Wat voor invloed heeft het weer op de vakantieplannen van 2007?
Zomer 2006: hittegolf en herfstweer. Het slechte weer van de laatste dagen is goed voor de reisbranche. Waar de marketeers het komende jaar op leken te moeten boksen tegen de mooiste zomer ooit, kan men nu het onverschillige weerbeeld in Nederland aangrijpen om mensen volgend jaar te laten kiezen voor zekerheid. Of zoals de – nu in Nederland kamperende – familie Walst in een artikel in de Volkskrant verwoord: “Als het de vakantie zo blijft regenen, gaan we volgend jaar weer lekker naar Griekenland”.
Waar in juli nog werd gesproken over Costa Hollanda is er nu een run ontstaan op lastminutes naar de zon. Nederlanders ontvluchten de regen in eigen land en masse en de lastminutes liggen 20 tot 25% hoger dan vorig jaar. Het onverschillige weerbeeld heeft dus direct invloed op het boekingsgedrag op dit moment en voor de vakantieplannen voor 2007. En 1 jaar een vakantie met elke dag regen is voldoende, dus volop kansen voor zomer 2007. Wellicht is het een idee om alle klanten die in augustus een vakantie in Nederland hebben geboekt begin volgend jaar een nieuwsbrief te sturen met aanbiedingen naar zonzekere bestemmingen? Dit zou toch een goede conversie moeten opleveren zou je zeggen. Nog meer ideeen?
Ik heb nog wel een idee:
Een Dubbelboek Vakantie. (DubbelDutch)
Je boekt zowel een fijne vakantie in eigen land én eentje in het buitenland, voor een bedrag dat lager is dan twee aparte vakanties, en al naar gelang de weersverwachting ga je ofwel naar het één of het ander. De ‘ongebruikte’ vakanties komen in een nieuwe database waar ze voor nog minder dan gewone lastminutes over de toonbank gaan.
@Annelien: Ik had toch een ander beeld van
Hi Annedien, ik ben benieuwd naar je businesscase voor je suggestie. Een soort zongarantieverzekering, maar in plaats van een dekking in $$$ keer je een vakantie naar keuze op een zonzekere vakantiebestemming. En dan maar hopen dat het wel mooi weer is op dat moment 😉
Martin, leuk artikel! Toch kan de temperatuur ook een andere patroon weergeven. Boven bepaalde temperaturen (zoals met de hittegolf in juli) gaan consumenten gelukkig toch weer verkoeling zoeken in huis. En mogen we hen ook begroeten in onze webshop. Zowel volumes als conversie naar sales neemt dan weer toe, maar uiteraard geef ik de voorkeur aan regen, regen, regen voor wat betreft sales! Zonaanbidder, sorry!
Tip!
Zet naast je daily sales van juli en augustus de temperatuur en neerslag percentages. En ontdek de patronen die jouw business beïnvloeden. Zelfs binnen de reisbranche zijn er verschillen per soort aanbieder te ontdekken (zonvakanties vs autovakanties vs vliegtickets).
“Het slechte weer leidt tot een grote vraag naar zonvakanties. Touroperators verkopen 20 tot 25% meer lastminutes dan vorige zomer. Veel mensen boeken hun vakantie pas op Schiphol.”
Ik twijfel altijd bij dit soort persberichten. Wil de reisbranche niet gewoon doen overkomen alsof er en masse lastminutes worden geboekt om zo mensen aan te sporen dat ook te doen? Of ben ik nu te skeptisch?
Ander idee: het is wachten op een toepassing voor Google Earth die de weersverwachting van een plek op de wereld koppelt aan de mogelijke lastminutes voor die bestemming. Je wilt bijvoorbeeld vanaf morgen tien dagen naar een zonbestemming: zoeken, boeken en naar Schiphol rijden! Zo simpel kan het zijn. Dan moet wel KNMI de weersvoorspellingen leveren, anders vertrouw ik het niet.
@ Annelien: leuk idee en zet je tot nadenken, over de praktische uitvoerbaarheid heb ik nog wel mijn twijfels.
@ Kompis: je idee van het plaatsen van tempertatuur naast sales cijfers is een leuke. Zeker gezien de invloed van het weer op het boekingspatroon.
@ Kevin: je hebt gelijk als je de kranten jaar na jaar naast elkaar legt dan zie je hier inderdaad dezelfde patronen. Ook logisch want journalisten moeten toch ergens over schrijven en het weer is een zodanig ingebakken onderwerp dat je er inderdaad op dit soort berichten kan wachten. Net zoals – wat doen we met de kinderen in de zomer – echtscheidingen bereiken pieken na vakantie – schiphol heeft op .. de drukste dag en ga zo maar door. Wellicht schrijf ik volgend jaar wel weer een zelfde soort stukje 🙂 nee hoor!
Er zitten inderdaad wat praktische implicaties aan het idee waar wat op bedacht moet worden – but it comes with the territory. Dan moet je oproepen tot uitgewerkte businesscases en niet vragen om ideeën… 😉
Ander idee is het organiseren van een Regenvakantie: het beste maken van ons klimaat.
Als je de perceptie rondom het fenomeen weet te beïnvloeden kan je een hoop mensen bereiken denk ik.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!