Overzicht Corporate Blogs in Nederland

11 oktober 2006, 05:35

In een eerdere posting had ik het idee om een overzicht te maken van de Corporate Blogs in Nederland. Bijgaand vind je mijn eerste opzet. Het verzoek is om de lijst aan te vullen. Op die manier beschikt iedereen hier straks over een up-to-date lijst met corporate blogs. Meld het vooral ook als je het niet eens bent met het opnemen van een corporate blog in de lijst:

Accenture

Adscreens

Amis Technology

Antenno Marketing Services

Abvakabo FNV Voorzitter Edith Snoey

Basic Orange

Beingcommunicatie

Bex Communicatie

Blend

Blogads

Blogtalk

Brand Merchandise

Brandstage

Buzzer

C3

Capgemini (Ron Tolido)

Celar

Coniche

Copypit

Digibilities

Dijk & Van Emmerik

EHIO Media

Enthousiasmeren

Existenz

Expand

Extend limits

Finalist

Grrr

Hardcopy

Hendrikx van der Spek Bedrijfscommunicatie

HotSMS

IDG

Ilse

Ilse Paul Molenaar

IN10 Communicatie

Indivirtual

Infocaster

JuroFoon Rechtshulp

Krem

Letsgoactive

Macaw Consultancy/systeembeheer

Magnus Management Consultants

Marketvoice

Markeys Branding

Martin Schilder Groep

Media4you

Mediacatalyst

Medical Europe

Bloggers van Microsoft

Microsoft 2

Mindbus

Multiscope

NABB

Namespace

Nyenrode

Onetomarket

Oberon Online Marketing

OpenBC

Paramedia Strategy & Projects

Paul Postma Marketing Consultancy

The Peoples Valley

PPGH/JWT

PGGM

Proteq Verzekeringen

Proven Partners Advies en Management

PWC

Publicis Dialog / Dialogamigo

Quo Vide

Reddion

Rhinofly/Frank-ly

Roger Dassen Bestuursvoorzitter Deloitte Nederland

Saltwatermonkey

Semilog

Slijterij en Wijnhandel De Vuurtoren

Smeding Concepts

SOLV advocatenkantoor

Spill

Spyker

Stillpoint

Peter Strating

tndmedia

TamTam

Tocasa

TribalDDB

Upstream

Urbanology

VECAI

Voortman

Webnoise

Zevvion

Zicht

De gehanteerde definitie van een corporate blog: Een blog dat officieel aan een specifiek bedrijf is verbonden, en dat wordt geschreven door een CEO, andere medewerkers of customer evangelists. Een corporate blog dient vooral als communicatie- en marketingkanaal. Een corporate blog is onderdeel van de verzameling business blogs.

Blogs heb ik vaak niet opgenomen vanwege één van de onderstaande redenen:

• Het blog valt niet binnen de definitie

• Het is niet vanuit het bedrijf geschreven, of er zit geen bedrijf achter

• Het is onduidelijk wat voor bedrijf het is

• Er is lang niet gepost (enkele maanden)

• Het blog biedt geen mogelijkheid om te reageren

• Het is een blog vanuit de media, een marktplaats of verzamelsite

• Het is een politiek blog, een forum, een blog over marketing, media etc.

• Het is een productblog of een eventblog.

Graag jullie aanvullingen en opmerkingen!

Ben-Anne Wieringa
Directeur/Eigenaar bij Marketvoice

Ik ben geïnteresseerd in de mix van marktonderzoek, marketing, en ‘competitive intelligence’. Een belangrijke vraag voor mij is hoe je als bedrijf de kennis en ideeën van je klanten kunt achterhalen. En hoe deze informatie te gebruiken om producten te verbeteren en er meer van te verkopen. Weblogs kunnen daarbij een rol spelen, als instrument voor onderzoek, innovatie en word-of-mouth marketing. Als Senior Marktonderzoeker bij Internetprovider @Home (Essent Kabelcom) heb ik veel ervaring opgedaan met online klantcontact.

Categorie
Tags

107 Reacties

    media

    Ben-Anne, een mooie eerste aanzet! Heb zeker nog wel wat opmerkingen (zo is Frankwatching geen corporate blog en is Frank-ly dat bijvoorbeeld wel) maar moet nu op pad. Kom hier later nog op terug!


    11 oktober 2006 om 05:40
    Roy Huiskes – chapter42

    brandmerchandise.nl & Hardcopy (www.hard-c.com) zijn ook corporate blogs

    Usarchy volgens mij niet.

    Als dat wel zo is dan is http://www.chapter42.com ook een corporate blog en http://www.joostdevalk.nl ook :), maar deze hoeven niet in de lijst omdat wij schrijven op persoonlijke titel, en volgens mij doet Ruben dat ook, maar misschien zie ik het verkeerd.


    11 oktober 2006 om 05:47
    Arnoud Rademaker

    Hoi Ben-Anne,

    Grappig, dat ik hier kan lezen dat de beursgenoteerde onderneming Tulip een corporate blog heeft. Ik kan me voorstellen dat het voor beleggers interessant kan zijn is om via deze weblog meer achtergrondinformatie te vergaren over de denkbeelden van Hans.

    De harde cijfers zijn de laatste jaren niet altijd positief geweest. Op deze manier zie je ook de sociale kant van het bedrijf. Zo vind ik het erg leuk dat hij gastlessen gaat geven aan scholieren. Natuurlijk het gaat over de nieuwe media.

    De lijst zal wel wat consequenties kunnen hebben voor mijn favorieten. Misschien dat dit voor ons allemaal zal gelden. Er zullen vast onvermoedde pareltjes tussen zitten.

    Vanzelfsprekend is dit geen beleggingsaanbeveling.) Daar ga ik niet over.

    Groet,

    Arnoud


    11 oktober 2006 om 06:21
    Ben-Anne Wieringa

    Bedankt!

    Frankwatching: Wordt inderdaad niet vanuit een bedrijf geschreven

    Blend: Is geen bedrijf maar een tijdschrift (voor zover ik kan zien), maar hetzelfde geldt voor Cosmopolitan in de lijst. Dus Blend erbij.

    Usarchy: Dacht dat het ook een bedrijf was maar lijkt niet zo te zijn.

    Brandmerchandise en Hardcopy: Horen er zeker bij.


    11 oktober 2006 om 06:30
    ssmeding

    Komt ondergetekende wellicht ook in aanmelding voor een vermelding?


    11 oktober 2006 om 07:08
    Ben-Anne Wieringa

    Thanks again! Ik heb alvast wat aangevuld.

    Is livesimplicity.net van Philips eigenlijk vooral een forum?

    Is waarvoorjegeld.blogo.nl hét blog van Independer?

    Groeten,


    11 oktober 2006 om 08:00
    loket

    ‘k Twijfel over Mediaonderzoek.nl. Je hebt gelijk dat het vanuit een bedrijf (Het Media Loket) wordt geschreven als serviceblog. Aan de andere kant is het gewoon een blog over marketing en media, dus valt-ie er weer buiten. Lastig . . .


    11 oktober 2006 om 08:09
    Petra de Boevere

    Wow, ik moet nieuwe kaartjes gaan bestellen, ik ben een corporate blogger 🙂


    11 oktober 2006 om 08:31
    Niels Welten

    @Petra: voor mij geldt hetzelfde!

    @Ben-Anne: ik voel me als startend, zelfstandig ondernemer ineens zeer serieus genomen dankzij deze vermelding. Bedankt! Weet aan de andere kant ook niet of je ergens een grens moet trekken bij het opstellen van dit overzicht!

    Wanneer is een weblog een corporate blog? Als er rondom de postings ook content staat met het oog op business/opdrachten genereren? Of moet het blog gehost zijn op een domein geregistreerd door een bedrijf met een KvK-inschrijving of met minimaal 10 werknemers in dienst?

    Een grens bepalen is misschien moeilijk, maar het kan je overzicht wel sneller compleet maken.


    11 oktober 2006 om 10:15
    max

    Een van de eerste corporate bloges was HvdS-logt. De eerste posting was in maart 2003! Het blog is nog steeds erg actief. HvdS is een communicatiebureau in Bussum.


    11 oktober 2006 om 11:25
    Ben-Anne Wieringa

    @Peter: Het Medialoket gaat inderdaad over mediazaken en niet echt over het bedrijf. Het zou dan vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld Marketingfacts. Mmm… bij twijfel toch maar laten staan?

    @Niels: Volgens mij is Zevvion jouw eigen bedrijf en schrijf je daar ook over (en veel over muziek ;-)). Ook kleine bedrijven kunnen toch een corporate weblog hebben. Off-topic: Ik heb sinds kort de Laagstraat ceedee van JW Roy; soms depri maar erg goed.

    @Max: Hendrikx van der spek moet er dan zeker bij !

    @Z en M: Maar je kunt niet reageren op het ene bericht dat is gepost?


    11 oktober 2006 om 11:52
    loket

    @Ben-Anne: mag eruit hoor. Je hebt me al overtuigd. Hoef ik gelukkig mijn kaartjes niet aan te passen zoals Petra en Niels 😉


    11 oktober 2006 om 11:56
    Petra de Boevere

    Af en toe een nieuw fris visitekaartje is ook wel leuk hoor Peter:-)


    11 oktober 2006 om 12:54
    ewout@onedaycompany.nl

    Pfew ! We staan er op ! ;-D

    Ik moet zeggen : als ik dit lijstje zie, dan word ik een stuk minder depri over de kansen van corporate blogs.


    11 oktober 2006 om 17:10
    media

    Ben-Anne, ik zou blogs van uitgevers die niet specifiek over de uitgever gaan niet als corporate blog betitelen. Cosmopolitan hoort niet op deze lijst maar IDG bijvoorbeeld weer wel.


    11 oktober 2006 om 17:18
    ehannink

    [ding-dong]

    Tot voor kort hield ik het weblog gehoorinfo.nl bij voor mijn werkgever, maar wel op persoonlijke titel als een test (werkgever geloofd er niet in).

    Nu ik sinds kort zelfstandige ben (ernohannink.nl) is enthousiasmeren.nl dan ook een corporate blog?

    Nee geen linkjes gebruikt, ik vond het zo al wel genoeg reclame. 😉

    [/ding-dong]


    11 oktober 2006 om 17:21
    Arnoud Rademaker

    Hoi Marco,

    Klopt je dossier Businessblogs nog wel?

    Het meisjevande slijterij is gepromoveerd tot corporateblog en laat binnenkort zelfs nieuwe naamkaartjes maken! .)

    Groet,

    Arnoud


    12 oktober 2006 om 09:08
    Ben-Anne Wieringa

    Hoi Bastiaan, de link staat er tussen. En bedankt voor de posting.


    16 oktober 2006 om 08:32
    Bastiaan

    Ben-Anne bedankt. Ben er best trots op.


    16 oktober 2006 om 08:52
    Ben-Anne Wieringa

    Is het blog van Webwereld een corporate blog? Webwereld is toch meer een ICT Nieuwssite (zoals Marketingfacts voor Marketingnieuws)? Is Webwereld een zelfstandig bedrijf? De auteurs op het blog werken ook niet (op één na) bij Webwereld. Groeten,


    17 oktober 2006 om 11:10
    media

    Begint inmiddels een aardig lijstje te worden! Wellicht binnenkort de wiki maar eens opengooien Ralph?


    5 november 2006 om 14:21
    Daan

    Het blog van Hans Mestrum (Tulip) zou ik niet definieren als corporate blog. Het lijkt op de manier waarop Scoble het doet/deed.

    “Het is niet vanuit het bedrijf geschreven, of er zit geen bedrijf achter.”


    5 november 2006 om 17:22
    Ben-Anne Wieringa

    Bedankt weer voor de feed-back! Ik heb Publicis Dialog/Dialogamigo, Basic Orange, Mediacatalyst, Semilog, Woedend en Finalist toegevoegd. Tulip is inderdaad geen corporate blog en heb ik daarom weggehaald.

    Ben benieuwd naar die wiki.


    5 november 2006 om 21:17
    Paul van Oosterhout

    Daar wil ik graag Expand.nl aan toevoegen.

    Dat is een corporate blog dat als startpagina van de website is ingericht. Het weblog heeft natuurlijk een marketingfunctie maar het gaat er ook om dat bezoekers, medewerkers van Expand en de bloggers met elkaar in discussie kunnen en kennis kunnen delen.


    6 november 2006 om 07:54
    Ben Alfrink

    Hallo Marco,

    Volgens mij valt het weblog van Skillcity onder de definitie van een corporate blog. Mee eens?

    Gr

    Ben


    6 november 2006 om 11:17
    Rob Menzo

    Volgens mij hoort WOEDEND! er niet bij, je kunt niet reageren. Verder is WOEDEND uiteraard wel enorm goed bezig!


    6 november 2006 om 21:48
    Ben-Anne Wieringa

    Thumb up: Expand, Celar, PWC, PPGH/JWT.

    Thumb down: Woedend, Skillcity, PCM.

    Heerlijk!


    7 november 2006 om 15:37
    chi666

    Is Expand echt een corporate blog? Ze hebben ook allerlei mensen erbij die niet bij het bedrijf werken. Vind het persoonlijk een ‘vlees noch vis’ blog, geen corporate blog, want dan zou je enkel mensen uit het bedrijf moeten laten bloggen, maar ook geen onafhankelijk blog, want het zit in een corporate website.


    15 november 2006 om 07:35
    Ben-Anne Wieringa

    Ik heb e.e.a. toegevoegd en Expand toch maar laten staan omdat het vanuit het bedrijf is opgezet en er ook vanuit het bedrijf wordt geschreven.

    En blijf ze hier vooral aanmelden, die corporate blogs. Cheers!


    16 november 2006 om 11:54
    Ben-Anne Wieringa

    @Marco; de bovenstaande lijst is up-to-date. Toevoegen aan het Dossier BB is een goed plan maar kan ik zelf volgens mij niet doen. Ik zou het leuk vinden om de lijst zelf bij te blijven houden.


    23 november 2006 om 09:25
    Ben-Anne Wieringa

    Bedankt Paul. Reisrevue en Telecommerce horen bij tijdschriften en niet bij bedrijven. De andere blogs heb ik toegevoegd.


    30 november 2006 om 12:45
    Marc

    Ben-Anne, heb jij een OPML-bestand van deze lijst?


    30 november 2006 om 18:50
    Ben-Anne Wieringa

    @Marc: Helaas… geen OPML.

    @Erno: Als ik het goed heb zit er geen bedrijf achter “Enthousiasmeren”?


    3 december 2006 om 21:15
    media

    @Marc: ik zal nog voor het eind van het jaar een OPML-bestand maken van de corporate blogs!


    3 december 2006 om 22:11
    Laurens

    Deze post is mij destijds een beetje ontgaan, maar wil nog wel even zeggen dat dit een leuk initiatief is en ook een mooi overzicht. Toch ben ik wel benieuwd of hier nog iets leuks mee gedaan kan worden.. of is het de bedoeling dat deze lijst zich in deze post verder aanvult? Een aparte pagina en/of site kan wel interessant zijn?

    Wat ik ook nog even zou willen aanvullen is dat de url voor het Taekema blog is veranderd inclusief de naam naar: TND media (www.tndmedia.nl/blog) – zie ook plek 101 van marcom top100 😉


    6 januari 2007 om 11:29
    media

    Was het al weer vergeten; zou nog komen met een OPML-bestand. Wordt na volgende week!


    6 januari 2007 om 11:40
    Laurens

    Ok, staat genoteerd!


    6 januari 2007 om 11:52
    media

    Ik vroeg me al af waarom die Reddion-jongens zo stil waren hier het laatste jaar. Hebben ze stiekum gewerkt aan een eigen blog 😉

    Alex, Sebastian en Christ, gefeliciteerd nog met de overname door WPP!


    30 januari 2007 om 23:19
    alexstil

    Thxs marco. We zijn er ook erg blij mee.

    PS ga zeker geen concurrende blog opstarten voor marketingfacts, heb altijd met veel plezier een bijdrage geleverd aan marketingfacts (zag dat ik nog in de top 5 stond van meeste posts, misschien moet ik hier maar weer wat actiever worden 😉 )

    Onze blog is meer een handige manier om het laatste nieuws en relevante informatie voor en over klanten te plaatsen.

    Wel willen we proberen met redelijke regelmaat leuke cases te plaatsen en items die ons bedrijf bezig houdt en daar hopelijk met mensen over te discusseren. Mocht iemand nog interessante ideeen hebben die ze graag terugzouden willen zien op de blog van reddion dan hoor ik het graag.


    1 februari 2007 om 09:14
    Ben-Anne Wieringa

    Bedankt, hij staat erbij (en ik vind ‘m persoonlijk leuk om te lezen). Momenteel geen concrete plannen met de lijst. Ik vul hem af en toe aan, en toevoegingen zoals de jouwe zijn dan erg welkom. De lijst komt vast wel weer een keer ‘bovendrijven’. Ik zie hem als link ook geregeld terugkomen (mensen zoeken overzichtelijke rijtjes ;-)).


    22 februari 2007 om 08:29
    punkey

    Kunnen we hier geen wiki van maken zodat het wat makkelijker is te updaten?


    17 maart 2007 om 16:56
    Rob Goossens

    Check out het corporate blog http://www.voxlog.nl. van de Radboud Universteit in Nijmegen.


    25 maart 2007 om 09:22
    Ben-Anne Wieringa

    Was even een weekje “incommunicado” en dan vindt iedereen opeens weer dit overzicht ;-). Enthousiasmeren, Stillpoint en Zicht heb ik toegevoegd. Ilse en accenture stonden er al bij, en Voxlog is geen corporate weblog. Bedankt weer voor de aanvullingen.


    26 maart 2007 om 05:54
    Marieke de Maat

    @Ben-Anne Wieringa: …Ilse en … stonden er al bij…

    De weblog over ilse.nl is niet hetzelfde als de weblog bijgehouden door ilse media CEO Paul Molenaar over ilse media waarin hij zijn persoonlijke visie geeft over ontwikkelingen binnen het bedrijf en de markt in het algemeen.

    Dit even ter aanvulling 😉


    26 maart 2007 om 06:04
    Ben-Anne Wieringa

    O.k. Paul Molenaar staat erbij (ook al heeft ie al even niet geschreven…)


    26 maart 2007 om 08:20
    Marieke de Maat

    Ik zal het hoogstpersoonlijk aan hem doorgeven!


    26 maart 2007 om 09:54
    Debbie.B

    http://www.beingcommunicatie.nl


    6 april 2007 om 08:27
    Paul van Veenendaal

    @Debbie.B

    Wel handig om ook een RSS feed beschikbaar te stellen


    7 april 2007 om 12:09
    media

    Gerben, die is wel lekker vaag: geen naam, geen externe links en slechts één posting. Hoe weet je dat dit echt een blog is vanuit het concern?


    12 april 2007 om 05:07
    Ben-Anne Wieringa

    @Paul: Volgens mij heb je met deze twee blogs geen corporate weblogs te pakken…


    18 april 2007 om 17:44
    Petra de Boevere

    Dit wordt wel steeds leuker. Door de lijstjes hier en de tekst die ik een tijdje geleden toevoegde in de menus’ s van mijn weblogs, heb ik er plotseling spontaan en onverwacht een eigen adviesbureautje bij.

    Ik ga o.a. personeel van bedrijven enthousiasmeren en motiveren mèt een afsluitende proeverij. Eerste opdracht is binnen. Wie had dat ooit kunnen denken. 🙂


    18 april 2007 om 18:57
    Gijs van Dam

    @Ben-Anne & @Paul: blog.mindbus.nl is zeer zeker een corporate blog. Mindbus is een webbureau, en we gebruiken ons blog om mensen op de hoogte te houden van ontwikkelingen op internet, zaken waar wij mee bezig zijn en dingen die we interessant vinden.


    15 mei 2007 om 08:36
    Marjolein

    hallo,

    hier nog een link: http://www.c3log.nl

    Met groet,

    Marjolein Fermie


    21 mei 2007 om 03:38
    Jorg

    @Paul/Ben-Anne: eerlijkheidshalve denk ik dat jorgruis.web-log.nl, gezien de definitie van Marco, er tussen in ligt.

    Ik schrijf veel over http://www.bookit.nl en hun labels maar tegelijk tevens op persoonlijke noot, derhalve zijn niet alle artikelen direct te labelen als corporate. Maar één van de persoonlijke beweegredenen om te beginnen met deze blog (jan. 2007) is dat wij vaak horen dat mensen willen weten wie erachter zit. Ofwel een gezicht missen. Iets wat offline bedrijven wel hebben.

    Nu heb ik geen behoefte om zelf als hét gezicht te fungeren, maar wil ik liever als 1 van de 99 medewerkers anderen een kijkje in de keuken geven van ons bedrijf. Het doet mij dan ook goed als ik bezoekers krijg die zoeken op ‘ervaringen weekendjeweg.nl’.

    Niet wetende of ik die persoon positief heb kunnen beïnvloeden, heb ik wel laten zien dat er dus ook echt mensen werken bij ons 🙂


    21 mei 2007 om 11:20
    Jorg

    Noot: nu ben ik overigens nog erg zoekende hoe ik dat kijkje in de keuken wat breder kan maken. Ik zit nog enigzins in de aftastfase van het hoe&waarover bloggen.


    21 mei 2007 om 11:22
    Ben-Anne Wieringa

    Bedankt weer voor de aanvullingen. @Jorg: Goed initiatief! Misschien wordt het uiteindelijk toch nog een corporate weblog ;-).


    22 mei 2007 om 06:13
    Jorg

    Ben-Anne – ik stuur daar zeker op aan. Maar we willen niet beginnen omdat de rest het ook doet, dan sla je als bedrijf de plank mis. Ervaringsgewijs kom ik achter de valkuilen etc. van het bloggen (ook genoeg artikelen over) en zodoende kunnen we daar intern een structuur voor maken.

    Correctie op mijn 1e post: ‘gezien de definitie van Marco’ moet natuurlijk zijn ‘gezien de definitie van Ben-Anne’.


    22 mei 2007 om 07:02
    ronald

    http://www.mindz.com als corporateblog van cdef holding bv


    22 mei 2007 om 10:40
    Jannieke

    Weblog van Voortman Automatisering


    11 juli 2007 om 06:24
    Henk de Greef

    Mijn blog lijkt in de definitie te passen.

    http://www.hoekanhetookanders.nl

    mvg

    Henk


    23 december 2007 om 09:40
    Merlin

    Ik ben bezig met een onderzoek naar het effect van corporate weblogs. Hierbij vraag ik me af hoeveel corporate weblogs er ongeveer bestaan in Nederland. Kan iemand hier een indicatie van geven?


    30 december 2007 om 09:35
    Ronald van den Hoff

    en de laatste? http://www.ronaldvandenhoff.nl


    30 januari 2008 om 17:08
    media

    Zal binnenkort de lijst met corporate blogs weer eens gaan updaten!


    30 januari 2008 om 17:17
    van der Ende

    k zou graag het weblog van Verslavingszorg Noord Nederland (VNN) in het daglicht zetten. Als een van de weinigen in de zorgsector is deze organisatie in 2006 begonnen met een corporate weblog. Het doel is om het publiek een kijkje achter de schermen te geven van wat er zich voordoet in de verslavingszorg. Het blogteam van VNN bestaat uit medewerkers van verschillende pluimage: een hulpverlener, een verslavingsarts, een preventiewerker, een reclasseringsmedewerker e.a. Zij beschrijven wat ze tegenkomen in hun dagelijks werk en geven hun persoonlijke mening over actuele onderwerpen die met verslaving te maken hebben.


    5 februari 2008 om 11:18
    Marloes Smit

    Genomineerd voor beste Corporate Weblog 2009: Eiffel Blogt http://www.eiffel.nl/blog


    4 november 2009 om 09:37
    Marc

    Leuke en actieve blog van Robert Veenstra van Stenden hogeschool

    grt marc


    2 februari 2010 om 21:53
    Ad Huige

    Deze voldoet ook aan de eisen:

    http://www.aertery.blogspot.com


    20 september 2011 om 07:07
    ErickVed

    Привет и пока!


    20 januari 2018 om 05:59
    James Bernador

    Godzijdank liet hij me Dr.Nelson Salim tegenkomen, een geweldige kruidkundige uit Marokko op deze blogsite die me genas van 10 jaar diabetes met zijn kruidengeneesmiddelen gewonnen uit planten.Ik leerde dat het oplichterij was, niet totdat hij me het kruidengeneesmiddel stuurde waarvoor ik betaalde en met zijn instructies was ik volledig genezen.

    zijn officiële e-mail; drnelsonsalim10@ gmail. com

    of whatsapp / bel +212612145772.

    Hij zei dat hij een remedie had; Erectiestoornissen, darmkanker, nierziekte, ziekte van Lyme,

    hepatitis, borstkanker en onvruchtbaarheid.


    1 september 2020 om 21:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief