Tweakers.net test met Adsense

8 juni 2006, 14:01

Tweakers.net test op dit moment met Adsense advertenties op hun forum. Ze ruilen hiervoor Webads in. Volgens Daniel Kegel, van het management team van tweakers.net, sloot het overgrote deel van de advertenties zeer slecht aan op de doelgroep, waren er af en toe technische problemen en waren er nauwelijks inkomsten uit de banners van Webads.

Toch jammer voor Webads; mocht het bevallen zijn ze een groot aantal pageviews kwijt. Tweakers.net wordt al niet meer genoemd op de ratecard. Is dit het begin van een trend? Is dit het bewijs dat CPM daadwerkelijk geen goed model meer is?

Bart Kappenburg is oprichter van Conversify. Het bedrijf levert software voor webwinkels om bezoekers door middel van notificaties, zoekfunctionaliteit en aanbevelingen te kunnen beïnvloeden om zo tot betere productkeuzes te komen. Dit leidt tot meer omzet voor de webwinkel, meer tevredenheid onder de klanten en minder retouren.

Categorie
Tags

15 Reacties

    marcel

    Sja,

    ik heb het ook al een paar keer geprobeerd, maar word steeds gebanned, kzie niet wat ik verkeerd doe. Dus moet maar eens wat anders zoeken. Iemand een alternatief voor AdSense?


    8 juni 2006 om 14:32
    Jon

    Wat betreft het afrekenmodel: CPM is inderdaad lastig om te handhaven op een forum omdat het aantal pageviews per unieke bezoeker vaak enorm hoog is. Op ons forum tellen we bijvoorbeeld gemiddeld (!) 60 pageviews per unieke bezoeker. Klikthroughratios zijn daardoor dramatisch.


    8 juni 2006 om 14:45
    Langace

    Ja erg vreemd… je mag toch niet op een forum adsense gebruiken? Ach Google doet alles als het maar geld oplevert, ook als dat in gaat tegen hun eigen “pijlers voor kwaliteit”


    8 juni 2006 om 14:46
    Michel

    Ik hoor de laatste tijd sowieso uit verschillende hoeken dat het niet goed met Webads zou gaan, al is het natuurlijk altijd de vraag wat zoiets nou echt betekent.. Ik denk wel dat wat Jon hierboven ook zegt wel waar is.. Voor een forum is het nu eenmaal lastig banneren, of je moet speciale CPM’s hanteren voor je forum, of CPC campagnes draaien..

    Ik weet niet of je Adsense niet op een forum mag draaien (ik zou eigenlijk niet weten waarom niet), maar juist vanwege de techniek lijkt Adsense me juist een prima keuze..


    8 juni 2006 om 16:32
    Michel

    Oh en nog even over dat CPM-model, dit zegt natuurlijk helemaal niets over de validiteit van CPM als model. Ik vind het zelfs nog steeds het meest reeele model. Je moet alleen je prijs aanpassen aan de ‘vluchtigheid’ van een pageview. Een site als FOK! en een site als Sugababes.nl bijvoorbeeld (om even in mijn eigen referentie-kader te denken) vragen om twee duidelijk verschillende CPM’s.


    8 juni 2006 om 16:34
    Archos

    Langace: Waarom zou je op een forum geen adsense mogen gebruiken?

    Michel: En hoe wil je precies nagaan welke CPM juist is? CPC blijkt toch het beste te zijn voor beide partijen. Vooral nu het web steeds meer aan het ontzuilen is. Het belang van een associatie met populaire websites wordt steeds minder voor adverteerders.


    8 juni 2006 om 18:36
    Kasper Katje

    Dat CPM het meest reëele model is ben ik niet met je eens Michel. Wat vooral bij onze eigen sites en de jouwe zou moeten meespelen is namelijk o.a. de verhouding ‘nieuwe’ bezoekers en terugkerende leden en de fequency cap die je daar op toepast per periode. Of echt op basis van unieke views. Daarnaast speelt vooral bij CPM ook nog eens de positie een extra grote rol.


    8 juni 2006 om 19:24
    Tjeerd Kooij

    Inderdaad is de exploitatie van Tweakers.net sinds 1 mei, na de overname van Tweakers, in handen van VNU. AdRemedy ons zuster bedrijf verzorgde nog de exploitatie van de advertenties binnen het forum van Tweakers.

    Bezoekers van een forum hebben voornamelijk oog voor de content en als adverteerder weet je van te voren niet hoe deze content eruit komt te zien. Een forum vormt hierom over het algemeen geen aantrekkelijke branding positie voor een adverteerder wanneer deze reguliere uitingen wenst in te zetten. Hierdoor is het CPC model het meest geschikt.

    Naar mate websites meer, vaker en langer bezoekers trekken, worden deze voor adverteerders steeds interessanter. Als er bovendien sprake is van hoogwaardige content binnen een sterk merk, dan willen adverteerders graag hun naam verbinden hieraan.

    Ook zonder Tweakers in ons portfolio lukt het overigens nog zeer goed om deze sterk groeiende markt te out performen, zo slecht gaat het niet met WebAds.


    9 juni 2006 om 04:55
    Emanuel

    @ Tjeerd begrijpelijk dat het slecht met jullie gaat. Als ik naar de site’s kijk die bij jullie zijn aangemeld dan krijg ik spontaan een lachkick. Ik heb me destijds 2 keer bij jullie aangemeld en beide keren zonder geldige reden afgewezen.

    Daarnaast vind ik het een prima stap van Tweakers. Het verdient zeker weten meer dan webads. Ik heb een maand adsense als proef gedraait op Funkybabes/Funkyhunks en ik moet zeggen het liep prima.


    9 juni 2006 om 05:11
    Michel

    Archos: Het vinden van de juiste CPM is ook niet zo makkelijk, en hoewel ik in mijn vorige reactie aangaf dat de kwaliteit van een pageview daarvoor belangrijk is, zijn er natuurlijk nog veel andere factoren waarmee je rekening moet houden, zoals Kasper heel terecht aangeeft. Ik denk niet dat het al dan niet geassocieerd willen worden met een bepaalde populaire website een reden is om te zeggen dat CPC het beste is voor zowel adverteerder als medium.

    Kasper: Met je uitleg ben ik het wel eens (dat bv. de verhouding nieuwe bezoekers en terugkerende leden e.d. een invloed hebben), maar waarom zou dat CPM niet tot het meest reëele model maken? Wat ik bedoel, en dat had ik misschien moeten uitleggen, is dat ik het nog steeds niet reëel vind om advertentieruimte beschikbaar te stellen, daar een campagne op te laten draaien, daarmee een adverteerder een podium te geven om een boodschap te verkondigen, maar niet betaald worden tenzij iemand daadwerkelijk op de uiting klikt?

    De aard van de boodschap en de kwaliteit van de campagne zijn er maar een paar in een hele lijst van factoren die meespelen bij de effectiviteit van een campagne en de CTR. Ik vind niet dat je daar als medium verantwoordelijk voor moet zijn. Kortom, een adverteerder betaalt maar gewoon voor het tonen van zijn boodschap, al is het aan het medium om een eerlijke CPM te rekenen. En dat is natuurlijk niet altijd even makkelijk.


    9 juni 2006 om 07:47
    Daniel Kegel

    In het bericht hierboven wordt een eenvoudige situatie wel behoorlijk uit verband getrokken. Na de overname van Tweakers.net door VNU in maart 2006 is besloten de advertentie-exploitatie per mei 2006 in eigen beheer te gaan doen. Dat is de reden dat Tweakers.net ook niet meer op de Webads-ratecard voorkomt.

    In onze ogen is Adsense op het forum een zeer goed alternatief voor de Adremedy-advertenties op het forum die, zoals in het bericht op onze site ook gezegd, niet altijd even ideaal waren. Dat gaat echter alleen om het forum, de rest van de site werd naar volle tevredenheid met uitstekende resultaten verkocht door Webads. Dat VNU liever de advertenties in eigen beheer is echter ook goed te begrijpen, vandaar het besluit de samenwerking per mei te beëindigen. Tweakers.net en Webads zijn, in tegenstelling tot wat in het bericht wordt geïnsinueerd, in goed overleg uit elkaar gegaan.


    9 juni 2006 om 13:44
    Kasper Katje

    Wat ik bedoel, en dat had ik misschien moeten uitleggen, is dat ik het nog steeds niet reëel vind om advertentieruimte beschikbaar te stellen, daar een campagne op te laten draaien, daarmee een adverteerder een podium te geven om een boodschap te verkondigen, maar niet betaald worden tenzij iemand daadwerkelijk op de uiting klikt?

    Zo bekeken moet ik je daar inderdaad gelijk ingeven en vandaar dat ik ook voorstander ben van combinaties van afrekenmodellen, dus een deel CPM + een deel CPC of CPL. Zo krijg je betaald voor de views die je levert en een extra beloning voor het doorklikken of bestellen.


    9 juni 2006 om 19:36
    Kasper Katje

    Bezoekers van een forum hebben voornamelijk oog voor de content en als adverteerder weet je van te voren niet hoe deze content eruit komt te zien.

    Wat een onzin Tjeerd, alsof men op gewone websites vooral op de banners zitten te wachten en alsof jullie of de adverteerder dagelijks de content van gewone websites controleert. En al naar gelang de doelgroep die een adverteerder wil bereiken kan daar ook op bepaalde fora goed een brandingcampagne op afgestemd worden.


    9 juni 2006 om 19:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief