Because one day these ‘klotebloggers’ will eat your lunch!

Because one day these ‘klotebloggers’ will eat your lunch!

Because one day these 'klotebloggers' will eat your lunch! (foto: Willem-Albert Bol)Met een overvolle agenda kom ik de laatste weken nauwelijks meer toe aan het bloggen over de events die ik bezoek. Zo was ik gisteren te gast bij het GVR waar ik onder leiding van Leon Bouwman (hoofdredacteur Adformatie) in debat ging met Francisco van Jole over de rol van blogs in marketingcommunicatie. De titel van de sessie luidde ‘Blogging, spelen met vuur?’ en Kari-Anne Fygi en Michael van Os deden hiervan verslag.

Het werd een interessante discussie waarbij van Jole zijn bekende standpunt in nam tegen weblogs en waarin ik heb geprobeerd de mogelijkheden van weblogs voor marketingcommunicatie te schetsen. Hopelijk is het me ook gelukt om aan te geven dat het niet alleen gaat om weblogs maar dat het gaat om een beweging die gaande is waarbij de stem van de internetgebruiker, de consument of de burger steeds luider wordt waardoor het voor bedrijven en politiek de hoogste tijd wordt om te luisteren. Gerrit-Jan Doorneweerd heeft daarvoor in zijn posting over VGZ een prachtige uitdrukking en eerste les voor adverteerders: Because one day these ‘klotebloggers’ will eat your lunch!.

Marie-José Klaver geeft hiervan vandaag een aardig voorbeeld door te verwijzen naar de case van Murry N. Gunty. De handelswijze van investeerder Gunty wordt door zijn voormalig studiegenoot Mark Pincus en reageerders bekritiseerd op Pincus’ weblog. Gunty reageerde woedend en probeerde Pincus de mond te snoeren door zijn hostingprovider Six Apart te mailen. Het gevolg is dat de email online komt te staan en de situatie zodanig is geescaleerd dat het hele verhaal in de Washington Post staat met een tweede les voor adverteerders: Don’t try to censor a blogger.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • They'll learn as they go....

    geplaatst op
  • Dat is inderdaad een mooie derde les voor adverteerders Edwin waarbij we wellicht de stappen van Dell als voorbeeld kunnen nemen.

    geplaatst op
  • Transparantie is eng voor de meeste, niet-bloggende, mensen.
    Helaas voor die mensen wordt er flink gegoogled door mensen die informatie over iemand of een product zoeken en komen de meningen van fervente bloggers bovenin de zoekresultaten te staan.
    Een blogger die zich wel laat censureren of 'omkopen' en daardoor zijn authenticiteit verliest valt ook door de mand. Hallelujawebsites schrijven laten we wel aan reclameschrijvers over, die worden er immers voor betaald ;-)
    Misschien maken de bloggers uiteindelijk de wereld wel mooier, want eerlijker en transparanter;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.