NS en KPN gaan verder met reisinfo, tv en internet in de trein

24 juli 2006, 06:30

NS en KPN gaan de komende maanden gezamenlijk verder met de voorbereidingen voor de grootschalige invoering van reisinformatie, tv en draadloos internet voor treinreizigers. De bedrijven hebben naar aanleiding van een succesvolle proef hiertoe een intentieverklaring getekend. Uit de resultaten van de proef blijkt dat reizigers actuele reisinformatie in de trein in combinatie met infotainment (nieuws, sport, weer en entertainment) waarderen. Bovendien geeft een grote groep klanten aan in de toekomst gebruik te zullen maken van de internetmogelijkheid in de trein.

Invoering zal plaatsvinden in een groot deel van de intercitytreinen. Reizigers blijven via op maat gemaakte programma’s op de hoogte van de meest actuele reisinformatie en het laatste nieuws. Ook kunnen zij voor werk of vermaak gebruik maken van draadloos internet via HotSpots. KPN zal naast het bieden van de internetfaciliteit ook de exploitatie van specifiek op reizigers gerichte tv-programma’s voor zijn rekening nemen. Dit kanaal heeft naar verwachting uiteindelijk een bruto bereik van 240 miljoen reizigers per jaar. Deze samenwerking past bij de ambitie van KPN om zich verder te ontwikkelen van telecombedrijf tot ict- en multimedia-dienstverlener.

Bron: persbericht NS/KPN.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

12 Reacties

    venturo

    Succesvol….hmmm daarom is RTL Nederland buiten spel gezet?


    24 juli 2006 om 06:56
    Kleijn

    Misschien dat dit budget beter gebruikt kan worden om alle treinen te voorzien van airco? Dagelijks een sauna-ritje van Amsterdam-Alkmaar is geen pretje…


    24 juli 2006 om 08:03
    Paul van Veenendaal

    In trams in Amsterdam zag ik laatst al TV schermen (exploitatie Trendscreen), waar het laatste nieuws en reisinfo (als een soort TV krant) wordt verzorgd door De Volkskrant.

    Uitbreiding straks ook naar bussen?


    24 juli 2006 om 09:08
    Roy. K

    In de bussen van Arriva, hangen dergelijke schermen ook al een tijdje. De informatievoorziening is echter zeer summier…


    24 juli 2006 om 12:55
    punkey

    Wat me niet helemaal duidelijk wordt is of het een open verbinding wordt in de trein waar je kan doen en laten wat je wilt online of een afgesloten hofje met “op maat gesneden content” waar de zakelijke reiziger niet op zit te wachten? Ik kan me de eerste groeistuipen van Het Net nog goed herinneren…


    24 juli 2006 om 13:19
    Stijn Bokhove

    Voor zover ik weet kun je gewoon het hele net op, om je werk e-mail te lezen, VPN-netwerk opzetten met de zaak om rustig verder te werken, etc.

    Kan me wel voorstellen dat sites met pittige content worden geblokkeerd 🙂

    Goeie dienst!


    24 juli 2006 om 13:30
    Gijsbregt

    Het vertrek van RTL is niet zo verrassend, gezien het feit dat KPN zo hard bezig is om zijn eigen TV een gezicht te geven. Via welk platform dat uiteindelijk bij de consument komt is dan minder relevant. Ook is dit een goede ondersteuning van narrowcasting onder KPN vlag.


    24 juli 2006 om 13:45
    evroekel

    @Stijn/Frank: ik hoop inderdaad dat het volledig open is, zodat je gewoon kunt werken. Niet meer met een volle mailbox achter je bureau schuiven 😉 ’t is wel te hopen dat de securityproblemen die Savage heeft gelinkt opgelost zijn en niet de hele coupe kan mee genieten van je zakelijke mail.


    24 juli 2006 om 15:49
    mvkranenburg

    Prima initiatief. Je stapt de trein in en leest eerst een gratis krantje, bakje koffie en dan aan het werk. Komen de beeldschermen trouwens ook in de stilte coupees?


    25 juli 2006 om 05:36
    Jacqueline

    En als NS er dan eerst ervoor zorgt dat die treinen ook op tijd rijden- is nog altijd de eerste vereiste van de meeste reizigers- en als dagelijkse forens (en overtuigd ov-gebruiker en fan) weet ik dat dat nog lang niet altijd het geval is. Internet en tv in de trein wegen wat mij betreft ook niet op tegen het ongemak van de nieuwe dienstregeling 2007, langere reistijden en vaker overstappen…. nee, geef mij dan maar een internet en tv-loze trein die snel/vaak en op tijd rijdt!


    25 juli 2006 om 07:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!