Webwereld experimenteert met intromercial
Ik werd vanmorgen bij het bezoeken van webwereld.nl verrast met een intromercial, een online advertentie die het (hele) scherm inneemt alvorens de website zelf wordt getoond. De frequency cap is zodanig ingesteld dat bezoekers de advertentie alleen bij een eerste bezoek te zien krijgen. Het betreft een advertentie voor Webwereld zelf dus ik neem aan dat het een experiment is maar dat we deze advertentievorm bij succes vaker zullen zien.
Opmerkelijk dat deze vorm van adverteren, in 2003 voor het eerst getest door o.a. Forbes, Washingtonpost, CNET en CBS MarketWatch, nu pas in Nederland wordt geintroduceerd. Of heb ik iets gemist? En eerlijk is eerlijk, het waren de jongens van Hyped die de big ad bij Webwereld als eerste hebben gespot (niet te verwarren overigens met deze big ad).
In 2000 heeft Tweakers.net een 20 seconden lang flash filmpje ter promotie van de film Battlefield Earth als ‘intromercial’ gehad.
De bezoeker kreeg deze 2x voor zijn neus en daarna niet meer.
Als je zoals ik alle cookies weigert (behalve dan de echt noodzakelijke) dan kom je er niet langs. Dat zuigt niet alleen hard, dat herinnert me er ook meteen weer aan waarom ik alle cookies weiger en waarom ik ook niet op WW kom zolang ze dit ontzettend irritante ding draaien…
Je krijgt hem één keer te zien ja, tenzij je je cookies verwijdert. Intro’s zijn irritant, reclame-intro’s irritant². Mensen zitten hier niet op te wachten. Ik ben niet tegen reclame op websites (in tegendeel) maar hier trek ik de grens. Gelukkig heb ik er via RSS geen last van. 🙂
Dank voor de update heren, ik was in de veronderstelling dat de intromercial nog niet eerder in Nederland was ingezet. Blijkbaar dus wel. Iemand enig idee wat de tarieven en de gemiddelde CTR is? Heb wel wat cijfers van de Amerikaanse markt maar ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de ervaringen in Nederland.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!