16 SEO-klusjes om op te pakken deze zomer

Gebruik de zomermaanden om jouw website óf de site van je klanten weer helemaal SEO-proof te maken.

13 juli 2022, 11:00 4447 x gelezen

Blijf je deze zomer thuis? Werk je gewoon door, maar ziet je werkplanning er wat rustiger uit dan normaal? Mooi! Terwijl je collega’s ongetwijfeld reikhalzend uitkijken naar een zorgeloze zonvakantie, kun jij niet wachten om ein-de-lijk die enorme waslijst aan uitgestelde klusjes weg te werken. Sta jij straks mooi 1-0 voor op je collega’s.

Gebruik de zomermaanden om jouw website óf de site van je klanten weer helemaal SEO-proof te maken. Op deze checklist vind je maar liefst 16 SEO-klusjes waar je in de waan van de dag waarschijnlijk absoluut geen tijd voor hebt, maar waarvoor de zomerperiode de perfecte tijd is om deze eindelijk op te pakken.

1. Doe een uitgebreide website audit

Ik snap dat je zin hebt om lekker aan de slag te gaan. Maar een goede voorbereiding is het halve werk, dus begin met een uitgebreide website audit

Gebruik hiervoor een SEO-tool zoals SE Ranking (mijn persoonlijke favoriet vanwege de ontzettend goede prijs-kwaliteitverhouding), Ahrefs of Semrush. Misschien doe je dit al periodiek maar misschien is de laatste keer dat je een grondige check hebt gedaan jaren geleden. Hoe dan ook: de zomer is wat mij betreft de ultieme periode om weer een uitgebreide audit te doen én alle bijbehorende acties op te pakken. Zie hieronder een voorbeeld van een fragment van een website audit in SE Ranking:

 

2. Doe een tussentijdse check van je SEO KPI’s

Zijn er in 2022 SEO KPI’s die je moet behalen? Denk bijvoorbeeld aan het realiseren van een X-aantal organische bezoekers, een specifieke omzet uit organisch verkeer of het behalen van een hogere zoekzichtbaarheid? Pak de SEO KPI’s die je eind vorig jaar met zorg hebt opgesteld er weer eens bij en bekijk hoe je ervoor staat. Loop je op schema? Of moet er flink bijgeschaafd worden? 

3. Doe een uitgebreide “metadatacheck”

Met de website audit uit je SEO-tool spoor je alle metadata-issues op je website op. Zijn er websitepagina’s zonder metabeschrijving? Paginatitels die te lang zijn? Of spot je pagina’s die per ongeluk eenzelfde paginatitel hebben? Los ze stap voor stap op en zorg ervoor dat alle metadata weer helemaal in orde is zoals Google het graag ziet.

4. Verhelp pagina’s met dubbele of meerdere H1-tags

Als SEO-specialist wéét je: elke pagina mag maar één H1-tag hebben en die moet ook nog eens uniek zijn. Nu weet je ook dat – zonder een schuldige aan te wijzen – het wel eens gebeurt dat er op een pagina tóch meerdere H1-titels zijn toegevoegd. Of dat er twee of meer pagina’s zijn die eenzelfde H1-titel hebben.

Gebruik je SEO-tool om pagina’s met een dubbele H1-titel of meerdere H1-tags te detecteren en los de issue op. Maak van tussenkopjes netjes een H2- of H3-titel en herschrijf H1-titels als ze vaker voorkomen op een andere pagina.

5. Optimaliseer bestaande content

Voordat je als een malle nieuwe content gaat of laat schrijven, valt er vaak nog genoeg te optimaliseren voor content die nu al op je website staat. Ik kan me niet voorstellen dat ál je websitepagina’s al op nummer 1 ranken in Google.

Begin bijvoorbeeld met het optimaliseren van pagina’s die nu een organische positie tussen de 20 en 30 hebben op hun focuszoekwoorden. Met een aantal kleine wijzigingen kun je ze vaak al richting de top 20 of zelfs de top 10 duwen. Ben je klaar met dit lijstje? Ga dan verder voor de focuszoekwoorden die nu een organische positie tussen de 15 en 20 hebben en werk steeds met stapjes van 5 omhoog totdat je bij de top 5 aankomt.

6. Maak een contentplanning

Ontdek je na het uitvoeren van tip 5 dat het ook de hoogste tijd is om de komende periode weer wat nieuwe content aan je website toe te voegen?

Gebruik de zomervakantie om een contentplanning te maken waar je weer maanden mee vooruit kunt. Zeker als je met een team van tekstschrijvers werkt, is zo’n planning vaak superhandig. Inventariseer bestaande content, bepaal waar gaten vallen en maak op basis van zoekwoordonderzoek een contentplanning waarin je vastlegt welke nieuwe content er geschreven moet worden, wanneer en door wie. Tip: gebruik hiervoor een topic cluster structuur. Ook anno 2022 nog steeds een best practice.

7. Schrijf (gast)blogs

Ben je in een creatieve bui? Open je laptop en tikken maar! Om het feit dat jij gewoon doorwerkt deze zomer, iets dragelijker te maken: doe dat lekker op je balkon, in de tuin of op een terrasje.

Schrijf een steengoede blog voor jouw bedrijf of voor je klant(en) óf gebruik de zomerperiode om een blog te schrijven voor een extern platform. Schrijf bijvoorbeeld een blog over een marketinggerelateerd onderwerp voor Marketingfacts. Goh, zou ik zelf soms geïnspireerd zijn door deze tip?

8. Check of je website “weespagina’s” heeft en geef hen ouders

Oké, dit SEO-klusje heeft misschien wat uitleg nodig. Een websitepagina wordt een weespagina genoemd als ‘ie geen enkele interne link vanaf een andere pagina op jouw website heeft gekregen. De pagina dwaalt als eenzame wees op jouw site rond.

Op zich geen probleem, tenzij je eigenlijk wel wil dat deze pagina beter gevonden wordt in de zoekmachines. Het kan dan helpen om een tekstlink naar deze pagina te verwerken op een andere, relevante pagina die al beter wordt gevonden. Oftewel: geef de weespagina weer één of meerdere ouders door op een andere websitepagina een interne link toe te voegen. 

Het opsporen van die wezen op je website gaat gelukkig supermakkelijk met de SEO-tools die ik al eerder noemde in dit artikel. De weespagina’s worden automatisch voor je gedetecteerd. Het enige wat jij nog hoeft te doen, is ervoor te zorgen dat ze geen wees meer zijn.

9. Verhelp pagina’s die een klikdiepte van vier of groter hebben

En als je dan toch bezig bent met het fixen van de weespagina’s, check dan ook direct of er pagina’s zijn die een klikdiepte van vier of groter hebben. Dat wil zeggen: pagina’s die niet binnen vier klikken vanaf de homepage te bereiken zijn. Het is dan mogelijk dat deze pagina’s te ver in jouw site verstopt zijn en ze voor Google moeilijker te crawlen én te indexeren zijn. 

Dit klusje is alleen relevant voor pagina’s waarvan je de organische vindbaarheid wil verbeteren. Soms is het natuurlijk helemaal prima dat bepaalde pagina’s lekker verstopt zijn én blijven, omdat je bijvoorbeeld wil dat deze alleen te bereiken zijn vanuit een social media campagne of e-mail.

Ook bij dit klusje helpt je SEO-tool je weer. In veel tools kan je ook alle pagina’s met een klikdiepte van vier of groter uitdraaien.

10. Pas interne links die een 301-redirect hebben, aan

Spot je in de website audit pagina’s waarop interne links staan die niet direct naar de doel-URL verwijzen, maar een 301-redirect hebben? Op zich geen probleem, want de interne links verwijzen dankzij de redirect netjes naar de juiste URL. Maar het liefst wil je dat alle interne links op je website rechtstreeks naar de doel-URL verwijzen. Zo’n perfect klusje om op te pakken de komende maanden.

11. Voorzie afbeeldingen van een alt tag & title tag

De website audit in je SEO-tool detecteert ook welke afbeeldingen nog geen alt tag en title tag hebben. Zeker voor afbeeldingen op pagina’s waarvan je de organische vindbaarheid wil vergroten, is het toevoegen van een alt tag en title tag een relevant SEO-klusje. Met een alt tag en title tag vertel je aan de zoekmachine wat er precies te zien is op je afbeelding. Daardoor kan de zoekmachine je afbeelding als het ware “lezen” én dus ook indexeren. Je zorgt er zo voor dat ook je afbeeldingen beter gevonden kunnen worden in de zoekmachine.

Benieuwd hoe je dit het beste aanpakt? Gerard Top schreef hier vorig jaar een handige blog over op Marketingfacts: Met deze tips maak jij je content toegankelijker.

12. Check of de juiste URL’s in de sitemap staan

Een sitemap helpt Google een handje om je website te crawlen, pagina’s te indexeren en te ranken. Zorg er dan ook voor dat de juiste URL’s in de XML-sitemap staan. Dat wil zeggen:

  • Geen http:// URL’s (als je website tenminste netjes https://… URL’s bevat)
  • Geen URL’s met een 404-status (pagina niet gevonden) of 3XX-status (pagina is permanent of tijdelijk geredirect naar een andere pagina)
  • Geen URL’s die geblokkeerd worden door robots.txt of een no-index tag
  • URL’s die als default op je website zijn ingesteld (als de default op je website “https://domeinnaam.nl” is, zorg er dan voor dat je geen https://www.domeinnaam.nl” (dus met www) URL’s in je sitemap hebt staan)

Google Search Console helpt je bij het signaleren van problemen in de sitemap, als je de XML-sitemap tenminste netjes hebt ingediend in Google Search Console. Als je dat nog niet hebt gedaan, is dat ook meteen een mooi klusje.

13. Check of alle externe links nog werken

Heb je in een blog of op een websitepagina een externe link verwerkt, omdat je de websitebezoeker graag naar een relevante, externe bron wil verwijzen? Wel zo fijn als die links nog werken. In de website audit van je SEO-tool kun je ook externe links met een 404-status opsporen. Dat wil zeggen: deze externe links bestaan niet meer. Wijzig ze naar een relevante externe link die wél werkt.

14. Verzamel relevante backlinks

Zo’n klusje dat bij mij ergens onderaan mijn prioriteitenlijstje bungelt: backlinks verzamelen. Als zzp’er en eigenaar van diverse affiliate websites ben ik zelf verantwoordelijk voor linkbuilding. Ik onderschat de kracht van linkbuilding nog wel eens en het verrast me vrijwel altijd wat er met de organische posities van mijn websites gebeurt (spoiler: ze stijgen enorm) nadat ik nieuwe, relevante backlinks heb verzameld.

Behoort linkbuilding tot jouw werkzaamheden? Of ben je zzp’er en wil je je eigen website beter vindbaar maken? Ga er dan eens een middagje voor zitten, maak een plan van aanpak en ga aan de slag met het verzamelen van backlinks. Check eerst de blog van Tim de Jong over backlinks voor handige tips.

15. Laat backlinks die niet meer werken, aanpassen

Heb je een aantal jaar geleden een backlink laten plaatsen op een website? Of heeft een website zelf een backlink naar jouw site opgenomen, maar werkt deze niet meer? Detecteer niet-werkende backlinks met behulp van je SEO-tool, neem contact op met de website-eigenaar en vraag of ze de backlink willen aanpassen naar een link die wél werkt. 

16. Start een eigen SEO-project

De beste leerschool voor elke SEO-specialist, is wat mij betreft een eigen SEO-project. Oftewel: start een eigen website en maak het jouw persoonlijke missie om deze website supervindbaar te maken. Zelf beheer ik bijvoorbeeld sinds 2,5 jaar een aantal affiliate websites. Ik heb er enorm veel van geleerd om deze sites op te zetten en uit te bouwen, heb alle vrijheid om van alles uit te proberen (en hoef niet bang te zijn dat ik alles flink verpruts – het zijn toch mijn eigen sites en heb geen boze opdrachtgevers) én ik verdien er ook nog eens geld mee. Wat mij betreft echt een aanrader om dit te doen, zeker nu je in de zomermaanden wat meer tijd hiervoor hebt.

Nicole van Roekel
Freelance Online Marketeer bij Succes met Affiliate Marketing

Nicole van Roekel is freelance online marketeer en specialiseert zich in zoekmachinemarketing. Ze helpt B2C-bedrijven & webshops om beter vindbaar te worden in de zoekmachine met SEA en SEO, zodat zij online meer omzet kunnen genereren. Daarnaast beheert ze zelf diverse affiliate websites en heeft ze de online cursus "Succes met Affiliate Marketing" ontwikkeld voor online marketeers die ook zelf aan de slag willen met affiliate marketing.

Categorie

1 Reactie

    Wouter Postma

    Interessant artikel! Het bijhouden van je eigen affiliate-websites helpt inderdaad enorm om te ontdekken wat (wel en niet) werkt.


    18 juli 2022 om 09:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!