Is de 30 seconden tv-spot dood?

9 augustus 2006, 05:10

Is de 30 seconden tv-spot dood?Afgelopen week werd bekend dat de Australische bierbrouwer Foster geen geld meer steekt in televisie-reclame. Het adverteren voor bier op televisie is niet alleen duur, ook wordt de doelgroep maar nauwelijks meer bereikt. Het biermerk besteedt voortaan het hele advertentiebudget aan internet-advertising. Deze maand al start Foster een nieuwe internetcampagne op Heavy.com, een muziek- en videowebsite dat zich op jongeren richt. Ook op andere sites zal Foster het Australisch bier met humoristische filmpjes aan de man proberen te brengen.

Bierbrouwer Foster is niet de enige die twijfelt aan de waarde van adverteren op televisie. AdAge (via: Adformatie) publiceerde deze week de resultaten van een McKinsey-onderzoek naar de impact van de tv-spot in de Amerikaanse markt. McKinsey voorspelt dat kijkers steeds meer wegzappen bij een commercial, een spotje niet zien omdat ze ondertussen online zijn of de tv gewoon helemaal uitzetten.

Een tegenstelling is dat reclamebestedingen op tv de laatste tien jaar met 40 procent gegroeid zijn, terwijl het aantal kijkers juist met 50 procent is verminderd. Met name de jongeren kijken steeds minder tv: de helft minder dan volwassenen doen. Ze kiezen veel eerder voor het internet. De tijd die ze online doorbrengen is zelfs maar liefst 600 procent meer. De onderzoekers menen dat reclame op blogs, podcast en mobiel veel effectiever is dan tv-reclame om de grote groep jongeren nog te bereiken.

Joseph Jaffe, spreker tijdens Emerce’s eDay, proclameert de dood van de 30 seconden tv-spot. Maar heeft hij gelijk? In de aanloop naar eDay organiseert Emerce op maandag 4 september een live online discussie over de toekomst van advertising. De uitslag wordt op eDay (14 september) voorgelegd aan een panel van experts van Rabobank, Unilever, Carat, IdtV en RTL.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    chi666

    Ach, adverten op TV is natuurlijk al jaren iets waar markteers naar teruggrijpen omdat ze niet anders weten / kunnen. Rendement van TV adverteren is in veel gevallen altijd laag geweest. Overigens doet Fosters natuurlijk ook het nodige aan sponsoring (o.a. Formule 1 kan ik me herinneren).


    9 augustus 2006 om 07:35
    celens Joanne

    Ik denk gewoon dat er in de toekomsten twee grote segementen zijn voor adverteerdes, waarbij leeftijd de belangrijkste scheidslijn is.

    De ouderen zul je altijd nog via de TV advertentie aanspreken. Daarentegen zal de jongeren groep eerder in de e-media aanwezig zijn – en dus aanspreekbaar zal zijn.. met bovendien de mogelijkheid om veel gerichter te adverteren en interactie, relatie op te bouwen


    9 augustus 2006 om 16:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!