Zoekmachine marketing bureaus UK lanceren eigen branchevereniging

23 oktober 2004, 13:39

Zoekmachine marketing bureaus UK lanceren eigen brancheverenigingEen aantal zoekmachine marketing bureaus in de UK zijn deze week een eigen branchevereniging gestart: Search Marketing Association UK (SMA-UK) (via: ClickZ).

Dit is opmerkelijk omdat er enerzijds vanuit de VS al een internationaal opererende organisatie bestaat: Search Engine Marketing Professionals Organization (SEMPO). Anderzijds omdat het Interactive Advertising Bureau in de UK (IAB-UK) ook al de belangen verdedigd van zoekmachine marketing bureaus.

Zetten de Engelsen de trend voor de rest van Europa?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

14 Reacties

    Bart

    Marco,

    Dit is wellicht een goed voorbeeld voor NL?


    24 oktober 2004 om 17:32
    Paul Aelen

    He Bart, Marco,

    Een branchevereniging zou mijn inziens op de markt vooruit moeten lopen met cijfers, onderzoeken, marktaandelen, budgetten, cases, referenties, informatie, linkpagina etc. Hier gaat een proactieve houding uit…Het IAB kan hier ook een platform voor zijn, maar dan moet er wel een werkgroep Search worden opgezet. Igor is een integere hardwerkende man, maar heeft net als wij maar twee handjes…

    Paul


    25 oktober 2004 om 10:20
    media

    Betekent dit dat je juist wel of juist niet een voorstander bent van een (onafhankelijke) branchevereniging? Of zou deze juist onder de vlag van het IAB moeten opereren?


    25 oktober 2004 om 11:07
    Bart (van Engeland)

    Hi Paul en Marco,

    Ik denk dat we de bijeenkomst die we laatst bij Paul hebben gehad wellicht in eerste instantie frequenter moeten hebben, bv eens per 2/3 maanden. Ik ben het helemaal met Paul eens dat er bij een start van een branchevereniging ook veel, heel veel, kennis en up-to-date informatie beschikbaar moet zijn en structureel bijgehouden moet worden. Richtlijnen maken daar deel van uit, maar het gaat uiteraard nog verder. Hier zie ik dan ook een mooi raakvlak met IAB, maar ik denk dat dit toch dan een op zichzelf staand orgaan moet zijn (wel of niet onder grotere paraplu), dat zelf over een motor moet beschikken. Ik denk aan een persoon die bv net als Igor 1-3 dagen per week bezig is binnen dit orgaan (IAB search, Sempo NL, Searchcowboys, Searchfacts??? ;-)) Deze persoon wil uiteraard ook een inkomen hebben voor verleende diensten, dus zal een fee worden berekend vergelijkbaar met IAB of zelfs hoger (aangezien de doelgroep veel specifieker is dan het IAB).

    Daarbij moeten we waken dat het ook een onafhankelijk instituut is: Ik sprak laatst op het IAB congres nog met een aantal SEO’s (Checkit, Gladior, Onetomarket en Traffic4U waren vertegenwoordigd) en daarbij werd gewaarschuwd voor het gevaar dat deze persoon/personen wel op de hoogte moet zijn van de ontwikkelingen in de markt, maar daarbij geen eventuele tegenstrijdige belangen moet hebben. Dit is denk is lastig omdat iedereen verbonden is aan een organisatie waar een netwerk mee gemoeid is.


    25 oktober 2004 om 11:28
    Paul

    Goed verhaal Bart! Het wel of niet aansluiten bij (IAB/DDMA) of waar dan ook is eigenlijk pas stap 2. Stap 1 is beslissen of we tot een branchevereniging willen komen, met wie, waarom, hoe etc. De valkuil waar we voor moeten oppassen is dat we wel willen maar niet serieus van start gaan. De insteek om er iemand neer te zetten alla Igor is een goede zet om niet in plannetjes te blijven steken naeen gezamelijke intentie maar ook de daad bij het woord te kunnen voegen!


    25 oktober 2004 om 15:16
    Ric

    Enerzijds is iemand die de kar trekt niet verkeerd, anderzijds moet je je afvragen of daarvoor de markt groot genoeg is. Met andere woorden, als zo iemand een fee krijgt hoeveel grotere bureau’s die het kunnen betalen willen daaraan mee betalen…

    In vergelijking met de UK of de VS is het aantal bureau’s hier veel kleiner. Een ander knelpunt is de onafhankelijkheid. De kennis op dit vlak is zo specifiek en toch ook weer behoorlijk breed, dat het iemand uit de branche moet zijn, maar zo iemand heeft ook tegenstrijdige belangen.

    Al met al is het een lastige kwestie.

    (dank Marco voor het attenderen op deze thread)


    25 oktober 2004 om 15:43
    Paul

    ….hoe groot denk je dat de markt is Ric, en hoeveel denk je % gezien aan een branchevereniging te willen/moeten afdragen (summo variant?)…


    25 oktober 2004 om 15:58
    Ric

    Paul, om een omvang te kunnen bepalen moet eerst gedefinieerd worden voor wie – lees welk soort organisaties eg. alleen SEO bureau’s en SEM leveranciers of ook breder meer conventionele bureau’s – tot de doelgroep behoren.

    Dan zal moeten worden bepaald wat de omvang is met daarbij gekeken naar de grootte van de organisaties. Dan pas kan er enig idee worden gevormd omtrent de grootte van de markt.

    Kijken we naar het IAB in Nederland, en daarmee naar het aantal leden dat zich bezig houdt met zoek marketing, dan is dat misschien een afspiegeling van de doelgroep.


    25 oktober 2004 om 17:59
    Paul

    …dus alle SEO’s/SEM’s/SEA’s en P4P leveranciers…vraag blijft nog steeds staan…


    25 oktober 2004 om 18:24
    media

    Laten we voor het gemak aannemen dat de zoekmarkt in Nederland 25 miljoen euro per jaar bedraagt (iemand andere cijfers?). Als we vervolgens aannemen dat een branchevereniging door het nemen van verschillende iniatieven, zoals eerder door Paul genoemd, de zoekmarkt met 5% per jaar extra zal laten groeien (1,25 miljoen euro/jaar), dan moet je voor minder dan 10% daarvan een prima representant kunnen aanstellen. Omgekeerd zou je ook kunnen redeneren dat leden minder dan 10% van hun jaarwinst afstaan aan de branchevereniging.

    Ik denk ook maar even mee 🙂


    25 oktober 2004 om 18:36
    Paul

    …nu komen we ergens! denk wel dat je de cijfers van 2003 hebt Marco…

    nb: wel een leuke functie 😉


    25 oktober 2004 om 18:41
    media

    Ben benieuwd naar de reactie van andere zoekmachine marketing bureaus en het IAB.

    Onafhankelijk, kennis van zoekmachine marketing, 10% van …, inderdaad best leuke functie 😉


    26 oktober 2004 om 08:19
    Bart

    We zouden ook een andere variant kunnen kiezen: een meer commercieel model waarbij zowel het kennisniveau op peil wordt gehouden als inkomsten worden gegenereerd: Een maandelijkse publicatie uitbrengen op het gebied van Zoekmachine marketing. Leden nemen een abonnement voor een jaar (6-12 edities) voor een x bedrag. Wie interesse heeft kan lid worden. dus dan richt je je direct op een veel bredere doelgroep (naast SEO’s/SEM’s/SEA’s en P4P leveranciers ook op adverteerders direct, mediabureaus, intermediairs, media, consultants etc.).

    Ik heb hier al wel eens over van gedachte gewisseld met iemand bij een publishing company. Wat zou hierbij haalbaar zijn een abonneebestand van 100, 300, 1500 ? tegen welk bedrag?


    26 oktober 2004 om 21:43
    Paul

    Grappig…moet zeggen dat ik de opzet die gekozen is door SEMPO een goede vind. SMA zal zich eerst dienen te bewijzen dat ze de eerste bestaansfase doorstaan…heb wel het idee dat er hun erg veel aan gelegen is om het te doen laten slagen… Bart, heb jij ook gevraagd wat het ‘commerciele model’ is dat ze in de UK nastreven…?

    Het onderzoek dat Checkit uitvoerd met R&M Interactive is erg gewild. Door de hoge prijs wordt concrete interesse wat minder 😉 Ook T4U heeft eens met Multiscope een onderzoek gedaan in 2002…weet niet precies hoeveel zij van hun rapporten hebben verkocht? Bij SUMMO wordt er een bepaald percentage van de omzet ingehouden…wellicht kunnen we voor zo’n model opteren? ;-))


    27 oktober 2004 om 16:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief