Het RSS-dilemma

2 december 2006, 15:40

Het RSS-dilemmaYahoo! lanceerde afgelopen tijd een drietal nieuwe sites; Yahoo! Food, Yahoo! Advertising en Yahoo! TV. Wat opvalt is dat bij alle drie sites een RSS-feed ontbreekt. Steve Rubel vraagt zich dan ook af of er sprake is van een opkomende trend om geen RSS-feeds aan te bieden.

Eerder hadden we al een discussie dat RSS-feeds niet populair zijn vanwege het nerd-gehalte of technisch falen. Als ik echter met een internetmarketeer in het algemeen begin over de inzet van RSS dan is de meest opmerking, “dan mis ik bezoek op mijn site en daarmee de mogelijkheid te cross-sellen of een bannerimpressie te kunnen exploiteren”. Kortom een verlies van traffic wordt als het argument aangevoerd om geen RSS in te zetten.

Ernst Dirkzwager verwees al eens naar een tweetal artikelen (hier en hier) bij Marketingstudies.net over de positieve effecten van RSS-feeds voor je traffic.

Dat een doorklik vanuit een RSS-feed weleens van hogere kwaliteit kan zijn, men wellicht anders niet eens op de site was gekomen, middels RSS jouw content ook sneller (al dan niet handmatig) op andere sites kan staan en je middels een RSS-feed op de persoonlijke homepage van een gebruiker kan komen, wordt vaak niet of onvoldoende onderkent.

De Yahoo! Food site maar ook Albert Heijn zouden prima een rss-feed met het recept van de dag kunnen aanbieden. Ik ben best geinteresseerd in die AH-recepten, maar niet per e-mail en de site dagelijks bezoeken gebeurd in de praktijk gewoon niet. Dezelfde feed zouden kookfreaks automatisch kunnen opnemen op hun site en zo voor extra (relevante) traffic kunnen zorgen, die Albert Heijn anders niet had gehad. Dat aspect, ook goed voor ranking in zoekmachines, wordt vaak over het hoofd gezien.

Wel of niet RSS?

De gemiddelde internetmarketeer zit met een dilemma; RSS kan traffic op de site kosten, maar ook extra (relevante) traffic opleveren. Harde onderzoeken uit de praktijk die dit kunnen doorbreken, ben ik (nog) niet tegengekomen. Met gevolg dat je er in gelooft of niet, maar daarmee krijg je de RSS-pessimistische marketeer nog niet om. Wat zijn volgens jullie de argumenten om dit te doorbreken? Iemand ervaring? Onderzoeken? Stel Albert Heijn vraagt je om advies al dan niet rss in te zetten wat zou je adviseren?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

19 Reacties

    Sander

    Ik denk dat de RSS feeds een fenomeen zijn dat bij de massa nog redelijk onbekend is. Op het moment dat ze bekender gaan worden gaan ze in mijn ogen veel meer gebruikt worden.

    Persoonlijk voorbeeld:

    Ik heb in mijn firefox verschillende RSS feeds door middel van Live Bookmarks aan staan. Hierdoor kan ik heel gemakkelijk alle voor mij relevante sites langslopen. Collega’s en kenissen die dit bij mij zagen vonden dit zo intressant dat ze dit zelf nu ook willen doen. Vooral sites als Nu.nl, Webwereld etc vonden ze heel leuk. “Dat zo iets mogelijk is!”, was een veelgehoorde reactie.

    Ik denk dat RSS feeds en de mogeljikheden om het jezelf makkelijk te maken met RSS feeds nog onderbelicht zijn bij de grote massa. Ik denk persoonlijk dat wanneer de RSS feeds actief gepromoot gaan worden, dat het zeker een grote groei in bezoekersaantallen teweeg zal brengen.


    2 december 2006 om 18:36
    evroekel

    @Sander: die collega’s en kennissen zullen dan wellicht minder de genoemde sites bezoeken (aannemende dat ze dat nu al doen) en alleen er komen als de feed wat interessants oplevert. Dat betekent dat die sites weleens minder traffic kunnen krijgen en daarmee ook minder bannerimpressies kunnen verkopen etc. Dat effect zul je dus moeten afzetten tegen de extra traffic die rss misschien zou kunnen opleveren.

    RSS zelf is inderdaad nog onderbelicht.


    2 december 2006 om 20:35
    Sander

    @Erik: Van de andere kant sla je sommige sites waar je minder vaak komt vaak een tijdje over omdat je er gewoon niet aan denkt. Op het moment dat je ze in je live-bookmarks hebt zul je vaker even gauw kijken of er nog wat leuks staat. Mijn eigen ervaring is dat je daarna toch gauw weer door gaat klikken binnen die site. In mijn ogen veranderd dus alleen het “ingangspunt”. Maar ook voor jouw standpunt is het één en ander te zeggen. Je conclusie van het artikel klopt dus: Er is te weinig onderzoek naar gedaan en er zijn geen harde feiten 😉


    2 december 2006 om 21:24
    Suzan

    Een antwoord op je vraag. Als AH mij zou adviseren om al dan niet RSS in te zetten, zou ik zeker adviseren om dit te doen. En wel om een aantal redenen:

    1. ervaring opdoen: voor welke producten en diensten werkt het en voor welke niet. Innovatie is belangrijk en dan met name op het gebied van distributie van content op verschillende wijze;

    2. marketing tool: een site als AH is geen site waar je dagelijks naar toe gaat, maar de klant wil wel overzichtelijk op de hoogte blijven van hun aanbiedingen en dat kan met RSS

    3. AH is niet afhankelijk van bannertraffic, dus het kannabaliseert niet direct op advertentie inkomsten. Maar goed, traffic hebben ze natuurlijk ook nodig om hun producten te marketen. Ik denk dat voor een partij als AH RSS juist traffic kan generen en voor bijna alle partijen in de markt. Als je het niet doet, doen andere partijen het wel en de consument bepaalt uiteindelijk wat hij/zij handig vindt.

    Als je nu zoekt op RSS bij AH, krijg je dit: U heeft gezocht op het woord ‘RSS’. Albert Heijn heeft de volgende pagina’s voor u gevonden:

    Gepocheerde scholrolletjes met casselerrib en waterkerssaus


    3 december 2006 om 06:30
    kappenburg

    waterkeRSSaus


    3 december 2006 om 07:49
    chi666

    Tja, je verliest banner traffic, aan de andere kant lees ik veel juist ‘open in browser’ functie. Blijf ik toch handiger vinden (behalve dat het onmogleijk is een nieuwe browser window te openen met mijn reader). Maar ik merk wel dat heel veel sites (met name blogs) die ik niet in mijn reader heb hangen, ik geloof nauwelijks meer lees.


    3 december 2006 om 09:25
    RubZie

    Just to be sure: dat je www-traffic verliest door gebruik van RSS is allerminst logisch of bewezen. Het verschilt uiteraard per site, maar over het algemeen stimuleert RSS (zeker ook full feeds!) gebruik juist www bezoekers, doordat je gewoon een extra kanaal hebt om je website te promoten.

    Bedenk bijvoorbeeld iets simpels als de groep mensen die RSS het meest gebruikt: nerd, bloggers, techies. Wie zorgen voor de meeste inkomende links? Yep, zij. En als zij je site niet prettig kunnen gebruiken, krijg je in the end minder links, dus minder direct bezoek en minder zoekmachine rankings.

    Persoonlijk vind ik het bijvoorbeeld extreem irritant dat Frankwatching en Marketingfacts geen full feeds aanbieden. En dan te bedenken dat Marco zelf vertelde dat het aanbieden van een volledige feed het www-bezoek deed stijgen… (of is dat niet meer actueel?).


    3 december 2006 om 10:33
    rxbbx

    Waarom Dilemma? Zie het als een xtra service. Daarnaast heb je een veel groter bereik, beter voor rankings. Ik kan me voorstellen dat ze inkomsten missen omdat je alles in een ander formaat leest. Maar daar zijn ook al zat oplossingen voor. Advertisment in Feeds wordt toch al toegepast. Op vandaag kun je alles in je feeds verwerken. Denkwijzes kunnen verschillen natuurlijk.


    3 december 2006 om 12:24
    David

    Ben het met Ruben eens dat de invloed van RSS op zoekmachines het verlies van directe traffic wel eens zou kunnen compenseren

    Zijn het alleen de nerds, bloggers en techies die door het plaatsen van minder links invloed hebben op je pagerank (zeg maar de menselijke factor) of wordt content via RSS feeds sowieso hoger gerankt door de zoekmachines?


    3 december 2006 om 13:15
    yvoschaap

    Voor het advies of RSS iets toevoegt, moet je eerst je doelen duidelijk stellen: verkoop je wat, of bied je iets gratis in (met banners).

    Ik denk dat er een duidelijk verschil zit tussen een AH die niet verdient aan het directe website bezoek & content. Dan is juist RSS slim om (kook-) tips over een feed te sturen, met een kortingsbon zodat je in een filiaal korting krijgt. Ik zou er op abboneren.

    Maar als je artikelen schrijft en geld verdient met de reclame erom heen moet je RSS gebruiken als een lok middel. Gooi niet het hele bericht in de RSS, maar de eerste paragraaf. Doorklikken en ze zitten alsnog op je site. Win-win situatie.

    Yahoo is juist een van de vooruitlopers met een feed voor bijna alles wat ze leveren. De genoemde voorbeelden zijn niet reprensatief vind ik.


    3 december 2006 om 13:19
    Koken met Karin

    AH hoeft geen recept van de dag met RSS aan te bieden, dat gebeurt al lang via Koken.blogo.nl!

    RSS is een zeer handige tool waar ik (en veel van mijn bezoekers) blij mee zijn. Ik zie heel duidelijk een stijging in aantal bezoekers sinds de RSS is ingevoerd én sinds ik daar aandacht aan besteed, dus waarom je doelbewust sites zónder RSS zou willen lanceren is mij een raadsel. Wel is het inderdaad zo dat de gemiddelde (lees: niet doorgewinterde internet-)mens nog niet erg bekend is met het fenomeen, maar dat is een kwestie van blijven uitleggen.


    3 december 2006 om 14:50
    Rob janssen

    Iemand verder nog goede links omtrent RSS?


    3 december 2006 om 15:35
    Ernstvdploeg

    RSS mijns inziens heeft in ieder geval twee belangrijke elementen die het voor de gebruiker het verschi maakt, namelijke (gewenste) content en tijdigheid. Tijdigheid is betrekkelijk, omdat de feed ook content kan bevatten die op een later tijdstip nog relevant kan zijn, denk aan recepten.

    Breaking news een dag later heeft al heel wat minder toegevoegde waarde. Dat zelfde geldt voor weblogs waarbij tijd een belangrijke factor is.

    Omdat we niet allemaal altijd online zijn moet je naar alternatieven zoeken voor het afleveren van rss (email en mobile is bijvoorbeeld een goed alternatief). Voorwaarde is echter wel dat de content volledig wordt aangeboden. Je hebt immers off line geen mogelijkheid om de link te volgen.


    4 december 2006 om 08:45
    Peter Luit

    Ik denk dat ook de titel en de introductietekst van wezenlijk belang is om door te klikken. Dat zou een bepalende waardemeter kunnen zijn voor RSS feeds……


    4 december 2006 om 15:53
    evroekel

    Zo wat een reacties met waardevolle opmerkingen over inzet rss. Goede discussie waar (denk ik) het laatste woord nog niet over gezegd is. Benieuwd welke kant Yahoo! uiteindelijk op gaat. Als ze het inderdaad testen zoals Marco veronderstelt hoop ik dat ze binnenkort de resultaten delen en we wellicht tot een soort opsomming kunnen komen wanneer wel/niet rss inzetten in relatie tot widgets en de content die je hebt.


    4 december 2006 om 18:31
    ernstdirkzwager

    Zeker een interessante discussie Erik. RSS kwam in NL pas in 2004 een heel klein beetje uit de verf en werd veel bekritiseerd. 2005 zou het jaar van RSS gaan worden, maar dit bleek een grove overschatting. Vorige jaar met een clubje heren om de tafel gezeten. Onder andere Marco en Jeroen Bertrams waren aanwezig. Conclusie was dat Microsoft, Google en Yahoo (na hun officiele acceptatie en beloofde ondersteuning van RSS) de kar zouden gaan trekken. Met nog minder dan een maand te gaan is nu wel duidelijk dat 2006 het ook niet gaat worden. In IE7 zal RSS geintergreerd zijn. Ik heb ook gezien hoe en ik weet zeker dat dit ook niet voor een doorbraak gaat zorgen. Als je baat hebt bij een dergelijk doorbraak (bijvoorbeeld omdat je bedrijf er veel mee doet) dan moet je het zelf doen. Dat is wat er in 2007 zal gebeuren. Veel experimenten, veel toevoegingen, meer onderzoek, hopelijk een goede combinatie met SSE (Simple Sharing Extention) zodat het meer twee-wegs wordt en de beste zal winnen. Geloof mij: RSS is pas begonnen. Nu de eindgebruiker nog even overtuigen…..:)


    5 december 2006 om 08:45
    Rob janssen

    @Paul: Hartelijk dank voor de link


    7 december 2006 om 17:06
    Rob V.

    Ik denk dat zowel AH als andere bedrijven allemaal wel een manier kunnen bedenken om effectief gebruik te maken van RSS.


    9 december 2006 om 11:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief