Abri met een geurtje verwijderd!

6 december 2006, 08:33

Vers gebakken koekjes ruiken over het algemeen heerlijk. De geur van vers gebakken koekjes zou mensen best wel eens kunnen verleiden om ook werkelijk bij de eerste de beste koekjeswinkel een heleboel koekjes in te slaan. Logisch. Amerikanen vinden dit allemaal veels te makkelijk en voor de hand liggend. Waarom makkelijk als het ook heel moeilijk kan.

Het Amerikaanse bureau Arcade Marketing, ingehuurd door the California Milk Processor Board (bekend van de Got Milk?reclames), had een lumineus idee. Naar vers gebakken koekjes ruikende Abri’s in bushokjes in San Fransisco met de slogan “Got Milk?” Kort na de lancering van de campagne staken lokale activisten van de Environmental Health Network of California een stokje voor deze grappige actie. Mensen met Astma en luchtweginfecties zouden er wel eens heel erg ziek van kunnen worden. Kan het nog gekker of hebben ze een puntje? En wat zou er gebeuren als je iets dergelijks in Nederland zou lanceren?

Ernst Dirkzwager
Country Manager Nederland bij Readpeak

Ernst Dirkzwager is sinds juli 2007 blogger bij Marketingfacts. Na jaren in videoadvertising is hij sinds januari 2024 Country Manager voor Readpeak. Readpeak is een native advertising platform met een premium 2 premium approach.

Categorie
Tags

5 Reacties

    frans

    Abri met een geurtje verwijderd!


    6 december 2006 om 10:09
    Guy

    “Mensen met Astma en luchtweginfecties zouden er wel eens heel erg ziek van kunnen worden. Kan het nog gekker of hebben ze een puntje?”

    Ze hebben zeker een punt, dat is de reden waarom alle voorgaande ideeen ook steeds afgeknald zijn. Niet alleen mensen met asthma, maar ook anderen kunnen er allergisch op gaan reageren (bij genoeg blootstelling aan iets kun je een allergie ervoor ontwikkelen). Mocht je hooikoorts hebben, moet je je eens voorstellen dat je dat gevoel continu op straat krijgt – puur omdat een of ander kutbedrijf besloten heeft de lucht vol te pompen met hun chemische substanties, enkel ter behoeve van wat marketing? Dan zou je wel een kutdag hebben.


    6 december 2006 om 10:27
    Kasper Katje

    Ze hebben alleen een punt wanneer het echt zo zou zijn en niet al bij ‘zouden wel eens ziek kunnen worden’. Daarnaast is radio- en TV-reclame volgens mij ook heel slecht voor je gezondheid.

    Op zich vind ik het een hele logische stap om met ‘geurreclame’ te komen want geurprikkels blijven mensen het langste bij. Alleen zie ik ook al guearillamarketing voor me door met poepluchtjes je concurrent een vieze smaak te bezorgen.


    6 december 2006 om 12:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!