Cursus Brandgagement, deel 3: Wat wil en doet je klant online?

4 januari 2007, 05:17

Internet is de spreekbuis van ‘t volk. Meer dan 60% van alles wat erop te vinden is, is ‘user generated content’. In deel 3 van de cursus brandgagement kijken we naar wat de gebruiker van dit netwerk allemaal wil, en doet.

Je kunt wat er op het internet gebeurt in drie groepen opdelen: ‘informatie’, ‘entertainment’ en ‘functionaliteit’. En op al deze vlakken is de consument / je klant zelfstandig actief:

1. Informeren

Het internet is allereerst natuurlijk een informerend medium, vol ‘content’ die mensen lezen en bekijken. En op dit vlak is je klant dan ook het meest actief. Hij maakt website-tjes, hij schrijft blogs, hij participeert in forums, … z’n creativiteit en uitingsdrang zijn grenzenloos.

DPreview is een prachtig voorbeeld van echt gigántisch succesvolle ‘user generated content’. In 1998 begonnen als éénpersoons website-tje met de specs van twee digitale camera’s en enkele tientallen bezoekers per maand, in 2006 uitgegroeid tot de meest informatieve (en inmiddels vijfpersoons-) website op dit gebied ter wereld. Met – schrik niet – maar liefst 22 miljoen unieke bezoekers per maand, en 700 miljoen hits in pagina’s en foto’s. De fabrikanten van digitale camera’s staan in de rij voor een reviewtje…

De redenen van DPreview’s succes zijn natuurlijk hun openheid, eerlijkheid en onpartijdigheid. Eigenschappen die je de websites van de digitale camerafabrikanten onmogelijk kunt toedichten. Consumenten willen online ingelicht worden, in plaats van opgelicht. (Oké, da’s wellicht een beetje een zwaar woord, maar… ‘t rijmt zo leuk 😉

Andere voorbeelden van informatieve ‘user generated content’ zijn: VideoJug – Life Explained on Film., iLounge – All things iPod, iTunes and beyond en natuurlijk ‘ons eigen’ MarketingFacts. Stuk voor stuk door één persoon gestartte initiatiefjes, die al snel zijn uitgegroeid tot een ‘bedrijfsachtig gebeuren’.

2. Entertainen

Zeven maanden geleden startten twee nét afgestuurdeerde filmacademie studenten en een ook al net afgestudeerde actrice een experimentje: ze startten een eigen soapserie, die ze uitzonden via YouTube. Hun ‘format’ is totaal anders dan die van de gevestigde media, maar hun bereik begint er al aardig op te lijken: de YouTube video’s van het trio zijn inmiddels ruim zes miljoen maal bekeken, en de een half jaar geleden nog volstrekt onbekende actrice sierde een tijdje terug zelfs de cover van Wired magazine.

Het leukste aan LonelyGirl15 is natuurlijk de fantastisch vernieuwende aanpak. De soapserie startte als een anoniem videoblogje, werd zonder enige marketing ‘in de markt gezet’, kende geen uitzendschema, bestond uit afleveringen met een variabele en erg korte speelduur, werd gefilmd met een webcam van een paar tientjes, … Het is echt zó enorm anders dan alles wat ‘de gevestigde orde’ ooit had uitgezonden, dat er geen kruid (of kruit) tegen is opgewassen.

Andere voorbeelden van entertaining ‘user generated content’ zijn: Pomme en Kelly – Van onbekend naar wereldberoemd in 14 filmpjes, The Amazing Retecool en TurnHere – Free video guides for travel, restaurants, hotels, local events & music. (Waarvan de twee laatste, net als LonelyGirl15, al snel tot ‘een echt bedrijf’ zijn uitgegroeid).

3. Functionaliteit bieden

Bij ‘user generated functionality’ moet je vooral denken aan de zogenaamde ‘mash-ups’; toepassingen die ontstaan door twee of meer bestaande toepassingen / databases met een zelfgeschreven scriptje in elkaar te mixen. Robert Jan de Heer’s Misdaadkaart.nl is daar een leuk voorbeeld van.

Nu is het schrijven van programmaatjes natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, en de meeste voorbeelden in deze categorie worden dan ook al als – welliswaar pieterpeuterig klein – bedrijfje gestart. Maar er gebeurt wel erg véél; klik voor inspiratie maar eens een uurtje of wat door de links op de website ProgrammableWeb heen…

Al met al kun je wel stellen dat ‘de gewone man’ heel erg actief en creatief met ‘zijn internet’ omgaat. En dat uit al die activiteit razendsnel allerlei bedrijfjes ontstaan, die voor ‘de gevestigde orde’ een bedreiging (kunnen gaan) vormen. Het is dus van groot belang dat je snel plannen smeed om deze informatieve, creatieve en innovatieve activiteiten van je klanten om te zetten naar ‘assets’, voor je innovatie, merkbouw en marketing. Want als je je klant links laat liggen, loopt

rent ie je zonder omkijken voorbij.

Morgen in deel 4: Het luisteren naar je klant.

Vorige delen gemist? Klik hier voor deel 1 en deel 2.

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Arnoud Rademaker

    Beste Carl,

    Je schrijft: “En dat uit al die activiteit razendsnel allerlei bedrijfjes ontstaan, die voor ‘de gevestigde orde’ een bedreiging (kunnen gaan) vormen”.

    Om deze bedreiging uit te neutraliseren, kunnen deze bedrijfjes (initiatieven) toch ook worden overgenomen. Op Marketingfacts is zijn er in 2006 al enkele voorbeelden voorbijgeflitst.

    Deze bedrijfjes zijn volgens mij voor die gevestigde orde een enorme kweekvijver. Zodra een nieuw initiatief succesvol blijkt te zijn, kunnen bestaande bedrijven op een rijdende (snel)trein meespringen door deze over te nemen of erin te participeren.

    Zie jij in 2007 een voortgaande trend op het gebied van ‘overnames’ of ‘participatie’, of verwacht je dat de meeste succesvolle internetbedrijfjes het heft zelf in handen willen houden?

    Ik kan me voorstellen dat het opzetten van een succesvol internetbedrijfje hele andere vaardigheden vereist dan het managen van een internetbedrijf die op weg is om een bedreiging te vormen voor de gevestigde orde.

    Groet,

    Arnoud


    4 januari 2007 om 06:16
    mangold

    @Arnoud: Thanx voor je reactie.

    Ik zie twee adders onder het gras: 1) Voor het overnemen van een bedrijfje is kapitaal (en vaak ook extra bedrijfsruimte) nodig, en dat hebben eigenlijk alleen ‘de grote jongens’ echt voorhanden. En 2) Als je niet zélf gaat kweken, maar wacht tot die kweekvijver iets oplevert, is de kans bijzonder groot dat je er net náást grijpt. En je concurrent ervandoor gaat met alle reuze waardevolle informatie, innovatie en creativiteit die in zo’n nieuw bedrijfje zit.

    Ik denk daarom dat ’t beter is om zélf innovatief en creatief met deze ‘nieuwe consument’ om te gaan, en zo je kennis en kunde op het brandgagement vlak te vergroten.

    De trend op het gebied van overnames en participatie zal ongetwijfeld voort duren, maar het feit dat ‘de nieuwe kennis en kunde’ hierdoor bij slechts enkele bedrijven terecht komt niet.


    4 januari 2007 om 06:29
    Arnoud Rademaker

    @Carl,

    Ik ben het niet met je eens dat ‘de nieuwe kennis en kunde’ beperkt blijft tot enkele bedrijven. Het verspreiden van kennis is net het karakteristieke van internet. Wel denk ik dat sommige bedrijven een (tijdelijke) voorsprong kunnen opbouwen.

    Ben je het hier mee eens?


    4 januari 2007 om 06:37
    mangold

    @Arnout: Gedeeltelijk. Kennis kun je inderdaad verspreiden, maar kunde moet je opdoen 😉


    4 januari 2007 om 06:40
    Raimo van der Klein

    @Carl

    Dank je..

    Het is misschien de algehele ontwikkeling van donker naar licht..


    4 januari 2007 om 07:09
    mangold

    @Nils: Open source marketing is een onderdeel / vorm van brandgagement: je betrekt daarmee je klant opzettelijk bij de marketing van je product, dienst of bedrijf.


    5 januari 2007 om 05:21
    mangold

    @Erik: Je loopt, net als Raimo, op de cursus vooruit 😉 De Mentos/Coke-case komt maandag aan bod in deel 5: ‘Het reageren op je klant’.


    5 januari 2007 om 18:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!