Bye Bye Britney

20 december 2006, 06:17

Bye Bye BritneyConversietip week 50 (bruikbaar tot 2043). Haal het glazuur van je communicatie-uitingen. Er is geen ruimte meer voor plastic supersterren. Mensen willen geen FAKE meer. De nieuwe sterren zijn mensen van vlees en bloed. Zoals voorspeld in de Cluetrain Manifesto willen we de waarheid horen. Zelfs als die waarheid gebreken bloot legt.

Eminem was één van de eersten die op die manier doorbrak. “Mijn onzekerheden? Ik ben wit, ik ben lelijk, en ik stink.” Eminem was een voorbode voor het tijdperk waarin we elkaar nemen zoals we zijn, en elkaar onze gebreken vergeven. Het ‘wij-tijdperk’ dat in 2003 het ‘ik-tijdperk’ afwisselde, en de komende 40 jaar ons leven blijft beinvloeden.

Mijn belangrijkste bron voor dit verhaal legt het als volgt uit. In de jaren ’80 ging onze wereld over supersterren. We zaten middenin het IK tijdperk, dat van 1963 tot 2003 duurde. Met als hoogtepunt Madonna die in 1983 zong: “We are living, in a material world, and I am a Material girl.”

Echt = in

In dat individualistische tijdperk was het heel normaal om te zeggen: Je kunt altijd alles wat je wilt. Maar in het WIJ-tijdperk zingt zelfs U2 (YOU 2) “Sometimes you can’t make it on your own.” De supersterren trekken met hun grammy awards nagenoeg geen kijkers meer. Maar tegelijkertijd hebben puistige pubers en andere gewone mensen Idols en Big Brother tot hits gemaakt.

En zelfs de nieuwe James Bond is een anti-held, een normale vent die ook maar gewoon zijn best doet. Een simpele ziel zoals jij en ik. Een Frans Bauer zeg maar, of een Jan Marijnissen. Een gewone vrouw die naar aanleiding van de Dove campaign for REAL beauty eindelijk weer zichzelf mag zijn.

Voor het sublieme voorbeeld van eigentijdse helden moet je echter even kijken naar dit filmpje. Het verklaart voor mij waarom de Nederlandse band Racoon beter scoort dan Britney Spears: Oud vuilnisman Bart van der Weide van Racoon liet zich zichtbaar ongemakkelijk interviewen bij Pauw en Witteman voordat hij het nummer ‘working class hero’ inzette. “Ik ben niet zo’n prater, laat mij maar zingen” zei hij.

Ongeglazuurde authenticiteit is in. De jongere generaties prikken al jaren door alle fake boodschappen heen. Hun bullshit-detectie-meter staat gewoon wat scherper afgesteld. En langzamerhand kruipt dit besef op naar alle oudere generaties.

Ga eens na wie deze tekst van Dick Scheringa c.s. nog gelooft: “Wij vinden dat Nederland meer verdient. Daarom bieden wij financiële producten met zeer gunstige voorwaarden. DSB Bank streeft naar een sterk klantgerichte service en heeft het adagium ‘klant is koning’ hoog in het vaandel staan.”

Conversietip

Kijk eens goed naar je eigen Mission Statement, brochures en andere BLA BLA. Lees je slogans en beloftes eens voor aan een puber. Klinkt je communicatie hol in de oren van uw buurjongen van 16? Vindt hij uw teksten doorzichtig? Dan betekent dit dat er nog teveel glazuur op zit. Wees toch gewoon authentiek. Stop de pretentie dat je perfect bent. Of sluit je zaak en ga fijn met Britney Spears mijmeren over de goede oude tijd, toen plastic en fake nog door de beugel konden.

Ewald Verhoog (41) is oprichter van het Canicas. Canicas is Spaans voor knikkers en heeft als werkterrein: marketing strategie - marketing tactics - marketing operations en marketing intelligence. Wij helpen onze klanten bij het ontwikkelen en implementeren van de (interactieve) marketing & sales strategie. In Nederland loopt Canicas voorop op het gebied van Persuasion Architecture (Futurenow): basisprincipe is dat de 'gemiddelde' klant niet bestaat. Ieder type klant vraagt om een eigen aanpak, en het internet leent zich hier perfect voor. De meeste klanten maken kennis met Canicas via Canicas Conversie Management ©. CCM helpt klanten om met een beproefde methode, snel de conversie van landingspages en actiewebsites fors te verhogen. Canicas zet een team in van ervaren specialisten op het gebied van webcopy, usability, design, verkooppsychologie en webanalytics om stapsgewijs alle copy- en lay-out aspecten die voor conversie van belang zijn optimaliseren.

Categorie
Tags

28 Reacties

    mangold

    ’t Is echt beschamend om te zien dat er nog mensen / merken bestaan waaraan je dit nog moet uitleggen…


    20 december 2006 om 06:43
    media

    @Carl, Gijsbregt: jullie geven aan dat dit logisch is en zelfs de allergrootsten ter wereld het weten maar waarom werken dan nog maar zo weinig bedrijven op deze manier?

    Misschien aardig om eens een lijst te maken van goede Nederlandse voorbeelden? Denk dat het een beperkt lijstje wordt.


    20 december 2006 om 07:25
    ewout@onedaycompany.nl

    Denk het ook ! Ieder bedrijf dat beursgenoteerd is doet het liever eerst flink in zijn broek, voordat ze met leuke “lelijke” details naar buiten treedt.


    20 december 2006 om 07:26
    diederick

    ..toch hebben we genoeg “vlees” kunnen zien van Britney de afgelopen tijd dacht ik zo 😉


    20 december 2006 om 07:42
    Vincent H

    Leuke post! En wat een prachtig stukje televisie ook met Bart!


    20 december 2006 om 08:44
    mangold

    @Marco: Mijn reactie is tegengesteld aan die van Gijsbregt. Maar om je vraag “Waarom werken dan nog maar zo weinig bedrijven op deze manier?” te beantwoorden:

    De noodzaak van eerlijke, open communicatie is een open deur die de meeste marketeers zo snel mogelijk weer dicht willen slaan. Want die open deur leidt naar een wereld waarin er geen plek meer is voor pakweg 95% van wat zij op dit moment adviseren en doen. En professioneel zelfmoord plegen is niet echt iedereen’s favoriete bezigheid.

    Vernieuwing komt dus niet van de grote bedrijven (Dove en een heel klein aantal anderen uitgezonderd), maar van de consument en de door consumenten opgestarte nieuwe bedrijfjes.

    Het ‘echt’ zijn is overigens slechts de eerste stap naar een ‘nieuwe’ (marketing-)communicatie. De verreweg belangrijkste vervolgstap is het inruilen van al je ideaalbeelden, voor de consument zélf. Of, zoals ik al jaren predik: “Maak je klant de held, en de rest komt vanzelf.”


    20 december 2006 om 09:13
    arjan de keijzer

    Goed stukje, en ik snap de boodschap ook wel. Ik heb alleen nog een opmerking, of misschien meer een vraag aan de rest hier.

    De Dove campagne wordt hier als voorbeeld gegeven van een eerlijke, oprechte campagne. Maar is het wel zo oprecht? Uiteindelijk is het toch gewoon pure marketing. Dove kreeg eindelijk door dat het overgrote deel van hun ‘gebruikers’ niet de mooi, slanke vrouwen zijn die in menigeen promotie gebruikt worden. Dat zij nu niet zogenaamde ‘perfecte’ vrouwen, maar meer ‘echte’ vrouwen laten zien waar de consument zich beter mee kan identificeren – dus consumeren? Dan kan je het wel brengen onder het mom van ‘innerlijke schoonheid’, of ‘elke vrouw is mooi op haar eigen manier’ het uiteindelijke doel is toch gewoon verkopen?

    Ik ben het er mee eens dat het best een goede campagne is, en de boodschap zelf is ook wel mooi en waar (dat niet de hele wereld vol loopt met perfecte modellen), maar ik kijk toch wel door die échte oprechtheid heen denk ik.

    Graag zou ik hier jullie mening over weten.


    20 december 2006 om 11:15
    Gijsbregt

    @ Arjan

    Je hebt helemaal gelijk. Uiteindelijk gaat het om het verkopen van crèmes en smeersels. Maar dat ontkent ook niemand. Het gaat er alleen om op welke manier er verkocht wordt. En daaraan voorafgaand, op welke manier er geproduceerd en ontwikkeld wordt. Deze zaken dienen in overeenstemming met elkaar te zijn. Een eerlijk merk levert producten die aansluiten bij wat de klant echt wenst (@ Carl!), produceert deze op een verantwoorde en geaccepteerde manier en verkoopt (market) ze op een oprechte, open manier.

    @ Marco

    Dat is een heel grote stap en ik zie ondanks Carls reactie niet zulke grote verschillen tussen wat hij en ik zeggen (of wat ik zeg en wat ik in zijn reactie(s) lees). Eerlijkheid duurt het langst, maar in de wereld van palmstranden en vrouwen van 1.90 m en 45 kg, is dat nog een lange weg te gaan.

    En soms (vaak?) lijkt wat wij hier predikken logisch, maar nog heel ver weg van de dagelijkse werkelijkheid. Wat niet wil zeggen dat het nieuw en origineel is.


    20 december 2006 om 11:39
    Gijsbregt

    @ Ewald

    Overigens leidt het gebruik van de “plastic pop” in de titel van je posting wel tot enorm hoge conversie (bijna 1 op 2), maar dat wist jij vast ook wel. Dus dit onderstreept nog maar eens dat wat de mond beleden wordt, lang niet altijd ook uitgevoerd wordt.


    20 december 2006 om 11:41
    Eric

    Hulde voor de rubriek conversietips, ik heb ze tot nu toe allemaal met plezier gelezen. Het kernwoord van deze tip is authenticiteit. Dit betekent niet persé dat alle BN’ers de prullenbak in kunnen. Celebrity endorsement leeft nog steeds, het is tegenwoordig alleen (nog meer) een kwestie van de juiste persoon uitkiezen om aan je bedrijf te koppelen.


    20 december 2006 om 11:46
    Raimo van der Klein

    @Gijsbregt

    Je zegt dat het gaat om verkiopen van cremse en smeersels. Dat is dus nog maar de vraag. Als je als bedrijf jezelf zo omschrijft dan sta je dus niet tussen je doelgroep(slechte term aan gebrek aan beter). Je leeft in die jaren ’80 waar consumenten EN bedrijven om het IK gingen.. We zijn nu in de WIJ tijd beland. Dan is het niet meer relevant WAT je doet(verkopen van smeersells) maar WAAROM je doet. Volgens mij is dat het punt van Ewald(corrigeer me als ik het niet begrepen heb)


    20 december 2006 om 12:00
    Gijsbregt

    @ Raimo

    Ik weet niet of dit precies is wat Ewald zegt. Uiteindelijk moet de economische molen wel blijven draaien. Zo realistisch ben ik wel. Dus een continuïteitsdoelstelling zal een bedrijf toch vaak wel hebben, daarnaast is er ook een winstdoelstelling. Deze veranderingen leiden tot een extra set aan doelstellingen: maatschappelijke doelstellingen. Ofwel financieel rendement versus maatschappelijk rendement. De vraag is welke van deze twee de bovenhand heeft. Ik denk dat ze hand in hand kunnen gaan. Maar de dictatuur van de aandeelhouder (shareholder value) is keihard. Daar legt de stakeholder value het voorlopig nog tegen af. Wellicht in 2043 niet meer.


    20 december 2006 om 12:05
    Raimo van der Klein

    @Gijsbregt

    Wat echt interessant word is wanneer consumenten alleen maar kopen bij bedrijven die goed over het WHY(contribution) hebben nagedacht. Zie het Youtube filmpje..Dan wil zelfs de grijze shareholder om 😉


    20 december 2006 om 12:12
    2BFrank

    Is de radio commercial van de Volvo C30 die je ‘wellicht je ergste vijand niet toewenst’ hier ook een voorbeeldje van? De commercial trok in ieder geval mijn aandacht.


    20 december 2006 om 12:13
    Rutger78

    Ik ben het er niet mee eens hoor. Verleden week werd nog bekend gemaakt dat Britney weer terug op nr 1 was als meest gebruikte zoekterm op google. Paris Hilton stond op 2, ook een mooi voorbeeld van de zogenaamde plastic superster.

    Volgens mij moet je uitkijken dat je niet teveel meerent met de meute door dat soort types af te kraken. Er is nog steeds een heel groot deel dat wel interesse heeft in plastic vrouwen.


    20 december 2006 om 12:52
    wesseling

    @Rutger78:

    Mag ik hierbij opmerken dat (met name) Paris Hilton en (nu ook) Britney Spears juist vrouwen van deze tijd zijn? Ze lijken misschien van plastic, maar ze communiceren alles open en bloot. Privéleven hebben ze niet, dat ligt op straat. De straat is hun priveleven. Zouden zij hun huidige populariteit niet met name te danken hebben aan het feit dat ze alles delen in plaats van dat ze van plastic zijn?

    Het gaat pas fout wanneer je een hoop plastic bij elkaar zet en voorafgescherven nietszeggende teksten laat oplepelen (Grammy awards), dan lopen, zoals te lezen was in deze post, de kijkersaantallen hard terug.

    Of ben ik nu in de war met het feit dat sensatie altijd hot blijft, ook in deze tijd, wel of geen naakt (denk aan het recente neersabelen van Loic le Meur door de bezoekers van LeWeb3 en het gedoe van Michael Arrington bij Techchrunch) en is dit de reden van de toppositie van beide dames? Ze begrijpen dat hun tijdperk voorbij is en blijven om boven te blijven, de sensatie opzoeken? Als de dan ook nog met ons gaan delen hoe ze dit allemaal meemaken (weblogje?), dan staan ze ook volgend jaar weer bovenaan 🙂


    20 december 2006 om 13:09
    everhoog

    Tjemig, wat een leuke discussie. En wat een prachtig voorbeeld van die 17-jarige supermarkt eigenaar. “This makes us realize that in order to succeed, we all have to work together” zegt een oude dame in het filmpje. En dat is idd precies wat ik bedoel met deze posting. Thanks Raimo!

    We leven weer in een zelfde tijdperk als de jaren twintig. Van 1923 (zo rond het tijdstip dat de telefoon mensen met elkaar verbond) tot de jaren 60 was het “schouders eronder, contributie, vrijwilligerswerk, bijdragen…. Met als hoogtepunt natuurlijk dat de vrouwen in de VS de fabrieken in gingen omdat de mannen naar het front waren, en zich vervolgens weer rustig naar huis lieten sturen, zonder hun plaats op te eisen in de maatschappij. ‘Beter voor het collectief’.

    In de jaren 60 gingen ze zich pas roeren (zo rond het tijdstip dat de televisie supersterren ging creeeren), en opkomen voor zichzelf (IK-tijdperk)

    En het IK tijdperk is aan zijn eind gekomen in 2003 (zo rond het tijdstip dat internet echt volwassen werd). We beleven waarschijnlijk in 2023 het hoogtepunt van het WIJ tijdperk, maar zullen pas in 2043 (ttv een wereldschokkende uitvinding als de telefooon, TV of internet) weer behoefte hebben aan IK.

    @ rutger & ton: Het popje Britney speelt er op zich nog wel aardig op in. Toch blijven het wereldvreemde figuren. Doen mij nogal aan de andere IK-tijdperk icoon denken: Michael Jackson. Ik verwacht persoonlijk niet dat de smaak er af te wassen is met een weblogje. Heeft m.i. met de drijfveren te maken. zouden ze het ook doen als ze er niet voor betaald zouden krijgen? zoals de jongen in de supermarkt. en zoals racoon….


    20 december 2006 om 13:57
    everhoog

    @ gijsbrecht: het bedenken van pakkende titels is een authentieke hobby van me.

    @ arjan: als racoon straks ‘shiploads of money’ gaat verdienen, is dat ze gegund. zeker als ze zichzelf blijven. gewoon omdat ze authentiek zijn. Ik kan me bij DOVE ook niet aan die indruk onttrekken. Daar zijn een paar echt gepassionneerde mensen aan het denken gegaan over iets wat fundamenteel niet klopt. En prima passend in de tijdgeest maken ze daar een statement waar ze echt in geloven.

    ik wens ze buitengewoon veel winst toe. Want ja, het gaat om het verkopen van cremetjes. Maar gevoelsmatig zeg ik dat ze het ook deze richting zouden kiezen als de winst nog even uit zou blijven. Meer nog dan ‘maatschappelijk rendement’ denk ik dat het hier gaat om drive. Al komt dat in het WIJ tijdperk wellicht op hetzelfde neer.


    20 december 2006 om 14:28
    Raimo van der Klein

    @Ewald

    Fascinerend die vergelijking met begin vorige eeuw. Zou er graag een keer met je over willen praten..


    20 december 2006 om 23:38
    Arnoud Rademaker

    Beste Ewald,

    Boeiend betoog! De interesse in de Aziatische tijgers is met behulp van jouw redenatie prima te verklaren. Natuurlijk er spelen meer factoren mee. Voor zover ik het kan overzien is de Aziatische cultuur doordrenkt van de wij-cultuur.

    Misschien beginnen we in Europa weer te hunkeren naar de goede elementen die aan een wij-cultuur ten grondslag ligt.

    Groet,

    Arnoud


    21 december 2006 om 07:32
    everhoog

    @ raimo: zoals gezegd komt de basis van dit verhaal van Roy williams. Zoek even met de zoekterm time tunnel en roy h. williams. hij gebruikt het woord civic voor het wij tijdperk. en baseert zich op 400 jaar historie. (10 cycles dus van ik naar wij en terug) op basis van Generations, The History of America’s Future, Straus & Howe.

    @ arnoud. wederom slechts doorgevend wat ik van williams hoorde: de aziaten schijnen een halve cycle uit de pas te lopen met ons/ de westerse wereld. daar is op dit moment meer hang naar individualisme.


    21 december 2006 om 07:39
    Arnoud Rademaker

    @Ewald, het feit dat de Aziaten een halve cycli uit de pas lopen zal zeker kloppen. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Wij kennen inmiddels de gevolgen van het individualisme en het consumentisme. Het is niet zaligmakend. Economische groei leidt niet per definitie tot een massaal gevoel van welbevinden. De Aziaten zullen deze droom, levend in armoede net zoals wij in de jaren dertig van de vorige eeuw, nog wel hebben.

    De gulden middenweg zal wel het beste zijn. Maar ja, we slingeren schijnbaar altijd van het ene uiterste naar het andere uiterste.

    Groet,

    Arnoud


    21 december 2006 om 08:07
    Raedts

    Echt zijn is meer dan reclame alleen.

    Echt zijn is het opbouwen van een relatie met elkaar die gebaseerd is op oprechte interesse.

    Als je alleen in reclame “eerlijk” wilt zijn en dat vervolgens niet waar weet te maken in je relatie dan val je genadeloos door de mand.

    Het gaat niet meer om het korte moment van van het aangaan van de relatie, maar om de ervaring van de gehele relatie.

    Eigenlijk net als in het echte leven…


    21 december 2006 om 13:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief