Wordt 2023 het jaar van de definitieve doorbraak van BeReal?

BeReal is uitgeroepen tot dé app van jaar 2022 (door Apple). Succes boeken is één, maar succesvol blijven is een stuk moeilijker. Het jaar 2023 zal daarom aantonen of BeReal een echte blijver is.

22 december 2022, 07:00 4170 x gelezen

Hoewel de app officieel al in 2019 gelanceerd werd, beleefde de app pas dit jaar zijn grote doorbraak. Zo werd de app door Apple uitgeroepen tot dé app van 2022. De kans is dan ook vrij groot dat de app terugkomt in een aantal terugblikken van het jaar. Aan BeReal nu de schone taak om ervoor te zorgen dat het niet bij het afgelopen jaar blijft en dat de app het succes doortrekt in het nieuwe jaar.

Het is tijd voor BeReal

BeReal: Elke dag een notificatie om binnen 2 minuten een foto te delen. De melding verschijnt iedere dag op een willekeurig tijdstip en enkel na het plaatsen van een foto, zie je de foto’s van jouw vrienden. Het grote idee achter de app is om een tegenhanger te zijn van de bekende social apps waar té gelikte plaatjes op te vinden zijn. Op BeReal gaat het niet om het zien en gezien worden, vind je geen filters en eigenlijk heb je ook niet heel veel tijd om het perfecte plaatje te schieten. Het gaat ‘gewoon’ om het delen van het moment. De app is helemaal gefocust op het open en eerlijke karakter.

Het grote succes dit jaar van BeReal valt naar mijn mening samen met de periode na corona, wanneer de mensen er sinds begin dit jaar weer op uit kunnen. We kunnen weer plekken bezoeken en mooie reizen maken. We hebben dus weer wat te laten zien op onze socials. Voeg dit samen met de huidige trend om vooral je ongefilterde-zelf te laten zien en je komt op BeReal. Daarnaast deel je binnen de app jouw content (max. 1x per dag) met een “kleine’ groep vrienden.

Instagram Candid, Glimpse stories en TikTok Now

Het succes van BeReal komt misschien nog wel het best tot uiting in het aantal kopieën van de app in andere social platformen zoals Instagram & TikTok. Ook deze apps zien de wens van de gebruikers om jezelf zo ongefilterd mogelijk te laten zien. Het gaat niet langer om duizenden volgers of likes, maar vooral om jezelf te kunnen zijn op social. Het aantal kopieën van de functie is een mooi compliment, maar tegelijkertijd ook een waarschuwing.

De enige feature van BeReal is namelijk het vastleggen van het moment en deze delen met je vrienden. Wanneer gebruikers deze functie ook binnen andere kanalen kunnen gebruiken, verliest de app zijn Unique Selling Point. BeReal moet oppassen dat het niet zoals enkele bekende voorgangers (Periscope, Clubhouse en Foursquare) wordt gekopieerd en opgeslokt door de gevestigde platformen.

Merken op BeReal

Momenteel zijn er nog geen advertentiemogelijkheden op het platform. Toch zijn er al een aantal merken die BeReal omarmt hebben. Een aantal mooie voorbeelden van deze early adopters wil ik jullie niet onthouden:

  • Chipotle. Het bekendste voorbeeld komt van de Amerikaanse fastfoodketen Chipotle. Hier beheren medewerkers het account en plaatsen zij BeReals tijdens het werk. De eerste BeReal-campagne bestond uit een BeReal met hierin een  kortingscode voor een gratis voorgerecht. De eerste 100 personen die deze kortingscode gebruikte in de app kregen een gratis voorgerecht. Na 30 min. was de kortingscode 100x gebruikt. De campagne werd zo een aantal keer herhaald, waarbij de laatste keer de kortingscode al 100x gebruikt werd binnen 1 minuut na het plaatsen van de BeReal.
  • Netflix. De streamingsdienst haakte al snel in op de hype van BeReal. Niet direct door het beginnen met een account op het platform, maar wel door het delen van ‘fake’ BeReals op hun socials zoals insta stories en Facebook. In deze nagemaakte BeReals zag je bekende karakters uit hun populaire series die een BeReal maakte. Zo bevestigd Netflix de populariteit van de app en willen ze hier graag op meelliften.
  • Kiehl’s. Het is erg belangrijk om ‘real’ contact te hebben met je doelgroep. Dit is ook de reden dat het Amerikaanse cosmeticamerk al erg actief was op TikTok. Om direct vanaf het begin succesvol te zijn op BeReal besloten ze om hun doelgroep te vragen welke content zij graag zouden willen zien op BeReal. Met behulp van TikTok werd deze vraag gesteld en beantwoord. Zo kon Kiehl direct actief zijn met succesvolle content voor hun doelgroep. Hun mascotte Mr. Bones staat centraal in hun BeReals.

Is BeReal interessant voor jouw merk?

Bovenstaande merken gingen je dus al voor op het platform. Om te bepalen of BeReal ook voor jouw merk interessant is, moeten de volgende overwegingen worden gemaakt:

  1. Authenticiteit: Laat je merk zien op manieren die jouw klanten nergens anders kunnen zien. De focus van BeReal ligt op “real”. Dus dat is ook de content die jouw doelgroep van je merk verwacht op dit platform. Zorg dat de social media-managers goed overweg kunnen gaan met het “direct” creëren van content. Vooraf content creëren of gebruik maken van uitgewerkte scripts werken niet op dit platform. Om deze reden zijn langdradige processen om content goed te keuren ook niet wenselijk.
  2. Advertenties of Influencers. Momenteel zijn er nog weinig advertentie-mogelijkheden, wel zullen die er ongetwijfeld ooit gaan komen. Is jou merk dan bereid om hier op in te springen? Ben jij een first-mover en beschik jij al over de best practices van dit platform?
  3. Zit jouw doelgroep op BeReal? De laatste cijfers tonen aan dat er nog niet veel 35-plussers te vinden zijn op het platform. 91% van de gebruikers bleek onder de 35 jaar te zijn. Ter vergelijking, op TikTok is dit 44%.

Wil je als merk succesvol zijn op BeReal dan zul je creatief, consistent & transparant moeten zijn. Daarnaast moet de content, nog meer dan op TikTok, er niet te gelikt uitzien. De beelden moeten er juist uitzien alsof ze snel en direct gemaakt zijn.

BeReal: Op zoek naar inkomsten

Net zoals alle andere social platformen moet BeReal op zoek naar manieren om geld te verdienen. Zo kan de app groeien en voorkomen dat het bij een hype blijft. Om het authentieke karakter vast te houden en ‘real’ te blijven is het platform op zoek naar inkomstenbronnen buiten advertenties. De voorkeur gaat in eerste instantie dan ook uit naar in-app aankopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een betaald abonnement waarmee bepaalde stickers gebruikt kunnen worden of waarmee extra statistieken bekeken kunnen worden. Voor nu zegt BeReal dat in ieder geval de originele app met de originele moment-sharing functie altijd gratis te gebruiken zal blijven.

BeReal in 2023

Zoals aangegeven is de BeReal definitief doorgebroken in 2022. De app wordt niet voor niets al door 15% van de Nederlanders tussen de 13 en 24 jaar gebruikt (Bron: Gfk). En na alle positieve berichten in de media, zal het niet lang meer duren voor de millenials en boomers de app gaan testen. Toch, lijkt het er op dat de app alle zeilen moet bijzetten in het nieuwe jaar om niet opgeslokt te worden door de gevestigde social kanalen die de populaire-functie schaamteloos lijken te kopiëren.

Persoonlijk zie ik door het eerlijke en transparante karakter van het platform zeker mogelijkheden om de hype te overleven en zich te vestigen tussen de andere social media platformen. Het sterke aan de app vind ik dat de “negatieve” social media factoren zoals filters, bewerkingsopties, content-frequentie & volgers-aantallen weggelaten worden en dat je bijvoorbeeld sinds kort ook kan zien hoe vaak iemand een foto opnieuw gemaakt heeft. Hiermee heeft het platform een duidelijk andere social-weg ingeslagen. Zo heeft BeReal met zijn unieke core-functie een eigen plekje in het social media landschap gecreëerd.

Alex Vijfvinkel
Media Specialist bij Fresh Bridge

Als Media Specialist bij Fresh Bridge ben ik continu op zoek naar dé trends en ontwikkelingen binnen social media. Graag blog ik over de verschillende mogelijkheden waarop de kanalen ingezet kunnen worden zodat merken hiermee hun doelgroepen bereiken.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!