20 beroepen die over 20 jaar niet meer bestaan

17 november 2016, 14:00

De industriële revolutie en verdere technologische ontwikkeling hebben veel welvaart gebracht. Tegelijkertijd waren veel mensen en beroepsgroepen er slachtoffer van. Zo werden melkmannen het slachtoffer van de koelkast, schillenboeren van de vrachtwagens en lantaarnopstekers van het elektriciteitsnetwerk. Nu zijn er de blockchain, mobiel internet, internet of Things, 3D-printers, kunstmatige intelligentie en robots – om er maar een paar te noemen. Al deze inventies gaan branches en beroepsgroepen op hun kop zetten. Daarom hierbij mijn voorspelling van 20 beroepsgroepen die over 20 jaar niet of nauwelijks meer zullen bestaan. Goed nieuws voor Rotterdamse Telegraaf-lezers, misschien minder goed nieuws voor jou als marketeer.

1. Vrachtwagenchauffeurs

Dankzij kunstmatige intelligentie kunnen vrachtwagens straks in colonnes achter elkaar rijden. Ze kunnen zelf sturen, gassen, remmen en steeds beter ethische afwegingen maken. Bovendien kijkt software niet stiekem op z’n telefoon tijdens het rijden, wordt het niet moe en hoeft het zich niet te haasten voor het avondeten. Dit kan dus niet alleen goedkoper, maar ook veel veiliger worden.

2. Hypotheekadviseurs

Advies over een hypotheek of andere soort lening kan prima gegeven worden met behulp van kunstmatige intelligentie. De wetgeving en regels liggen immers vast. Voer je wensen in en het perfecte advies zal er direct uitrollen. Scheelt zomaar 1.500 euro voor een huizenkoper.

3. Notarissen en accountants

Dankzij de blockchaintechnologie kan straks elke transactie gedecentraliseerd worden vastgelegd. De Ethereum-blockchain toont aan dat ook ‘slimme’ afspraken te maken zijn: maak alleen het geld over als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Notarissen en accounts zullen hierdoor overbodig worden. Scheelt ook weer een heleboel geld bij het kopen van een huis.

4. CV-ketelingenieurs

De Groningse gaskraan wordt steeds verder dichtgedraaid en in nieuwe huizen wordt zelden nog een gasleiding aangelegd. Het is een kwestie van tijd voordat we met z’n allen overgaan op warmtepompen, zonnepanelen en andere vormen van duurzame energie. Zijn we ook niet meer afhankelijk van Poetin en Saudi-Arabië.

5. Verpleegsters

Echt verdwijnen zullen zusters niet, maar het overgrote deel van de verzorging van onze ouderen kan worden opgevangen door robots. Voor ouderen is dit waarschijnlijk zelfs fijner; het voelt een stuk minder vernederend aan wanneer een robot je helpt opstaan van het toilet of je kousen uittrekt, dan wanneer een mens dit doet.

Mens-tot-mens interacties blijven natuurlijk wel erg fijn, waardoor zusters vooral ingezet kunnen worden voor het sociale aspect van de verzorging. Iedereen die weleens in een verzorgingstehuis is geweest, zal hier enorm blij mee zijn.

6. Uitsmijters

Geen discriminatie meer aan de deur; geen agressief gebedel om een fooi achteraf, maar snel en meedogenloos uit de kroeg verwijderd worden door sterke, door de barman bediende drones in het geval van twee vechtende dronkenlappen. Klinkt goed, toch?

7. Telemarketeers

Nu al werken telemarketeers met vooraf opgestelde scripts. Telefonisch producten verkopen kan daarom straks minstens net zo goed worden gedaan door slimme softwareprogramma’s. Overige salesberoepen zullen wel belangrijker kunnen worden. Immers: in een land van robots zijn mensen schaars. En schaarste verhoogt waarde.

8. Chinese havenarbeiders

3D-printing wordt steeds goedkoper. De lonen in China stijgen en fabricage aldaar wordt dus duurder. Kortom: het gaat steeds meer lonen om de productie van goederen weer naar ons eigen land te halen.

9. Brugwachters

Dankzij het Internet of Things kunnen boten binnenkort draadloos communiceren met bruggen. Hierdoor weten deze bruggen dat er boten liggen te wachten, en kunnen zij zichzelf openen en sluiten wanneer dit het beste uitkomt – ook rekening houdend met het aantal passerende auto’s dat op dat moment gemeten wordt.

10. Taxichauffeurs

De ondergang van taxichauffeurs kan uit meerdere hoeken komen. Ten eerste de deeleconomie: diensten als Uber laten mensen hun auto’s delen met anderen, voor veel lagere kosten dan een taxichauffeur – van wie ook het uur dat hij gewacht heeft op een klant betaald moet worden. Daarnaast kunnen, net zoals bij de vrachtwagens, auto’s met kunstmatige intelligente de mens steeds beter, slimmer en veiliger vervoeren.

11. Economen

Zelden voorspellen economen de economie correct. Geen enkele voorzag de grootste financiële crisis van de afgelopen tachtig jaar. Met geautomatiseerde dataverzameling kan kunstmatige intelligentie deze voorspellingen sowieso niet slechter doen.

12. Vertalers

Google Translaten en soortgelijke diensten worden steeds beter. Over twintig jaar zullen naar verwachting alle online vertaaldiensten van een dermate hoog niveau zijn, dat officiële vertalers grotendeels overbodig zullen worden.

13. Verslaggevers

Het zal niet lang meer duren of software zal aan de hand van data het verloop van een voetbalwedstrijd kunnen navertellen. Voor Rotterdamse Telegraaf-lezers misschien wel zo fijn: objectiviteit wordt zo gegarandeerd. Als kranten tegen die tijd nog bestaan natuurlijk.

14. Beurshandelaren

De mens kan nooit zo snel handelen als een kunstmatige handelaar. De beurshandel gebeurt nu al op grote schaal geautomatiseerd. Het is een kwestie van tijd voordat dit aandeel naar bijna 100 procent zal stijgen.

15. Advertentieverkopers

Google toont met AdWords aan dat verkopers van advertenties niet meer nodig zijn. Papieren kranten en tijdschriften zullen steeds minder verkocht worden en advertenties hierin dus ook steeds minder populair.

16. Radio-dj’s

Digitale radio neemt steeds meer de functie van de ‘ouderwetse’ radio over. Muziek gebaseerd op jouw voorkeuren uit het verleden en advertenties op basis van jouw overige gedrag. Mocht je toch nog naar nieuws willen luisteren, kun je altijd nog podcasts opzetten. Heeft die Giel Beelen op tijd gezien.

17. Belastinginspecteurs en andere ambtenaren

Dankzij de blockchain kunnen kadasters worden vastgelegd; vergunningen worden vergeven en uitbetaalde uitkeringen worden vastgelegd en ingezien. Dit zal heel veel werk van ambtenaren overbodig maken.

18. Voetbaltrainers

Gebruik data van partijen zoals Opta, verzamel oefeningen op YouTube en laat kunstmatige intelligentie bepalen wat goed gaat. En laat tegelijk perfect je techniek analyseren. Robots schieten eindeloos ballen naar je op de gewenste snelheid, hoogte en moeilijkheid. Nou alleen nog de Pep-talk.

19. DTP’ers

Dankzij eindeloze a/b-tests leert de software zelf de best presterende advertenties ontwerpen en maken. Nooit meer discussies over huisstijl versus boodschap.

20. Marketeers

Ja, jij ook. Eén keer een zelflerend marketing-automationprogramma opzetten en gaan met die banaan. De techneuten en directeur voegen af en toe zelf een nieuw product in en de software doet de rest. Automatisch gegenereerde teksten, omnichannel, volgens huisstijl, zonder spelfouten en nooit meer “maar we hebben zo veel te vertellen!”…

En verder

En dan hebben we het nog niet eens over de beroepsgroepen die sterk zullen veranderen, omdat hun functie van kennishouder vermindert of verandert. Dankzij het internet kunnen consumenten zichzelf immers vooraf veel sneller en beter informeren dan voorheen het geval was. Installateurs en architecten bijvoorbeeld, zullen zich aan moeten passen aan de nieuwe tijd.

Hoewel dit lijstje voor veel mensen reden is tot het uitroepen van blinde paniek en het spreken van schande, ben ik van mening dat dit niet nodig is. We zullen ons simpelweg aan moeten passen aan de nieuwe werkelijkheid. Minder administratieve en repetitieve beroepen en een grotere focus op creatieve en sociale vaardigheden. Minder ambachten, meer inzichten.

Tevens zullen er, zoals altijd, nieuwe beroepsgroepen ontstaan. Immers: wie programmeert de robots? Wie ontwerpt de nieuwe printers? Wie 3D-print onze producten? En wie maakt de nieuwe apps? De mens houdt meer vrije tijd over en wil dus wellicht vaker naar een pretpark. Wie gaan hier werken?

Laten we niet bang zijn, maar de toekomst omarmen!

Nick Winkelman
Online marketeer bij Itho Daalderop

Online marketeer bij Itho Daalderop. Digitalisering. Online marketing. Verduurzaming. MSc marketing, BSc Economie & Bedrijfseconomie. RotterdammerT.

Categorie

28 Reacties

    Joseph K.

    Geachte schrijver,

    Ik ben van mening dat uw artikel een bijzonder triest beeld schept over de toekomst, waarbij ik het overigens niet kan nalaten om op te merken moet dat het verdacht veel weg heeft van een sensatiebelust, simpel, en slecht doordacht Science Fiction filmscript….

    Ik betreur de algehele simpelheid die u in dit artikel tentoonspreid.

    Om in uw Science Fiction termen te spreken zodat u mij begrijpt, alsmede om het voorgaande te benadrukken, wil ik het volgende kwijt nog even kwijt…

    Mocht u onverhoopt en tegen alle natuurwetten in toch tegelijk krijgen dan troost ik mij met de geruststellende gedachte dat (wellicht) ook u door intelligente robot vervangen zult worden….

    Met vriendelijke doch twijfelachtige groet aan uzelf en bovenal uw redacteur,

    Joseph K.


    17 november 2016 om 20:02
    bramkoster

    @Joseph: namens die redacteur: jij ook een mooie avond! En misschien moet je het artikel nog even een keer goed lezen, dan zie je dat het eigenlijk een optimistisch stuk is.


    17 november 2016 om 20:40
    Roy

    Het feit dat aan het einde van het artikel wordt aangegeven – de toekomst te omarmen, er nieuwe banen zullen ontstaan en de subjectieve stelling dat zichzelf herhalende (alsof dat een slecht ding is) zullen plaatsmaken voor creatieve/sociale banen – maakt dit artikel niet positief. De tijdstermijn die aangegeven wordt is te kort om te veranderen. Vele van de genoemde beroepen zijn door gegeven van vader naar zoon of bijvoorbeeld van een niveau waarbij vervangend werk waarbij nieuwe scholing komt kijken niet mogelijk/wenselijk.

    Daarnaast wordt in dit artikel geen diepgang gezocht naar de invloeden die het heeft nog zie ik ergens de feiten te lezen waar de redacteur zijn uitspraken zeker qua tijd op baseert.

    Ik vind de reactie van de eindredacteur op dit artikel dan ook gebaseerd op het niet hebben van de juiste inlevingsvermogen.

    Met vr. Gr.

    Roy


    18 november 2016 om 04:36
    bramkoster

    @Roy: dat komt *bliep* omdat de eindredacteur inmiddels *bliep* is vervangen door een AI-bot. Empathie komt in de *bliep* eerstvolgende software-update.

    Zonder gekheid: je neemt het stuk misschien iets te serieus. Het is niet bedoeld als absolute waarheid, maar als indicatie van wat er mogelijk gaat gebeuren. En natuurlijk is dat lullig voor hen die eronder lijden – en misschien behoor ik daar zelf ook wel toe – maar de ontwikkeling lijkt momenteel onontkoombaar.


    18 november 2016 om 07:41
    Bart houkes

    Als je realistisch bent zullen over 20 jaar de laatste verkeerslichten verdwijnen. Auto’s rijden vanzelf en maken geen fouten. 99% minder doden in het verkeer… dus geen verzekering meer nodig. Het CBR kan opzouten.. scheelt weer 4000 per rijbewijs. Flitspalen en camera boven de weg verdwijnen. Busbanen zijn niet nodig. Filemeldingen bestaan niet meer. Helaas worden oorlogen steeds grimmiger met Drones en gaat de wereld ten onder aan geweld… totdat Hij terugkomt. Amen


    18 november 2016 om 11:44
    U. van der M.

    Ik vind het dit een matig artikel wat ik niet gewend ben hier tegen te komen. Ik had gehoopt op een goed onderbouwt artikel over banen die verdwijnen. Dit is meer Telegraaf- dan Marketingfacts -waardig.

    Back to the topic: ik vind de geld gerelateerde zaken zoals een hypotheek adviseur best een interessante en voor mij nieuwe gedachte, want het heeft inderdaad voor 99% te maken met feiten/cijfers. Interessant!


    18 november 2016 om 13:32
    bramkoster

    @U. van der M.: Ben blij dat je zelfs uit een in jouw ogen matig en Marketingfacts-onwaardig artikel nog iets interessants hebt weten te halen. Benieuwd hoeveel interessants Marketingfacts-waardige artikelen je dan opleveren!


    18 november 2016 om 14:10
    Ralph

    Veel van de verdwijnende beroepen zijn gebaseerd op het maken van beslissingen n.a.l.v. data. Wellicht is het mijn onwetendheid maar als ik kijk naar mijn persoonlijke ervaringen is het interpreteren van data essentieel voor het nemen van (juiste) beslissingen. Onlangs werkzaam geweest op de marketingafdeling binnen een grote internationale corporate omgeving. 3 grote datasets pretendeerde DE waarheid met allen een zéér verschillende uitkomst. Welke volg je? Of neem je een gemiddelde en creëer je een 4e waarheid?

    Data is mijn inziens een ’tool’ en geen ‘doel’ en vraag mij af of de noodzaak van een emotie of onderbuik gevoel daadwerkelijk zal verdwijnen. Emotie lijkt mij een té belangrijke factor in het nemen van succesvolle beslissingen.

    Het label ‘emotie’ wordt gestaafd door de reacties op dit mooie stuk ‘data’ en het rendement ligt doorgaans binnen de verassing.


    18 november 2016 om 16:23
    Gust Dierckxsens

    Of dit artikel ‘overdreven, triestig, waarheidsgetrouw, optimistisch’ of iets anders is, bepaal je natuurlijk voor jezelf.

    Wat wel zo is: Er zijn een aantal tendensen merkbaar. Nog niet zolang geleden moest je dit soort artikels lezen in een magazine en reageren per post. Moest je nog opstaan uit je zetel om de TV te veranderen van kanaal. Dus ja er zullen zeker beroepen verdwijnen op lange termijn. Maar ik kijk vooral uit naar de mooie voorbeelden die Nick geeft als ze in de ’toekomst’ realiteit worden.


    21 november 2016 om 08:43
    Alfred Knorr

    Prima prikkelend verhaal. Wat vroeger in 100 jaar tijd gebeurde, gebeurt nu in 5 tot 10 jaar. Lees de verhalen van Adjiedj Bakas en vooral ook die van de Gebroeders Das die ver hun tijd vooruit waren en de zelf rijdende en vliegende auto al voorspelden. Implementeren van veranderingen is een voortdurend proces.Fantastisch toch. De wereld zal er niet volmaakt van worden maar wel een stukje beter. Dat hoop ik!


    21 november 2016 om 15:17
    Michel

    Verpleegster/zuster? Verpleegkundigen van het mannelijk geslacht blijven wel?


    21 november 2016 om 17:06
    Guus

    Hier en daar wellicht wat kort door de bocht, maar dit stuk is zeker een interessante en prikkelende visie op de toekomst.


    22 november 2016 om 09:07
    Alex Matatula

    De technologische ontwikkelingen leiden reeds jaren tot veranderingen in het werkveld. Dat het nu sneller gaat is wat mij betreft alleen maar positief. Dit houdt in dat we meer tijd overhouden voor andere dingen dan werken, bijvoorbeeld (zelf)ontwikkeling op sociaal vlak. Een interessant voorbeeld vind ik Zweden, zij hebben onlangs de fulltime werkweek aangepast naar 30 uur per week, tegen hetzelfde salaris. De winst/besparing (in zowel geld als tijd) wordt hiermee gelijkwaardig verdeeld. Hierdoor zullen mensen (naar mijn verwachting) een gelukkiger en gezonder leven leiden, met minder stress en meer vrije tijd. Positief toch?

    De uitdaging voor ons, zit ‘m met name in het loslaten van oude patronen (met bijbehorende zekerheden) en het veranderen van onze mentaliteit. Een mentaliteit waarin we vertrouwen op hetgeen wat we reeds hebben ontwikkeld en we meer risico’s durven te nemen in een immer (snel) veranderde tijd.

    Verder denk ik dat we onze focus moeten verschuiven naar een aantal grotere uitdagingen, bijvoorbeeld de verduurzaming van onze leefomgeving(en). Met meer vrije tijd, creativiteit en kennis zijn we volgens mij prima in staat deze uitdaging aan te gaan.

    Ik heb er in ieder geval zin in!


    23 november 2016 om 03:52
    Gustavo Woltmann

    Of vrachtwagenchauffeurs zomaar zullen verdwijnen weet ik niet, dat notarissen eruit gaan is minder erg (persoonlijk niet echt goede ervaringen met hen, sorry voor de notarissen onder jullie 🙂 )

    Het klinkt natuurlijk allemaal heel erg futuristisch en wat er echt van aan is, zal de toekomst moeten uitwijzen.


    24 november 2016 om 13:00
    Ad Bonis

    Als accountant vind ik het natuurlijk interessant om een artikel te lezen waarin wordt gezegd dat mijn beroepsgroep zal verdwijnen. De vraag is hoe de schrijver van het artikel de accountant ziet: als iemand die slechts het papierwerk voor de ondernemer regelt? In dat geval ben ik het met hem eens. Hoewel ik de onderbouwing een beetje mis…

    Maar een accountant kan wel meer zijn dan een administrateur. Mijn eigen aanpak bijvoorbeeld is een die uitgaat van een duurzame relatie: ik fungeer graag als klankbord voor de ondernemer. De coachende accountant! En laat er daar nou veel vraag naar zijn. Ik bedoel daarmee te zeggen dat het ook aan genoemde beroepen is om zichzelf te ontwikkelen/uit te breiden zodat zij WEL voldoende menselijke waarde toevoegen om niet weggeautomatiseerd te woorden.


    25 november 2016 om 10:52
    Sarah

    Voordat ik het over de inhoud ga hebben: de type- en spelfouten leidden een beetje af.

    Bij de inhoud miste ik een beetje diepgang inderdaad, maar over het algemeen vond ik het niet slecht. Of de 20 jaar een tijdsbestek is waarin dit allemaal daadwerkelijk kan gebeuren moeten we maar afwachten. Veranderingen op zo’n niveau zijn heel moeilijk door te voeren. Kijk ook maar naar het falende schoolsysteem. Het werkt al ruim 20 jaar niet goed meer, maar veranderen ho maar. Want: hoe gaan we het dan doen? Het is allemaal nog niet zo makkelijk.


    25 november 2016 om 14:31
    bramkoster

    @Sarah: over 20 jaar is mijn rol als redacteur ook overgenomen, dus dan heb je ook geen last meer van die type- en spelfouten.

    Tot die tijd mag je ze ook gewoon melden, pas ik het alsnog aan. 🙂


    25 november 2016 om 16:33
    Danny

    Toevallig enkele weken geleden een soortgelijk artikel tegengekomen. Blijft natuurlijk interessant om te speculeren over het wel of niet verdwijnen van algehele beroepsgroepen + er zijn veel mensen die zich aangesproken voelen wat de relevantie van het artikel ten goede komt. Helaas ontbreekt het hier en daar toch echt aan een goede onderbouwing en lijkt het veelal koffiedik kijken.

    Wat zijn de reacties onder dit artikel uit naam van Marketingfacts trouwens onprofessioneel/kinderachtig geschreven zeg. Helemaal als je je bedenkt dat we het hier notabene over een Marketingblog hebben. Niet inhoudelijk op reacties/kritiek ingaan maar het simpelweg op de persoon spelen, bijzonder..


    26 november 2016 om 08:14
    bramkoster

    @Danny: dat roept natuurlijk om een inhoudelijke reactie. En die is dat je de tong in de wang bij mijn reacties niet lijkt te herkennen – net als veel mensen dat niet lijken te doen bij het artikel.

    En natuurlijk ontbreekt er in zo’n stuk altijd enige onderbouwing, die is immers vaak pas achteraf mogelijk.

    Oh, en even heel serieus: ik heb in geen enkele reactie hierboven op de persoon gespeeld. En dat doe ik nooit. Lees nog even terug hierboven ajb. Mijn reacties zijn in jouw ogen misschien niet serieus genoeg, dat geloof ik heel graag. En dat is prima. Maar dat komt dus voort uit het feit dat veel reageerders het artikel wat serieuzer nemen dan bedoeld.


    26 november 2016 om 19:28
    Hans

    Gelukkig is dit artikel vol moet bullshit.

    – Vrachtautochauffeur.

    Deze blijft vanwege de aansprakelijkheid, robots zijn wel handig, maar wie stel je aansprakelijk als het mis gaat. Als automatisch rijden zo goed was, dan waren treinen ook al veel populairder, aangezien rails een goed voorbeeld is van automatisch sturen/rijden.

    – Hypotheekadviseurs

    Er blijven altijd mensen die financieel advies geven, en dus ook voor leningen. Er bestaan allang tools online die advies geven, en nog praten mensen liever met iemand die er ECHT verstand van heeft.

    En zo kan je dit hele artikel aanvallen met terechte feiten.

    Ik had liever een artikel gezien die daadwerkelijk bewezen zijn waarvan je beroepen ziet die elk jaar minder nodig heeft.

    Bijv. in 1900 waren er xx% kleermakers, en nu zijn er xx% over.


    25 april 2017 om 14:26
    pieter van der hout

    jij bent helemaal gek in je hoofd, ik ga stuk hier.

    dit kan niet man gekke vent.


    14 januari 2018 om 12:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!