Eigenaren van Casema kopen ook Essent Kabelcom

3 augustus 2006, 04:41

Essent Kabelcom komt voor 2,6 miljard euro in handen van de Britse investeerders Warburg Pincus en Cinven. Cinven en Warburg Pincus kochten in juli Casema, terwijl Warburg enkele maanden daarvoor al Multikabel had gekocht. Met Kabelcom daarbij zou de nieuwe combinatie 3,3 miljoen klanten tellen. Daarmee zou de onderneming de huidige marktleider UPC met 2,2 miljoen klanten in Nederland, van de troon stoten aldus het Financieel Dagblad.

Jammer dat de weblog van Rob van Esch, directeur van de branche-organisatie van Nederlandse kabelbedrijven VECAI, pas weer in september van start gaat. Was eigenlijk wel benieuwd hoe de branche aankijkt tegen deze ontwikkelingen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    media

    De overname van Kabelcom moet overigens ook nog wachten op goedkeuring van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Dit zal naar verwachting enkele maanden gaan duren.


    3 augustus 2006 om 05:20
    Maarten Lens-FitzGerald

    Als ik Warburg Pincus en Cinven was zou ik met winst de boel nu door verkopen aan UPC.

    Want wat moet je er anders mee behalve omvormen van een distributie club naar een semi content club wat technische best moeilijk en veel werk is.

    Of verkopen aan KPN??? nee die blijven aan de koper.


    3 augustus 2006 om 05:56
    Arnout Veenman

    De boel van UPC (Liberty Media) verkopen lijkt me zo goed als onmogelijk, gezien de NMa het nooit zal goedkeuren dat één partij ongeveer 75% van de kabel-markt in handen krijgt. Ik betwijfel overigens of de NMa deze overname zal goedkeuren, gezien dat betekent dat één partij iets minder dan de helft van de kabel-markt in handen krijgt.


    3 augustus 2006 om 14:32
    venturo

    Even wat food for second thoughts..

    Kabelcom kost zeg maar 1600 euro per HH aansluiting. Op dit moment brengt het per abonnee iets meer 269 euro gemiddeld op. Bruto wel te verstaan. In een markt die compleet ondergraven gaat worden door draadloze DVB/Wimax) en ip related content diensten gaat erosie aanbrengen in de factuurwaarde van telefoon en internet over kabel. Daarnaast de doorgifte van tvsignalen kost steeds meer (marktwerking). Ik zie ff niet wat er zo aantrekkelijk is aan een kabelnetwerk voor deze prijs. Overigens Marco, verwacht niet te veel van pratende pop van Esch van de Vecai. De man heeft hier helemaal niets aan toe te voegen.


    3 augustus 2006 om 19:09
    media

    Boersma (Essent) gaf gisteren in een interview aan dat men niet alleen moest kijken naar de kosten per abonnee (of huishouden), maar dat je vooral ook moest kijken naar de kasstroom. Maw, we kennen niet alle cijfers waarop de overname is gebaseerd.

    Vwb van Esch, ken de beste man niet en kan het dus ook niet beoordelen. Wel jammer dat het weblog nog steeds niet echt van de grond is gekomen. Ik denk juist dat de branchevereniging in deze tijd een interessante rol had kunnen spelen in de nieuwsvoorziening.

    Vandaag overigens nog wat aardige cijfers in het NRC:

    Essent Kabelcom, Casema + Multikabel:

    tv-totaal: 3,418 miljoen abonnees

    digitale tv: 365.000

    internet: 1,148 miljoen

    telefoon: 376.000

    UPC:

    tv-totaal: 2,2 miljoen

    digitale tv: 210.000

    internet: 503.000

    telefoon: 325.000


    4 augustus 2006 om 10:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief