Consumer engagement nog onbegrepen terrein

13 oktober 2006, 07:03

Op de Advertising Week in New York sprak vrijwel iedereen over ‘consumer engagement’. En daaruit kwam volgens Jim Nail goed naar voren dat nog vrijwel niemand begrijpt waar dit nu eigenlijk over gáát. Maar tja, dat komt natuurlijk doordat die Amerikanen hun ‘engagement’ theorie zó‘n brede definitie hebben gegeven, dat je ‘t zelfs straffeloos op een dronken badeend zou kunnen plakken.

Jim herkende vier verschillende invullingen van de term engagement:

  1. Media engagement: Media die hun consument als melkkoe gebruiken.
  2. Ad engagement: Bannerbouwers die elke klik ineens ‘engagement’ noemen.
  3. Engagement Marketing: Marketeers die hun AIDA model als ‘engagement’ uitleggen.
  4. Brand engagement: Het brandgagement wat ik hier definiëerde.

En daarvan zijn in elk geval de eerste drie natuurlijk heel erg ‘inside-out’.

Dit, en ARF’s Chief Research Officer Joe Plummer’s opmerking dat “A consumer may see an ad, recall it, and even repeat the key benefit, but until they undertake this process, or “co-create” the meaning, they haven’t truly engaged and it is unlikely to impact their behavior.”, bracht Jim tot de volgende conclusies:

  1. Media engagement provides a context that can facilitate this engagement.
  2. Ad engagement draws the consumer in to begin to create that personalized meaning.
  3. Engagement marketing reactivates the associations and symbols at a time when the consumer is ready to move from the emotional, subconscious form of engagement to an active form.
  4. Brand engagement results when the individual ads, messages and experiences blend into a seamless whole that drives preference, word-of-mouth recommendation, and other loyalty behaviors.

Integrated marketing assumes that each element of the marketing mix has a particular role and that the whole is greater than the sum of the parts. Consumer engagement may be to the marketing mix what gravity is to the physical world: the unseen force that keeps it all together!

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!