Webdesign Rules #3: Marketing

9 november 2007, 11:17

In de vorige twee delen van de reeks ‘Webdesign Rules!’ werd behandeld waarom er zo vaak miscommunicatie ontstaat tussen internetbureau en opdrachtgever. We zochten naar een “objectief beoordelingskader”, maar tegelijkertijd toonden alle perspectieven aan dat dit makkelijker gezegd dan gedaan was. Om opdrachtgevers toch een ‘tool’ te geven om mee te denken bij de ontwikkeling van een website en in zekere zin zelfs te toetsen werden de vier pijlers bedacht: marketing, inhoud, gebruiksvriendelijkheid en techniek. Deze week de eerste en voor jullie wel heel bekende pijler: Marketing.

In het boek ‘Webdesign Rules!’ probeer ik een brede doelgroep in korte leestijd op veel vlakken een overzicht te geven van de must-known’s. Oppervlakkigheid en het overslaan van marketingtermen en -vormen die Marketingfacts lezers dagelijks gebruiken is daardoor onvermijdelijk. Toch wil ik deze pijler om die reden niet overslaan. Dus Ruben, gooi jezelf maar voor de wolven, wat zijn volgens jou de “de onbetwiste regels” op het gebied van marketing?

Een goede website kent zijn doelgroep

Voordat je een beeld gaat scheppen van de verschillende marketingmiddelen, is het belangrijk enkele vragen te stellen. Op wie richt de website zich? Wat willen we met de website bereiken? De antwoorden op deze vragen zijn van invloed op veel keuzes in het ontwikkelingsproces. Bijvoorbeeld op welke termen een website gevonden dient te worden met een zoekmachine.

Een goede website heeft realistische doelstellingen

Naast het bepalen van de doelgroep is het belangrijk om reële doelen te hebben bij online activiteiten en niet te vervallen in vragen zoals ”De website moet een soort Bol.com worden voor…“. Als een klein assurantiekantoor een soortgelijke website wil als die van Aegon, kan dat voor internetbureaus een goede referentie zijn. Echter met het uitgangspunt ‘een website maken die lijkt op’, ga je al snel voorbij aan je eigen doelen en worden er mogelijkheden gemist. Vormgeving overstemt inhoud, terwijl het juist belangrijk is om de boodschap goed over te brengen. Vergeet niet wie je bent, want je hebt mogelijk lang gewerkt aan je merkidentiteit. Gooi die online niet zomaar overboord.

Een goede website zet een optimale mix van marketingmiddelen in

De meest bekende (en gebruikte) online marketingmiddelen zijn zoekmachinemarketing, webvertising, viral marketing, e-mail. Een overzicht:

Zoekmachines

De belangrijkste vorm van marketing is te zorgen dat je website makkelijk gevonden wordt. Bij de meeste zoekmachines is het vooral van belang om op de website goede inhoud te hebben met duidelijk onderscheid tussen kopjes en normale tekst en ook goed na te denken over de relevante termen waar je op gevonden wilt worden.

Een duurdere oplossing is gericht adverteren tussen de zoekresultaten. Er is een veel grotere vorm van controle op de vindbaarheid en als deze advertenties relevanter zijn dan de zoekresultaten, heeft de advertentie succes. Het grootste nadeel zijn uiteraard de kosten: elke bezoeker die op de advertentie klikt, kost geld.

Webvertising

Webvertising, oftewel het gebruik van banners, was de eerste vorm van online marketing die aansloeg. Advertenties in allerlei soorten en maten die als blikvanger dienen. Banners zijn sinds midden jaren negentig uitgegroeid tot een veelgebruikte methode voor ‘online branding’ of promotie voor een website. Het volume neemt nog steeds toe, terwijl het doorklikpercentage op banners juist flink is gedaald.

Viral Marketing

Viraal betekent dat iets zich als een virus verspreidt. In marketingtermen kan dit voor een reclameboodschap uiteraard leuke gevolgen hebben. Een campagne die een sneeuwbaleffect als doel heeft en dat probeert te bereiken door gebruikers in hun enthousiasme een video, spel of campagnesite te laten doorsturen. Door het persoonlijke en speelse karakter wordt het niet (snel) als reclame ervaren, terwijl een goede viral campagne wel de boodschap weet over te brengen. Zoals bekend leverde deze marketing vorm op Marketingfacts zelfs een wekelijkse top 10 op.

E-mailmarketing

E-mail kan worden ingezet voor campagnes, informatie geven over het bedrijf of ‘de leden’ op de hoogte houden van informatie die ze zelf hebben aangevraagd. Een platenmaatschappij kan een vast klantenbestand zo bijvoorbeeld op de hoogte houden van nieuwe cd-releases. Toch heeft e-mailmarketing ook grote nadelen. Een groot gedeelte belandt in de spamfilter van de gebruiker, overdaad schaad en daarnaast is het moeilijk een gerichte doelgroep te bereiken.

Zoekmachinemarketing, webvertising, viral marketing en e-mailmarketing zijn natuurlijk maar enkele manieren om bezoekers naar je website te krijgen en ook terug te laten keren. Er zijn legio andere marketingmiddelen in te zetten, bijvoorbeeld RSS, op Marketingfacts vliegen ze je om de oren. Conclusie? Een goede website zet de beste marketingmiddelen in.

Een goede website heeft een realistisch budget

Bij een website komt dus meer kijken dan alleen de ontwikkeling van ‘een beeld’ op een computerscherm. Vanwege de abstractie van het product komt het al snel voor dat het budget niet toereikend is om aan de wensen van de opdrachtgever te voldoen. Want, bij de oplevering van een website is:

  • het eindresultaat niet tastbaar;
  • de hoeveelheid bestede uren niet te achterhalen voor een klant;
  • het eindresultaat alleen visueel en functioneel beoordeelbaar.

Als de opdrachtgever tijdens de ontwikkeling nieuwe wensen heeft, kan dit zelfs overschrijding van het budget betekenen. Als in het budget geen rekening met onderhoud van de website is gehouden, wordt bijvoorbeeld het nieuws maandenlang niet bijgehouden, verouderde informatie blijft beschikbaar en de agenda is leeg. Gevolg: iedereen vindt het een waardeloze website. En het ergste: bezoekers vinden dat ook. Deze problematiek staat centraal in het volgende deel van de reeks ‘Webdesign Rules!’: Inhoud.

Mangrove
Internetbureau bij mangrove.com

Artikelen geschreven door internetbureau Mangrove (nu: We Are You). Verantwoordelijk voor de realisatie van de huidige Marketingfacts website (2012).

Categorie
Tags

6 Reacties

    Joost

    Beste Ruben,

    Na je vorige post heb ik het boek besteld. Levering was snel, was prettig te lezen. Ik denk dat het een boek is wat eigenlijk iedere opdrachtgever zou moeten lezen. Vooral het deel over budgetten was verhelderend.


    9 november 2007 om 12:46
    rubenbos

    @Joost, dank je! Heb je het boek als websitebouwer ook laten lezen door een opdrachtgever?

    Of aanbevolen 😉


    9 november 2007 om 12:52
    Joost

    Ruben,

    Ik ga het boek zeker aanbevelen bij opdrachtgevers. Het zal er namelijk voor zorgen dat het ook voor mij als opdrachtnemer prettiger werken en communiceren zal zijn. Er was toch ook een digitale copy beschikbaar, misschien dat die handiger is voor de opdrachtgever?


    9 november 2007 om 21:56
    rubenbos

    @Barry, klopt. Uiteindelijk heb ik toch besloten affiliate marketing niet op te nemen in het boek. Het ging net iets te specifiek op een genre van websites in (voornamelijk webshops). Net als ik bij bijvoorbeeld gebruiksvriendelijkheid maar in heel beperkte mate op usability testing in ben gegaan. Toch zou het niet gek zijn om affiliate marketing in een volgende druk te overwegen om wel mee te nemen.

    @Joost, misschien. Maar er is een belangrijke reden waarom dit een boek is geworden en niet bijv. een website met dezelfde tekst. Een boek biedt een veel laagdrempeligere methode voor opdrachtgevers, om lekker in de trein in een uurtje in het onderwerp in te lezen.


    9 november 2007 om 22:35
    Joost Diepenmaat

    @Ruben, de keuze tussen boek & online lezen staat wat mij betreft niet ter discussie. De noodzaak van je boek ook zeker niet, het absoluut zinvol! Mijn intentie is alleen om aangrenzend materiaal kenbaar bij de lezers te maken. In “Get Real” staat heel veel materie m.b.t. het succesvol ontwikkelen van webtoepassingen. En je kunt toevallig ook nog je print bij lulu.com bestellen 😉


    10 november 2007 om 09:04
    rubenbos

    @Joost, Get Real is wel echt op ontwikkelaars gericht en niet op de opdrachtgevers.


    12 november 2007 om 07:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!