Daling vakanties zet reisbranche verder onder druk

De reisbranche maakt moeilijke tijden door. Consumenten regelen hun vakantie steeds vaker buiten de traditionele reisbedrijven om. Dit jaar gaan zij ook nog eens minder vaak op vakantie. ING Economisch Bureau verwacht dat het aantal vakanties in 2013 met 4% afneemt, waardoor reisbureaus en touroperators hun winstgevendheid verder zien verslechteren. De magere economische vooruitzichten bieden voorlopig geen uitzicht op herstel voor de reisbranche

Minder boekingen voor reisbranche

De reisbranche kampt met teruglopende aantallen vakantiegangers. Het aantal ondernomen vakanties staat dit jaar voor het eerst in lange tijd echt onder druk. De relatief sterke daling in het aantal vakanties in het afgelopen winterseizoen van 6% (oktober 2012-maart 2013) wordt onvoldoende gecompenseerd door het zomerseizoen. Tot en met half april bleven de zomerboekingen ruim 6% achter bij vorig jaar, deels doordat steeds later beslist wordt. Aanhoudende dalingen in het besteedbaar inkomen en de sterk opgelopen werkloosheid zorgen er voor dat het aantal genoten vakanties dit jaar naar verwachting met 4% terugloopt.

Alternatieve kanalen winnen terrein

De traditionele reisbedrijven hebben het erg lastig. Het belang van internetboekingen neemt nog altijd toe. Tussen 2003 en 2012 verdrievoudigde het aandeel van internet in de boekingen: van 25% naar 76%. Ruim 15% van de geboekte buitenlandse vakanties loopt inmiddels via online travel agencies (OTA’s) en andere internetaanbieders. OTA’s zijn veruit het grootst (12%), op ruime afstand gevolgd door veilingsites (1,7%). Hoewel hun belang nog bescheiden is, snoepen ook social travel sites en andere nieuwe bemiddelaars zoals airbnb en Wimdu marktaandeel af van de traditionele partijen. De rol van het bakstenen reisbureau is ondanks deze ontwikkelingen, zeker in omzet gemeten, niet uitgespeeld. Nog altijd vertegenwoordigt de balie van het reisbureau ongeveer een zevende van de omzet van buitenlandse vakanties. Reisbureaus zullen wel steeds afhankelijker worden van de niet-doorsnee vakanties, waar persoonlijk advies duidelijke meerwaarde heeft. Het aantal reisbureaus in de winkelstraat zal de komende jaren aanzienlijk dalen.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.