Verlaagt consumer generated content onze standaarden?

Verlaagt consumer generated content onze standaarden?
, Carl Mangold

Het internet staat op dit moment werkelijk tjókvol knipperende mySpace en Hyves pagina’s, slecht geschreven blogs en onscherp geschoten videos. En dat heeft natuurlijk een kwaliteitverlagend effect op onze marketinginspanningen. Al helemáál wanneer je merk echt aan brandgagement gaat doen.

“De vraag naar professionele creativiteit hólt echt achteruit.”

Fotografen, videografen, art directors, copywriters, journalisten, ... noem maar op. Werkelijk állemaal voelen ze de hete adem van de overproductieve consument in hun rechtopstaande nekharen blazen. En zitten ze met de handen in het schrale haar; “Waar gaat dat heen, met onze leuke, goedbetaalde baantjes?”

Maar: vrees niet, er is geen enkele reden om bang te zijn. Die consumer generated future verlaagt onze standaarden niet; ze verhóógt ze juist. De plaatjes en praatjes worden welliswaar kneuteriger, maar de creativiteit eromheen absoluut niet.

Wij moeten juist nóg creatiever worden, om die overproductieve consument nog ‘het hoofd te kunnen bieden’. We moeten nieuwe paden zoeken, maken en bewandelen.

De creatief van morgen is dan ook geen fotograaf, art director of copywriter meer; hij is ‘t allemáál. Hij is een interactieve creatief generalist; iemand die zich niet meer specialiseert in kunstjes, maar in kennis en kunde. En die overproductieve consument niet meer tegenwerkt, maar juist hélpt. Met het maken van betere, en zuiverder, tweerichting (marketing-)communicatie.

En het reclamebureau van morgen? Dat is geen ‘meubelfabriek’ meer, maar een IKEA of een GAMMA. Of een meubelmakersopleiding, die elke geïnteresseerde consument de kneepjes van het vak bijbrengt. Of zelfs een ...


Delen

0
0


Er zijn 33 reacties op dit artikel

  • Inderdaad, van bovenaf opgelede standaarden worden ter discussie gesteld en door de consument bijgesteld en zodoende dient de marketeer nog scherper te zijn en sneller kunnen anticiperen en aanvoelen wat hot is en wat not.

    geplaatst op
  • Precies, op molblog stond schitterend artikel over de marketeer van morgen: http://www.molblog.nl/marketing/3858

    geplaatst op
  • Het is niet alleen zozeer dat de overproductieve consument door de toenemende laagdrempeligheid om media te genereren en delen concurentie veroorzaakt voor de professional. Het is meer ook de tijdsspan waarmee dit gebeurt en mensen gaan verwachten. Zo had ik toevallig van de week nog een gesprek met filmproducer hier op de vloer.
    Doordat mensen snel filmpjes maken met bv een telefoon kan bijna instant resultaat worden getoond van een evenement. Terwijl een professional een item moet draaien en vervolgens professioneel moet bewerken, dit kost logischerwijs veel meer tijd, waardoor hij bijna achter de nieuwsfeiten aan loopt..

    geplaatst op
  • Inderdaad Tristan. Vandaag de dag brengt jan me de pet het nieuws.
    Projecten zoals 4040 van vtm (België) zijn enorm succesvol. Het succes is naar mijn mening te danken aan de vlotte toegankelijkheid (sms, mms, mail,telefoon).

    geplaatst op
  • Het is nog streeds zo dat slechts een klein gedeelte van de consumenten content vervaardigd. Het grootste gedeelte consumeert alleen maar. Bij Digg.com is deze ratio circa 1:30.
    Ik denk dat creatieven "as we know it" nog geruime tijd zullen bestaan. Alleen al omdat de content genererende consument niet de resources heeft die creatieven wel hebben en consumenten willen wel graag kwaliteit.
    Geen zorgen dus.

    geplaatst op
  • Bastiaan, mee eens dat slechts een klein deel van de internetgebruikers aktief is en echte waarde toevoegt. Heb zojuist mijn (draft) presentatie afgerond voor het seminar van a.s. dinsdag over consumer generated content. Ik zal daarbij ingaan op de zgn. 1%-regel en daarbij Marketingfacts ook gebruiken als voorbeeld.

    Als iemand nog tips heeft dan hoor ik die uiteraard graag!

    geplaatst op
  • @Bastiaan: "slechts een klein gedeelte van de consumenten vervaardigt content" -> maar dat kleine gedeelte bestaat al wel uit dui-zen-den malen zoveel mensen, als de nog veel kleinere groep professionele creatieven.

    En m.b.t. resources: technisch zitten veel consumenten al op een hoger niveau dan de meeste professionele creatieven. Ze schieten plaatjes op 10 MegaPixels, videograferen op HD en publiceren hun creaties - zoals Tristan hierboven al aangeeft - tientallen malen sneller dan hun professionele 'concurrent'...

    geplaatst op
  • Maar nu naar de waarde Carl, wat is die voor de markt of voor bedrijven?

    Ik denk dat we moeten oppassen de bijdrage van consumer generated content te overschatten. Natuurlijk is die er en dat zal in de komende jaren alleen maar meer worden, maar het zal nog een flinke uitdaging worden om deze om te zetten in waarde (incidentele successen zoals youtube, myspace en wikipedia daargelaten).

    geplaatst op
  • @Marco: Het is inderdaad een flinke uitdaging, en dáárom moeten 'wij creatieven' dus snel nog creatiever worden, en op andere vlakken, dan we al zijn.

    Die 'consumer generated' stroming kun je onmogelijk overschatten. De dijk is nog maar nét doorbroken, en voor je 't weet is ons hele marketinglandje ermee overspoeld.

    En de marketeers die nu nog hun vinger in die dijk proppen, met de ijdele hoop dat het tij wel keren zal, zullen in de stroming ten onder gaan.

    geplaatst op
  • Wordt een leuke discussie dinsdag ;-)

    geplaatst op
  • @ Carl. Resources zitten 'm niet alleen in techniek, maar ook in opleidingen, collega's, seminars (succes Marco) en de gemakkelijke toegang tot deze.
    Consumenten kunnen hun producten danwel sneller publiceren maar dat gaat duidelijk ten koste van de kwaliteit en dus ook de waardering van de andere consumenten. Een pro fotograaf maakt mooiere plaatjes met een 10 Megapixel camera dan de gemiddelde consument, de fotograaf doet er alleen wat langer over.

    Met Marco ben ik het een dat de consumer generated content niet overschat moet worden. Maar onderschat 'm ook niet er zitten parels bij en die krijgen nu veel meer kans om opgemerkt te worden. Dat is een prachtige ontwikkeling waar weer veel waarde uit te halen is.

    geplaatst op
  • @Bastiaan: "dat gaat duidelijk ten koste van de waardering van de andere consumenten" -> waarop baseer je deze stelling? Of is het een assumptie, gebaseerd op jouw persoonlijke, professionele kijk op dat kneuterig gedoe van het gepeupel?

    Mijn ervaring is juist dat die 'doodgewone consument' echt heel erg veel sneller tevreden is dan ik, de 'professioneel creatief'.

    geplaatst op
  • Trouwens Carl helemaal mee eens. Niet je vinger in de dijk proppen maar mee zwemmen. Omarm die hele CGC stroming en doe er je voordeel mee. *glimlacht om de fijne beeldspraak*

    geplaatst op
  • Bij dat laatste sluit ik me helemaal aan: 'Omarm die hele CGC stroming'!

    geplaatst op
  • @ Carl. Ik heb hier geen onderzoek naar gedaan, maar wat je ziet op bijvoorbeeld Flickr dat de kwalitatief betere foto's van pro's (die daar tegenwoordig ook actief zijn) hogere waardering krijgen dan de mindere foto's van hetzelfde onderwerp. In casu: ze komen hoger in de "Most interesting" sectie.

    geplaatst op
  • @ Marco en Bastiaan,

    Het feit dat bezoekers weinig nuttige content toevoegen kan volgens mij mede worden verklaard door leertheoretische overwegingen, bijvoorbeeld de leercirkel van Kolb. Kolb stelt dat je pas kunt spreken over het eigen maken van een leerervaring nadat je de volgende vier fasen hebt doorlopen, namelijk: - doen; - experimenteren; - theorie en zelfreflectie. De volgorde maakt niet eens zoveel uit. Dat is afhankelijk van je voorkeurstijl.

    Heb je deze fasen doorlopen, pas dan ben je ervan overtuigd dat je nuttige content kan leveren. Ik kan me voorstellen dat veel bezoekers een website voor de lol bezoeken of om kennis te vergaren. Vervolgens surfen ze verder en zijn pas veel later, terwijl ze jouw weblog allang zijn vergeten, zijn ze in staat om elders wel content te leveren.

    Ik vermoed dat de meesten blijven steken in de fasen van zoeken naar kennis (theorie), doen (bijvoorbeeld een eigen weblog) en experimenteren. De fase van zelfreflectie? Wie komt daar aan toe? Misschien die ene procent.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • Kijk ook eens naar het tweede deel van mijn (draft) presentatie voor dinsdag Arnoud, daar ga ik in op de verschillende fases waarin een lid van de community is: van stranger tot evangelist.

    geplaatst op
  • Beste Marco,

    Ik vind het een heel goed thema. Zeker actueel. Ik volg het op MF allemaal met veel belangstelling. Voor zover ik het heb gelezen mis ik iets in je presentatie. Namelijk de waarde van content. Misschien heb ik niet goed gekeken hoor. Dan hoor ik het graag van je. als ik op de content klik krijg ik alleen maar "vragen" te zien.

    Content? Het lijkt zo vanzelfsprekend. Ik heb vroeger wel eens bij de SNS-investment gezeten met de website http://www.lerenbeleggen.nl.
    Daar kreeg ik de terechte kritiek dat ik niet commercieel was. Achteraf gezien begrijp ik dat ik we te weinig content hadden. Toch werkte ik samen met o.a een marktetingburo. We waren zelfs uitgenodigd door de Universiteit van Leiden. Jaja. Ik kan er nu nog om lachen. Beleggen was een hype.

    Nu, enkele jaren later maar vooral naar aanleiding van de reacties op mijn welblog begrijp ik pas waarom. Ze hadden groot gelijk. Er wordt niet eens zoveel gereageerd op mijn weblog.
    Echter "via via" krijg ik leuke reacties. Soms van mensen waarvan ik dit niet had verwacht.
    Hoe komt dit? Door de content.

    In jouw presentatie stel je natuurlijk erg goede vragen. Ik mis iets over de oorspronkelijke redenen van het bezoek. Wat maakt de inhoud zo speciaal dat anderen ervoor bereid zijn om de zeepkist of de kansel te beklimmen.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • Shit, iemand anders heeft de domeinnaam in gebruik. Ik sta daar los van.

    Grappig.

    Arnoud

    geplaatst op
  • @ Arnoud. Wat een waardevolle bijdrage aan deze discussie. Ik als consument geef hier en hoge waardering aan :-).
    Ik ken de theorie van Kolb niet, maar ik zal me er eens in verdiepen.

    geplaatst op
  • Goed punt Arnoud, ik laat inderdaad in de plaatjes weinig zien van de content of de waarde alhoewel ik daar impliciet in mijn verhaal wel op inga. Pak als voorbeeld het plaatje van InnoCentive, een community van wetenschappers waar bedrijven als Eli Lily en P&G problemen kunnen plaatsen en die tegen betaling door wetenschappers elders worden opgelost. Ook Marketingfacts is natuurlijk een mooi voorbeeld. Een aktieve community waar de lezers, de leden en de bloggers gezamenlijk content creeeren die voor iedereen bruikbaar is in zijn presentaties, businessplannen, etc. Zelf hebben we dit inmiddels vertaald naar bijv. cursussen en het jaarboek. Oftewel, online samenwerking -> content -> waarde. Zal eens nadenken hoe ik dat nu visueel kan laten zien.

    geplaatst op
  • @Arnoud: Ik ken die leercirkel van Kolb ook niet, maar heb er - als creatief directeur op het 14e kippetje - in 1998 instinctief voor gekozen om de vormgeving hiervan lekker slordig te houden, 'omdat de bezoekers dan tenminste ook echt méé durven te doen / durven te experimenteren'. En die website is inmiddels alweer 8 jaar 'alive and kicking' ;-)

    geplaatst op
  • Volgens mij vergeten we in deze discussie een grote groep creatieven die niet in de reclame-industrie (willen) werken. Bijvoorbeeld, kunstenaars die af en toe meewerken aan de reclameopdrachten.

    En een ander voordeel van het internet als medium dat we creatief talent uit verre landen kunnen mobiliseren voor onze campagnes.

    geplaatst op
  • @Marco,
    Als je dan toch gaat visualiseren, overweeg dan een visualisatie te maken van het kleine-wereldfenomeen. Pas dan wordt de waarde van "evangelisten" duidelijk. Hoeveel mensen zou een evangelist in zijn netwerk kunnen hebben? Bij hoeveel mensen kan hij jouw product promoten zonder dat hij zelf beseft dat hij als evangelist functioeert? Simpelweg omdat hij (m/v) enthousiast is.

    Interessante litheratuur:
    Netwerken, over het waarderen, opbouwen en gebruiken van sociaal kapitaal.
    Wayne Baker
    Vooral zijn verhaal over spilfuncties (die evangelisten kunnen zijn) zijn in dit verband interessant om te lezen.

    @Carl,
    Leuk he, dat dit dus blijkt te werken. Acht jaar is al een hele tijd.

    geplaatst op
  • @Arnoud: Dat die website het al 8 jaar uithoudt is overigens vooral te danken aan de deelnemers en de mensen die deze nog steeds onderhouden. 'Het concept' was slechts een simpel beginnetje, en ik ben persoonlijk alleen dáárvoor verantwoordelijk geweest.

    geplaatst op
  • Op MolBlog vertelt Guardian Media Group's Waldman geruststellend: 'Vergis je niet. Dat nieuwe publiek bestaat nog steeds voor 90 procent uit kijkers. Slechts 1 procent wil echt aan co-creatie doen. En 9 procent wil af en toe meedoen.

    Hier in Nederland zijn dat dus slechts 160 duizend écht productieve consumenten, en nog geen anderhalf miljoen die af en toe een keertje mee willen doen...

    geplaatst op
  • Dat is dus de bekende 1%-regel die al eind jaren 90 bekend was van virtuele communities Carl en die ik a.s. dinsdag zal bespreken in mijn presentatie.

    Je laatste zin is wellicht een aardige afsluiter van mijn verhaal; mag ik 'm gebruiken?

    geplaatst op
  • Met naamsvermelding? 'tuurlijk! ;-)

    geplaatst op
  • Wellicht is het niet zo dat de kwaliteit achteruit gaat maar dat onze definitie van kwaliteit aan het verschuiven is. Misschine vinden wij als consumenten wel dat een reclame met een foto helemaal niet perfect hoeft te zijn. Wellicht is de consument heden ten dagen wel gewoon immuun geworden voor de kleine nuances in beeld en is daarmee de meerwaarde van een uitgebriede fotoshoot voor een goede campagne aanzienlijk lager geworden.

    Begrijp mij niet verkeerd, ik vind dat creativiteit een noodzakelijke en tevens ook waardevolle toevoeging is aan alle communicatie uitingen. CGC zorgt voor incidentele successen. Dat is wat anders dan een team daarvoor inschakelen die het altijd tot een goed einde brengt. CGC is mijns inziens meer toevalstreffen. Evenwel denk ik dat het goed is om je als professional te realiseren dat voor een mooie ervaring geen perfectie noodzakelijk is. Gelukkig niet, het zou het voortbestaan van het menseljk ras direct op scherp zetten.

    geplaatst op
  • Na 8 jaar hebben we (Rob Bary en ik) besloten om de stekker uit Het 14e Kippetje te trekken.
    Het waren acht leuke en leerzame jaren, maar de techniek is nu zo verouderd dat de gehele site opnieuw gebouwd moet worden. Tot dusver hebben de leden een klein bedrag per maand gestort op mijn rekening waarmee we de bandbreedte en het domein konden betalen. Een aantal leden hielp ook vrijwillig mee met het uitbouwen/onderhouden van de site. Maar het opnieuw bouwen van een community zoals deze lukt niet uitsluitend met vrijwilligers die het druk hebben met hun eigen werkt. Wel leuk om te zien dat we destijds al inzagen dat CGC hip zou worden.

    geplaatst op
  • He, wat jammer nou...

    Heb je wel een flinke zooi screendumps gemaakt?

    geplaatst op
  • Ik doe veel activiteiten voor Leren beleggen, visual en moet nu ook een forum voor ze op gaan starten. Wordt nog een hele uitdaging

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.