Politieke communicatie in 140 tekens

Aan de hand van meer dan honderdduizend tweets van de Tweede Kamer, regering en een groep van bijna driehonderd mensen die door de Nederlandse politici wordt gevolgd geven wij een kijkje achter het scherm dat maximaal 140 tekens toelaat. Hoe heeft deze maatschappelijk belangrijke groep gebruikers het medium omarmt om deze aan te laten sluiten bij hun politieke doelen?

Om uitspraken te doen over Twitter moet dus de mediapraktijk worden onderzocht. In dit artikel presenteren wij een analyse van het Twitter-gedrag van Nederlandse politici. Hoe communiceren zij via dit medium? Welk rol speelt Twitter in hun media-strategie en welk rol spelen deze politici in de Twitter-sfeer? Dit wordt vervolgens gekoppeld aan een reflectie op agenda setting op Twitter. Hoe kan aandacht voor thema's via Twitter worden gecreëerd? En hoe en met wie communiceren de participanten binnen de politieke twittersfeer in Nederland; welke sociale netwerken ontstaan door het versturen van tweets?

Er wordt dan ook gekeken hoe berichten verspreiden binnen de Nederlandse twittersfeer. Daaruit volgt logischerwijs de vraag hoe dit verband houdt met de technische aspecten van het medium. Beïnvloedt het ontwerp van Twitter de communicatie en sociale interactie van gebruikers en zo ja, hoe? Tot slot volgt, met referentie aan Jürgen Habermas' onderzoek naar een “Strukturwandel der Öffentlichkeit”, een reflectie op hoe Twitter onze publieke sfeer en met name het politieke debat structureel beïnvloedt.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.