Zo maak je met AI de Persona’s voor je Demand Generation

Edwin Vlems legt uit hoe je AI-tools kunt inzetten om (Buyer of Candidate) Persona's te ontwikkelen -en afbeelden- voor je Demand Generation.

22 januari 2024, 10:00 1722 x gelezen

Kun je AI gebruiken om een Persona voor je marketing/ recruitment te maken? Het korte antwoord is ja, het lange antwoord volgt hieronder. Maar ik leg eerst uit wat een Persona ook alweer is, en waarom je hem in je marketing/ recruitment in moet zetten. Of haar. Ik ga even wat voorzichtiger schrijven, want het concept van Persona’s is niet woke (leg ik aan het eind uit).

Persona’s vol met content

Vanillecontent. Dat krijg je als je geen Persona gebruikt in je Demand Generation: niemand vindt het vies, maar niemand is er echt fan van. Ik gebruik scholen altijd als voorbeeld: ze proberen met hun content zowel te mikken op de potentiële student als op de ouders van die potentiële student. Die werelden zijn echter enorm verschillend: de student wil weten of de school in een wilde stad staat en wil video’s erover zien, de ouders willen teksten lezen over hoe goed die school voor de carrière van hun spruit is. Als je hier twee verschillende persona’s van maakt kun je die als basis voor je content gebruiken. En dan wordt het geen vanille.

Het is ook slim om Persona’s in te zetten in je recruitment, je spreekt dan niet over Buyer Persona’s maar over Candidate Persona’s. Ook hier geldt dat je content (b.v. vacatureteksten) hiermee veel beter aansluit op de wereld van de potentiële werknemer. Geen vanille dus.

AI inzetten voor Persona’s

Maar hoe kun je AI hierbij dan inzetten? Je kunt ChatGPT natuurlijk gewoon vragen om een Persona te maken die hoort bij een bestaande functie, ik ben altijd wel onder de indruk waar hij (of zij) mee komt. In mijn workshops vertel ik altijd wel hoe belangrijk het dan is om de juiste prompt te gebruiken, bijvoorbeeld zodat je de chatbot een ‘rol’ toewijst (b.v. ‘de beste employer branding specialist ter wereld’).

Net als veel puristen op het gebied van Persona’s vind ik het echter te gemakzuchtig om je marketing of recruitment volledig op deze AI-persona te baseren, maar ik merk wel dat het een perfect concept is om mensen op te laten schieten. Zeker als je -net als ik- bij een bureau werkt en niet dagelijks in de markt van je klant zwemt. Het werkt veel efficiënter dan de Persona vanaf 0 af op te bouwen.

AI-afbeeldingen van je Persona

Een andere AI-toepassing is natuurlijk het genereren van een ‘foto’ van de Persona. In het verleden gebruikte je foto’s van echte mensen, met het risico dat ze zichzelf in een presentatie voorbij zouden zien komen. Een Persona is niet echt, waarom dan ook geen kunstmatige afbeelding? Het is ook heel simpel: plak de definitieve beschrijving van de Persona in ChatGPT en vraag hem een ‘foto’ te genereren.

Je kunt ook hier mensen op het concept laten schieten. Een klant vroeg laatst of ik hun Persona van een machinebediende niet een iets viezer gezicht kon geven, ook dat is in ChatGPT geen probleem (of Microsoft Co-Pilot / Bing als je de betaalde versie niet hebt). Je krijgt echter nooit exact dezelfde persoon terug in de tweede variant, daar moet je wel rekening mee houden.

Wat ik zelf ook een fijne toepassing vind is het maken van een Custom GPT op basis van een Persona (kan alleen in de betaalde versie van ChatGPT, of gebruik Amazon PartyRock). Samen met die GPT kun je dan content gaan maken: ‘schrijf een vacaturetekst op basis van deze persona’ of ‘maak een LinkedIn-post bij deze vacature’. Als je er ook strategische documenten en plannen aan kunt hangen, wordt het eindresultaat nog beter. Zet dan wel in je instellingen de data op ‘niet gebruiken voor training’, dat verkleint de risico’s.

Tenslotte: hoe woke is een Persona?

Toen ik onlangs op LinkedIn enkele AI-afbeeldingen van techneut-persona’s liet zien, ontstond een enorme woke-discussie. Alle afbeeldingen waren immers van mannen, wat bij techneuten natuurlijk niet raar is gezien de statistieken. Uit de discussie kon ik geen andere conclusie trekken dat het hele concept van Persona’s niet woke is: je beschrijft immers de grote gemene deler, en bij techneuten zijn dat (nu nog?) mannen.

Zodra je onder druk van de woke-beweging vrouwelijke techneuten in je Persona’s gaat opnemen, schiet je je doel voorbij. Wat ik ervan heb geleerd? Dat soort foto’s gewoon niet meer posten.

 

 

Edwin Vlems
Demand Generation Specialist bij Comaxx

Edwin Vlems is werkzaam bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe collega's. Hij spreekt en schrijft over AI, Demand Generation en Employee Advocacy.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!