10 interessante onderzoeken van afgelopen week

3 augustus 2013, 12:38

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 31 2013

In deze blog heb ik 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. In deze blog enkele onderzoeken naar de inzet van Twitter door politici en twee onderzoeken naar de effectiviteit van online aanbevelingen.

Het verschil in invloed tussen online en offline aanbevelingen

Word of mouth (WOM) aanbevelingen van mensen die je vertrouwt zijn altijd een sterke bron van overtuiging geweest in koopprocessen. Dat wordt ook vaak aangenomen voor online aanbevelingen (eWOM). Vandaar dat veel bedrijven dankbaar gebruik proberen te maken van de mogelijkheden die de verschillende online media bieden om aanbevelingen te stimuleren. Recent onderzoek van Meuter, McCabe en Curran (2013) verschaft hierbij inzicht door de verschillen te onderzoeken tussen WOM en de verschillende vormen van eWOM.

Lees verder

Bedrijven worstelen met mobiele optimalisatie

Hoewel driekwart van de bedrijven van plan is dit jaar hun mobiele website op de schop te nemen, is de complexiteit van het realiseren van een goede customer experience op mobiel een grote uitdaging voor bedrijven. Dat blijkt uit het Reducing Customer Struggle 2013-onderzoek van Econsultancy i.s.m. IBM. Twee op de vijf bedrijven onderschrijft dat het realiseren van een goede klantervaring op mobiel moeilijk is dan op het ‘normale’ web.

Lees verder

Online review management: Misleiding van de consument?

Bedrijven en marketeers zijn zich al lange tijd bewust van de impact die mond-tot-mondreclame kan hebben op productattitudes en aankoopgedrag van consumenten. Wanneer consumenten op zoek gaan naar informatie over producten en diensten, hechten ze veel belang aan de ervaringen en (non-commerciële) meningen van anderen. Nu lijken online reviews ideaal om op een snelle en efficiënte manier achter de ervaringen van andere consumenten te komen.

Voorgaand onderzoek toonde reeds aan dat consumenten online reviews als niet commercieel en onpartijdig beschouwen. Deze perceptie leidt tot een verminderd wantrouwen, waarmee reviews dus uiterst geschikt zijn om de voorkeuren en gedragingen van consumenten te beïnvloeden.

Lees verder

Waarom, hoe en waarover twitteren burgemeesters?

Annelous Neven (@AnnelousNeven) heeft samen met studiegenoten onderzoek gedaan naar het twittergedrag van Burgemeesters. De studenten maken deel uit van de eerste lichting studenten op de Utrecht Data School. Annelous heeft verder ingezoomd op dit onderwerp voor haar bachelorscriptie ‘Burgemeestertaal in 140 tekens’. Uit haar onderzoek blijkt dat burgemeesters Twitter vooral gebruiken om in contact te treden met burgers. De basis van het onderzoek is data van de Burgemeestersindex van Buzzcapture.

Lees verder

Tablet Ownership 2013

Meer dan eenderde van de Amerikaanse volwasssen is in het bezig van een tablet. Dat blijkt uit dit onderzoek van PEW (n=2.252). Dat is bijna twee keer zoveel als het jaar ervoor, toen nog 18 procent over een iPad, Galaxy Tab of Kindle Fire beschikte.

Lees verder

Radioplatforms 2013

Er zijn diverse platforms waarop radio kan worden beluisterd. Naast het traditionele radiotoestel is dat onder meer: via de PC (internet), via de digitale settop box, mobiele telefoon/smartphone, tablet mp3 speler, iPod, digitale televisie, autoradio, etc. Het platformonderzoek geeft inzicht in het gebruik van deze platforms. Omdat dit onderzoek in 2009 en 2011 ook heeft plaatsgevonden, geeft het bovendien inzicht in de trends in het gebruik van de platforms. Hierbij zal in het speciaal worden ingezoomd op het gebruik van internet als transmissieplatform.

Lees verder

Twitterende politici: terechte euforie of risicovolle keuze?

De enorme groei van het medium Twitter in Nederland was klaarblijkelijk een aanleiding voor gemeenten, overheidsinstanties en politieke partijen om hier op in te spelen door zelf gebruik te gaan maken van Twitter. Echter is in de wetenschappelijke literatuur nog niet veel bekend over wat het effect van Twitter in dergelijke situaties is. Waarom besluiten zoveel politici dan toch om een account aan te maken en actief te gaan twitteren? Welke gedachtegang schuilt hierachter en wat denken ze hiermee te bereiken? Dat is wat met dit onderzoek geprobeerd is te achterhalen.

Lees verder

Politieke communicatie in 140 tekens

Aan de hand van meer dan honderdduizend tweets van de Tweede Kamer, regering en een groep van bijna driehonderd mensen die door de Nederlandse politici wordt gevolgd geven wij een kijkje achter het scherm dat maximaal 140 tekens toelaat. Hoe heeft deze maatschappelijk belangrijke groep gebruikers het medium omarmt om deze aan te laten sluiten bij hun politieke doelen?

Lees verder

Daling vakanties zet reisbranche verder onder druk

De reisbranche maakt moeilijke tijden door. Consumenten regelen hun vakantie steeds vaker buiten de traditionele reisbedrijven om. Dit jaar gaan zij ook nog eens minder vaak op vakantie. ING Economisch Bureau verwacht dat het aantal vakanties in 2013 met 4% afneemt, waardoor reisbureaus en touroperators hun winstgevendheid verder zien verslechteren. De magere economische vooruitzichten bieden voorlopig geen uitzicht op herstel voor de reisbranche

Lees verder

Retailsites laden langer

Nieuw onderzoek van Radware toont aan dat ondanks de inspanningen om de laadtijd te verkorten, de gemiddeld laadtijd juist langer is geworden. In een jaar tijd is de gemiddelde pageload gestegen van 6,79 naar 7,72 seconds, een stijging van 13,7%.

Lees meer

Afbeelding: Steve Jurvetson (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!