• Usability & design
    wordt gesponsord door

100 usabilitytips om je website te verbeteren

100 usabilitytips om je website te verbeteren

Sommigen van jullie zullen weten dat ik op Twitter usabilitytips deel. Deze tips komen voort uit de onderzoeken die ik uitvoer, en wat ik tegenkom op internet van gerenommeerde partijen/instituten. Omdat het er inmiddels heel wat zijn, heb ik in deze blogpost 100 usabilitytips op een rijtje gezet. Heb je tips die er nog niet bij staan, reageer dan even, dan wordt de lijst langer en beter.

Usabilitytip 1
Gebruik voldoende witruimte om rust te creeren. Bekijk het artikel over het gebruik van witruimte.

Usabilitytip 2
Het gebruik van 'klik hier' kan echt niet meer. Hoe het wel moet, kan je bekijken in het artikel over het gebruik van hyperlinks.

Usabilitytip 3
Denk goed na over de rubrieknamen die je geeft in je navigatiemenu(s). Gebruikers denken met zoekwoorden in hun hoofd en kijken of dat matcht met de rubrieknamen. Ze bedenken of datgene wat ze zoeken mogelijk onder een bepaalde rubrieknaam zou kunnen vallen.

Usabilitytip 4
Zorg dat je een zoekmachine op je site hebt. Hier wordt veel gebruik van gemaakt. En zorg dat deze zijn werk doet.

Usabilitytip 5
Maak gebruik van een 'kruimelpad' zodat gebruikers de weg terug gemakkelijk kunnen vinden.

Usabilitytip 6
Gebruik bij een fly-outmenu alleen de verticale vorm omdat gebruikers de horizontale vorm maar lastig vinden om een selectie te maken. Bekijk het arikel over het gebruik van fly-outmenu's.

Usabilitytip 7
Maak altijd een consistente link naar de homepage op dezelfde locatie op elke webpagina.

Usabilitytip 8
Zorg ervoor dat het invoerveld van de zoekmachine op je site lang genoeg is zodat gebruikers de zoekwoorden zien die ze intypen.

Usabilitytip 9
Zorg ervoor dat je contactgegevens snel te vinden zijn.

Usabilitytip 10
Een snelle laadtijd van je site is een must. Een trage laadtijd heeft direct invloed op de conversie.

Usabilitytip 11
Begin op tijd met testen van prototypes. Wacht daar niet mee tot de website klaar is.

Usabilitytip 12
Gebruik koppen om lange artikelen leesbaar te houden.  Gebruikers kunnen dan gemakkelijker de tekst scannen.

Usabilitytip 13
Jij kijkt waar zij naar kijken. Stuur de ogen van de gebruiker door gezichten of pijlen te gebruiken. Bekijk het artikel over het sturen van ogen.

Usabilitytip 14
Denk bij het gebruik van webformulieren wat je wilt weten, teveel vragen betekent een lagere conversie.

Usabilitytip 15
Zorg voor consistentie op je site. Dit geldt voor de navigatie, buttons, formulieren, tekst, links en terminologieen.

Usabilitytip 16
Gebruikers willen best meerdere keren klikken om hun doel te bereiken, zolang ze maar het gevoel hebben dat ze verder komen. Zo niet, dan krijgt frustratie de overhand.

Usabilitytip 17
Gebruik alleen foto's op je site die relevant zijn, van hoge kwaliteit, begrijpelijk en een rustige achtergrond hebben.

Usabilitytip 18
Liever geen welkomstteksten ('Welkom bij...') maar vertel kort en bondig wat men op je site kan doen.
.
Usabilitytip 19
Gebruik liever geen popup windows. Gebruikers negeren deze direct en zien deze vaak als reclame en worden dus z.s.m. gesloten.

Usabilitytip 20
Gebruik geen tools op je site die geen relatie hebben met de content of waarvoor ze naar je site komen. Bijvoorbeeld weersberichten o.i.d. daarvoor gaan ze namelijk naar een weersite.

Usabilitytip 21
Ga je de site redesignen? Doe dat deel voor deel zodat gebruikers gemakkelijk kunnen wennen aan nieuwe elementen.

Usabilitytip 22
Gebruik verschillende kleuren voor aangeklikte en niet-aangeklikte links. Bijv. blauw voor niet-aangeklikt en paars voor aangeklikte links. Liever geen grijs voor aangeklikte links omdat dit lastig te lezen is.

Usabilitytip 23
Heeft een gebruiker een vraag gesteld via de site? Stuur dan een reply met het onderwerp, wanneer je daarop zult reageren en op welke wijze.

Usabilitytip 24
Als je lange webpages hebt, zorg er dan voor dat het duidelijk is dat deze verder gaat onder the 'fold'. Snij afbeeldingen half door of gebruik koppen.

Usabilitytip 25
Bekijk in de logfiles van je site welke zoekwoorden gebruikers intypen op je interne zoekmachine. Voordelen: beter inzicht in wensen gebruikers en verbeterpunten voor je content en navigatie.

Usabilitytip 26
Zorg ervoor dat gebruikers geen plug-ins hoeven te installeren om je site te gebruiken. De meeste gebuikers doen dat toch niet.

Usabilitytip 27
Wanneer een gebruiker een invoerveld van een formulier niet juist heeft ingevuld, wijs deze daar dan duidelijk en beleefd op. Geef d.m.v begrijpelijke taal aan wat er niet juist is ingevuld en hoe dit gecorrigeerd moet worden.

Usabilitytip 28
Call to action: een juiste buttonkleur verhoogt de conversie. Rood gekleurde buttons hebben een zeer positieve invloed op de conversie. Groen of oranje werkt ook goed. Zorg ervoor dat de buttonkleur voldoende contrasteerd.

Usabilitytip 29
Call to action: gebruik een actieve buttontekst. “Koop nu” of “Probeer nu” zijn ‘zachte’ cta's en tonen een soort ‘onmiddelijkheid’ (nu) aan maar zonder risico’s (Probeer). De ‘zachte’ cta's leiden tot een verhoogde conversie.

Usabilitytip 30
Call to action: zorg voor een overtuigende boodschap boven de cta. Met een overtuigende boodschap neemt het vertrouwen toe. Bijvoorbeeld: ‘doe net als die andere duizenden mensen die .. gebruiken’.

Usabilitytip 31
Zorg ervoor dat bepaalde belangrijke elementen op je website er niet uit zien als een banner. Deze worden namelijk genegeerd door gebruikers (banner- blindness).

Usabilitytip 32
Zorg ervoor dat je website zoekmachinevriendelijk is. Laat dat desnoods checken door een specialist. Een goede vindbaarheid betaalt zich altijd terug.

Usabilitytip 33
Webvideo's waarin pratende mensen voorkomen moeten niet langer zijn dan 1 minuut. Gebruikers zijn snel afgeleid en daarom moet worden voorkomen dat er afleidende elementen in de video zelf staan en het frame waarin ze geplaatst zijn.

Usabilitytip 34
Zorg in e-commerce productvideo's dat het artikel in werking te zien is. Integreer deze in de productpagina. Voor complexe producten een instructievideo en nog beter: gemaakt door mensen die het product al hebben.

Usabilitytip 35
(e-commerce) Zorg dat het winkelmandje op elke webpage zichtbaar en snel te vinden is zodat gebruikers op elk moment naar de kassa kunnen.

Usabilitytip 36
(e-commerce) Probeer het betalingsproces in zo weinig mogelijk stappen af te ronden anders worden de gebruikers ongeduldig.

Usabilitytip 37
(e-commerce) Laat zien in welke stap van het betalingsproces men is. Gebruikers weten dan wat zij nog kunnen verwachten.

Usabilitytip 38
(e-commerce) baken het betalingsproces af. Verwijder de navigatie en andere links zodat gebruikers niet afgeleid raken.

Usabilitytip 39
(e-commerce) Breng liefst zo vroeg mogelijk in het bestelproces de levertijd van de artikelen in beeld. Geen levertijd in beeld kost je conversie.

Usabilitytip 40
(e-commerce) Biedt de online koper de mogelijkheid om zonder registratie de aankoop te doen.

Usabilitytip 41
(e-commerce) Zorg dat bij het gebruik van Adwords dat de juiste landingspagina is gekoppeld. Dus geen homepage want dan moet men opnieuw zoeken.

Usabilitytip 42
(e-commerce) Breng zo vroeg mogelijk in het bestelproces of de artikelen op voorraad zijn. Niet op voorraad, dan via e-mailnotificatie aangeven wanneer wel op voorraad.

Usabilitytip 43
(e-commerce) Zorg voor verschillende betaalmogelijkheden die goed beveiligd verlopen (https).

Usabilitytip 44
(e-commerce) Presenteer je producten in 3D en zorg dat gebruikers ze van verschillende kijken kunnen bekijken.

Usabilitytip 45
(e-commerce) Wanneer je soortgelijke producten verkoopt, zorg er dan voor dat gebruikers deze kunnen vergelijken op een zodanige wijze dat het overzicht behouden blijft.

Usabilitytip 46
Als je een header met wisselende uitingen hebt, zorg dan dat de uiting minimaal 5 seconden zichtbaar. Te snel roterende header leidt teveel af en irriteert.

Usabilitytip 47
Gebruik een webstatistieken pakket om de traffic op je website te monitoren. Welke pages vindt men interessant en welke zorgen ervoor dat ze je site verlaten.

Usabilitytip 48
Zorg voor social proof op je site: populaire items, testimonials, wat andere klanten kochten

Usabilitytip 49
Probeer schaarste te creëren om mensen aan te moedigen om te kopen. Begeerte wordt groter als je iets niet denkt te kunnen krijgen: ‘alleen deze week’, ‘nog 2 op voorraad’, ‘sale eindigt vandaag’.

Usabilitytip 50
Maak een 404 pagina aan voor niet gevonden pages en files. Leg in mensentaal uit wat er fout ging en biedt een uitweg.

Usabilitytip 51
(e-commerce) Als je cross- en upselling toepast, zorg er dan wel voor dat gebruikers weer netjes terugkeren in de funnel.

Usabilitytip 52
Zorg dat je een sitemap hebt. Het toepassen van een footer sitemap is aan te raden bij grote websites.

Usabilitytip 53
Laat een ander persoon je webteksten lezen om grammaticale fouten en spellingsmissers eruit te halen.

Usabilitytip 54
Gebruik ALT-tekst voor afbeeldingen ten behoeve van visueel gehandicapten en zoekmachine.

Usabilitytip 55
Doe eens een keyword analyse om te weten welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt om jouw producten en diensten te vinden.

Usabilitytip 56
Als je eyetracking onderzoek gaat doen, check dan de metric 'tijd tussen kijken en klikken'. Hoe korter deze tijd des te beter.

Usabilitytip 57
Zorg ervoor dat wanneer je linkt naar een nieuwe webpage de browsers 'Back' button altijd werkt zodat men terug kan keren.

Usabilitytip 58
Biedt gebruikers op lange webpages een korte inhoudsopgave (within links) zodat ze snel naar de gewenste content kunnen.

Usabilitytip 59
Laat gebruikers weten of een webpage na een bepaalde tijd wordt uitgeschakeld (time out) om veiligheidsredenen.

Usabilitytip 60
Laat gebruikers weten hoe lang het duurt voordat documenten gedownload zijn bij een bepaalde snelheid van de internetconnectie.

Usabilitytip 61
Zorg bij lijstjes of taken op je website dat deze een logische volgorde hebben zodat men effectief en efficient kan kiezen.

Usabilitytip 62
Biedt bij registratie op je site de mogelijkheid om een nieuw wachtwoord te maken bij hetzelfde e-mailadres.

Usabilitytip 63
Gebruik zo weinig mogelijk achtergrond afbeeldingen. Doe je het wel, zorg dan dat ze simpel zijn. Zeker als ze achter tekst staan.

Usabilitytip 64
Zorg bij het laten zien van video's dat je een korte introductie geeft over wat men gaat zien. De video moet user-controlled zijn.

Usabilitytip 65
Als je data wilt presenteren waarin grote verschillen zijn, gebruik dan een grafiek om dit zichtbaar te maken.

Usabilitytip 66
Zorg voor het vlot invullen van webforms dat de gevraagde gegevens in de buurt van het invoerveld staan.

Usabilitytip 67
Gebruik radiobuttons om een exclusieve keuze te laten maken en check boxes voor meer keuzen.

Usabilitytip 68
Zorg bij het presenteren van een tabel voor duidelijke titels van de rij en kolom. Geen afkortingen dus.

Usabilitytip 69
Gebruik alleen vetgedrukte tekst als het belangrijk is om de aandacht van de gebruiker te trekken.

Usabilitytip 70
Geef data en andere informatie weer zonder dat de gebruiker dit hoeft te converteren/berekenen/vertalen naar bruikbare info.

Usabilitytip 71
Als gebruikers je site aantrekkelijk vinden, dan komt doordat deze er netjes uit ziet en enigszins uniek is. Bekijk het artikel over estetische aspecten van een website.

Usabilitytip 72
Gebruikers oordelen in een split second of een site aantrekkelijk is of niet en blijven dat ook zo onthouden. Bekijk het artikel over het beoordelen van een website.

Usabilitytip 73
Maak in het ontwerpproces van je site gebruik van persona's en user stories om deze goed te laten aansluiten bij de wensen en behoeften.

Usabilitytip 74
Heb je lijstjes op je site? Zet dan de belangrijkste/meest gebruikte items bovenaan.

Usabilitytip 75
Als het niet noodzakelijk is voor de gebruiker om een full-size afbeelding te bekijken, zorg dan voor een thumbnail die naar behoefte gebruikt kan worden.

Usabilitytip 76
Nodig voor gebruikersonderzoeken van je site uitsluitend gemotiveerde respondenten die behoren tot de doelgroep.

Usabilitytip 77
Analyseer wat de toptaken zijn op je site en zorg ervoor dat gebruikers deze feilloos kunnen uitvoeren. Focus je ook op de verbetering daarvan.

Usabilitytip 78
Laat minimaal 20 respondenten naar de gewenste webpages kijken als je het kijkgedrag op je website wilt onderzoeken. Pas dan is het kijkgedrag betrouwbaar.

Usabilitytip 79
Check bij het ontwikkelen van webapplicaties bij gebruikers welke gebruiken zij gewend zijn vanuit andere webapplicaties.

Usabilitytip 80
Zorg bij het gebruik van iconen op je site dat ze universeel zijn en waarvan de betekenis meteen duidelijk is.

Usabilitytip 81
Mouse tracking levert interessante info op, maar is geen alternatief voor eyetracking.

Usabilitytip 82
Gebruik bij voorkeur geen achtergrondmuziek op je site. Gebruikers willen dit altijd zo snel mogelijk uitschakelen en moeten dan zoeken naar de knop.

Usabilitytip 83
Gebruikers wennen zeer snel aan onconventionele designs, zolang dat maar door de hele site is doorgevoerd. Een navigatie rechts kan dan prima werken.

Usabilitytip 84
Meer links op een webpage leiden tot meer pageviews maar niet perse tot een hogere conversieratio.

Usabilitytip 85
Als je een ingewikkelde webpage hebt, wordt de kans groter dat de bezoeker onvoorspelbaar gedrag vertoond en de kans op het missen van de call-to-action.

Usabilitytip 86
Biedt gebruikers gestructureerde webpages waar ze snel kunnen vinden wat ze zoeken. Rommelige sites worden snel weggeklikt.

Usabilitytip 87
Gebruik liever geen captcha's bij je formulieren. Het zijn drempels en bovendien vaak lastig te ontcijferen.

Usabilitytip 88
Wanneer je systeem wachtwoorden genereert, zorg er dan voor dat ze niet verwarrend zijn. Denk aan '0' en 'O' of '1' en 'l'.

Usabilitytip 89
Als gebruikers sliders moeten gebruiken om een getal te wijzigen, maak dan duidelijk hoe dat dan werkt.

Usabilitytip 90
Je hebt op je site geen FAQ nodig als alle info die gebruikers willen weten goed te vinden is.

Usabilitytip 91
Als je ook anderstaligen als doelgroep hebt, zorg er dan voor dat zij de taaloptiekeuze vinden en gebruiken.

Usabilitytip 92
Gebruik liever geen Twitter widget op je site.  Gebruikers komen niet voor je tweets op je site. 

Usabilitytip 93
Als je resultaten van een webcam eyetracking onderzoek wilt gebruiken, houdt er dan rekening mee dat dit niet accuraat is. Lees het artikel over de waarde van webcam eyetracking.

Usabilitytip 94
Zorg ervoor dat je site kan worden benaderd met "www.bedrijfsnaam.nl" en "bedrijfsnaam.nl".

Usabilitytip 95
Gebruik liever geen 'gastenboek' op je business website of webshop. Komt amateuristisch over en biedt geen toegevoegde waarde.

Usabilitytip 96
Afkortingen op je site: schrijf ze  eerst uit en zet de afkorting er dan achter.  Liever geen afkortingen in de navigatie als ze niet zijn uitgelegd.

Usabilitytip 97
Zorg ervoor dat checkboxes, buttons en dropdowns in de buurt staan wanneer zij een actie moeten ondernemen.

Usabilitytip 98
Zorg voor betekenisvolle titels voor je webpages die in één keer duidelijk maken waar het over gaat. Liefst ≤ 75 tekens.

Usabilitytip 99
Zorg ervoor dat je site goed wordt weergegeven in verschillende browsertypen zoals IE, Firefox, Safari en Chrome.

Usabilitytip 100
Betrek bij de ontwikkeling van je site zoveel mogelijk de eindgebruiker om de usability te waarborgen. Test in alle fasen van de ontwikkeling.

Credits afbeelding: Wikimedia


Geplaatst in

Delen

0
8


Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • Usabilitytip 99
    Zorg ervoor dat je site goed wordt weergegeven in verschillende browsertypen zoals Google, Firefox, Safari en Chrome.

    Ik denk dat je IE, Firefox, Safari en Chrome bedoelt?

    geplaatst op
  • @victor: je hebt gelijk. Ik zal het aanpassen.

    geplaatst op
  • Leest lekker weg deze lijst. Ideaal om de koude dagen door te komen ;).

    geplaatst op
  • Handige lijst - er zijn altijd wel puntjes die je over het hoofd ziet.

    Mbt tip 95 Gastenboek: Voor een bedrijfswebsite ben ik het met je eens; maar volgens mij werkt het gastenboek voor kleertjes.com erg goed. Wat is daar mis mee?

    geplaatst op
  • @Frank: Het gastenboek van Kleertjes.com is niet echt een gastenboek maar een functionaliteit waar klanten aangeven hoe tevreden ze wel niet zijn over Kleertjes.com. Ik zou het label ‘Gastenboek’ dan ook direct wijzigen in bijvoorbeeld ‘Reacties van klanten’ of ‘Wat klanten over ons schrijven’.

    Een gastenboek hoort thuis op een site van een club o.i.d. waarin je jezelf kenbaar maakt en ziet wie er nog meer bij de club zitten. Meer facebook-achtig eigenlijk.

    geplaatst op
  • Goede tips, bedankt hiervoor!

    Wellicht een aanvulling op #94: zorg dat een van de twee alleen forward (zoals marketingfacts.nl forward naar http://www.marketingfacts.nl), en laat ook ww. en wwww. forwarden naar je site. Vaak is dit eenvoudig in te stellen.

    Nog een kleine 'tip' van mij: pas #53 toe op #28 ;-)

    geplaatst op
  • Zitten zeker leuke (en handige) tips tussen. Overigens ben ik het niet eens met: Usabilitytip 87 "Gebruik liever geen captcha's bij je formulieren. Het zijn drempels en bovendien vaak lastig te ontcijferen."

    Ik raad zeker captcha's aan, alleen niet de zichtbare variant voor een eindgebruiker. Hoe filter je anders aanmeldingen tussen echte gebruikers en computers?

    Verder zou ik niet alle tips als titel alleen een nummer geven. Afbeeldingen hadden goed kunnen werken, bijvoorbeeld een do/don't iedere 10/20 tips.

    geplaatst op
  • Zorg ervoor dat je website zoekmachinevriendelijk is. Laat dat desnoods checken door een specialist. Een goede vindbaarheid betaalt zich altijd terug.

    Sinds wanneer is dit Usability?

    geplaatst op
  • @erik: captcha's zijn een regelrechte ramp voor gebruikers. Zeer irritant als ze niet goed zijn te ontcijferen. Als ze niet zichtbaar zijn voor de eindgebruiker en er dus geen last van heeft is het natuurlijk prima. De lijst is tot stand gekomen via twitter en daarin passen plaatjes wat lastiger.

    @kevin: zoekmachinevriendelijkheid en usability lijken twee werelden. Toch zijn ze met elkaar verweven. Als een site zoekmachinevriendelijk is en dus de juiste informatie over een webpage weergeeft n.a.v. een zoekopdracht in de zoekmachine en de gebruiker vervolgens op de site de juiste informatie vindt, is dit zonder meer 'usable' te noemen.

    geplaatst op
  • Tja, leuk om to 100 tips te komen, maar er zitten wel erg veel meaningless fillers tussen.

    password...
    Als een site een password voor je genereert dan mag je toch hopen dat dit geen gebruiksvriendelijk password is, anders wordt 'ie direct gekraakt. (gebruiksvriendelijk voor Hackers, dat dan weer wel)

    Eyetracking vs Mousetracking...
    da's geen usability tip da's een analyse tip

    Geen Captcha's...?
    Deze zijn een noodzakelijk kwaad, niemand vind dit prettig, da's geen usability tip, da's een wens voor een betere wereld

    Geen Twitter op je site?
    Waarom niet? Is een prachtige aanvulling op "nieuws" en zo kan je zien of het bedrijf nog wat zinnigs te melden heeft. Of ze "leven"... Uiterst nuttig volgens mij.

    Gebruik radiobuttons voor dit en checkboxes voor dat?
    Dat lijkt meer op een cursus HTML dan usability.

    Ik denk als het aantal tips beperkt was gebleven tot 20, met een beetje achtergrondinformatie, dan zou het wellicht een prima artikel geweest zijn.

    Nu vind ik het eerlijk gezegd Marketingfacts onwaardig.

    geplaatst op
  • Ik zie door de tips de usability niet meer... ;o)

    Ik vraag me af welke tips meer open deuren zijn en welke echte usability verbeteringen zijn. Moeten ervaren webdesigners de meeste van deze tips niet al kennen en toepassen?

    Wat meer achtergrond informatie op die echte usability verbeteringen zou het artikel voor mij meer relevant maken... Misschien ook onderbouwen met praktijk ervaringen op het gebied van eyetracking en usabilityonderzoek?

    geplaatst op
  • De usabilitytips zijn eerder via twitter gepubliceerd waardoor dus geprobeerd is in 140 tekens een tip te geven. Daardoor is er dan geen ruimte voor achtergrondinformatie.

    Sommige tips lijken misschien overbodig maar zolang websitebouwers nog steeds bepaalde fouten maken blijven ze actueel.

    Als ik een leuke case heb waarin bepaalde tips een site had kunnen behoeden voor fouten, dan zal ik deze zeker publiceren.

    geplaatst op
  • Pas #53 ook toe op #62 en #86.

    geplaatst op
  • Dank voor bijdrage! Er staan schijnbaar open deuren tussen die in de praktijk toch vaak voorkomen!

    geplaatst op
  • Beste Robert-Jan,

    Hoewel ik de lijst nog niet helemaal doorgelezen heb komt Usabilitytip 90 (Je hebt op je site geen FAQ nodig als alle info die gebruikers willen weten goed te vinden is.) bij hoog in de top 5 voor. Ik zie nog steeds veel sites die met een FAQ werken terwijl dit absoluut niet nodig is.

    Ik zal tijdens de feestdagen eens de tijd nemen om al je tips door te lezen. Na ruim 13 jaar in de internet business zullen de meesten mij wle als muziek in de oren klinken ;-D.

    Laurens

    geplaatst op
  • Had in het artikel dan aangegeven dat het om tips via Twitter ging. Dat had het artikel ook een hele andere twist gegeven denk ik.

    geplaatst op
  • Usabilitytip 0: Overspoel je lezer niet met informatie. Een tsunami van info zal minder snel gelezen worden.

    geplaatst op
  • Veel nuttige tips. Vanuit de gedachte 'practice what you preach': je mag contact met me opnemen voor #53. Op dat punt is hier namelijk wel veel te verbeteren.

    geplaatst op
  • Een goed artikel dat alle usability aspecten kort en bondig neerzet. Ik heb echter een brandende vraag die betrekking heeft op gebruikersnavigatie.

    Voor onze aankomende webshop voordeeldrogisterij.nl zijn we aan het overwegen om een usability functie toe te voegen die de recent bezochte artikelen van klantbezoekers opslaat
    en weergeeft. Het idee erachter is om prospects die op zoek zijn naar een specifiek artikel te stimuleren om verder te kijken in het assortiment. Met een call to action op de productpagina willen we de prospect triggeren om dat te doen, maar tegelijkertijd willen we met de usabilityfunctie duidelijk maken dat de prospect met 1 klik weer terug kan gaan naar de productpagina waar hij in 1e instantie naar op zoek was.
    Mijn vraag is hoe er vanuit usability oogpunt naar deze functie gekeken wordt. Vinden klanten het misschien irritant dat hun surfgedrag zo duidelijk opgeslagen wordt? Is het overbodig omdat mensen een winkelwagenfunctie al gebruiken als middel om producten "vrijblijvend" op te slaan? Is er onderzoek gedaan over deze usabilityfunctie?

    geplaatst op
  • bij tip 2 werkt de hyperlink niet

    geplaatst op
  • @Jurrian: dat gebeurt wel eens bij artikelen van bijna 3 jaar oud... :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.