Because one day these ‘klotebloggers’ will eat your lunch!

3 oktober 2006, 21:57

Because one day these 'klotebloggers' will eat your lunch! (foto: Willem-Albert Bol)Met een overvolle agenda kom ik de laatste weken nauwelijks meer toe aan het bloggen over de events die ik bezoek. Zo was ik gisteren te gast bij het GVR waar ik onder leiding van Leon Bouwman (hoofdredacteur Adformatie) in debat ging met Francisco van Jole over de rol van blogs in marketingcommunicatie. De titel van de sessie luidde ‘Blogging, spelen met vuur?’ en Kari-Anne Fygi en Michael van Os deden hiervan verslag.

Het werd een interessante discussie waarbij van Jole zijn bekende standpunt in nam tegen weblogs en waarin ik heb geprobeerd de mogelijkheden van weblogs voor marketingcommunicatie te schetsen. Hopelijk is het me ook gelukt om aan te geven dat het niet alleen gaat om weblogs maar dat het gaat om een beweging die gaande is waarbij de stem van de internetgebruiker, de consument of de burger steeds luider wordt waardoor het voor bedrijven en politiek de hoogste tijd wordt om te luisteren. Gerrit-Jan Doorneweerd heeft daarvoor in zijn posting over VGZ een prachtige uitdrukking en eerste les voor adverteerders: Because one day these ‘klotebloggers’ will eat your lunch!.

Marie-José Klaver geeft hiervan vandaag een aardig voorbeeld door te verwijzen naar de case van Murry N. Gunty. De handelswijze van investeerder Gunty wordt door zijn voormalig studiegenoot Mark Pincus en reageerders bekritiseerd op Pincus’ weblog. Gunty reageerde woedend en probeerde Pincus de mond te snoeren door zijn hostingprovider Six Apart te mailen. Het gevolg is dat de email online komt te staan en de situatie zodanig is geescaleerd dat het hele verhaal in de Washington Post staat met een tweede les voor adverteerders: Don’t try to censor a blogger.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Edwin

    They’ll learn as they go….


    4 oktober 2006 om 07:28
    Petra de Boevere

    Transparantie is eng voor de meeste, niet-bloggende, mensen.

    Helaas voor die mensen wordt er flink gegoogled door mensen die informatie over iemand of een product zoeken en komen de meningen van fervente bloggers bovenin de zoekresultaten te staan.

    Een blogger die zich wel laat censureren of ‘omkopen’ en daardoor zijn authenticiteit verliest valt ook door de mand. Hallelujawebsites schrijven laten we wel aan reclameschrijvers over, die worden er immers voor betaald 😉

    Misschien maken de bloggers uiteindelijk de wereld wel mooier, want eerlijker en transparanter;-)


    4 oktober 2006 om 08:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!