelooft in open communicatie en dat hij vooral staat voor zijn laatste opmerking ‘Verleiden zonder drammen, want goed nieuws verkoopt zichzelf.’ Daar ben ik het dus helemaal mee eens. En als je eenmaal een goed verhaal hebt, zorg dan ook dat je het op de juiste manier verspreid.

    Nope, geen blogad, anders had ik het er wel bijgezet!


    17 januari 2007 om 06:50
    mangold

    Prachtig! Eindelijk…

    Het is al een hele tijd mijn stokpaardje dat onze nadruk moet verschuiven van adverteren naar informeren en communiceren. En deze jongens van Newzer brengen dit nu eindelijk eens met verve in praktijk…

    @Raimo: Zoals Tijn Elferink hierboven al vertelt, staat bij nieuws niet het product of de dienst centraal, maar de lezer. En het gaat hier dus niet om het ‘als redactionele content vermommen’ van marketing blah blah, maar om het echt redactioneel omgaan met nieuwswaardige informatie. Journalisten gaan gewoon wat gerichter op zoek, naar voor de lezer interessante verhalen.

    Kijk je nooit naar How it’s made of American Shopper op Discovery? Of naar een kook-, auto- of muziekprogramma op één van de ‘commerciëlen’? Of naar de postcodeloterij? Of naar zo’n ‘verbouw je huis’ show?


    17 januari 2007 om 07:07
    Marc van Ogtrop

    Het onderscheid ten opzichte van PR ontgaat me een beetje. Ondanks de uitleg van Tijn Elferink. Volgens mij zijn de kwalitatieve PR-bureaus het stadium van ongenuanceerd persberichten zonder nieuwswaarde versturen al een paar jaar voorbij.

    In ieder geval al knap dat er her en der melding van wordt gemaakt. Dus werkt het misschien toch. Het had toch heel anders geklonken als ie gewoon gezegd had dat ie een pr bureau was begonnen. Dan was de reactie wellicht geweest: who cares?


    17 januari 2007 om 07:33
    AJ

    @Marc. Kan het alleen maar 100% met je eens zijn. Dat je dit als ‘een nieuwe manier van werken’ toch nog in de media kunt krijgen is een kunst. Ergens knap gedaan dus. Maar ik kende dit verhaal 5 jaar geleden ook al…


    17 januari 2007 om 07:50
    media

    @Marc, AJ: Het verhaal is niet nieuw en riepen we inderdaad eind vorige eeuw ook al (klinkt toch anders dan een aantal jaar geleden 😉 maar waar het om gaat (en nogmaals, ik ken Elferink niet en weet niet of hij dezelfde visie heeft) is dat er wel degelijk een verschil is tussen PR en wat hij beoogt te gaan doen. Het verschil is het produkt/merk als uitgangspunt nemen vs de klant en het verschil is dit communiceren via een formeel persbericht vs het zorgen dat je een goed verhaal hebt dat vanzelf wordt opgepakt. Het zijn subtiele verschillen maar wel essentieel met wat de huidige PR-bureaus doen.

    Ik laat me overigens graag overtuigen dat ik onzin zit uit te kramen dus als jullie cases hebben van de afgelopen jaren, graag!


    17 januari 2007 om 07:57
    Raimo van der Klein

    @Marco

    Ik denk dat PR bueaus toch ook wel deze kant aan het opschuiven zijn..

    Zie Edelman en de Microsoft Vista case. Trouwens hier een stukje van de blog van Richard edelman:

    I know and appreciate that Edelman is properly being held to the highest standard on transparency. Of course you have a right- and I truly welcome you-to critique our work in the blogosphere, to suggest ways in which we should improve. Be assured that I have noted our shortcomings in my blog when appropriate, giving clear direction on how we will do better while asking all of you to hold us to this standard. First & foremost though, I have a responsibility to my employees and to my clients, so sometimes there are things I’m just not going to blog about.

    We are trying to embody the evolution of public relations by adding real value to the conversation. We are doing some things that are new and unexpected. We hold ourselves to the highest standards of ethical behavior and openness. We are not afraid of taking criticism even when we have been above board and transparent. We recognize the need for continuing education of our team but we all take the view that we must be entrepreneurial and creative, skiing each hill with confidence (if it ever snows in the Northeast!!).


    17 januari 2007 om 08:09
    media

    @Raimo: absoluut mee eens dat PR-bureaus hier mee bezig zijn, maar de (goede) cases zijn op één hand te tellen!


    17 januari 2007 om 08:15
    AJ

    @Marco: Had net meteen al kunnen roepen dat ook wij dit al jaren doen (bijvoorbeeld voor adidas), maar het is natuurlijk veel beter als media er om gaan vragen. Dus: nodig je graag eens uit ;-).

    En denk dat ook H&K, PN, L&B (etc) genoeg voorbeelden hebben die bewijzen dat ze het al heel lang zo doen. Alleen hoe groter de bureaus, hoe groter de kans dat er ook wel eens iemand bij zit die het niet helemaal snapt, een persbericht over versie 1.3 van product x.y naar ‘All media worldwide’ stuurt en ook nog eens nabelt of er iets mee gedaan wordt….


    17 januari 2007 om 08:20
    media

    @AJ: graag dus als je wat data kunt sturen kom ik graag een keer langs om de cases te bespreken. Leuk!


    17 januari 2007 om 08:24
    Niels Willems

    De beoogde aanpak van Elferink is natuurlijk de enige juiste maar dat weten goede PR bureau’s ook wel. Hopelijk gaat hij naast het bedrijf staan en neemt hij het echte werk niet geheel uit handen. Journalisten hebben een hekel aan handige jongens en praten liever met ‘echte mensen en ondernemers’.

    Er valt nog genoeg te winnen overigens. In het verlden heb ik met een bekend PR bureau samengewerkt waarbij je uiteindelijk een net afgestudeerde PR-medewerker krijgt toegeschoven. Hoge tarieven en nauwelijks kwaliteit. En al helemaal geen rendement. Tegenwoordig leg ik het aan bevriende dagbladjournalisten voor. Geen gelul, een uurtje werk en maximaal rendement.

    @Carl: in jouw voorbeelden zit veel gesponsorde content, gewoon ordinair betalen voor bla bla. Of is dat nou juist je punt?


    17 januari 2007 om 08:31
    Petra de Boevere

    Is dit niet gewoon wat ik op beperkte kleine schaal al jaren doe? Iedere kleine ondernemer is namelijk zijn eigen marketeer en Pr-adviseur.

    Redactionele aandacht is goud, daar kunnen geen 100 advertenties tegenaan. En nieuws maken is ook niet zo ontzettend ingewikkeld. Deze week deed ik het nog. 🙂

    Het gaat om je creativiteit en je netwerk met de media.


    17 januari 2007 om 08:40
    Ruud

    Wat is er nieuw aan Newzer? Een goed PR bureau doet hetzelfde.


    17 januari 2007 om 10:13
    jeroenmirck

    Precies, dit is oude wijn in nieuwe zakken.

    Communicatienieuws (Bas Vlugt, ex-RW) en Elferink (ex-RW) zijn vast vriendjes van elkaar, daarom krijgt hij deze royale free publicity. En dankzij Marco kan het verhaal nu nog veel verder seeden. Dat heeft Tijn dan weer wel goed genewzed… 😉


    17 januari 2007 om 14:04
    media

    Misschien had ik het bericht moeten plaatsen zonder verwijzing naar Newzer; het ging mij eerlijk gezegd niet zo zeer om de lancering van het bureau alswel om de aanpak die mij aansprak.


    17 januari 2007 om 16:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!