HP adverteert in RSS feeds

4 mei 2006, 03:30

Hyped:

(…) HP adverteert sinds kort in de RSS feeds van Computable, PCM en Computer idee. Er is goed nagedacht over de tekst, want elke feed heeft een verschillende advertentie. De advertenties staan “vast” bovenaan in de feeds van genoemde websites. Het schijnt zo te zijn dat RSS advertenties goed werken, maar wel bij sommige gebruikers irritaties oproepen. (…)

Ik zie inderdaad VNU (met o.a. Emerce) maar ook Kluwer (met Adformatie) experimenteren. Nog steeds heel beperkt en helaas nog steeds geen openbare ervaringscijfers. Wil iemand zijn of haar ervaringen delen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

19 Reacties

    Karel Kolb | Feeder

    Dit is wel een beetje belegen nieuws. Zoals je al opmerkt Marco is Emerce al geruime tijd de host voor HP rss advertenties. En over die ervaringscijfers: ik bereid momenteel een stuk voor over de eerste ervaringen van adverteerders op Feeder.nl. Adverteren in een RSS-Umfeld dus, niet in feeds. Nog even geduld aub. 🙂


    4 mei 2006 om 04:53
    media

    Dit stukje was ook vooral bedoeld om mensen zoals jou te stimuleren om eens naar buiten te komen met ervaringscijfers. Er gebeurt wat mij betreft veel te weinig op dit gebied!


    4 mei 2006 om 05:04
    Karel Kolb | Feeder

    Lullige is dat ik zelf nog weinig meet dus afhankelijk ben van de cijfers die adverteerders mij willen verstrekken. Maar ik pak de handschoen zeker op Marco, ga in het beloofde stuk zelfs nog een leuke impuls geven aan RSS-adverteren, exclusief voor MF-leden. Meteen een soort ledenwerfactie dus. Ben je nu niet meer boos? 🙂


    4 mei 2006 om 05:11
    media

    Haha, ik ben niet boos; ik zag het stukje van Jeroen gisteren op Hyeped voorbij komen en dacht, ach ik ga eens kijken of ik wat mensen kan wakker schudden 😉


    4 mei 2006 om 05:13
    Stonehead

    Tweakers heeft ook al sinds tijden sporadisch advertenties in hun feed.

    Overigens, wie is die ‘Jeroen’ van Hyped eigenlijk, wie zit er achter die site? Geen reacties, geen colofon, een hoop leukbedoelde kul, veel opdeborstklopperij, die hele site bulkt van het amateurisme. Anderzijds hebben ze wél aardige scoops soms.


    4 mei 2006 om 05:49
    Jelmer Voogel

    Rss advertenties in de VNU feeds is een project wat ik tijdens mijn stage bij VNU heb opgezet nadat er al voorzichtig mee was geëxperimenteerd. Samen met de technische afdeling van VNU en DQ&A hebben we gezocht naar methoden om advertenties dynamisch in de feed te zetten. Omdat alle rss feeds van VNU om de paar minuten worden gecached en javascript niet wordt ondersteund door readers werkte veel pogingen niet goed.

    Uiteindelijke maken we nu (tijdelijk) gebruik van bestaande tools, die normaal voor e-mail nieuwsbrieven advertorials worden gebruikt, om de ads in de feeds te plaatsen. In de nabije toekomst stappen we over op Feedburner omdat daar meer mogelijkheden zijn om dynamische ads te plaatsen.

    Echte resultaten kan ik je niet geven maar adverteerders zijn bijzonder tevreden over de resultaten (hoge ctr en goede leads).

    HP is overigens niet de eerste, die eer gaat naar getronics en delta lloyd.


    4 mei 2006 om 05:53
    mark de kock

    Onze ervaringen zijn niet denderend. Daar waar we hebben geadverteerd vorig jaar werden er weinig feeds gegenereerd en in verhouding nog minder clicks. Betekent niet dat we het niet meer gaan doen maar enige rijping is nog wel op zn plaats (IE7, VISTA Outlook 13 helpen daar mogelijk bij) Nu instappen betekent ervaring opdoen. Maar dat alles heb ik eerder al geschreven op mijn site nav onze ‘ RSS dag’


    4 mei 2006 om 09:50
    Jelmer Voogel

    @Mark: waar hadden jullie geadverteerd?


    4 mei 2006 om 11:02
    Jurjen

    Mijn eerste ervaringen zijn ook nog niet denderend, maar daarbij moet ik opmerken dat ik nog maar heel kleinschalig wat geprobeerd heb.

    Ik zie liever een kleine meeting/seminar om de ervaringen te delen met andere rss adverteerders, en cases aan te halen, om ervan te leren.

    Kunnen we zoiets opzetten, is er animo voor hier onder de mensen?


    4 mei 2006 om 18:26
    finzend

    Alle advertenties die hier als voorbeeld voorbij komen zijn inline ads toch?

    Ik vraag me af waarom er niets gebeurt met standalone RSS ads, die schijnen veel beter te performen… of wordt het al ergens gebruikt?


    4 mei 2006 om 18:30
    Jelmer Voogel

    @Zesse: alle voorbeelden tot nu toe zijn standalone. Binnekort gaan we naar inline ivm de beperkingen van feedburner.


    4 mei 2006 om 18:33
    finzend

    @Jelmer: ok, ik zie het (had ook gewoon even kunnen kijken;) Maar waarom ga je naar inline?

    @Jurjen: Standalone ads zijn aparte feed-items, inline ads zijn ads binnen een feed-item.


    4 mei 2006 om 18:37
    Jurjen

    Oftewel, ik adverteer nu standalone.

    Lijkt me wel interessant om de verschillen te meten.


    4 mei 2006 om 18:39
    media

    @Jurjen: we hebben enkele maanden geleden een expertmeeting gehouden met een 8-tal mensen die aktief bezig zijn met RSS en RSS-marketing (dit is ook de meeting waar Mark de Kock van Delta Lloyd hierboven aan refereert). In deze meeting hebben we de stand van zaken besproken waaronder adverteren via RSS. De afspraak is dat we medio september een vervolgmeeting houden. Ik zal dat tzt hier op Marketingfacts aankondigen en mocht je geinteresseerd zijn dan ben je van harte welkom.


    4 mei 2006 om 18:55
    Jurjen

    Ik ben van de partij 🙂


    4 mei 2006 om 19:03
    Jurjen

    @Mark, bedankt heb hem doorgenomen.

    Mocht er al een maillist zijn waar de uitnodiging voor september heen gaat, zou ik me daar graag bijvoegen.


    6 mei 2006 om 10:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief