Cross DM 2006
Copernica en ReclameWeek hebben samen een onderzoek uitgevoerd naar het kennisniveau rondom crossmediaal gebruik van DM onder reclame- en communicatiebureaus. Het Cross DM 2006 onderzoek komt tot de conclusie dat 1 op de 3 bureaus (van de 96 ondervraagde bureaus) haar eigen kennisniveau op dit gebied onvoldoende of slecht vind.
RSS marketing, MSN Messenger bots, viral marketing en community marketing blijken nog onbekende marketingvormen voor de meeste bureaus. Weten we meteen waarom er zo weinig goede, opvallende en creatieve campagnes worden gemaakt. Het hele rapport is hier te downloaden.
Volgens het onderzoek doen de bureaus er wel wat aan om hun vakkennis bij te houden. Vakbladen, de praktijk en het internet worden het meest gebruikt om kennis op te doen. Seminars, cases en workshops worden als veel minder positief ervaren. Waar internet een 7,3 krijgt, komen de seminars niet hoger dan een 4.
Het contrast tussen het kennisniveau en de toekomst blijkt verder erg groot in het onderzoek. Bijna 95% verwacht namelijk wel in de toekomst vaker een adviserende rol te moeten gaan spelen rondom Cross DM. Sterker nog: eenderde verwacht dat de verhouding tussen de inzet van traditionele en digitale media binnen campagnes over 5 jaar omgedraaid zal zijn. De top-5 marketingvormen die het helemaal gaan maken in 2006 volgens de bureaus zijn, in volgorde van aantal keren genoemd:
- Zoekmachine marketing
- Community marketing
- Online advertising (banners e.d.)
- Narrowcasting
- Advergaming