Marketingfacts lanceert Viral Friday

Marketingfacts lanceert Viral Friday

Marketingfacts introduceert een nieuwe wekelijkse rubriek: Viral Friday. In samenwerking met Digital Branding Agency LaComunidad worden de 10 meest originele, actuele en spraakmakende viral video’s, games in binnen- en buitenland belicht van de afgelopen week. Eind 2007 staat de "Viral Friday Top 100" gepland, een overzicht van de beste virals van het jaar. Tips en ideeën kun je sturen naar viralfriday@marketingfacts.nl

Benieuwd? Kijk snel wie er deze week op nummer 1 staat in de Viral Friday Top 10!
 


Geplaatst in

Delen



Er zijn 20 reacties op dit artikel

  • Een mooi lijstje Paul enh ik ben erg blij met deze wekelijkse Viral Friday!

    Nog wel een vraag, op basis waarvan bepaal je nu de top 10? Moeten het virals zijn die in die week goed hebben gescoord? Nu heb je een aantal virals die al wat ouder zijn (geen probleem), maar kan ik in maart ook nog virals verwachten uit januari?

    Zie alweer uit naar de Viral Friday van volgende week!

    geplaatst op
  • Gezellig! Ideaal voor de vrijdag! Hopelijk kun je hem voortaan in de middag plaatsen haha. Leuk om een kwartiertjes met je collega's te checken: is nog verantwoord ook! ;-)

    geplaatst op
  • Wat ik me wel afvraag met de opmars van steeds meer virals is wanneer er iets komt wat te ver gaat; wat het publiek niet gaat pikken. Lijkt me toch in sommige gevallen erg spannend...

    geplaatst op
  • Ik houd niet van virals...(vanuit de marketeer gezien)

    Weet niet waarom.. Houd er niet van.. Geloof er niet in.. Kan het nog niet onderbouwen.. Zal best effectief zijn voor korte termijn termijn doelstellingen(emailadressen, sitevisits, brand exposure).

    Wel grappig dat reclamebureaus de nieuwe TV producenten worden..

    geplaatst op
  • Klinkt interessant, ik ben benieuwd. Mooi initatief iig ;-)

    geplaatst op
  • gaaf paul, erg leuk!

    geplaatst op
  • Dank voor alle postieve reacties!

    @Marco:
    De top 10 baseer ik o.a. op actualiteit, originaliteit en natuurlijk de exposure. Daarnaast kijk ik ook vooral naar de Nederlandse & internationale blogosfeer. Ter info: ik track dagelijks zo'n 250+ voorname weblogs uit Europa, Amerika en Azie. Hoe vaak is de viral opgenomen door autority blogs en is er bestuiving met offline media (Print, TV). Dat was bijv. bij Piet Paulusma zeker het geval, vandaar de nr. 1 positie.

    Het is moeilijk om sommige virals te vergelijken, want je hebt natuurlijk nationale virals (bijv. Bic & Piet Paulusma) en internationale virals (Domino's en Annika), die natuurlijke veel meer views kunnen genereren. Ik kijk dus individueel naar de impact van de viral op nationaal en internationaal niveau.

    Zoals je opmerkt zaten er een paar wat oudere tussen, die niet van deze week waren. Aangezien we week 1 gemist hadden, wilde ik je deze niet onthouden.

    Als ik de Top 10 zou moeten vullen met virals die ik de afgelopen 8 jaar heb voorbij zien komen, dan ben ik nog wel een tijdje zoet ;-)

    @Linda:
    Verantwoord virals kijken haha! Het levert een hoop plezier en een positieve werksfeer op ;-) Daar draag ik graag aan bij. Ik heb zelfs gehoord dat er inmiddels zelfs avondjes YouTube worden georganiseerd, daarbij mag ieder 3 keywords opgeven! Enorme lol met Snacks & drank erbij!

    Betreft je tweede vraag over een viral die te ver zou gaan: Dat is een lastige. Voor elke video/viral heb je wel een publiek. Kijk naar de Saddam video's die het web overspoelen. Ik heb heel wat video's gezien, maar dat ging me toch effe te ver. Echter in de eerste week van dit jaar stonden er maar liefst 10 video's van Saddam in de YouTube week top 20. Hoe meer bizar, hoe vaker het soms wordt bekeken. Ik denk dat een viral te ver gaat, wanneer het bepaalde sociaal-maatschappelijke normen overschrijdt (denk bijv. aan Stefan Postma discussie o.a. in Pauw&Witteman;), waaraan niet meer het predikaat ludiek aan kan worden gehangen.

    @Raimo
    De stelling dat "reclamebureaus de nieuwe TV producenten zijn" is een trend die al langer gaande is, immers viral marketing bedrijven produceren al sinds 1999 virals. Echter met de komst van YouTube en vele videosharing applicaties en crossmedia mogelijkheden raakt webTV nog sneller in een stroomversnelling, waardoor men inderdaad kan concurreren met traditionele TV producenten.

    Een video die voor velen onbekend is gebleven, is de viral Mentos, Champagne & The New Year, waarschijnlijk is niemand op het idee gekomen met Oud & Nieuw.

    geplaatst op
  • Eerste Viral Friday ziet er goed uit!
    Ben benieuwd wat ons volgende week te wachten staat.

    geplaatst op
  • @Raimo,
    Mocht je meer willen weten over virals, dan raad ik je de Viral Learning Center aan ;-)

    geplaatst op
  • @ Paul
    Zeer goed initiatief! Alleen wil je echt commerciële virals of mogen het ook user generated zijn? En maak je er verschil tussen? Verschil is natuurlijk of de 15 minutes of fame voor het merk is voor de maker.

    geplaatst op
  • Leuk initiatief, meteen even geplugd. Maar gaat het je elke week lukken om tien uitstekende virals te vinden? Niet dat ik geen vertrouwen heb in je zoekcapaciteiten, maar zijn ze er ook?

    Wat ik me trouwens afvraag bij de Paulusma-case: zou die niet nog beter hebben gerespondeerd als GeenStijl niet een dag eerder zijn betrouwbaarheid moedwillig te grabbel had gegooid?

    geplaatst op
  • Ben ook benieuwd of Paul dit niveau kan vasthouden ;-) Aan de andere kant, de eerste suggesties komen al binnen via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) dus als we allemaal een beetje meewerken moet dat goed komen. Zoy toch fantastisch zijn als we eind dit jaar een overzicht hebben van 500 virals!

    geplaatst op
  • Wat entertainment voor op de zondag van Najib Amhali: Most Wanted - Beatbox. MUST SEE!

    geplaatst op
  • Supershow. Was gisteren op tv en bij deze tv-opnames zat ik in de zaal. Amhali is echt heel erg goed.

    Over Idols: http://www.youtube.com/watch?v=beDmCVouRdE
    Herkend op straat: http://www.youtube.com/watch?v=zsZw3bOcZgg

    geplaatst op
  • Leuk! Misschien een aardig extra idee: een aparte MF rubriek: 'Viral Marketing Friday' waarin alleen jij (Paul) mag publiceren. Op deze wijze kunnen bezoekers in één keer een overzicht krijgen van alles dat is gepubliceerd in de Viral Marketing Friday.

    Marco: Wellicht is het zelfs aardig om dit uit te breiden voor meer rubrieken. Op deze wijze ontstaan er rubrieken met een eigen hoofdredactie. De hoofdredacteuren worden dan min of meer verantwoordelijk voor compleetheid en diepgang in een rubriek. Volgens mij is dat wel slim.

    Komt er nog een viral voor deze Friday?? ;)

    geplaatst op
  • @Paul

    Hij is leuk!!

    geplaatst op
  • Reclamebureau's de nieuwe tv producenten? Dan moeten ze wel snel wat aan hun tariefiering doen. Het sterke van een goede viral is ook de (lage) productieprijs. Top initiatief overigens deze viral friday.

    geplaatst op
  • Viral Freddy http://hi-5n1.hyves.nl/ bijna hetzelfde en doet ook hetzelfde...

    geplaatst op
  • Ik zit met spanning te wachten op de viral friday posting van vandaag. Ik moet zeggen dat ik er belabbert weinig (geen?) ben tegen gekomen deze week dus ik ben benieuwd...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.