Sprookje Second Life definitief voorbij

Sprookje Second Life definitief voorbij
, Carl Mangold

Het in 2003 gestarte Second Life is, twee jaar na de grote hype uit 2007, met een kleine ceremonie ten grave gedragen. De 1283 ‘last standing’ avatars logden vandaag om 12u00 PDT gezamenlijk uit, en twee minuten daarna gaf Time Warner haar servers de doodsteek. Het ooit zo mooie sprookje is definitief voorbij.

Het einde van Second Life is een gevoelige klap voor Time Warner, het bedrijf dat Second Life in juli 2007 voor maar liefst $1.25 miljard ($200 per ooit aangemelde gebruiker) in haar portfolio opnam: haar beurskoers kelderde in de afgelopen drie hectische maanden met ruim 15%. Te weinig mensen hebben zien aankomen dat ‘het Madurodam van het Internet’ zó snel en zó hard ineen zou storten.

De eerste barsten in het Second Life sprookje vertoonden zich nog geen twee maanden na de grote overname, toen Reebok, American Apperal en Dell - SL ondernemers van het eerste uur - vlak na elkaar de stekkers uit hun virtuele shops trokken. Hun redenen - ‘te duur, te bewerkelijk en geen toegevoegde waarde’ -galmden het hele internet door en deden SL op de grondvesten schudden.

In directiekamers wereldwijd kwamen de rekenmachines terug op tafel, en werden SL managers ‘t vuur aan de schenen gelegd. Vragen zoals ‘Klopt het dat de ROI van een normale website ruim duizend maal zo hoog is als die van een SL shop?’, ‘Zijn we echt zóveel loonkosten kwijt aan die avatars?’ en ‘Is het echt waar dat we voor elke klant in SL maar liefst 3m2 virtueel vloeroppervlak nodig hebben?’ werden ineens vaker gesteld dan beantwoord, en opdrachten zoals ‘Beperk de bezoekduur per klant dan maar tot maximaal 5 minuten per week’, ‘Gooi de deuren dan ‘s nachts en in ‘t weekend maar dicht’ en ‘Haal al die leuke lolbroek functies er dan maar snel weer uit’ vaker uitgevoerd dan tegengesproken. De sneeuwbal was gaan rollen…

Helemáál mis ging het, toen in januari 2009 bekend werd dat er van die vele miljoenen aangemelde gebruikers slechts 5% vaker dan tien maal terugkeerde, en nog geen 0,25% langer dan een half jaar ‘actief inwoner’ bleef. Veel virtuele miljonairs schrokken hier zó ernstig van, dat ze hun Linden Dollars massaal in de verkoop gooiden, en de koers daarmee nog sneller deden zakken dan een ineenstortende WTC toren. Ze veranderden de sneeuwbal in no-time in een alles vernietigend monster, waarvoor vluchten zinloos was.

In Nederland valt de schade godzijdank mee. De meeste bedrijven die eind 2006 / begin 2007 met veel verwachtingen en rumoer hun virtuele kantoren en winkels startten, waren in al 2008 met stille trom weer vertrokken. Alleen de laatbloeiers - voornamelijk ‘old skool’ TV-stations - hebben gevoelige wonden te likken. Maar ach, die waren toch al op sterven na dood…


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 62 reacties op dit artikel

  • Second Life wordt Second Bubble? Lekker stukje dagdromen maar mogelijk zeer realistisch...time will tell ;-)

    geplaatst op
  • huh? Is dit een hipperdepip marketing grapje over sl?

    geplaatst op
  • Ik word een beetje moe van al die internetmarketeers die eerst massaal probeerden om als eerste te roepen dat Second Life het ultieme medium is, om vervolgens een jaar later massaal te proberen om als eerste te roepen dat Second Life een absolute sof is.

    geplaatst op
  • De meerderheid is al moe van het Google gehype dus dit is toch een logisch vervolg Jeroen? Koppel je boodschap, hoe flinterdun ook, aan SL en je krijgt aandacht. Iedereen huppelt achter elkaar aan want oh we zouden nog eens een hype kunnen missen...

    geplaatst op
  • Spijtig.. spontaan.. vreemd. Maar jammer. Nee. Niet echt.

    Toch?

    geplaatst op
  • @Jeroen: Waar precies heb je mij ooit zien schrijven dat SL het ultieme medium is?

    geplaatst op
  • @Carl: Ik schetste een tendens in de breedte, waarbij internetmarketeers de neiging hebben om eerst (als niemand ook maar enige notie heeft genomen van een bepaalde ontwikkeling) te roepen dat die ontwikkeling fantastisch is, om vervolgens het schip lek te schieten als bedrijfsleven en publiek ook daadwerkelijk toehappen. Een beetje in de trant van: "Wij wisten het eerder, maar zodra iedereen het leuk begint te vinden is er voor ons natuurlijk geen donder meer aan (en moeten we toch even bewijzen hoe visionair we wel niet zijn)."

    geplaatst op
  • Om Stephan Fellinger aan te halen (vandaag zei hij het in iets andere bewoordingen tijdens MarketingLive):

    "Maar wat interessant is aan deze ontwikkeling is dat een hoop internet marketeers momenteel Second Life helemaal niks vinden. Ze hebben moeite om hun persoonlijke en professionele mening te scheiden. Sterker nog ze reageren momenteel op SL, zoals zoveel traditionele marketeers jarenlang reageerde op het Internet. (Wie heeft daar nu tijd voor? Wie doet dat soort zaken nu?) Ze kunnen niet over ontwikkelingen heen kijken, maar hebben nu zelf hun waardeoordeel klaar. Tja, sommige internetmarketeers zijn zelf geworden, waar ze zich de afgelopen jaren tegen hebben afgezet."

    geplaatst op
  • Weet je wat ik zo ontzettend jammer vind in de discussie over Second Life is dat het over Second Life gaat! Tuurlijk is Second Life een hype! Maar dat is helemaal niet de issue. Je moet het veel breder zien. Steeds meer consumenten gaan steeds meer tijd doorbrengen in virtuele werelden. Dat staat voor mij vast. Dit kunnen de online gamewerelden van Nintendo, Sony en MS Xbox zijn, dit kan Second Life zijn, World of Warcraft, etc.

    Het gaat er dan ook niet om om als marketeer als eerste een vestiging in SL te hebben. Dit is alleen maar interessant voor marketing-PR. Niets mis mee trouwens. Waarom het belangrijk is om in een wereld als SL aanwezig te zijn als marketeer, is om ervaring op te doen om:
    - er achter te komen wat je als merk voor rol kan spelen in die virtuele werelden
    - te ervaren hoe het is om daar met je doelgroep te communiceren en te interacteren
    - te leren of en hoe je er geld kunt verdienen

    En dan heb ik het nog niets eens over de 'interrealiteit'; de combinatie van de virtuele wereld en de fysieke wereld. Die opent nog weer hele nieuwe mogelijkheden. Dus volgens mij moet de discussie niet over SL gaan, maar over virtuele werelden als fenomeen.

    geplaatst op
  • Dus het verhaal van Carl is net zo echt alsof we weer een bubble zien barsten. SL heeft van alle nieuwe trends van de laatste tijd. Net iets te veel een hype gevoel.

    Toch?

    geplaatst op
  • @Jeroen: Ik zie dat je mij nauwelijks kent. Ik ben immers absoluut geen 'hype'-er, en ook al geen 'tegenstribbelaar'. Ik ben juist een realist pur sang.

    Om mijzelf uit de publicatie 'Art View / Creative Red Book 1996 1997' aan te halen:

    Op de vraag wat over vijf jaar de Internet-stand van zaken is, antwoordt Mangold: "Alles wat we nu doen met de telefoon, tv, radio, printcampagnes, direct marketing, enzovoort, dat zal binnen vijf jaar ook via het Internet gaan. Hoe de koek uiteindelijk verdeeld zal zijn zou ik niet weten. Wel dat Internet en de 'klassieke' media naast elkaar zullen bestaan, maar in een andere verhouding dan nu het geval is." Hij wijst daarbij op de overeenkomst die bestaat tussen het Internet en de CD. "De CD was oorspronkelijk bedacht als drager van geluid. En kijk wat nu de toepassingen zijn. Wat de CD betekende voor informatieopslag betekent het Internet voor informatietransport".

    Alles wat verandert blijft gelijk ;-)

    geplaatst op
  • Voor de geïnteresseerden: Second Life: A story too good to check.

    geplaatst op
  • Om toch de vergelijking te maken met de "echte" games (Second Life zie ik meer als een virtuele wereld): World of Warcraft heeft meer dan 7 miljoen geregistreerde gebruikers, waarom doen adverteerders daar niets mee? Omdat dat moeilijker is. Second Life is te snappen, maar zodra het meer richting games gaat, wordt het complexer. Coca-Cola durft het nog wel aan om een commercial te maken in World of Warcraft stijl, maar daar blijft het dan ook bij.

    En laten we het al helemaal niet hebben over het immens succesvolle Xbox Live, waar miljoenen gebruikers dagelijks gamen, content downloaden en consumeren, spelers beoordelen, (video-)chatten en een online reputatie opbouwen. Met de XNA toolkit die Microsoft heeft vrijgegeven, kunnen consumenten zelf games maken voor de Xbox en dit aanbieden op Xbox Live Arcade, wat een soort Youtube voor games moet worden. Jammer dat aan dergelijke trends niet iets meer aandacht wordt besteed.

    Dus Dennis Kramer, ik ben het met je eens. We moeten dit in een bredere context zien. Als bedrijven/adverteerders met Second Life een eerste stap kunnen maken en hier van kunnen leren, dan is dat mooi. Er zijn echter actievere gaming communities/virtuele werelden.

    geplaatst op
  • Ik verwonder me. Wat een raar bericht. Ik verwacht hier op MarketingFacts toch echte inhoud. Realiteitszin ook. Voor koffiedik kijken ga ik wel naar http://www.koffiedik.nl/

    Ik sluit me aan bij de opmerking van Dennis Kramer. En die van Jeroen Mirck en dus indirect Stephan Fellinger, want inderdaad het gaat er niet om wat wij er persoonlijk allemaal van vinden, maar wat het betekent voor de toekomst, voor de samenleving, voor de manier van denken. Dat maakt de gedachte achter Second Life interessant. Wat ik persoonlijk van vind, zal iedereen toch worst vinden.

    Met 2 miljoen+ gebruikers ga ik ervan uit de evt. problemen zichzelf gaan oplossen. Als de winkels van Reebok c.s. sterfconstructies blijken te zijn, dan komt daar vast weer een oplossing voor. Wat dacht je van krakers? En dus ook anti-krakers. Of dingen die we nog niet kunnen bedenken. Want zo slim zijn we namelijk allemaal niet.

    Maar even voor alle duidelijkheid dit soort flauwekul berichten op deze plek, waarom?

    @MarketingFacts, misschien moet er onderscheid komen in FACTS en bijv. COLUMNS. Voor dit laatste zou bovenstaande verhaal immers prima geschikt zijn.

    geplaatst op
  • @Dennis & Cem: Dat Second Life een leuke instapper is om eens wat ervaring op te doen met 3D in game advertising, daar ben ik 't helemaal mee eens. Het enige probleem is dat Second Life als 'het nieuwe internet' gepresenteerd wordt, terwijl het dát dus juist ab-so-luut niet is.

    Met 3D shopping en surfing in een nagebouwde wereld hebben we eind vorige eeuw al voldoende geëxperimenteerd. En we weten inmiddels wel dat dat niet 'the way to go' is. In nagebouwde werelden heb je immers ineens weer last van allerlei dingen die we met 'normaal internet' juist verbannen hebben:

    - Je kunt niet als één persoon op twee plekken tegelijk zijn.
    - Je kunt niet met twee personen tegelijkertijd op één plek zijn (je moet altijd náást elkaar staan).
    - Je kunt de inrichting van een nagebouwde wereld niet automatisch op elke gebruiker afstemmen, omdat er vrijwel altijd meerdere gebruikers tegelijkertijd naar hetzelfde stukje wereld kijken.
    - Je kunt je nauwelijks of niet losmaken van de 'dit ligt naast dat' structuur en navigatie.
    - Je kunt nauwelijks iets fatsoenlijks doen met 'the long tail', omdat niemand graag in z'n eentje in afgelegen straatjes loopt.

    ... en zo kun je er nog wel honderd opsommen...

    Second Life is gewoon een spelletje, een mix tussen 'The SIMS' en een chatroom.

    geplaatst op
  • ... en Monopolie.

    geplaatst op
  • "Het enige probleem is dat Second Life als 'het nieuwe internet' gepresenteerd wordt, terwijl het dát dus juist ab-so-luut niet is."

    Wie beweert er dan dat Second Life het nieuwe internet is? Volgens mij zijn de meeste mensen het er wel over eens dat virtuele community's steeds belangrijker worden, en toevallig is Second Life momenteel het makkelijkste voorbeeld om dat uit te leggen. Volgend jaar kan dat weer een ander voorbeeld zijn. Second Life is aanjager van een trend die niet te negeren is. Daarbij is het minder interessant wat de houdbaarheid van Second Life is, want zodra die wereld wegvalt staat er alweer een andere klaar. Maar op korte termijn zullen bedrijven zich vooral hierop storten, omdat zij ook wel zien dat het hot is. En als het dat niet meer is, breken ze hun banken, eilanden en schoenenwinkels gewoon weer af. Wat kan hun dat schelen? Zij hebben dan de free publicity al lang binnen. Maar al die inhakers kun je toch moeilijk Second Life zelf verwijten...

    geplaatst op
  • My Dutch is not perfect, but I think there is something quite wrong with the dates, except 2003.

    Is this a Crystal Ball for Second Life? 2007, 2008 .... we are now 13 Dec, 2006 ?????

    geplaatst op
  • Ik zie Second Life meer als het moderne chatten.
    Toen ging het precies zo, iedereen was ineens aan het chatten, chatten hier, chatten daar..
    Het is alleen in een iets uitgebreider jasje gestoken, je hebt een uitgebreid (grafisch in de vorm van eigen stekkie enzo) profiel, tja en verder...
    het is gewoon wachten tot de hype over is en er weer iets nieuws komt...

    geplaatst op
  • Ik moet eerlijk zeggen Carl dat je verhaal nogal pretentieus is, zonder enig kader of context. In die zin sla je de plank een beetje mis dit verhaal. Zoals Maurice de Hond gisteren (niet helemaal letterlijk) in 'De wereld draait door aangaf': 'Ja, ik ben ook actief op Second Life, maar vooral om voor mezelf inzicht te krijgen in welke deuren dit opent naar de toekomst'.

    Voor mij geldt hetzelfde, want ook ik ben actief binnen SL: wat gebeurt hier, waarom is dit interessant, wat is het sociologisch kader, wat is de rol van techniek, etc. Kortom, wat is de drijfveer waarom mensen zich zo nauw verbonden voelen met SL respectievelijk uren hierachter doorbrengen? Dat is mijns inziens de discussie die gevoerd moet worden en niet vanuit 1 of andere glazen bol een voorspelling doen.

    Alles evolueert, dus ook Second Life. Nu heeft het bestaansrecht, in de toekomst misschien niet. So what's your point.

    geplaatst op
  • Hoeveel van die vragen heb je voor jezelf al beantwoord Edwin of is het gewoon leuk om te doen?

    geplaatst op
  • Ooops... I am a bit slow today.

    geplaatst op
  • Naar mijn mening geeft SL meer een kijkje in de toekomst hoe websites er uit (kunnen) gaan zien. M.a.w. dat iedere website over een jaar of 5-10 een 3D-versie heeft waarin je kunt rondlopen. Wellicht klinkt het wat futuristisch... maar ik zie mezelf wel achter een (ARBO- en RSI vriendelijke)statafel werken met een virtual reality helm op. 'websurfen' krijgt een andere betekenis. Zo kijk ik naar SL.

    geplaatst op
  • @Carl: Ik sluit me aan bij de reactie van Dennis (en een aantal anderen). Ontwikkelingen zoals Second Life moet je in een bredere context zien. Natuurlijk is Second Life niet de definitieve vorm maar wel een stap in de evolutie van het mediumgebruik. We hebben al eerder gediscussieerd over waarom we de fysieke wereld proberen na te bouwen (herkenning?) en dat dit uiteindelijk niet de weg is die we op zouden moeten (waarom barrieres als zeeen, muren, etc. opwerpen?). Maar de manier waarop we zoeken en navigeren door het aanbod aan contacten, bedrijven, informatie, etc. is een interessant alternatief voor de traditionele manier van zoeken en browsen.

    Ik zou je overigens willen vragen om in het vervolg een vraagteken bij dit soort titels te gebruiken. Het is geen feit maar een persoonlijke visie die nog geen zekerheid kent. Alvast dank!

    geplaatst op
  • Carl, je staat niet alleen, ook Alfred Levi noemde gisteren Second Life een grote hype. Zijn jullie soms even oud? ;-)

    geplaatst op
  • @ Marco en anderen,
    De titel is inderdaad wat misleidend (of zeer goed vanuit aandachtsoogpunt). Het stuk is voor de rest prima. Carl is een "ziener" en schrijft vaker over mogelijke toekomst(en). Iedereen die dit leest, snapt vervolgens dat dit een kijkje in de glazen bol is. We hebben geen kijkwijzer nodig om het verschil tussen fictie en realiteit uit elkaar te houden. Anders wordt het in één keer heel saai op internet en zeker ook hier.

    Wat betreft de inhoud die is voor mij minder de relevant. De vorm, misschien wel de stijlvorm, is schitterend. Carl gebruikt fictie om een zeer nonfictieve discussie te voeren. Chapeau. Want zelden trekt een discussie zo snel zo veel reacties. Voor mij is dan ook zeer de vraag of Carl niet minimaal een tweeledig doel had: SL ter discussie stellen (gelukt) en internetstijlvorm testen (gelukt?).

    geplaatst op
  • Thanx, Gijsbregt ;-)

    Het gebruik van fictie om discussies aan te zwengelen is echter niet nieuw en/of door mij bedacht. We kennen allemaal Orson Welles' War of the Worlds (uit 1938) nog wel, en ook het meer recente LonelyGirl15 staat bij veel mensen nog scherp op het netvlies.

    Gisteren deed overigens ook de Belgische radio (i.s.m. enkele politici) een leuke duit in het zakje, met de onafhankelijkheidsverklaring van Vlaanderen.

    geplaatst op
  • Het kan aan mij liggen of ik heb mijn eigen come van 2 jaar gemist maar of dit is onzin of de jaartallen kloppen niet...

    geplaatst op
  • Quote Carl:' Second Life is gewoon een spelletje, een mix tussen 'The SIMS' en een chatroom'.

    @ Carl: en mens erger je niet...grootste probleem van Second Life blijft de 'lag'...ik erger me dood als ik in mijn eigen 'huis' al minuten nodig heb om te 'rezzen'...om maar niet te spreken over populaire plekken als Amsterdam, Icedragon's Playpen en 'disco' the Edge...zoveel mensen tegelijk zorgt voor enorme trage beelden en vertraging in geluid en tekst. Het doet mij sterk denken aan het begin van het internet waar we nog met een modem moesten inbellen. Linden Lab is hard bezig om met name deze problemen op te lossen...vandaar ook de wekelijkse updates.

    Hoe dan ook...Second Life is op zich niets nieuws... (kijk maar naar Habbohotel en Moove.com), waar het zich in onderscheidt is slimme marketing, budget (11 Miljoen funding maart dit jaar). En laten we ook niet vergeten: in januari waren er pas 100.000 gebruikers, nu al bijna 2 miljoen. Dat zijn toch echt gebruikers en niet alleen 'hypers' zoals wij enthousiastelingen worden genoemd.

    geplaatst op
  • @Carl (en de rest). Met alle respect voor je schrijfkunsten en prikkelende titel, want voor een enkele seconde sloeg mijn hart over en dacht ik met mijn 26 jaar al niet meer bij de tijd te zijn, vraag ik me toch af wat een realist pur sang met een glazen bol doet?

    geplaatst op
  • @Gertjan: In het voorspellen van de toekomst kun je heel realistisch zijn, hoor.

    Kijk bijvoorbeeld maar eens naar deze, uit mei 2001:

    Hoe komt het toch dat iedereen denkt dat de wensen van de consument door technische mogelijkheden worden bepaald? Er is echt geen hond die niet Maurice heet die op zijn portable telefoon naar TV-commercials gaat kijken. En naar de radio luisteren? Dat gaat stukken beter en goedkoper via FM dan via GSM. Streaming data naar mobiele telefoontjes is de reinste flauwekul.

    Mijn voorspellingen: Binnen een paar jaar zullen consumenten worden bediend met een ietwat sneller (GSM?) netwerk, waarover ze foto's van hun vakantie, hun nieuwe vriendin of hun te kopen woning kunnen versturen (kijk voor portables met ingebouwde digitale camera op de sites van de diverse fabrikanten). Daarnaast kunnen ze zo nu en dan een nieuw 'wallpapertje' downloaden (van hun favoriete artiest), eventueel met bijbehorende HiFi beltoontjes.
    En binnen dezelfde termijn zullen op bedrijfsterreinen veel snellere netwerken worden aangelegd waarmee laptopgebruikers draadloos kunnen inloggen op hun bedrijfsnetwerk (of het netwerk van een flexfloor verhuurder). En zodra deze netwerken gemeengoed worden beiden de NS en de vliegtuigmaatschappijen soortgelijke verbindingen aan in hun business class.

    geplaatst op
  • Of deze, uit augustus 2001:

    [CBS:] Beste Carl, als je goed voorspellingen kan doen, vertel dan maar 'ns hoe de wereld er volgend jaar uitziet, inclusief percentages. dan praten we volgend jaar weer verder.

    [Ik:] In exacte percentages ben ik niet zo goed, dat zie je hierboven. Maar aan een paar algemene voorspellingen wil ik me best wagen.

    De multimedia PC met modem, browser en plugins is eigenlijk vooral een prototype: over een paar jaar downloaden we die MP3's gewoon naar onze hifi-set, kijken we digitale video op onze TV's en klikken we door de digitale goudengids op onze telefoon. Alle apparaten die nu met analoge signaalkabeltjes met elkaar verbonden zijn worden straks digitaal verbonden. En internetaansluitingen worden net zo gewoon als stopcontacten.

    Draadloos internetten wordt nix, de UMTS netwerken zullen voor 99% worden gebruikt als draadloze bedrijfsnetwerken. Philipsmedewerkers bijvoorbeeld, kunnen op en in de buurt van alle Philips vestigingen draadloos inloggen. En de directie kan dat ook in de trein en op 't vliegveld. Maar consumenten blijven hun telefoontjes gewoon als telefoon gebruiken.

    Het internet van nu bestaat voor pakweg 80% uit informatie en voor 20% uit functionaliteit. Dat wordt snel omgekeerd: binnen een paar jaar gebruiken we het internet veel vaker om dingen te doen (belastingformulieren invullen, bankzaken regelen, hotelkamers boeken, foto's naar het vaklab sturen, etc.) dan om dingen te bekijken. (En brede contentboeren zoals Yournews en EN.nl gaan dan ook al binnen 't jaar failliet).

    geplaatst op
  • Ik zou eigenlijk wel eens een goede analyse willen zien van de virtuele economie van SL.

    Voor zover ik begrijp neem je een abonnement op SL en in ruil daarvoor krijg je linden dollars.
    Dit betekend dus dat linden constant extra geld aan het uitgeven is en dat de totale hoeveelheid geld in omloop als maar groter wordt. Volgens mij betekend dit dus dat er enorme inflatie is.
    Wellicht dat dit ooit een crash van de linden dollar veroorzaakt waardoor alles in SL veel duurder wordt en SL daardoor onspeelbaar wordt.

    geplaatst op
  • @Carl: Het was ook niet mijn bedoeling om Gijsbregt tegen te spreken en het blijkt ook wel dat je duidelijk over een gave als ziener beschikt, waarvoor hulde. Maar net als een zekere Nostradamus, heb jij er waarschijnlijk ook al een paar keer goed naast gezeten(?) Wat ik alleen maar wil zeggen is dat toekomst nú eenmaal geen realiteit is.

    geplaatst op
  • Vandaag in de papieren Adformatie trouwens een artikel over Second Life. Daarin ook de kanttekening dat slechts 10 procent van van alle nieuwe bewoners na drie maanden nog actief is.

    geplaatst op
  • Het lijkt wel op een RTBF-docufictiegrap.

    geplaatst op
  • Ik heb erg gelachen om het artikel en vind het bovendien geloofwaardig. Ik deel de mening van Carl over het feit dat je ineens weer met een heleboel beperkingen zit die je in je 'pagebrowser' kwijt was. Op Marketing3 had ik het daarover nog met een van de sprekers, Ilya Vedrashko (MIT), en ook hij had nog niet een goed beeld hoe de interactiviteit van 3d-werelden en pagebrowsers naar elkaar toe zal groeien. Kan me voorstellen dat er een functiescheiding is: pagebrowser voor informatie, zoeken, beslissen, kopen, long tail achtige zaken etc., 3d-browser (als bijv SecondLife) voornamelijk voor de beleving. Game-achtige interfaces zijn natuurlijk wel gewoon een blijvertje op het internet.

    geplaatst op
  • Even wat cijfers voor de liefhebbers:

    Population
    Logged-in Users
    Residents Logged-In During Last 7 Days 227,926
    Residents Logged-In During Last 14 Days 332,535
    Residents Logged-In During Last 30 Days 527,556
    Residents Logged-In During Last 60 Days 789,440

    Hieruit mag je toch afleiden dat ongeveer een derde van de totale bevolking ten minste 1 keer per maand inlogt...

    Op dit moment zijn er 13788 mensen actief die 'commercieel' geld verdienen...een aantal daarvan kunnen er al van leven: 178 verdienen tussen de 1000 & 2000 US Dollar...de grootverdieners worden wijselijk niet genoemd...dat zijn er ook niet zoveel...

    Zo'n 10.000 mensen verdienen tot 100 US Dollar per maand extra. Velen zien het ook als hobby, net als bloggen...beiden kosten veel tijd en leveren relatief weinig op. Maar leuk is het wel!

    geplaatst op
  • Worden deze 13788 gebruikers niet dubbel meegeteld? Ik neem aan dat wanneer je er geld mee verdient, je nagenoeg dagelijks inlogt.. dan kom je al snel aan deze getallen natuurlijk.. dan mag je hier dus iets heel anders uit afleiden..

    geplaatst op
  • Sorry hoor, maar als fervent MMOer al 5 jaar, kan ik met stelligheid zeggen dat Second Life één van de grafish en gameplay-wise slechtste mmo's die er bestaat :)

    Het is heel leuk de hype, maar zoals hierboven al eerder is gezegd, kijk eens naar de klappers van de MMO wereld ipv naar deze suffe zooi :) 15.000 gebruikers online tegelijk is helemaal niets, een fractie van niets tov van de potentie die zich op dit moment al speelt.

    WoW bijvoorbeeld met 7-8 miljoen actieve subscribers (niet ooit/totaal maar huidig actief) en honderdduizenden die ELKE dag samen spelen.. DAT is een markt :)

    Tel daar EVE-online, everquest 2, lineage 2, Daoc en het aankomende Warhammer Age of Reckoning bij op, en je zou eens ECHT kunnen pioneren :)

    geplaatst op
  • Second Life is zo HBO.

    geplaatst op
  • @Carl:

    Aardig stuk (hoewel er betere metaforen zijn voor instortende koersen). Wat ik echter niet begrijp is waar die hang naar bagatelliseren (jouw beschrijving van SL gaat verder dan relativeren) toch vandaan komt? Klinkt -- met alle respect -- een beetje als zo'n fanboy-discussie op een Xbox versus PlayStation-site.

    Neemt niet weg dat 'glazenbollen' een leuke bezigheid is die af en toe verrassende resultaten oplevert (en je soms dwingt vijf jaar later een redactie te bellen met het vriendelijke doch dringende verzoek die ene column van het net te verwijderen...).

    geplaatst op
  • @Gertjan: we hebben het hier over unieke bezoekers (residents), geen bezoeken (visits). Dus nee, geen dubbelingen...

    geplaatst op
  • @Carl: niet slecht die voorspellingen van je; zal je toch eens wat meer gaan geloven ;-)

    geplaatst op
  • @Jeroen: zit net artikel in Adfo te lezen; leuk stuk geworden! Alleen jammer dat je bij je eerste plaatje niet hebt aangegeven dat het daarbij ging om de Marketingfacts BBQ in Second Life ;-)

    geplaatst op
  • Tijdens de vormgeving was ik niet op de redactie aanwezig, dus ik wist ook niet precies welke snapshots er gebruikt zouden worden (had er veel meer aangeleverd). Toen ik het las, dacht ik precies hetzelfde: een bijschrift was leuk geweest. Maar de goede verstaander herkent het natuurlijk meteen... ;-)

    geplaatst op
  • @Jeroen, wat mij betreft geen probleem. Vond het leuk om juist dat screenshot terug te zien!

    geplaatst op
  • Misschien dat dit enige opheldering voor velen kan bieden...

    http://blog.futurelab.net/2006/12/roi_of_second_life.html

    Dan kunnen velen hun mening nog beter onderbouwen.

    geplaatst op
  • @Mike: Ik had die presentatie inderdaad gezien op slideshare maar begreep er eerlijk gezegd weinig van. Kan iemand mij vertellen wat Ilya Vedrashko nu precies bedoelt?

    geplaatst op
  • 2009 pas?

    geplaatst op
  • Vindt het een goed stuk, gewaagd qua visie.. maar daar gaat het zich juist om.. zie het stuk van cindy, de reaktie, geweldig

    "My Dutch is not perfect, but I think there is something quite wrong with the dates, except 2003.

    Is this a Crystal Ball for Second Life? 2007, 2008 .... we are now 13 Dec, 2006 ?????"

    @ cindy:
    Crystal Ball from Marketingfacts

    geplaatst op
  • Internet is een hype

    geplaatst op
  • briljant stuk Carl! en sorry dat ik het moet zeggen, maar een deel van de reacties bewijst maar weer eens het gelijk van ene Stephan die beweert dat teveel marketeers geen lef, visie of veranderingsgezindheid tonen. wat Carl hier schrijft, is een stuk visie of je het ermee eens bent, bovendien bedoeld om reacties te ontlokken, lijkt me.
    maar wat zuur om te reageren dat dit niet kan, dat het nergens op gebaseerd is of dat het stukken van andere marketeers tegenspreekt. dit is de mening van Carl waarmee hij passie en lef toont (hij had deze reacties ongetwijfeld verwacht), wellicht een heel aardige visie en in ieder geval vooruit durft te kijken. stimuleer dat!

    geplaatst op
  • Hype of niet, morgen vergeten of niet... Second Life is van NU.

    Dus NU kun je er iets mee of je houdt je bezig met het misschien van morgen.
    Second Life is lekker informeel. Je kunt dansen in een disco met iemand van de Quote 500 of je hebt een interessant gesprek met een zwerver die net heeft ingelogd in een internetcafe.

    In andere woorden: je kunt mensen ontmoeten die je in RL misschien nooit zult ontmoeten.
    Er is geen drempel. Je staat meer open voor ideeen en voor mensen (avatars). Bedrijven kunnen potentiele klanten op een infromele en fun manier benaderen.

    Dit heeft wel een toekomst. En of SL blijft of niet... geen idee. Maar het is NU. Een nieuwe manier van netwerken met een vleugje fun.

    geplaatst op
  • Second Life NU is slechts het 'begin'. Binnenkort zal een opvolger komen die grafisch weer vele malen beter zal zijn enz... enz...

    Ik denk (en ik ben een actief marketeer) dat men Second Life anders moet zien als dat de meeste hier doen. Waar wij het momenteel bijvoorbeeld erg veel voor gebruiken is: zakelijke meetings met internationale partners en klanten. Dit is werkelijk een perfecte oplossing. Ik zit dagelijks aan tafel met mensen uit de gehele wereld en we hebben gesprekken als in real life.

    Feit is dat er dagelijks momenteel een miljoen Dollars word uitgegeven binnen de community. Dat het dus zakelijk/financieel interessant is kan men niet omheen.

    geplaatst op
  • @Antonio: Waarom zou je met avatars en rare fantasienamen gaan chatten in Second Life, terwijl je net zo makkelijk even kunt videochatten?

    Enneh: om die dagelijkse bestedingen binnen Second Life in een referentiekader te plaatsten: de dagomzet van bijvoorbeeld enkel en alleen de automatiseerders in Amsterdam is ruim 20x zo hoog.

    geplaatst op
  • Er wordt voorbij gegaan aan de inhoud van het artikel zelf:
    "Het in 2003 gestarte Second Life is, twee jaar na de grote hype uit 2007, met een kleine ceremonie ten grave gedragen. De 1283 ‘last standing’ avatars logden vandaag om 12u00 PDT gezamenlijk uit, en twee minuten daarna gaf Times Warner haar servers de doodsteek. Het ooit zo mooie sprookje is definitief voorbij."
    Nu in maart 2007 komen er dagelijks nog steeds duizenden registraties bij . . . . is het artikel dus een hoax? Dacht het wel.

    geplaatst op
  • Erg leuk om al die reacties zo te lezen en nog mooier dat je eigenlijk al zo snel gelijk kreeg! Als er een hoax is dan is het er maar eentje en dat is SL zelf.

    geplaatst op
  • Nou Carl ik kwam hier toevallig terecht via link op Adformatie.nl maar je kristallen bol heeft niet gewerkt. Desondanks een leuk artikel. Nu was ik destijds vrij actief in SL en laatst weer eens even ingelogd. Grappig om te zien dat het aantal mensen online toch behoorlijk is toegenomen en er schijnbaar nog steeds mensen actief zijn in het virtuele wereldje. Wat dat betreft is de echte wereld harder ingestort dan de wereld van Linden Labs. Daarnaast kan iedereen zijn/haar eigen SL beginnen en daarmee is met OpenSim het afhankelijk zijn van Linden Labs toch wat naar de achtergrond geschoven.

    Maar goed, dat heb je met voorspellingen. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Omdat ik hier toevallig terecht kwam en het tegen de datum aanloopt vond ik het toch leuk even te reageren. En ach, als OpenSim een succes wordt dan heb je een goede kans alsnog gelijk te krijgen.

    geplaatst op
  • Er gebeurd al meer op het gebied van virtuele werelden in NL dan dat ik dacht. Laatst was ik op het GRATIS SimValley (http://simvalley.pndo.nl) waar ik na het aanmaken van een account een stuk grond kreeg waar ik zelf dingen op kan maken. Er is een enthausiaste populatie die mooie dingen maakt. Toen ik er laatst was liep ik tegen een AVATAR uit de gelijknamige film aan die druk bezig was met het inrichten van een 4-tal SIMs zoals in de film. Zag er bijzonder mooi uit.

    Ook in het sprookjesbos en de racetrack werd hard gewerkt aan de virtuele omgeving. Leuk om te zien hoe een groep mensen op vrijwillige basis elkaar helpen samen mooie dingen te maken.

    geplaatst op
  • Er gebeurd al meer op het gebied van virtuele werelden in NL dan dat ik dacht. Laatst was ik op het GRATIS SimValley (http://simvalley.pndo.nl) waar ik na het aanmaken van een account een stuk grond kreeg waar ik zelf dingen op kan maken. Er is een enthausiaste populatie die mooie dingen maakt. Toen ik er laatst was liep ik tegen een AVATAR uit de gelijknamige film aan die druk bezig was met het inrichten van een 4-tal SIMs zoals in de film. Zag er bijzonder mooi uit.

    Ook in het sprookjesbos en de racetrack werd hard gewerkt aan de virtuele omgeving. Leuk om te zien hoe een groep mensen op vrijwillige basis elkaar helpen samen mooie dingen te maken.
    Johan

    geplaatst op
  • @Johan Hagel

    Dat is zeker waar. Het heeft er ook mee te maken dat je tegenwoordig (als je wat technisch bent) je eigen wereld kan starten op je eigen server en die kan koppelen met andere werelden. Zo kun je dus buiten LindenLabs experimenteren en mensen via hun viewer je land laten zien.

    Ik wil daar nog steeds wat mee doen nu ik hier een glasvezel verbinding heb met hoge upload. Soort van playground zonder de limieten die je hebt (afhankelijk van je abonnement) bij LindenLabs.

    Daarbij is dit artikel achterhaald, er zijn nu meer mensen dan ooit gelijkertijd online waaronder ook nog een groep fanatieke Nederlanders. Ik kom er weinig meer en dat marketing-minnend Nederland iets al snel afschrijft heeft volgens mij vooral te maken met de verkeerde insteek aan gebrek aan kennis/feeling voor iets als SL. Ook in tijden van de hype werd het gebracht als 'dat moet je doen'. Bezoekers van SL bepalen echter zelf wel wat ze willen (zien) en anders bouwen ze het wel.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.