FireBrands congres aangekondigd via LinkedIn
Wie nu op LinkedIn.com, het zakelijke netwerk met wereldwijd 7,5 miljoen gebruikers een profiel van iemand bekijkt, zal daar een kleine banner zien van het IAB (Internet Advertising Bureau) congres Firebrands, creative digital branding day, dat op 26 oktober in Panama, Amsterdam wordt georganiseerd. Erg slim van het IAB en een voorbeeld van hoe het moet. Het is immers relevante informatie, precies toegesneden op mijn profiel: land, leeftijd en achtergrond (marketing and advertising). Het is echter pas het begin van de transformatie van advertising.
In een volgende stap integreren weblogs, noem het communities, van professionals met netwerken als Linkedin. Of ontstaat er in elk geval een stevige vorm van samenwerking. Dan kunnen we niet alleen een banner van een event zien, maar onthoudt LinkedIn (of de community site) ook of we hebben geboekt. Krijgen we geen banner meer wanneer we reeds hebben geboekt of hebben aangegeven dat we niet kunnen of sowieso niet zijn geinteresseerd. En kunnen we bij een boeking zien wie van onze contacten (of contacten van contacten) hebben geboekt. Of kunnen we aankondigingen zien van sprekers (wat gaan ze vertellen). Lezen we verslagen van onze contacten (of contacten van contacten of nog verder) die er vorig jaar waren. En dan hebben we het nog alleen maar over events. Wat je nog allemaal kan doen met boeken, met nieuws, het gaat maar door, alleen maar kansen. Maar dit is dus al helemaal goed!
Elke eventorganisatie (of opleider) kan dit overigens in een p**p en een sch**t doen. Klik op ‘Your Ad here’. Drie minuten later heb je een account. Nog twee minuten later je eigen banner. Je betaalt ca 2 euro (afhankelijk van de marktwaarde op dat moment) per 1000 impressies en kan een maximum meegeven voor het dagelijks budget. Verder kan je aangeven of je per land wilt targeten, op welke industrie, op leeftijd en op geslacht. Allicht aardig om een keer te proberen. Kleine moeite, groot plezier..
Hieronder nog even de volledige pagina van een willekeurig contact van me (even netjes de naam weggepoetst) waarop de banner verschijnt:
Veel succes ermee!
Ben overigens wel benieuwd naar het effect van deze manier van adverteren. Igor, kun je daar tzt iets meer over zeggen?
Goedemorgen Marco. Ik zie de advertentie zowel op mijn eigen als op de profielpagina van anderen.
Ah, dank voor de update Arjan!
Ik heb Igor een email gestuurd met de vraag naar de effectiviteit; zou aardig zijn als hij daar iets meer over kan zeggen.
Om een duistere reden kan je campagnes geen einddatum meegeven. Gek he?
Goedemiddag!!
Wat antwoorden op wat vragen:
Wilde graag leren en zien of Linked In zou werken qua advertising. Natuurlijk tref je daar een aantal early birds, innovators en social influencers, dus die kunnen zo’n boodschap vaak weer in eigen gelederen vertellen: “hee ga jij ook naar dat FireBrands congres” ..
Eens kijken of deze specifieke groep ‘meerwaarde’ heeft in advertising. Puma zou zich liever ook richten op de efluential sneakerfreakz, maar men weet vaak niet waar die potentials zitten.. dus ben je vaak overgeleverd aan massageschreeuw …
In dit geval was ca. 5% van de deelnemers afkomstig van Linked in. Maar het aantal views was natuurlijk minimaal. Geen massa, wel zeer gericht.
We laten de campagne lopen t/m 31-12-2006. We willen de mensen die niet eweest zijn laten zien, dat ze iets gemist hebben. En dat ze volgend jaar de naam FireBrands herkennen c.q. herinneren.
Ook willen we graag dat mensen die niet geweest zijn: toch naar de website komen, om de presentaties etc te downloaden. Als die weer in hun netwerk/achterban worden verspreid; betekent dat nog meer herinnering en herkenning voor FireBrands volgend jaar.
En dat is natuurlijk ook een stukje after sales aan mensen die wel geweest zijn en de sponsors, want die krijgen nu nog steeds herkenning, erkenning etc. Er komt ook een follow up richting deelnemers nav het congres: met mini-event en een workshop. Opt-in natuurlijk: als je daar behoefte aan hebt. Een soort organisch verloop zeg maar, met weer een opbouw tot het nieuwe event.
@Erik van Roekel: dat heet after sales 😉 Doen ze bij Volkswagen ook hoor; als je de showroom uitrijdt met je nieuwe auto, begint het tevreden stellen na de koop. En bij IN Direct doen ze dat no beter, crm is daar helemaal een 10+.
Conclusie:
Een pilot die weer learnings brengt. Ook een beetje een imago: je mag van IAB wel verwachten dat het nieuwe dingen online probeert. Om te leren en ervaring op te doen. Kunnen we onze ervarin weer delen met anderen, blijft eeuwig missiewerk.
Andere logische gedachte over een expiriment:
een experiment is om te leren, het kan nooit succesvol zijn of mislukken.
Fijn weekend allemaal.
Vanavond ook allemaal weer een paar uurtjes YouTube kijken, i.p.v TV? 😉
Cheers
Igor
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!