Zo beleef je een leefkeuken

De leefkeuken staat centraal in de nieuwe campagne van Kvik, genaamd ‘Scènes uit een keuken’. Het Deense merk introduceerde deze term namelijk al in 1998 en is daar trots op.

28 juni 2023, 14:30 1230 x gelezen

Credits

Campagneconcept: &Co
PR en communicatie: De Wolven
Verantwoordelijk bij Kvik: Meike Hoek de Jong, Senior Marketing Manager Kvik Nederland

Doelstelling

Communiceren dat de Kvik Leefkeuken® een plek is om te ontspannen, verbinding te maken en zinvolle gesprekken te voeren.

Uitwerking

Uit het persbericht: Kvik lanceert een nieuwe campagne voor een vertrouwd Kvik concept: de Kvik Leefkeuken®. De leefkeuken werd al in 1998 door de Deense keukenfabrikant geïntroduceerd. Geen fysiek product, maar een filosofie voor een keukenontwerp dat naadloos in het leven van mensen past. Het concept, waarin de keuken centraal staat als kloppend hart van het huis, wordt met echte verhalen in deze campagne opnieuw gelanceerd. Met het thema ‘Scènes uit een keuken’ laat Kvik zien dat de sociale functie van de keuken door de jaren heen onveranderd is gebleven.

Het campagneconcept ‘Scènes uit een keuken’ bestaat uit verschillende campagnevideo’s waarin de keuken wordt neergezet als dé plek van het huis waar ontmoetingen plaatsvinden. Deze campagne is geïnspireerd op persoonlijke verhalen, waarin herkenbare situaties worden geschetst. Het bedrijf wil met deze campagne juist de gevoelige kant van het merk laten zien, naast de functionele eigenschappen zoals kwalitatief en duurzaam design. De keuken is nu eenmaal de plek waar veel emotionele en belangrijke gesprekken plaatsvinden, en is daarmee allesbehalve rationeel.

Meike Hoek de Jong, Senior Marketing Manager Kvik Nederland: “We hebben gekeken naar de betekenis van de keuken in het leven van mensen. Wat maakt de keuken tot een bijzondere ruimte? We leven in een tijd waar iedereen druk is en vaak onderweg is. Ook voor veel Nederlanders is de keuken tussen alle drukte door juist een plek om samen te komen en elkaar te ontmoeten; om te ontbijten als gezin, te borrelen met vrienden of uitgebreid te dineren met de hele familie. In de Leefkeuken staan goede gesprekken centraal, maar ook vooral heel veel gezelligheid en verbinding.”

Oordeel

Een keuken koop je niet zomaar. Hooguit een paar keer in je leven (de meeste mensen tenminste). Daarom snap ik heel goed dat Kvik gaat voor de emotionele component, voor de lange termijn. En dat doen ze prima met deze commercial, die vooral gericht lijkt op de oudere doelgroep. Een herkenbaar verhaal, in beeld gebracht met de keuken duidelijk als middelpunt. Een moment van geluk dat zich afspeelt in een leefkeuken van Kvik.

Toegegeven, het is een vrij saaie commercial qua kleur, voice-over en muziek. Maar dat past ook wel weer goed bij het ambachtelijke karakter van Kvik. No frills, gewoon degelijkheid. Zo ziet de keuken in kwestie er ook uit. Het is dus niet zo dat Kvik iets probeert te zijn wat ze niet zijn. Ze blijven dicht bij zichzelf.

Hoe bereken je eigenlijk de ROI van een campagne als het gaat om een keuken? Er zullen vast wel nieuwe leads en sales voortkomen uit de commercial, maar het grootste deel van de kijkers zal op dit moment nog niet toe zijn aan een nieuwe keuken. Er zullen dus nog wat meer contactmomenten moeten zijn met die doelgroep in de komende jaren, om zo toch top-of-mind te blijven wanneer zij zich gaan oriënteren. Daar leent deze campagne zich wel uitstekend voor, want je kunt allerlei slice-of-life-situaties projecteren op het concept ‘Scènes uit een keuken’.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!