Zakelijke websites: nut of noodzaak?
Opvallend genoeg is er een behoorlijke groep ondernemers die vindt dat de kosten van een zakelijke website voor hen niet opwegen tegen de baten. Uit onderzoek dat SIDN liet uitvoeren blijkt dat het om een kleine 40 procent van de Nederlandse zzp’ers en mkb-ondernemers gaat. Het is dus meer dan gerechtvaardigd om de beweegredenen van deze groep te onderzoeken – en te bepalen of deze juist zijn.
Eerder schreef ik al over het marketingbelang van de juiste domeinnaam en welke overwegingen hier bij komen kijken.
Waarom niet online?
De eerste logische vraag is dan ook: waarom kiest een substantieel deel van de zelfstandige ondernemers ervoor om geen zakelijke website in de lucht te brengen? Het grootste deel (52 procent), zo blijkt uit het onderzoek, geeft aan dat ze er de toegevoegde waarde niet van inzien. Dit hangt deels samen met het aantal jaar dat een bedrijf al bestaat (hoe ouder, hoe hoger het percentage) – maar ook onder jonge bedrijven ligt dit percentage rond de 40 procent. Achter dit korte antwoord gaan twee belangrijke factoren schuil: ondernemers weten vaak niet hoeveel ze met een website kunnen verdienen en wat ze daarvoor moeten doen. Om die redenen steken ze hun energie en beperkte tijd liever in activiteiten die ze beter beheersen.
Online doelgroep wordt onderschat
De tweede meest genoemde reden is dat de doelgroep er naar hun mening ‘geen gebruik van maakt’. Maar ik vraag mij af of er in de huidige digitale samenleving een doelgroep te vinden is die geen gebruikmaakt van websites om zich te oriënteren. De respondenten die aangeven dat hun doelgroep zich niet online bevindt, verwarren dit waarschijnlijk met het feit dat ze hun huidige klanten niet via internet aan zich gebonden hebben. Veel ondernemers die wel de stap naar een eigen website gemaakt hebben, zeggen dat het beeld dat klanten van hen hebben hierdoor positief beïnvloed wordt.
Een website genereert meer omzet
Onderschatten ondernemers die niet investeren in een zakelijke website de meerwaarde? Ik sta er uiteraard gekleurd in als marketingmanager voor het .nl-domein, maar ben er van overtuigd dat deze groep veel omzet laat liggen. Die komt niet zozeer voort uit het genereren van meer orders, maar vooral uit de aanmerkelijk hogere waarde per opdracht die ondernemers met een goede website genereren. Waar die bij een gemiddelde website op 1.435 euro ligt, is dat bedrag bij de meest succesvolle websites beduidend hoger: 5.063 euro.
Met een mooi ontworpen site nemen opdrachtgevers je serieuzer
Ondernemers die in de recente lockdown aan hun site gewerkt hebben geven ook duidelijk aan waarom: met een mooi ontworpen site nemen opdrachtgevers je serieuzer, waardoor vooral de drempel om grote opdrachten te gunnen lager is.
Kosten vallen mee
Opvallend is daarbij dat online succes aan de omzetkant niet tot een evenredige stijging van de kosten leidt. De gemiddelde kosten voor een website bedragen bij de top presterende websites 399 euro (tegenover gemiddeld 216 euro). Het aantal uren dat een ondernemer besteedt aan websiteonderhoud ligt bij de meest succesvolle websites op 66 uur, tegenover 55 uur gemiddeld. Voor 49 procent van de respondenten zijn de kosten op jaarbasis minder dan 100 euro. 41 procent besteedt tussen de 100 en 400 euro. En een ruime meerderheid van 60 procent is minder dan een uur per maand kwijt aan websitebeheer. De meest succesvolle 10 procent investeert jaarlijks gemiddeld 850 euro in online promotie en haalt daarmee 30.000 euro binnen.
Mail telt mee
Het gaat natuurlijk niet alleen om de site. Zo heeft 79 procent van de respondenten uit het onderzoek wel een zakelijke domeinnaam in bezit waaraan hun e-mail is gekoppeld. Uit diverse onderzoeken blijkt dat een zakelijke mail onbewust een veel beter vertrekpunt voor het opbouwen van een zakelijke relatie biedt dan een Gmail-account.
Geen whizzkid?
Ten onrechte denken ondernemers dat hun gebrek aan online expertise de belangrijkste drempel voor online succes is. Ondernemers met een zakelijke website zeggen dat vooral algemene ondernemerservaring telt. Dat blijkt ook uit ons onderzoek.
Ondernemers denken onterecht dat hun gebrek aan online expertise de belangrijkste drempel voor online succes is
Gekeken naar de meest succesvolle ondernemerswebsites, valt op dat de ondernemer erachter minimaal zeven jaar ervaring als ondernemer heeft. Met die ervaring kan hij of zij beter onder woorden brengen wat zijn klanten drijft en hoe hen aan te spreken. Dat klinkt abstract, maar vertaalt zich al snel in scherpe en heldere formulering die makkelijk te vinden is.
Wat mij gelijk bij een laatste kanttekening brengt:
Gratis is niet goedkoop
Met een website alleen ben je er nog niet. Investeren in online promotie lijkt een belangrijke onderscheidende factor te zijn tussen de meest succesvolle websites en de rest. Vooral zoekmachines. Daarbij gaat het niet om grote bedragen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het als zzp’er mogelijk om voor minder dan 1.000 euro per jaar zeer succesvol te zijn op Google. Ook investeringen in professioneel design betalen zich binnen de succesvolle kopgroep uit. Gratis WordPress-templates en posts op social media leveren aanmerkelijk minder omzet op. Het is dan wel gratis, maar zeker niet goedkoop.
Wil je meer weten over de verschillen tussen succesvolle en gemiddelde zakelijke websites? Bekijk dan deze infographic die we naar aanleiding van het onderzoek lieten maken.
Mooi en even bizar inzicht. De ontkenning van de kansen voor- en noodzaak in online. Een goede (lees: effectieve) website is als een ideale 24/7 accountmanager. Maar dan eentje die nooit ziek, zwak of misselijk is. Of een off-day heeft. Een mooi ontworpen website alleen zal het verschil niet maken. Daar zit in mijn optiek juist een obstakel: we stellen dat dure redesign project nog maar even uit, want dat is te duur, we missen de juiste foto’s etc etc. Stap in de schoenen van je klant en prospect, laat je website antwoord geven op zijn / haar FAQs en optimaliseer stap-voor-stap obv feedback en analytics.