Blogview: blogo.nl
Ruim een jaar geleden zijn we gestart met een serie korte interviews (blogviews) om een beeld te schetsen van waar we in Nederland staan met de zakelijke toepassing van weblogs en RSS. De komende weken zal ik met dezelfde mensen opnieuw een kort interview houden over waar ze nu staan.
Na Peter Wiegman, Henkjan de Krijger en Jason Simmonds stelde ik voor vandaag een aantal vragen aan Stephan Fellinger, o.a. oprichter van Blogo.nl, de eerste Nederlandse webloguitgeverij dat in juni 2005 werd gelanceerd.
Vorig jaar stelden we de vraag waar jullie binnen een jaar met je weblog zou staan. Zijn de voorspellingen uitgekomen?
Nee niet qua aantallen weblogs in de tijd. Ondernemen en marketing zijn steeds meer organisch en non-lineair aan het worden en niet zoals vroeger statisch en lineair. Een plan geldt niet meer voor een paar jaar. Aan de hand van de steeds wisselende resultaten pas je ook weer je doelen, strategie en taktiek aan. Organisaties die zo werken in combinatie met creativiteit en flexibiliteit zijn de winnaars. Trial and error is de beste manier van werken op het Internet. De doelstelling van 150 weblogs voor de lange termijn blijft staan, het zal ons alleen langer kosten dat aantal te bereiken.
Wat is je het afgelopen jaar tegengevallen?
Toch de snelheid van uitrollen. Met de aanstelling van een operationeel directeur kan ik me meer gaan richten op uitbreiding van het netwerk en de creatieve kant van Blogo.nl.
Wat waren je belangrijkste successen van het afgelopen jaar?
Ons netwerk zie ik als een een groot laboratorium. Het is fascinerend om te zien wat wel en niet werkt binnen ons netwerk. We hebben tientallen pannetjes op het vuur. Zo ontstaan heerlijke gerechten en gerechten die met wat zout en peper ook smakelijk worden. Andere pannetjes branden aan, die moeten we weer vervangen door andere gerechten. Het internet is het perfecte middel om zo te werken.Dat proces krijgen we steeds beter in de vingers en dat zie ik als ons grootste succes. We proberen voor elk thema toch een twist te zoeken. Dus niet zomaar een autoweblog, maar een weblog door een van de weinige vrouwelijke autojournalisten van Nederland (carwoman.blogo.nl). Niet zomaar een kattenweblog, maar een weblog door een vrouw die 14 jaar voor de Margriet over katten heeft geschreven (francienskatten.blogo.nl). Zo proberen we steeds weer nieuwe titels te ontwikkelen met een twist, of bestaande titels aan te passen zodat ze meer onderscheidend zijn. En dat proces geeft een voldaan gevoel.
Speelt de weblog inmiddels een significante rol in het dagelijkse werk?
Ja door het aanstellen van een operationeel directeur en het openen van een kantoor in Amsterdam, is het inmiddels mijn belangrijkste dagtaak geworden.
Waar sta je volgend jaar?
Enige bescheidenheid is wel op zijn plaats. We zijn er nog lang niet, het proces gaat met vallen en opstaan Hopelijk weten we door onze “laboratoriumaanpak” nog beter wat werkt en wat niet. Weet je wat mij opvalt aan onze manier van werken? Wij gaan niet eerst een doelgroep formuleren om er daarna een titel bij te verzinnen, nee wij werken andersom. Onze schrijvers (en tekenaars) schrijven wat ze graag willen schrijven en het komt uit hun hart. En daar komen uiteindelijk de lezers en bezoekers op af. Die manier van werken werkt in mijn ogen veel beter. Geen enge, beklemmende gelikte marketingformule, op papier bedacht door dames en heren vanuit hun ivoren toren.
Ik ben niet aangebrand hoor…En ook nog lang niet gaar:-)
Er staan genoeg pannen op het vuur hier.
@Meisje: Ik bedoelde ook niet zozeer dat jij aangebrand bent, maar dat Blogo afscheid heeft genomen van het (aangebrande?) pannetje dat Proost.blogo.nl heette.
Te laat, helaas, maar ik had nog een vraag voor al dat rijtje geinterviewde branche-notabelen: wat levert e.e.a. jullie nu aan advertentie-inkomsten op, onder de streep, en wat zijn de verwachtingen? Toevallig een onderwerp dat mij ook interesseert (:-)
Als ze die vraag hier eerlijk en wel hier alsnog willen beantwoorden zou dat natuurlijk mooi zijn.
En, Marco, in het kader van die veelgeroemde internettransparantie, niet alleen m.b.t. klikken: hoe zit dat eigenlijk bij Marketingfacts zelf? Gaan al die bloggers een keertje wat verdienen, of blijft het de komende tijd -maanden, jaren?- bij liefdewerk oud, uh, papier…
Michael, goede vraag en ik wil je daar ook wel een antwoord op geven. Ik ben ooit begonnen om de bloggers op Marketingfacts aandelen te geven afhankelijk van hun bijdrage (aantal postings, aantal reacties, etc). Dat blijkt niet helemaal te werken omdat uiteindelijk ondergetekende ruim 90 procent van de aandelen zou hebben en de overige 50+ bloggers de rest verdelen. Zelfs bij een verkoopsom van een miljoen wordt je daar als blogger nog niet echt vrolijk van. Om ook de onderhandelingspositie met mogelijke partner (dat uiteindelijk ilse media is geworden met een belang van 25 procent) niet complexer te maken dan nodig zijn we van dat model afgestapt. De bloggers van die tijd hebben daar ook allemaal mee ingestemd.
Op dit moment genereert Marketingfacts significante advertentie-inkomsten. In maanden zoals deze waarin we letterlijk helemaal zijn uitverkocht, zou je daar goed van kunnen leven. Dit geld blijft overigens voor een groot deel in Marketingfacts om daarmee andere zaken te financieren (een Marketingfacts BBQ, een abonnement op AdAge, productie van jaarboek, etc). Ik stuur af en toe een factuur vanuit Upstream naar Marketingfacts voor de tijd die ik besteed aan sales en plaatsing van advertenties (want dit doe ik allemaal nog zelf). Het businessmodel is echter niet gebaseerd op platte advertenties maar op de spinoffs (jaarboek, workshops, cursussen, etc). Alle bloggers op Marketingfacts hebben de mogelijkheid om zelf spinoffs op te pakken waarbij ze gebruik mogen maken van het netwerk. Daarover worden commerciele afspraken gemaakt. Op dit moment lopen een aantal van deze projecten waarover hopelijk binnenkort meer (duurt altijd langer dan je had gehoopt). In de praktijk blijkt overigens dat de meeste bloggers op Marketingfacts helemaal niet zit te wachten op die paar tientjes per maand maar veel meer baat hebben bij het netwerk en het podium dat Marketingfacts ze biedt.
Maar ik ben overigens wel benieuwd hoe dat nu zit bij jou blog Michael. Bij blogo.nl is het model gebaseerd op shared revenue; bij blog.nl was dat oorpronkelijk gebaseerd op betaling van de bloggers. Geldt dat voor jou ook of moet je het doen met de advertentie-inkomsten?
Beste Michael,
Op MF wordt reglematig een terechte discussie gevoerd over ethische aspecten, wel of geen betaalde blogs en of er nu sprake is van journalistieke waarde.
Ik ervaar een discrepantie tussen de harde meetbare aspecten (criteria voor bijvoorbeeld corporate blog, inkomsten, ethische code) en de niet meetbare aspecten ( passie, enthousiasme, doorzettingsvermogen en of zoals Marco het zegt: “als mijn boodschap maar overkomt”).
Het lijkt erop dat degene die zich daadwerkelijk met een blog bezighouden vooral letten op de niet meetbare aspecten en dat de (beroeps) omgeving vooral let op de meetbare aspecten.
Je schrijft: Gaan al die bloggers een keertje wat verdienen, of blijft het de komende tijd -maanden, jaren?- bij liefdewerk oud, uh, papier… . Hier proef ik een suggestieve ondertoon in. Namelijk, hoe zinvol is het eigenlijk om een weblog bij te houden als je er niets voor krijgt. Maar misschien bedoel je dit niet zo?
Om de knuppel maar eens in het hoenderhok te gooien stel ik dat de maatschappij steeds zakelijker wordt. Een weblog kan tegenwicht bieden en de immateriele inkomsten vergroten.
Groet,
Arnoud
Helder, dank & groet.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!