Steeds minder jongeren maken gebruik van email

8 juli 2006, 04:48

Steeds minder jongeren maken gebruik van emailIn november 2004 schreven we over een opmerkelijke verschuiving in het gebruik van email door Zuid-Koreaanse jongeren. Zij beschouwen email in toenemende mate als iets “van oude mensen”. Email is iets voor formele boodschappen, gericht aan ouderen, terwijl SMS, (mobiel) Instant Messaging en mini homepages (one man media) voor communicatie onder leeftijdgenoten dienen.

We zijn bijna twee jaar verder en nu zien we een vergelijkbare verschuiving ontstaan in de VS. Frank Janssen verwijst naar de publicaties ‘The death of e-mail?’ in Chicago Tribune en ‘Teens turn away from e-mail’ in The Mercury News. Beide publicaties verwijzen naar nieuwe cijfers van comScore. Dit bureau registreerde in april van dit jaar 11,8 miljoen e-mailende tieners in de VS. Een terugval van 8% ten opzichte van de 12,8 miljoen uit april 2005. Dit terwijl de tijd die deze groep online doorbracht in dat jaar juist met 11,6 % toenam. Overall gezien is het aantal e-mailgebruikers juist stijgend. In april 2006 waren dat er zo’n 6% meer dan een jaar eerder. Maar dat geeft vooral aan dat steeds meer volwassenen dit communicatiemiddel (alsnog) ontdekken.

Ook de groei van instant Messaging (MSN Messenger e.d.) gaat nu minder hard. Het totaal aantal instant messaging gebruikers nam van april 2005 tot april 2006 slechts met één procent toe. Het gebruik onder tieners nam met maar liefst 8% af. Dat komt voor een deel door de opkomst van communities zoals MySpace.com, dat aan haar gebruikers toestaat om commentaren en berichten aan elkaar te sturen. In de VS heeft maar liefst 40% van de tieners een profiel op social networking sites als MySpace.com, Xanga of Facebook. Een ontwikkeling die we inderdaad enkele jaren geleden al zagen in Zuid-Korea!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

23 Reacties

    yvoschaap

    offtopic: marco ben je gezwicht voor google news die eiste dat de postings (url) een uniek getal moeten hebben? “/berichten/20060708_steeds_minde…” of toevallig 🙂


    8 juli 2006 om 05:38
    Luc Franken

    Voor werk is email toch echt onmisbaar hoor. Ik merk vooral dat ik voor persoonlijke dingen steeds sneller even bel in plaats van een SMSje schrijven o.i.d. Het is stukken effectiever en persoonlijker. Voor werk is email juist mijn favoriet, je kan rustig de info doornemen, dingen opzoeken en zo een veel betere respons geven dan dat je direct moet reageren. Veel telefoontjes eindigen dan ook met iets als: Ik zal je even een mailtje sturen met alle info.


    8 juli 2006 om 09:39
    Guy

    Hmmm, heel verbaasd ben ik er niet over. Er is een scala aan nieuwe communicatie mogelijkheden bijgekomen, daar maken ze ook gebruik van en vervolgens hoef je niet altijd meer een e-mailtje te sturen (hmmm, ik ben nog net oud genoeg om van de internetgeneratie te zijn die juist alles via e-mail ging doen).

    Ik ben wel verbaasd dat IM verminderd door social networking sites, die laatste lijken me juist een vervanging voor e-mail…


    8 juli 2006 om 12:57
    Edwin

    @Guy

    Ik denk ook niet dan IM zal verminderen door social networking sites, juist andersom denk ik. Via SN-sites kom je weer met mensen in contact waar je het IM adres van krijg en daar ga je dan weer mee communiceren via IM. Het realtime 1 op 1 klets karakter van IM is niet te vergelijken met een SN-site waar je meer voor iedereen of voor een groep mensen informatie shared.

    En over het algemeen zie je kanalen komen en gaan dat is van alle tijden, mensen blijven zoeken naar het voor hun meest ideale kanaal voor een bepaalde gelegenheid.


    8 juli 2006 om 17:43
    Guy

    @Edwin: Even uit de tekst: “….Het gebruik onder tieners nam met maar liefst 8% af. Dat komt voor een deel door de opkomst van communities zoals MySpace.com, …”

    Zij geven dus wel SN sites de schuld… ik ben het eens met jouw redenering. Daarom vind ik het vreemd dat SN sites minder IM zouden veroorzaken, minder e-mailgebruik zou ik nog begrijpen (is communicatie op hetzelfde ‘interactie-niveau’).


    8 juli 2006 om 20:10
    media

    @Edwin, Guy: Even iets verder lezen “Het gebruik onder tieners nam met maar liefst 8% af. Dat komt voor een deel door de opkomst van communities zoals MySpace.com, dat aan haar gebruikers toestaat om commentaren en berichten aan elkaar te sturen.” En dat klopt natuurlijk ook, de social networks bieden in toenemende mate zelf tools om met andere leden te communiceren waardoor de behoefte om bijv. MSN Messenger te gebruiken afneemt. Niet voor niets dat MSN zelf probeert een social network rondom haar communicatietools probeert te ontwikkelen. MSN Space, Hotmail en Messenger zijn al volop geintegreerd. Maar voorlopig moet MSN het afleggen tegen partijen als MySpaces en Hyves.


    9 juli 2006 om 04:47
    wilbert

    Ik kreeg van verschillende kanten recentelijk te horen dat het in Nederland niet veel anders is. Een stagiair gaf aan dat bij hun op de roeivereniging mailen naar leden weinig effect heeft omdat ze hun mail niet lezen. Werd bevestig door een voorlichtingsavond van de middelbare school waar mijn zoon volgend jaar naar toe gaat. Er werd gevraagd wie van de volwassenen er regelmatig gebruik maakt van IM diensten. Dat was zo’n 5% (na toelichting). Op de vraag wie er regelmatig e-mailt stak ruim 95% zijn hand op. Voglens de rector was de verhouding precies omgekeerd als je dezelfde vragen zou stellen aan een zaal vol leerlingen (VWO).

    Ik denk wel dat mail voor zakelijk gebruik de overhand zal houden. M.n. archivering en oevrzicht blijft belangrijk natuurlijk.


    10 juli 2006 om 06:12
    Ralph Mens

    Het lijkt me wat voorbarig om email maar meteen af te schrijven en het af te doen als iets voor ouderen. Als die jongeren straks gaan werken, zullen ze toch echt hun mail in de gaten moeten houden.

    Daarbij wordt niet gekeken naar wát er wordt gecommuniceerd. Ik denk dat het jongeren vooral om het contact te doen is, en ouderen meer om de content. Het gaat dus om heel verschillende types van communicatie, waar die van de jongeren instant is (maar de inhoud er minder toe doet), terwijl email een vertraging kent omdat de andere partij bepaalt wanneer hij het mailtje leest.

    Ik zie nog niet zo gauw sollicitatiebrieven e.d. via IM worden verstuurd.


    12 juli 2006 om 15:37
    media

    Ralph, nog niet zo heel lang geleden kon men zich niet voorstellen dat een sollicitatie via email zou verlopen in plaats van via de post. Om eerlijk te zijn, ik weet niet waar we over een paar jaar staan maar ik weet wel dat de veranderingen in mediagedrag in rap tempo gaan op dit moment.


    12 juli 2006 om 15:43
    nikao

    met name de archievering en organisatie mogelijkheden voor de informatie in email is denk ik belangrijk. Zodra IM hier iets mee gaat doen kan het wel hard gaan imho


    13 juli 2006 om 06:17
    quickip

    “Ook de groei van instant Messaging (MSN Messenger e.d.) gaat nu minder hard. Het totaal aantal instant messaging gebruikers nam van april 2005 tot april 2006 slechts met één procent toe.”

    Dat is niet verwonderlijk, inmiddels zal de markt wel verzadigd zijn geraakt.


    7 september 2006 om 11:14
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    6 maart 2015 om 20:01
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    11 maart 2015 om 15:42
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    11 maart 2015 om 15:53
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    22 maart 2015 om 15:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!