De KAASmanager van AH

28 mei 2006, 20:48

Hoe bestaat het dat het bedrijf dat de grootste database heeft over mijn eetgedrag, de plank zo misslaat. Mijnheer Kieftenburg, Manager Kaas, waarom vraagt u mij of ik op vet en calorieen let? Zoals u moet weten uit alle inkopen die wij keurig met een bonus-kaart en een daaraan gekoppelde airmiles kaart hebben geregistreerd, vinden wij vet cool!

Met de Hemelvaart eindelijk weer eens tijd gehad om alle DM stukken door te nemen:

Gouden Gids verdwaald

Er lagen welgeteld 12 identieke brieven van de Manager Bestandsbeheer van de Gouden Gids. Mijnheer Hoeksema is duidelijk de kluts kwijt, en dat blijkt nou net een van de dingen te zijn die je niet via de Gouden Gids kunt vinden.

Maar dat is nog niet zo verwonderenswaardig als Albert Heijn’s miskleunen. Op 18 mei stuurden ze ons onderstaande brief. Ons beleg schijnt nog lichter dan light te kunnen. En dat terwijl ik helemaal niet geef om light producten. Voor mij is magere yoghurt nog steeds niet half zo lekker als volle yoghurt. En magere kaas, dat kopen wij niet. Gewogen, en te licht bevonden dus!

De AH mailing van 24 mei begon beter. Een zekere mijnheer Rood begint zijn epistel met: De smaak van een biertje mag dan vertrouwd zijn…. Goh, dacht ik nog. Zou de Manager Bieren wél in de database hebben gekeken? Ik heb inderdaad wel eens een flesje bier gekocht bij Albert Heijn. Helaas kon het wereldnieuws dat hij me wilde vertellen in dit mailpiece niet zo boeien. Bavaria heeft tegenwoordig een flesje met een trekdop. En daar kan ik nu korting op krijgen.

Maar de envelop maakt dit mailpiece alsnog onvergetelijk: De trofee voor de kromste zin van mijn Hemelvaart weekeinde gaat naar Albert Heijn:

Kan uw dorst niet wachten op een flesopener?

Ewald Verhoog (41) is oprichter van het Canicas. Canicas is Spaans voor knikkers en heeft als werkterrein: marketing strategie - marketing tactics - marketing operations en marketing intelligence. Wij helpen onze klanten bij het ontwikkelen en implementeren van de (interactieve) marketing & sales strategie. In Nederland loopt Canicas voorop op het gebied van Persuasion Architecture (Futurenow): basisprincipe is dat de 'gemiddelde' klant niet bestaat. Ieder type klant vraagt om een eigen aanpak, en het internet leent zich hier perfect voor. De meeste klanten maken kennis met Canicas via Canicas Conversie Management ©. CCM helpt klanten om met een beproefde methode, snel de conversie van landingspages en actiewebsites fors te verhogen. Canicas zet een team in van ervaren specialisten op het gebied van webcopy, usability, design, verkooppsychologie en webanalytics om stapsgewijs alle copy- en lay-out aspecten die voor conversie van belang zijn optimaliseren.

Categorie
Tags

18 Reacties

    media

    Briljant en het verbaasd me eerlijk gezegd niets. AH worstelt al vanaf de start met haar bonuskaart. Marketeers hebben geen idee wat ze met al die data kunnen en moeten; data-specialisten kunnen er de meest fantastische dingen mee maar spreken een andere taal dan de marketeers. Kortom, AH zit al jaren op goud en komt niet veel verder dan dit soort gestuntel.


    29 mei 2006 om 03:40
    Jorn

    Dit komt heel bekend voor. Ik ontvang ook met enige regelmaat mailings van AH. Ik dacht ook altijd, heel leuk zo’n persoonlijke mailing, maar nog nooit paste het bij mijn wensen.

    Afgelopen vrijdag werd ik gebeld door KPN. Ik heb een Hi 20 abonnement en de callcentermedewerker bood mij een tweede aansluiting aan. Heel leuk, maar wat moet ik er mee? Ik vroeg ook waarom mij dat aangeboden werd, “tja we hebben gewoon die aanbieding en meer kan ik u ook niet vertellen”. Dan denk ik ook: gebruik je klantenbestand KPN, ik ben student, bel voor 25 euro per maand, heb geen baan of bedrijf waarvoor een tweede aansluiting handig is. Wat moet ik met twee nummers en twee telefoons, het is toch veel handiger om op één nummer bereikbaar te zijn? “Ja meneer, daar geef ik u helemaal gelijk in” en daarmee eindigde het gesprek. Overigens wenste de medewerker me nog een prettige avond en wenste ik hem op mijn beurt veel succes met het bellen van de verkeerd geselecteerde klanten.


    29 mei 2006 om 05:13
    venturo

    Albert Heijn haalt op dit moment uitluitend generieke marketingdata uit de verkoopprocessen. Dat persoonlijke zit er aan te komen via de mobiele telefoon. Narrow casting optima forma….


    29 mei 2006 om 07:03
    Rob van der Lingen

    Dan wordt het tijd dat men bij AH aan job-rotation gaat doen. De Marketeers gaan sql krassen en de Data-analisten gaan Marketing bedrijven. Zal voor iedereen even wennen zijn, maar op termijn zal dit moeten werken. Een andere oplossing zou zijn om de Data-analisten bij Marketing te zetten, zodat ze elkaars taal wel leren.

    Ik heb jaren op de Database van Airmiles, ABN AMRO en FBTO gezeten, dus ik weet uit ervaring dat er een Goudmijn beschikbaar is.


    29 mei 2006 om 07:04
    venturo

    Allemaal prachtig maar laten we vaststellendat Albert Heijn het nog steeds zéér goed doet. Personalisering van klantendat is een delicaat onderwerp en AH gaat daar zorgvuldig mee om. Ik heb overigens niet de indruk dat de +/- bezoeker van MF representatief is voor de beleving van een AH klant.


    29 mei 2006 om 07:28
    ErwinVanLun

    Ik ben het oneens met de stelling dat AH niets met de gegevens doet. Maar AH is wel ernstig beperkt door allerlei (achterhaalde ) privacy wetgeving. Daar zouden marketeers zich niet door moeten laten beperken en gewoon aan individuele consumenten vragen wat ze willen en hun vertrouwen niet schaden door gegevens aan derden te verstrekken.

    Op Albert.NL is mijn Airmilisnummer en Bonuskaartnr gekoppeld. Dat is handig zodat ik dat niet elke keer hoef in te voeren. Toen ik eens uitgebreid inkocht voor een feestje kocht ik bier, borrelhapjes en bekertjes. Bij het uitchecken kwam Albert met ‘Wist u dat Hoegaarden Wit bier en Duyvis borrelnootjes in de aanbieding zijn?’. Goed idee van Albert, die heb ik er meteen bijkgeklikt.

    Ik zou het handig vinden als AH ook mijn offline inkopen (bij Gall & Gall, ETOS en vooral AH) inzichtelijk maakt. Op basis daarvan kunnen ze mij gaan adviseren: een nieuw smaak bier, een nieuw soort sandwichspread, een nieuw soort drop. Of een aanbieding van iets dat ik toch al vaak koop. Of de eerste keer iets gratis onder de voorwaarden dat ik er een review over schrijf (niet op marketing facts maar op Albert.NL). En dat Albert Heijn deze informatie altijd voor me beschikbaar heeft. Online en Offline. Volgens mij een kwestie van tijd. Ze hebben net de supermarktoorlog overleefd. Nu is het tijd voor dit soort dingen.


    29 mei 2006 om 14:56
    venturo

    Inderdaad Erwin, beperkingen die in deze nogal makkelijk over het hoofd gezien worden. Wat de komende jaren sterk zal verbeteren omdat het model (van internet naar mobiel) ingrijpend zal veranderen. Albert Heijn zal alleen nog maar relevante (deels persoonlijk) informatie aanbieden als de ontvanger daarvoor het juiste motief heeft. De mobiel kan naast via internet op maat gemaakte boodschappen lijstjes, zelfs persoonlijke aanbiedingen, digitale coupons en overzichten van de bonusstand etc. aanbieden. En dan zit er nog een betaalsysteem aan te komen voor de mobiel. De zegeningen zijn geteld ‘first things first’.


    29 mei 2006 om 16:18
    ErwinVanLun

    @Albert. En dan nog een stapje verder (je kent mijn verhaal wel): dan roepen we vanuit de keuken: Albert! Dan verschijnt Albert als visueel karakter op de keukencomputer. ‘Hi Marco, hoe kan ik je helpen'(ff niet Albert als voorbeeld genomen, zou erg verwarren in dit geval!! :–) ‘De koffiefilterzakjes zijn bijna op’. ‘Ok’, zegt Albert dan, ‘ik zet het op het lijstje’. Dat lijstje heb je dan beschikbaar op je mobiel, op het display van het karretje of als je je boodschappen ‘online’ invoert. Maar dat duurt nog wel even…


    29 mei 2006 om 19:38
    amsterdamant

    @Erwin,

    De hel, dat zijn de marketeers.

    Mij lijkt het een treurig stemmende wereld waar ik 24/7 thuis, op straat, in winkels, waar dan ook, wordt aangesproken op mijn – op basis van mijn persoonskenmerken en mijn gedrag binnen bepaalde contexten- door marketeers gepercipieerde behoeften. Ik heb geloof ik liever dat ze er met zijn allen flink naast blijven zitten. Hoewel ik horendol kan worden van de overenthousiaste omroeper van de HEMA in de Kalvertoren als hij mij daags na een wedstrijd de oranjegezinde tompoezen door de strot wil duwen is het scenario dat hij mij persoonlijk toefluistert werkelijk hemeltergend. & Ik wil ook geen anti-PMS medicijn aangeboden te krijgen als ik rond die tijd van de maand al dan niet sjacherijnig bij de drogist binnenloop.

    Vertel mij uw boodschappen en ik weet wie u bent. Ik geloof daar niet in. We hebben lang niet allemaal een consequente, consistente voorkeur, of willen daar in ieder geval niet altijd op aangesproken worden. Dus als het dan al moet, dan graag fuzzy logic toevoegen.

    Het concept van de gepersonaliseerde publieke ruimt boeit mij wel erg. Iedereen zijn eigen experience in dezelfde omgeving. Naast commerciele boodschappen gaat ook andere content al dan niet betaald aan ons aangeboden worden. Een virtuele VIP-room? Geeft ook weer veel vragen over in- en uitsluiting en hoe we daar als gemeenschap in de publieke ruimte mee om willen gaan.

    Sorry, het is laat en raakt off topic. Welterusten.


    29 mei 2006 om 20:42
    ErwinVanLun

    @Ant on a mission (wat is je echte naam?):

    Dit is leuk: “Geeft ook weer veel vragen over in- en uitsluiting en hoe we daar als gemeenschap in de publieke ruimte mee om willen gaan.” Ben ik een column over aan het voorbereiden. Zou nog meer off-topic worden. Wordt dus (elders) vervolgd.


    30 mei 2006 om 05:00
    Gijsbregt

    Tijdens valentijn kreeg ik van AH en DE een mooi doosje thuis met de 3 nieuwe smaken pyramidethee van PickWick. Leek net of er echt iemand om me gaf. Ik ben een grote theefan en deze actie was volkomen raak. Te meer daar ik net 4 maanden verhuisd was en aan geen enkel AH-initiatief (bonus noch airmiles) gemeld had dat ik verhuisd was.


    30 mei 2006 om 05:30
    ErwinVanLun

    @Gijsbregt: dat is idd bijzonder. Zou AH de datakwaliteit ophoog halen met derde partijen?

    Niet per ongeluk AirMiles aangevinkt op je TPG verhuisservice?


    30 mei 2006 om 05:50
    venturo

    Ant on mission… laat je dat nou gewoon uit kunnen zetten 🙂 Overigens het door mij omschreven proces is een model wat je als consument zelf controleert, daar zit de kracht. Niet de platitude die heirvoor geschets wordt maar een uitlsuitend op vraag anticiperende helpfunctie afgestemd op jouw al dan niet tijdelijk motief.


    30 mei 2006 om 07:50
    Gijsbregt

    @ erwin

    Ik denk dat ze met derde partijen samenwerken (cendris misschien?). Airmiles staat op naam van mijn moeder, waar ik al 8 jaar niet meer woon 😉


    30 mei 2006 om 08:23
    amsterdamant

    @ erwin,

    Antoinette is de naam, aangenaam. Als je klikt op ant kom je uit bij mijn OpenBC profiel.

    Stuur je mijn tzt je column? antoinette@virtueelplatform.nl


    30 mei 2006 om 11:26
    roy s.

    Misschien heeft AH interesse om een prototype te testen, dat recent door ons is ontwikkeld. Zoals albert ook zegt…narrowcasting optima forma.


    1 juni 2006 om 10:27
    doingbusiness.nl

    Vandaag zie ik toevalig op de starpagina van ah de mogelijkheid om je bonus kaartnummer in te voeren.

    Vervolgens zie jij (bijna?) alle boodschappen die je laatste tijd off-line in winkel hebt gekocht om het vervolgens on-line te bestellen.

    Leuk!


    1 juni 2006 om 10:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!